• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Jag tänkte nog på Chrono clean 1:20. Tidigare datablad rekommenderade den eller 1:9 för ultraljud. Står ju dock att WF PRO kan användas i maskiner med eller utan Ultraljud så det blir nog bra.
Jag körde länge med skölj 1 i destvatten och skölj 2 i IPA. Därefter blåste jag delarna torra med dammsugaren. Fick sällan några större fällningar på bryggorna vad jag minns.
Med dammsugaren. Fick du inte med massa damm då. Här funderat på en lite hårtork ibland. Just nu blåser jag med truckluft på burk. Men lite värme skulle nog inte skada.

Nån som behöver nåt på Cousinsuk. Kommer ändå upp i full avgift. Så kan jag lägga till nåt mer som går ner i vanligt brev sen. Blir billigare för er och mig?
Tar nån dag extra. Fundra på det . Drar iväg imorgon eftermiddag eller kväll.

Jag tänkte nog på Chrono clean 1:20. Tidigare datablad rekommenderade den eller 1:9 för ultraljud. Står ju dock att WF PRO kan användas i maskiner med eller utan Ultraljud så det blir nog bra.
Jag körde länge med skölj 1 i destvatten och skölj 2 i IPA. Därefter blåste jag delarna torra med dammsugaren. Fick sällan några större fällningar på bryggorna vad jag minns.

Mm. WF Pro och Suprol verkar vara det dom rekommenderar för ultraljud nu på deras hemsida.
https://www.elma-ultrasonic.com/en/fairs-and-news/news/detail/watch-movement-cleaning-20-33/

Får se hur det blir :)

Antar att man kör Suprol för både första och andra sköljning då(?).

Mm. WF Pro och Suprol verkar vara det dom rekommenderar för ultraljud nu på deras hemsida.
https://www.elma-ultrasonic.com/en/fairs-and-news/news/detail/watch-movement-cleaning-20-33/

Får se hur det blir :)

Antar att man kör Suprol för både första och andra sköljning då(?).

Ja, deras utbud och rekommendationer verkar ändrats en del.

Kör du isopropanolen i ultraljud också då, eller bara "manuell" sköljning med det?
Destvatten- sköljningen brukade jag göra "manuellt" utanför ultraljudet i en större behållare för att få bort merparten av rengöringsvätskan. Isopropanol- sköljningen i ultraljudet som sista sköljning. Genom att skölja i destvatten först så kunde isopropanolen återanvändas fler gånger. Destvatten är billigt om man jämför med isopropanol.
Jag antar att det kan vara ett problem du kan få om du kör WF Pro och sedan Suprol direkt i ultraljudet. Eftersom du inte har någon del i cykeln som gör sig av med merparten av resterna från tvättvätskan så kommer sköljvätskan ganska snabbt bli obrukbar? Eventuellt att man kan köra destvatten som mellansteg där också?
I de roterande maskinerna så har man ett steg där man roterar bort tvätt- och skölj- vätska mellan de olika stegen.

Senast ändrad:
Blir det nån skillnad om man kör vanligt vatten istället för destvatten ? Vad är fördelen med destvatten ? Om man ändå sköljer i isopropsnol och blandar 1:9 med vanligt vatten . Vilket är hel okej en bruksanvisningen.

Blir det nån skillnad om man kör vanligt vatten istället för destvatten ? Vad är fördelen med destvatten ? Om man ändå sköljer i isopropsnol och blandar 1:9 med vanligt vatten . Vilket är hel okej en bruksanvisningen.

Jag blandade alltid min 1:9 med dest-vatten ändå. Jag har fått för mig att skölj i vanligt vatten kan medföra fällningar i slutändan. Sen hur stor skillnad det verkligen blir om man åndå sköljer i isopropanol i sista steget kan väl ifrågasättas ..
@McGyver kanske har en åsikt? Vet att han stundvis jobbat med ungefär samma upplägg och han verkar ha en del kunskap om kemin bakom det hela.

Är det verkligen säkert? Det mesta jag läst om isopropanol och ultraljud verkar säga att det är en rätt dålig idé pga att det är väldigt lätt att det antänds.

Är långt ifrån någon expert dock.

