• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Gäller å hålla tungan rätt i mun . Kolla på ett balanshjul. Runt 1000:-
Har lite problem då setting lever verkar vara trasig . Ska kolla imorgon om jag har nån liggande . Har ett AR 1141 verk nånstans . Sen sitter en skruv fast . Sönder dragen . Misstänker att dom försökt byta setting lever innan . Får väl slippa av skallen och doppa den i alun.
Verket är ett AR1145 . Nån som ligger på nån setting lever ?
Rogart jag har ett reservdelsverk 1145 som jag hade till mitt ena 1146. Ska kolla vad som finns! Vilken del exakt är det du behöver?

Jag trodde jag hade ett perfekt gående verk i en klocka jag började pula med igår. Så jag rengjorde boett, bytte plexi och satte på band för att sedan upptäcka att minut och timvisaren inte rör sig! Det är subesekund och den tickar på bra. Vad är vanligaste felet till varför detta händer tror ni? (Visarna klämmer åt och sitter fast. De roterar i visarläge med kronan så att säga)

Tack!

Jag trodde jag hade ett perfekt gående verk i en klocka jag började pula med igår. Så jag rengjorde boett, bytte plexi och satte på band för att sedan upptäcka att minut och timvisaren inte rör sig! Det är subesekund och den tickar på bra. Vad är vanligaste felet till varför detta händer tror ni? (Visarna klämmer åt och sitter fast. De roterar i visarläge med kronan så att säga)

Tack!
Det är minutröret som slirar så man kan antingen testa med ett grövre fett eller så får man knipa röret, dock något som lätt blir fel.

Det är minutröret som slirar så man kan antingen testa med ett grövre fett eller så får man knipa röret, dock något som lätt blir fel.
Ahh såklart! Fanns ju en hel tråd som herr @eriksson850 startade om det https://klocksnack.se/threads/hjälp-hur-justera-minutrör-driving-wheel-eta-2472.45031/ Med exakt samma probloematik. Nu har jag ett vanligt minutrör/cannon pinion och jag antar att det är typ så här ni menar då?
upload_2017-10-30_12-25-45.png

Ahh såklart! Fanns ju en hel tråd som herr @eriksson850 startade om det https://klocksnack.se/threads/hjälp-hur-justera-minutrör-driving-wheel-eta-2472.45031/ Med exakt samma probloematik. Nu har jag ett vanligt minutrör/cannon pinion och jag antar att det är typ så här ni menar då?
upload_2017-10-30_12-25-45.png
Lite oortodoxt kanske men brukar nyttja mig av en nageltång och en gammal oljesticka. Klämmer lite där den är klämd innan.
Tycker det ger mer känsla?

Jag har en speciell tång som inte låser hela vägen in så man kan trycka utan att vara för rädd. Nu är det inte helt enkelt då det är lätt att trycka för hårt och då blir det så att minutröret först tar sedan släpper och man får en ryckig gång. Då får man trycka 90 grader mot det första trycket så att röret öppnar sig lite igen.

Lite oortodoxt kanske men brukar nyttja mig av en nageltång och en gammal oljesticka. Klämmer lite där den är klämd innan.
Tycker det ger mer känsla?
Verkar vara rätt ovanligt verk? Har försökt googla men hittar inte mycket. Finns nåt som heter 590 . Sett att det står MSR. Kan det vara nåt att leta på?
Aa nageltången kör jag för bortplockning av minutröret:) Vad gör du med oljestickan menar du?

A det verkar så! Det heter cal 59 och var ett fullt fungerande på tratten som tradera appen snuvade mig på. Finns lite delar på ebay men den säljaren svarar inte på frågor. Söker oxå på vulcain grand prix då verket suttit i många sånna modeller! :)

Stickan använder du istället för sekundpinnen så du inte behöver nypa röret när den sitter i verket och det gör även att du inte krossar röret av misstag för det är himla lätt om det inte sitter något i röret.
Fattar, tack! Lär ju bli så at det inte händer något, inte händer något.. ingenting... SPLASH! och så har man ett tillplattat rör ;)

Oljestickorna brukar vara lite koniska så man trär på den tills det blir tight och drar ut den lite och klämmer till . Testar om det blir trögare att trycka ner den. Om inte samma procedur . Fast man får kanske offra stickan . Då man måste ta bort spetsen.

Grattis!
Har en likadan - funkar toppen!
Kan laserskära korkpackningar till burkarna om dina är lika torra som mina var!;)
Jo då måste jag även fråga: vilka vätskor kör du i denna? Jag hade tänkt Elma röd som jag kört med i ULT som tvätt? Som skölj har jag använt IPA och är det bra även nu i denna tror du? Tack!

Puuuuh - Det var en pärs. Spiralen satt i fel läge och tror det sitter fel balansbrygga på den. Vilket gjorde att rotorn slog i ruckarmen. Kollade lite på google och dom enicar sherpa jag hitta hde en lite böjd balnsbrygga. Men nu tickar det igen. Sekundhjulet var böjd i änden . Men @Fadershan hade en som han donerade . Vad skulle man göra utan alla goa gubbar på forumet.
DSC09012.JPG

Tillbaka
Topp