• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Tja!

Ni som läser här ofta har kanske sett att jag jagat en balans/hairspring till ett cal. Vulcain 59? Nu har jag iaf fått tag på en vulcain med ett väl fungerande cal 59 men jag fick betala för det.. Är ju väldigt förtjust i klockan som behöver reparation men den nya är nästan för fin (och dyr) bara för loota eller vad tycker ni? Kommer iofs säkerligen inte använda den som den är men lite overkill att slakta en fin fungerande pjäs?
IMG_20171212_205249.jpg

Och en helt annan fråga! : Vissa, framförallt äldre omega har jag sett har svart lume. Inte brunt patinerad utan just svart. Är det ens lume från början? Alltså både på index och visare.
257286867_282a81f8-2523-46cb-a096-219967222c3d.jpg

Och en helt annan fråga! : Vissa, framförallt äldre omega har jag sett har svart lume. Inte brunt patinerad utan just svart. Är det ens lume från början? Alltså både på index och visare.
257286867_282a81f8-2523-46cb-a096-219967222c3d.jpg
Borde väl stå T Swiss Made T om det är lys i den? Onyxinlägg? Inte helt ovanligt på äldre klockor i det tjusigare segmentet.
Det var/är vanligt att folk som ser dåligt ber om svärtade visare. Är ofta svart färg pålagd i efterhand för att ge bättre kontrast mot tavlan.

Nån som vet vad detta kan vara för verk. Ett 1 juvelerns stiftankar verk. Lite speciell fastsättning av tavlan. Hittar inget nummer under balansen . Tavlan har jag inte tagit bort. Balansen och balansbryggan är rökt.
DSC09150.JPG
DSC09151.JPG

Efter flera år har jag äntligen en fast arbetsplats hemma. 'It's in the making' men jag fick till en yta där jag kan meka. Sitter just nu med en rysk Raketa som saknar inca-block motstenen på ena sidan balansen (och den lilla 'spärren' som håller stenen på plats). Känns hopplöst men jag ska slutföra så mycket jag kan så får vi se om jag hittar delen någonstans. Saknas även sekundvisare men det är verkligen sekundärt - pa-dam-tssss! :)
2017-12-17 20.26.17.jpg

Efter flera år har jag äntligen en fast arbetsplats hemma. 'It's in the making' men jag fick till en yta där jag kan meka. Sitter just nu med en rysk Raketa som saknar inca-block motstenen på ena sidan balansen (och den lilla 'spärren' som håller stenen på plats). Känns hopplöst men jag ska slutföra så mycket jag kan så får vi se om jag hittar delen någonstans. Saknas även sekundvisare men det är verkligen sekundärt - pa-dam-tssss! :)
2017-12-17 20.26.17.jpg
Snyggt! :)

2017-12-17 20.26.17.jpg
Stort tack @differo . Tog hem ett par stycken från kusinen i England . Hoppas bara Postnord fixar leverans innan jul . Kanske kan hjälpa dig istället med raket delar . Hur ser den där stötsäkringen ut ?

2017-12-17 20.26.17.jpg
Haha! Snyggt!

Stort tack @differo . Tog hem ett par stycken från kusinen i England . Hoppas bara Postnord fixar leverans innan jul . Kanske kan hjälpa dig istället med raket delar . Hur ser den där stötsäkringen ut ?
Om jag bara visste, den saknas ju:) skämt o sido, borde vara likadan som på andra sidan eller snarlik iaf. Vet ej exakt vilken kaliber detta är men det står 2609.1 - är inte så bekant med ryska verk. Ska se om jag hittar några bilder. Upptäckte att (precis som på min Certina) så är tappen på sekundhjulet av (kanske anledning varför visaren saknas...). Sekundvisare, sekundhjul och balansen behöver fixas för att klockan skall vara helt återställd. Frågan är om det är värt det - nu är den iaf servad och tickar på fint :) Däremot känns det konstigt att motstenen saknas och balansen vibrerar en hel del. På andra bilden ser du inca-block från undre sidan och på första bilden 'hållet' där andra ska sitta. Kanske borde lägga upp lite före/efter bilder - detta urverk var ju så smutsigt att man undrar vad det har gått igenom. Det mesta kom av som tur var.
2017-12-17 22.49.38.jpg
2017-12-17 21.43.08.jpg

Om jag bara visste, den saknas ju:) skämt o sido, borde vara likadan som på andra sidan eller snarlik iaf. Vet ej exakt vilken kaliber detta är men det står 2609.1 - är inte så bekant med ryska verk. Ska se om jag hittar några bilder. Upptäckte att (precis som på min Certina) så är tappen på sekundhjulet av (kanske anledning varför visaren saknas...). Sekundvisare, sekundhjul och balansen behöver fixas för att klockan skall vara helt återställd. Frågan är om det är värt det - nu är den iaf servad och tickar på fint :) Däremot känns det konstigt att motstenen saknas och balansen vibrerar en hel del. På andra bilden ser du inca-block från undre sidan och på första bilden 'hållet' där andra ska sitta. Kanske borde lägga upp lite före/efter bilder - detta urverk var ju så smutsigt att man undrar vad det har gått igenom. Det mesta kom av som tur var.
2017-12-17 22.49.38.jpg
2017-12-17 21.43.08.jpg
Det var nog värre det. Hitta inga såna verk. Hade ett som det stod 2409 på . Men det är nog ett Vostok verk. Och nåt annat slaktat ryssverk. Inga såna stötsäkringar.

Det var nog värre det. Hitta inga såna verk. Hade ett som det stod 2409 på . Men det är nog ett Vostok verk. Och nåt annat slaktat ryssverk. Inga såna stötsäkringar.
Tack hur som helst - det var (som vanligt) kul att väcka denna till liv - det räcker som belöning. Får stå kvar ifall jag stöter på liknande verk och då kan jag komplettera den.

Tillbaka
Topp