• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Svårt å säga exakt vad felet sitter. Finns gott om bilder på Tissot 2030 verk på google. Du ser allt innifrån verket tillslillnad från många andra verk. Kolla så du inte tappat ur nån del om du vänt på verket när du haft bommen ur.

Så här såg det ut
IMG_20171202_204307.jpg

Efter lite pill ser det nu ut såhär, som jag sett det se ut på googlade bilder på urverket:
IMG_20171202_211326.jpg

Kan fortfarande bara dra ut kronan ett snäpp för att ställa timvisaren, men hjulen hackar och slirar.
Nån som vet råd?

Så här såg det ut
IMG_20171202_204307.jpg

Efter lite pill ser det nu ut såhär, som jag sett det se ut på googlade bilder på urverket:
IMG_20171202_211326.jpg

Kan fortfarande bara dra ut kronan ett snäpp för att ställa timvisaren, men hjulen hackar och slirar.
Nån som vet råd?
Det var ett tag sen jag grävde i ett sånt där. Tror jag har nåt sånt liggande dock. Måste gräva lite.

Det svåra hjulet är den som man bara ser en pinne av som sitter mot det stora hjulet till höger så börja med att lirka plåten så att den kommer på plats och sedan är det lätt att få de andra hjulen i rätt läge. Använd ett finger för att få ett jämt motstånd mot plåten när du lirkar så går det enklare.

Konstig variant det där. Saknar juveler i övre bryggan? Kan kolla imorgon om jag har några delar kvar. Kan inte se nåt direkt på bilden som skulle vara knas. Kan det vara så som Martin skriver att inte alla hjulen ligger rätt?

Testade för skojs skull precis detta och mycket riktigt glappar det och timvisaren rör sig inte men så fort plåten var på plats fungerade det igen.

Senast ändrad:
Konstig variant det där. Saknar juveler i övre bryggan? Kan kolla imorgon om jag har några delar kvar. Kan inte se nåt direkt på bilden som skulle vara knas. Kan det vara så som Martin skriver att inte alla hjulen ligger rätt?

Testade för skoijs skull precis detta och mycket riktigt glappar det och timvisaren rör sig inte men så fort plåten var på plats fungerade det igen.

Ja den där plåten är oerhört känslig, spänner man skruvarna bara det minsta för hårt så stannar verket helt. Nu har jag fått på den korrekt och det tickar på fint.

Fortfarande problem med tim- och datuminställningarna dock..
När jag drar ut kronan så slirar det och timvisaren rör sig lite grand emellan slirandet.

Ja den där plåten är oerhört känslig, spänner man skruvarna bara det minsta för hårt så stannar verket helt. Nu har jag fått på den korrekt och det tickar på fint.

Fortfarande problem med tim- och datuminställningarna dock..
När jag drar ut kronan så slirar det och timvisaren rör sig lite grand emellan slirandet.
Då har du inte fått i alla tappar rätt. Du ska kunna dra åt skruvarna när alla hjulen sitter i rätt läge.

Fick du verkligen i alla tapparna i hålen?

Då har du inte fått i alla tappar rätt. Du ska kunna dra åt skruvarna när alla hjulen sitter i rätt läge.

100% rätt diagnos! :)
Tapparna satt inte i, har nu lyckats peta i dem rätt och allt funkar som det ska.
Martin och Rogart, ett superstort tack!
Dock har jag nu lyckats med konststycket att få enbart halva datumet att synas i sin lilla ruta :arghh:
Några idéer om hur man råder bot på det?

hehe, har inte tänkt på att det kan hända men förmodligen något som slirat, testa att ställa tiden bakåt och framåt och se hur datumet växlar och när.

Tittade på den jag lekte med och den växlar rätt men senare så när man ställer tiden snurrar det första hjulet som är kopplat till datumet medan de andra inte hänger med så hamnar den i osynk och man får nog helt enkelt lossa allt igen och slira den åt andra hållet.

Senast ändrad:
hehe, har inte tänkt på att det kan hända men förmodligen något som slirat, testa att ställa tiden bakåt och framåt och se hur datumet växlar och när.