Edit: typ http://electrowavecorp.com/ultrasonic-cleaning-isopropyl-alcohol/

Jag har aldrig känt det som en risk. Mängden isopropanol är liten (jag förutsätter att du sett man lämpligen ställer en liten behållare med vätska i maskinen, därefter fylls maskinen med med vatten upp till rekommenderad nivå).
Dock har jag sett att man skall undvika att använda värmeelementet i maskinen om den har ett sådant. Vet inte om det är av den anledningen. Jag har faktiskt kört med det på ganska ofta eftersom jag tycker att resultatblev ännu lite bättre då.

Ur säkerhetsaspekten vet jag inte om Ultraljuds- tvätt med WF Pro och skölj med Suprol är säkrare än isopropanol. De vätskorna är också brandfarliga ..

Jag blandade alltid min 1:9 med dest-vatten ändå. Jag har fått för mig att skölj i vanligt vatten kan medföra fällningar i slutändan. Sen hur stor skillnad det verkligen blir om man åndå sköljer i isopropanol i sista steget kan väl ifrågasättas ..
@McGyver kanske har en åsikt? Vet att han stundvis jobbat med ungefär samma upplägg och han verkar ha en del kunskap om kemin bakom det hela.

Jag körde med destvatten då kranvatten innehåller kalk och olika grad av fällningar beroende på hur vattenledningarna ser ut till och i ditt hus!
Det funkar säkert med kranvatten men dest.vatten kostar inte många kronor - better to play it safe!

Ur säkerhetsaspekten vet jag inte om Ultraljuds- tvätt med WF Pro och skölj med Suprol är säkrare än isopropanol. De vätskorna är också brandfarliga ..

Det är absolut mycket säkrare, och det är ganska enkelt att förklara varför.
För att något brandfarligt ska avgöra brännbar ånga så måste den uppnå en viss temperatur (kallas flampunkt).

Isopropanol har väldigt låg flampunkt, bara 12C. https://rib.msb.se/Portal/template/pages/Kemi/Substance.aspx?id=882 och klicka på "Fysdata". Detta inneär att den klassas som "mycket brandfarlig".

Suprol Pro har en flampunkt på 23-25C (dvs högre än rumstemperatur), källa: https://www.elma-ultrasonic.com/fileadmin/downloads/CleaningAgents/ProductInformation/GB/P_suprol pro_GB.pdf
Det här innebär att brandfarlig gas ej bör avsöndras i rumstemperatur.
Det här innebär också att den bara klassas som "Brandfarlig vätska och ånga" (observera avsaknaden av ordet "mycket").

Jag är ingen expert på det här, men jag har använt isopropanol en hel del för elektronikrengöring av arkad-kretskort, och har då försökt vara ganska aktsam :)
Sitter fint med lite IPA ibland iaf
AAsOtOS.jpg

Det är absolut mycket säkrare, och det är ganska enkelt att förklara varför.
För att något brandfarligt ska avgöra brännbar ånga så måste den uppnå en viss temperatur (kallas flampunkt).

Isopropanol har väldigt låg flampunkt, bara 12C. https://rib.msb.se/Portal/template/pages/Kemi/Substance.aspx?id=882 och klicka på "Fysdata". Detta inneär att den klassas som "mycket brandfarlig".

Suprol Pro har en flampunkt på 23-25C (dvs högre än rumstemperatur), källa: https://www.elma-ultrasonic.com/fileadmin/downloads/CleaningAgents/ProductInformation/GB/P_suprol pro_GB.pdf
Det här innebär att brandfarlig gas ej bör avsöndras i rumstemperatur.
Det här innebär också att den bara klassas som "Brandfarlig vätska och ånga" (observera avsaknaden av ordet "mycket").

Jag är ingen expert på det här, men jag har använt isopropanol en hel del för elektronikrengöring av arkad-kretskort, och har då försökt vara ganska aktsam :)
Sitter fint med lite IPA ibland iaf
AAsOtOS.jpg

Där ser man. Jag har dock 30 grader innetemperatur så för mig spelar det ingen roll.

GAAAHH klantigt!! Skulle fixa en kollegas Omega 2846-1 med cal 501 för den hade tappat krona och stem. Fick hem delarna och tänkte att det kan jag fixa fast jag e hemma o vabbar. Ska inte skylle för mkt på ungarna meeen jag klippte av stemen två ggr och den andra gången tog jag pyttelite för mkt!! Crap! Någon som har en passande stem liggandes och sälja mig då frakten tar sån tid?

