• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Blev klar med denna idag. Himla trevlig klocka och ändå kul verk att arbeta med. 😃
IMG_0212.jpeg
IMG_0095.jpeg
 

Principal

Omega
2-Faktor
Är nybörjare som bara precis börjat med hobbyn. Köpt in en del billiga klockor på tradera och inser att alla projekt inte kommer bli genomförda (i något fall har en fjäder eller skruv sprätt iväg och saknas). Tänker att dessa får bli donatorverk. Funderar därför på hur ni gör med förvaring av dessa, tips på bra lådor? Har ni nått ”system” för reservdelar?
 

Rolle50

Omega
Pledge Member
Är nybörjare som bara precis börjat med hobbyn. Köpt in en del billiga klockor på tradera och inser att alla projekt inte kommer bli genomförda (i något fall har en fjäder eller skruv sprätt iväg och saknas). Tänker att dessa får bli donatorverk. Funderar därför på hur ni gör med förvaring av dessa, tips på bra lådor? Har ni nått ”system” för reservdelar?

Kul att du börjat. Min egen resa började för några år sedan. Räkna med en hel del ”lik” i början, alltså som du säger, skruv som tappas, fjäder flyger iväg osv. Men du blir bättre med tiden. Tänk på, jobba utvilad, ta ofta paus, använd aldrig hårda nypor. Jag förvarar de flesta ”lik”, urverk i smyckeslådor som dessa. https://www.amazon.se/PandaHall-rin..._rd_wg=VfbIw&pd_rd_r=d7e640d1-4530-4806-a8d2-
7fc65a9f6a18&pd_rd_i=B08FMPQW6P&ref_=pd_bap_d_grid_rp_0_1_t&th=1

Men jag har dem också i skuvlådor som finns på t.ex. Clas Ohlsson.
 

Principal

Omega
2-Faktor
Kul att du börjat. Min egen resa började för några år sedan. Räkna med en hel del ”lik” i början, alltså som du säger, skruv som tappas, fjäder flyger iväg osv. Men du blir bättre med tiden. Tänk på, jobba utvilad, ta ofta paus, använd aldrig hårda nypor. Jag förvarar de flesta ”lik”, urverk i smyckeslådor som dessa. https://www.amazon.se/PandaHall-ringörhängen-smyckeskrin-presentaskar-födelsedagar/dp/B08FMPQW6P?pd_rd_w=4EyI7&content-id=amzn1.sym.de3063bd-2acf-4710-a885-ce18ea4059b7&pf_rd_p=de3063bd-2acf-4710-a885-ce18ea4059b7&pf_rd_r=9HEPBKJMYA7AR6XTY6B8&pd_rd_wg=VfbIw&pd_rd_r=d7e640d1-4530-4806-a8d2-
7fc65a9f6a18&pd_rd_i=B08FMPQW6P&ref_=pd_bap_d_grid_rp_0_1_t&th=1

Men jag har dem också i skuvlådor som finns på t.ex. Clas Ohlsson.
Perfekt, tack så mycket! Först funderade jag på om jag skulle sortera utifrån typ av delar: skruvar för sig/fjädrar/bryggor osv men fattar ju att det rätt snabbt blir HELT omöjligt att hålla reda på vad som är till vilket verk. Kikar in på Classe imorgon 👍
 

rogart-63

Patek
Är nybörjare som bara precis börjat med hobbyn. Köpt in en del billiga klockor på tradera och inser att alla projekt inte kommer bli genomförda (i något fall har en fjäder eller skruv sprätt iväg och saknas). Tänker att dessa får bli donatorverk. Funderar därför på hur ni gör med förvaring av dessa, tips på bra lådor? Har ni nått ”system” för reservdelar?
Lite halvdålig sorterat. Men har kört Cousinsuk små fyrkantiga askar till reservdelar och verk. Går i klockor oxå. Dom är billiga. Och hållbara.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Om någon har en extra bezel till en vanlig jp2000 liggandes är jag intresserad. Vill ha en med gedigen ”knurling” som på bild nedan. Mina är platta och svåra att greppa.

IMG_3660.jpeg
 

JoakimH

Omega
Hej, kanske inte rätt tråd men hoppas på lite tips. Ena ”skallen” har nöts av på leden i låset på min seamaster. Hittade lite am-rör med tillhörande stift som pressas i som stopp, men inte av rätt längd tyvärr. Någon som har tips på var man kan köpa ngt som passar?
 

Bilagor

  • IMG_5586.jpeg
    IMG_5586.jpeg
    251.8 KB · Visningar: 6

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Dagens trix blev att packa upp nytt verktyg. Ska bli spännande att prova inom kort. En ny visaravtagare som möjliggör avtag av visare mycket mer kontrollerat och kommer förhoppningsvis fungera bra på små visare på register. Har haft problem att komma åt bra under dessa tidigare.
Spontant känns det väldigt bra. Närbild jämförs spetsarna i tjocklek mot mina handlevers.