Hmm datumet ändras runt kl 5. Borde ju åtgärdas, tror dock det får bli en fråga för morgondagen innan jag mister förståndet alldeles :bored:
Om någon har idéer på åtgärd så tas det tacksamt emot!

Hmm datumet ändras runt kl 5. Borde ju åtgärdas, tror dock det får bli en fråga för morgondagen innan jag mister förståndet alldeles :bored:
Förmodligen har du hittat detta men i a f, men hjälper inte att fixa datumet, verkar vara ganska knöligt att ställa tiden:confused: men lycka till.

The time-zone option allows to change the hour-hand and is the only setting available upon pulling out the crown. Because minutes can not be adjusted manually many of these watches are described as broken.

The setting procedure is performed by the stepping motor what requires a battery and indepth know-how. Thorough troubleshooting will usually not prove successful: 1) press the crown to stop seconds - the clutch lever must touch a plate on the circuit module; 2) hold crown depressed for 5 seconds; 3) release for a fraction of a second; 4) depress crown again and hold until the hands rotate to the desired position. This automatic/motorized setting idea must have been considered a breakthrough (on the drawing board) but it turns out to be pure mayhem in real life.

Making a full 12-hour cycle with the minute-hand takes 120 seconds and will end up with a soar finger! The clutch-lever (which acts like a spring) is very stiff and requires big pressure to depress the crown (despite greasing!).
The best option is to manually rotate the hour-hand slightly backwards from your actual time and then proceed with the motorized minutes. It will save you time and effort but it still takes forever in comparison to an ordinary procedure.

The build of the movement is pretty simple and can be quickly disassembled. Pulling out the stem with crown might be difficult as the entire cluth levers will need to be unscrewed (greatly improved in the 2031). If your watch does not want to work please check the contacts on the motor and the 3 corresponding contact springs on the electronic circuit

Troligen har du flyttat runt på julen :) när du haft övre bryggan av . Lättaste är nog att ta av tavla och visare å sätta allt rätt .

Troligen har du flyttat runt på julen :) när du haft övre bryggan av . Lättaste är nog att ta av tavla och visare å sätta allt rätt .

Ja då borde man ju kunna rätta till att datumet ligger rätt i sitt visningshål, men kan man ändra tidpunkt för datumets skiftande under tavlan också?

Hela poängen från första början var att kunna ta en titt på glaset för att beställa ett nytt. Gissar att cousins är vad som gäller? Glaset som sitter i mäter 32 mm med en låg profil och en kant som sitter under bezeln. Är det ett standardglas eller behövs något särskilt?

Ja då borde man ju kunna rätta till att datumet ligger rätt i sitt visningshål, men kan man ändra tidpunkt för datumets skiftande under tavlan också?

Hela poängen från första början var att kunna ta en titt på glaset för att beställa ett nytt. Gissar att cousins är vad som gäller? Glaset som sitter i mäter 32 mm med en låg profil och en kant som sitter under bezeln. Är det ett standardglas eller behövs något särskilt?
Är det nån tension ring på glaset? Om det inte är det så kan du nog köpa ett vanligt low dome glas. Om det är dykare så välj ett s.k act glas. Ta bort tension ring om det inte finns nån. Dykareglaset är lite tjockare.
Angånde visarna .Om du tar bort dom monterar du dom i rätt läge när du satt tillbaka tavlan. Går kanske göra från andra hållet men blir så mycket krångligare.

Plockade upp nån gammal automat på Tradera att leka urmakare på för runt 40kr.
qJggwCZ.jpg

Går inget vidare
inVFLa4.jpg

Ganska fin tavla och visare faktiskt! Får leta nytt glas sen.
5XQ1pCA.jpg

Isärplockad
sebFy3R.jpg

Bara att vänta på att rengöringsvätskan till ultraljudsbadet ska dyka upp på posten från Tyskland, så blir det rengöring och oljning sen... Kommer väl nån update om nån vecka eller nåt.

Tillbaka
Topp