GAAAHH klantigt!! Skulle fixa en kollegas Omega 2846-1 med cal 501 för den hade tappat krona och stem. Fick hem delarna och tänkte att det kan jag fixa fast jag e hemma o vabbar. Ska inte skylle för mkt på ungarna meeen jag klippte av stemen två ggr och den andra gången tog jag pyttelite för mkt!! Crap! Någon som har en passande stem liggandes och sälja mig då frakten tar sån tid?

Så lätt hänt. Senaste jag gjorde samma fel med ett Valjoux 7733 köpte jag en förlängare och satte på bommen. Den behövde filas till lite för att passa i längden men det gick bra till slut. Förlängningarna är bra mycket billigare än en ny bom.

Så lätt hänt. Senaste jag gjorde samma fel med ett Valjoux 7733 köpte jag en förlängare och satte på bommen. Den behövde filas till lite för att passa i längden men det gick bra till slut. Förlängningarna är bra mycket billigare än en ny bom.
Ja tack Alexander! Nu var det mest frakttiden som var jobbig, finns en bom för 65kr i Kanada. 125kr i rumänien.

Hur mycket för kort? Gängar den på men sitter inte i botten? Lite lödtenn i botten på kronan löser det. Skär eller klipp pyttesmå bitar å stoppa i röret. Lås den med låsvätska. Klart :)

Senast ändrad:
Köpte en time-grapher
C7GCcfP.jpg

Här på Sellita-urverket som jag tagit isär och satt ihop några gånger nu för att öva. Funkar bra fortfarande.
pjgJdb6.jpg

Sen en bild på ett billigt kinesiskt pocket watch urverk för typ 300kr som jag också övat på. Går överaskande nog inte lika bra som Sellitan ;)
WYkJVGK.jpg

Håller på att plocka ihop en Certina DS-2. Stöt- ringen är katastrof! Smular värre än småkakor. Någon med tips om en tillräckligt stor o- ring som kan ersätta? En originalring kan man väl dröma om ..

Och i vilken ordning plockar man ihop den enklast? Tidigare har jag lagt ringen runt urverket innan jag pressat ned det i boetten. Går trögt och svårt att få det helt ”rakt”.

E7E8D1B1-1828-4E39-958C-2F77EE691DDC.jpeg

Håller på att plocka ihop en Certina DS-2. Stöt- ringen är katastrof! Smular värre än småkakor. Någon med tips om en tillräckligt stor o- ring som kan ersätta? En originalring kan man väl dröma om ..

Och i vilken ordning plockar man ihop den enklast? Tidigare har jag lagt ringen runt urverket innan jag pressat ned det i boetten. Går trögt och svårt att få det helt ”rakt”.

E7E8D1B1-1828-4E39-958C-2F77EE691DDC.jpeg
Hatar dom där ringar.:banghead: Hittar ni nån bra lösning på det vore man tacksam. @McGyver gjorde nåt sånt på nån klocka han byggde? @Martin Lovasz kanske som är Certina gurun på forumet :)

Skicka mig ett PM med adress så skickar dig en originalring i bättre skick.

Sätt urverket på en plit med ringen runt, lägg boetten på och tryck lite lät och håll emot, vänd på paketet och nu med ändan av en pincett som inte har vassa kanter tryck men samtidigt dra åt den riktning det finns plats för ringen att expandera i sidled och gör det runt så märker du hur enkelt ringen kommer på plats. Ibland får man göra de första stegen flera gånger för urverket vill gärna ramla ner.

Försök även när du lägger ringen runt att inte någon av två ändorna ligger emot ändstoppen så har du två olika riktningar för ringen att expandera i och det blir då ännu lättare att få ner ringen.

Står still i huvudet i kväll. Letar efter brotschar eller rivare på cousinsuk. Nån som vet vad det heter på engelska. Skulle borra eller slipa upp ett hål till en spiral till 0,5 mm. Tänkte det kunde vara bra å ha lite såna hemma.
Brotsch heter reamer men det är inte såna jag söker. Det heter nåt annat?

Tillbaka
Topp