rogart-63
Pandion
Oj dom var inte billiga? Får hitta på nåt annat. tar det nästa månad. Lite mycket utgifter nu. Kanske skulle testa på tyska eller ett vanlig rundborr storlek 0,5 mm?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Oj dom var inte billiga? Får hitta på nåt annat. tar det nästa månad. Lite mycket utgifter nu. Kanske skulle testa på tyska eller ett vanlig rundborr storlek 0,5 mm?
Hatar dom där ringar. Hittar ni nån bra lösning på det vore man tacksam. @McGyver gjorde nåt sånt på nån klocka han byggde? @Martin Lovasz kanske som är Certina gurun på forumet
Skicka mig ett PM med adress så skickar dig en originalring i bättre skick.
Sätt urverket på en plit med ringen runt, lägg boetten på och tryck lite lät och håll emot, vänd på paketet och nu med ändan av en pincett som inte har vassa kanter tryck men samtidigt dra åt den riktning det finns plats för ringen att expandera i sidled och gör det runt så märker du hur enkelt ringen kommer på plats. Ibland får man göra de första stegen flera gånger för urverket vill gärna ramla ner.
Försök även när du lägger ringen runt att inte någon av två ändorna ligger emot ändstoppen så har du två olika riktningar för ringen att expandera i och det blir då ännu lättare att få ner ringen.
Har du kollat om dom här kan passa?Står still i huvudet i kväll. Letar efter brotschar eller rivare på cousinsuk. Nån som vet vad det heter på engelska. Skulle borra eller slipa upp ett hål till en spiral till 0,5 mm. Tänkte det kunde vara bra å ha lite såna hemma.
Brotsch heter reamer men det är inte såna jag söker. Det heter nåt annat?
Det låter busenkelt när du beskriver det, men det är riktigt svårt att få det jämnt och fint. Måste öva mer, är inte nöjd med mina certina-ring färdigheterSkicka mig ett PM med adress så skickar dig en originalring i bättre skick.
Sätt urverket på en plit med ringen runt, lägg boetten på och tryck lite lät och håll emot, vänd på paketet och nu med ändan av en pincett som inte har vassa kanter tryck men samtidigt dra åt den riktning det finns plats för ringen att expandera i sidled och gör det runt så märker du hur enkelt ringen kommer på plats. Ibland får man göra de första stegen flera gånger för urverket vill gärna ramla ner.
Försök även när du lägger ringen runt att inte någon av två ändorna ligger emot ändstoppen så har du två olika riktningar för ringen att expandera i och det blir då ännu lättare att få ner ringen.
Dom skulle nog funka. Men hur handlar man därifrån? Är inte medlem i urmakareföreningen .Har du kollat om dom här kan passa?
http://www.suf.se/store/p/verktyg-181200/rivare-i-sortiment-512270
Det är bara och beställa,inga övriga registreringar behövs.Dom skulle nog funka. Men hur handlar man därifrån? Är inte medlem i urmakareföreningen .
Kollade storleken och dom är nog för stora tyvärr. 6013 är från 2,69- 5.97 .Bra tips dock . Brukar finns en hel del fina grejor ibland .Det är bara och beställa,inga övriga registreringar behövs.
Visst man kan använda lite silikonfett men det behövs inte så länge som man kommer ihåg att trycka i sidled samtidigt som man trycker nedåt.Ringen skall inte fettas in lite? Tänkte att den kanske glider bättre då?
De krymper med åren så en del ringar är lite korta men det gör inget för funktionen, eller så har man skurit av ändorna då de blivit dåliga. Det är när man tar ut ringen som man ofta skadar den så det är än viktigare att man plockar ut ringen på rätt sätt.Det låter busenkelt när du beskriver det, men det är riktigt svårt att få det jämnt och fint. Måste öva mer, är inte nöjd med mina certina-ring färdigheter
Det bästa sättet som jag kommit fram till är att plocka ut krona med bom (hela bommen) och sedan uppifrån sätta en skruvmejsel i hålet för bommen i verkhållarnen och böja bakåt, efter ett par böj så kommer gummit upp och man kan försiktigt börja dra i ändorna.
Kan du beskriva det där lite mer? Tror inte jag förstår riktigt. Böja bakåt? Vad är det skruvmejseln kommer bända mot?
Kan tillägga att jag lyckades knäcka mitt verktyg som jag använder för visardemontering när jag bände i själva ringen . Dumt av flera anledningar ..
Tack så mycket för förklaringen. Det var så jag hade gissat utifrån din beskrivning.
Så här, när du sedan böjer bak skruvmejseln kommer ring med gummi börja komma upp och så skjuter du in skruvmejseln mer i hålet och böjer lite till. Var noga med att mejseln faktisk är i hålet för bommen och inte bara under kanten
Vi lär oss hela tiden och alla har vi varit i ringen.
Man får testa sig fram och det är också en möjlig lösning.Är man vågad kan man ju vänta med glaset till sist
7S26C finns det nog att få tag i. NH36 verk går att använda oxå. Finns nåt annat hattori verk som funkar oxå. Är det helt slut? Går det inte att serva?Jag har ett dött Seiko 7s26A verk och sådana verkar inte gå att få tag på. Är det någon här som vet om man kan ersätta det med något annat tex 7s36? Diameter och höjd verkar vara samma men hur är det med resten tex tavelfastsättning, visare?
Tack för hjälpen! Det går men man får skaka rejält för att få igång det och vara aktiv för att hålla i gång det. Inget för en soffpotatis som mig Frågan är om det lönar sig att försöka få ett sådant billigt verk att bli okay.7S26C finns det nog att få tag i. NH36 verk går att använda oxå. Finns nåt annat hattori verk som funkar oxå. Är det helt slut? Går det inte att serva?
https://www.ebay.com/itm/mouvement-...660360?hash=item2367b35148:g:XdYAAOSwfC9XO4Op
https://www.ebay.com/itm/High-Accur...644292?hash=item569f96bfc4:g:N9gAAOSwfkdZkZS~
Nje . Mer jobb å serva dessa . Slits dessutomTack för hjälpen! Det går men man får skaka rejält för att få igång det och vara aktiv för att hålla i gång det. Inget för en soffpotatis som mig Frågan är om det lönar sig att försöka få ett sådant billigt verk att bli okay.
Brukar slitas i uppdraget. Där Seiko Magic finger är. Brukar bli helt rund och så drar den knappt upp . Går å plocka delar från bättre verk .Tack för hjälpen! Det går men man får skaka rejält för att få igång det och vara aktiv för att hålla i gång det. Inget för en soffpotatis som mig Frågan är om det lönar sig att försöka få ett sådant billigt verk att bli okay.
Du är experten.Brukar slitas i uppdraget. Där Seiko Magic finger är. Brukar bli helt rund och så drar den knappt upp . Går å plocka delar från bättre verk .
Verkligen ledsen för min låga kunskapsnivå men vilka delar utgör ställmekanismen och hur vet jag vad som är rätt läge för dem?Ser ut som ett Tissot 2030 verk? Har du fått delarna i ställmekanism i rätt läge.