IMG_0665.jpeg
IMG_0667.jpeg
IMG_0668.jpeg
IMG_0669.jpeg
IMG_0671.jpeg
 
Senast ändrad:

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Den tunna spetsen som går ner centrerat i verktyget har som enda syfte att förhindra visaren att tippa av och ramla ner på tavlan. Nu slipper jag riskera repa urtavlor med att visarna landar på tavlan. Jag kan skruva spetsen in och ut genom knoppen på handtaget (färgat lila i bilden ovan).
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Jag fick tillbaka den gamla boetten, tavla och visare på ett försäkringsärende på min GS sbgw 235.
Går det att bygga något kul av det eller är det bara att glömma?
 

Rolle50

Omega
Pledge Member
Service av en äldre Certina. Inte mycket att skryta om på handleden, men fina och stabila urverk.

IMG_2810.jpeg



Låg amplitud så den behöver definitivt lite kärlek.


IMG_2812.jpeg


Som synes mycket grisig med gammal olja och smuts.



IMG_2811.jpeg



Stabil uppställning av löpverket som gjorde gångbryggan enkel att sätta dit.


IMG_2815.jpeg


Huvudfjädern i fint skick men intorkad olja.

IMG_2816.jpeg


Rengjord huvudfjäder.


IMG_2819.jpeg
IMG_2820.jpeg



Fint slutresultat.
 
Senast ändrad:

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Service av en äldre Certina. Inte mycket att skryta om på handleden, men fina och stabila urverk.

IMG_2810.jpeg



Låg amplitud så den behöver definitivt lite kärlek.


IMG_2812.jpeg


Som synes mycket grisig med gammal olja och smuts.



IMG_2811.jpeg



Stabil uppställning av löpverket som gjorde gångbryggan enkel att sätta dit.


IMG_2815.jpeg


Huvudfjädern i fint skick men intorkad olja.

IMG_2816.jpeg


Rengjord huvudfjäder.


IMG_2819.jpeg
IMG_2820.jpeg



Fint slutresultat.
Snyggt jobbat! Kul att du delar med dig 😃 skönt o smidigt med manuella verk utan datum 😊
 

Rolle50

Omega
Pledge Member
Ja man gör många misstag i början men sällan samma flera gånger är min erfarenhet
Så sant 👍😀 Och kombinationen att jag gillar enkla ur utan datum, och att de är lätta att serva är kul. Servat Enicars AR167 åt en kompis och åt mig själv många gånger. Tvi för quick date set funktionen!
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Har en Omega quartz som när jag drar ut kronan och ska ställa flyttar timvisaren en timme istället för minutvisaren. Vad kan det vara för galet?
 

Tegel-Sten

Breitling
Grabben har börjat visa ett litet intresse för klockor. Han har kollat lite olika modeller och har ett hum om vad han vill ha. Hans ännu begränsade tjocklek på handled begränsar dock utbudet. Klockorna han spanat in är på tok förstora.

Tanken slog mig då att jag någonstans har farfars gamla Citizen liggande. Den är inte helt olik modellerna han tittat på.
Mindes att den var liten, riktigt sliten, stendöd och hade en förbannat ful och sladdrig länk. Efter en frenetisk sökinsats lyckades jag till slut gräva fram den ur en låda med gamla bra att ha saker.

IMG_20240322_201244.jpg


Jag drog över glaset en gång med Biltemas lyktpolish och man såg nu igenom glaset. Tog tyvärr ingen bild på hur det var innan. men nedan är en bild på hur det såg ut innan omgång två. Rätt grova repor som framträder tydligt i rätt ljus.
IMG_20240322_201129.jpg


Omgång två bestod av våtslipning med först P800, sedan P1200 och sist P2000. Avlutade med en till omgång Biltema-polish som jag körde på med hjälp av skruvdragaren. Glaset blev nästan som nytt.

IMG_20240322_201153.jpg


Jag passade även på att polera upp boetten med metall-polish. Har inga bra före och efter- bilder. Men ytan gick från repig, dasssig och matt till att nästan bli spegelblank.

Beställde en billig länk som jag tycker gjorde sig riktigt bra.
IMG_20240322_200907.jpg


IMG_20240322_200701.jpg


Nu har jag dock bara ett "litet" problem kvar. Man kan väl säga att jag började i fel ände. Jag skulle ju givetvis kollat så klockan funkade som den skulle, innan jag började.

Satte i ett nytt batteri. Klockan var fortfarande stendöd. Pillade runt lite och hoppades att den skulle hoppa igång, men icke. Efter lite googlande hittade jag någon med liknande problem som kört i kontaktrengörare med lyckat resultat. Sagt och gjort. Lät klockan ligga en halvtimme och pillade i batteriet. Efter lite vickande så hoppa verket igång.

Men nu när jag ska ställa tiden och drar ut kronan och in igen så stannar den. Efter lite lirkande så hoppar den igång för att sedan stanna efter jag försökt ställa tiden.

Bifogar en bild på eländet och hoppas någon har tips eller ideer på vad man kan göra åt saken.

IMG_20240322_201005.jpg
 
Topp