• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Enicar Sherpa Super Divette 1145 8_resize.jpg

Tittar man på denna sitter skruven på sidan. På detta verket sitter det rakt ut. Lyckades montera en kortare skruv. Men det är 10-dels mm space.

Puuuuh - Det var en pärs. Spiralen satt i fel läge och tror det sitter fel balansbrygga på den. Vilket gjorde att rotorn slog i ruckarmen. Kollade lite på google och dom enicar sherpa jag hitta hde en lite böjd balnsbrygga. Men nu tickar det igen. Sekundhjulet var böjd i änden . Men @Fadershan hade en som han donerade . Vad skulle man göra utan alla goa gubbar på forumet.
DSC09012.JPG
Well done mr.Rogart! Det är en tjusig klocka oxå!

Jo då måste jag även fråga: vilka vätskor kör du i denna? Jag hade tänkt Elma röd som jag kört med i ULT som tvätt? Som skölj har jag använt IPA och är det bra även nu i denna tror du? Tack!

Körde själv Elma röd i början, följt av skölj i destvatten (lös behållare), sedan två skölj/absorb. av vattnet i IPA.
Tyckte dock att det skummade för mycket och bytte ganska snabbt till Elma WF. Skall man inte serva många verk så funkar Elma röd perfekt, men skummet blir lite jobbigt i längden.

Ok
Körde själv Elma röd i början, följt av skölj i destvatten (lös behållare), sedan två skölj/absorb. av vattnet i IPA.
Tyckte dock att det skummade för mycket och bytte ganska snabbt till Elma WF. Skall man inte serva många verk så funkar Elma röd perfekt, men skummet blir lite jobbigt i längden.
Ok,Tack! Så som skölj kör du fortfarande IPA men sköljer först i dest.vatten i en egen separat behållare om jag förstått det rätt?

ok spännande! Jag har kört allt i Elma senaste tiden förutom balans och pallet som jag kört separat i nafta även fast jag vet att de bör klara snabb skäljning i IPA. Dock lär de inte vara så bra i Elmatvätten då det kommer sköljas längre tror jag :) Måste kolla upp vilka tider i tvätt och skölj 1 och 2 som är normalt/rekommenderas

Puuuuh - Det var en pärs. Spiralen satt i fel läge och tror det sitter fel balansbrygga på den. Vilket gjorde att rotorn slog i ruckarmen. Kollade lite på google och dom enicar sherpa jag hitta hde en lite böjd balnsbrygga. Men nu tickar det igen. Sekundhjulet var böjd i änden . Men @Fadershan hade en som han donerade . Vad skulle man göra utan alla goa gubbar på forumet.
DSC09012.JPG

Riktigt läcker den där ..

Såå!nu var Vostok nummer 1 klar:p!en Komandirski som hade fel tavla och visare.
Screenshot_20171009-211917.jpg
så jag köpte en Amphibian med fel tavla som jag senare ska modda och snodde tavlan:).
Här i delar:eek:
20171023_184423_001.jpg

Och äntligen nyservad o klar!
20171104_190700.jpg

He en fin fortsatt helg ks vänner!:)

Såå!nu var Vostok nummer 1 klar:p!en Komandirski som hade fel tavla och visare.
Screenshot_20171009-211917.jpg
så jag köpte en Amphibian med fel tavla som jag senare ska modda och snodde tavlan:).
Här i delar:eek:
20171023_184423_001.jpg

Och äntligen nyservad o klar!
20171104_190700.jpg

He en fin fortsatt helg ks vänner!:)
Gj Beo! Skönt att du fick ihop det!
Hur var Vostok-verken att skruva i tycker du?

• Like
Reactions: Beo
De ser nästan ut som Incabloc men man kan inte fälla upp dem då de inte har några gångjärn så de skall bara dras rakt ut med pincetten för försöker man vika upp dem som Incablock så pingar de iväg. De vill gärna flyga iväg så fort man lossar de två armarna så det krävs en annan teknik när man lossar dem och det är bäst att hålla emot med något med andra handen eller lossa dem med verket i en zip-påse.

Senast ändrad:
De ser ut som Incabloc men man kan inte fälla upp dem då de inte har några gångjärn så de skall bara dras rakt ut med pincetten för försöker man vika upp dem som Incablock så pingar de iväg. De vill gärna flyga iväg så fort man lossar de två armarna så det krävs en annan teknik när man lossar dem och det är bäst att hålla emot med något med andra handen eller lossa dem med verket i en zip-påse.
Låter skitkul! :p

@Martin Lovasz Tack för svar ang olja/fett och 9415 som subsitut för HP i mainspring. Jag har en fråga dock på det. Jag tar inte ur fjädern från fjäderhus utan tvättar den med locket öppet och sen oljar jag med HP1300 och lägger det över fjädern och så sjunker det ner mellan så att säga. 9415 är ju betydligt mer trögflytande så då borde ju inte detta tillvägagångssätt vara optimalt och nästan kräva att man tar ut fjädern och smörjer in? Hur gör du? Tack!

Någon som har ett bra prisvärt tips på arbetsbelysning!? Jag krockar med min skrivbordslampa hela tiden och känns som jag behöver mer ljus än vad denna 40w lampa ger mig!

2 billiga och smäckra ledlampor från IKEA tycker jag fungerar bra. Blir inga skuggor som stör
IMG_1288.JPG
Snyggt Ville, tack! Jag har oxå hyllor ovanför så jag skulle kunna göra sådär oxå! Blir det tillräckligt bra lus av dess alltså? Jag har heller inget dagsljus allt i min skrubb :D

Välstädat oxå! Nu måste jag nog städa upp min plats när jag såg det där... :p

Snyggt Ville, tack! Jag har oxå hyllor ovanför så jag skulle kunna göra sådär oxå! Blir det tillräckligt bra lus av dess alltså? Jag har heller inget dagsljus allt i min skrubb :D

Välstädat oxå! Nu måste jag nog städa upp min plats när jag såg det där... :p
Jodå, ljuset räcker bra även när det är mörkt runt omkring. Det går ju annars att köpa fler;)
Städningen tyder mer på att jag har allt för lite tid att skruva:(

Tillbaka
Topp