• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Kom på att jag grejade ihop en klocklåda som skulle rymma mycket. Hittade på vinden en gammal pensellåda från classe som jag klädde med tyg och ljuddämpande matta. Utsidan är lätt betsad och behandlad med "tru oil". Blev helt ok för inga pengar. Detta var första projektet i nya "verkstan":)
20171221_201630.jpg
20171221_201640.jpg
Kanon ju, kul fix!

Fick brev men reservdelar från Beo idag så då åkte ryssen under gluggen igen. Fick i fjädern o gånghaken. Lite trixande att få balansaxeln i gånghaken men när jag förstorade från sidan var det lättare att trixa till det. Gången var sådär tills jag tog till mig Rogarts råd och la en gnutta olja på gånghakens juveler. Då brast balansen ut i en samba. Nu går den fint. Kan även tipsa er som är intresserade av billiga mikroskop att köpa med enkla stativet. Sen byggde jag om hållaren så att jag kunde vinkla det så jag slipper se rakt in i fingrarna när jag skruvar. Leden vad från en dataskärmshållare jag hade liggandes. Både billigt och funkar fint. Stort tack till alla med tips o trix, hoppas jag kan ge tillbaka nån gång. Tipsen är ovärderbara när nybörjaren skruvar. :D
eKDTlwy6VRT-zXdm0yvUeOYB_zVSNkcRLbIOMtv2bn2NO-V3ZYaZPJWPVGPX3Evn6e0P2mQHKzXymJohROtye0VgfJ7yL0tJW7kSOXTUtkPvYBNjitMfl_YVrSQGZY2FTeFJwCcRpJWpQj-N2iqUXmGX7v7WH2Uu9ipy-C5_M_O06sAQHVfy9XfPgSvlIS0L4Ki-R3LynzEK1tF-aWY0Yze3dw6pM-hZ83Zytcq4ORWsqwpn3EJQIUK4pnN8n5t4zk-sHNcv0bVlNSdkEHxcaDABZCkDNxoVxwn9d222Z-69VehiiXsfsN81Y3Cz383hEZKgZLwGXQPV-nE8PYHeIxCB1oHLZpNtDC0PI-pLrtxxF-27Mn3-s2_089JxNibfPW60uSbHyzefqAWWWbA0zjWjM2g4OeGzU0tYF9lVhOAfv3yIOCfUMjM24n2idaRVP1p_c5ouScP7ys8EShtDAcM3tk2Nz456Hvq4AsVXUa2_rtSTB0QlHI5-HsGjCrtvI9WSs7aC_Zj89qQWPzDERj6sXDniL5L0ObY64W_SG15CkwWDRi8sYGdBLUYlPvvJTSH6S-wFEp-F_c8L_6Gs64kS-3uaYFfwaUmVcyk=w523-h697-no
Snyggt jobbat med Vostoken!:)och bra tipps.

Här är verket @rogart-63 . Vad är det för nåt? Det du tipsade var likt men hade dagvisning också.
7BB93C2C-8067-48A4-B923-12AF4F6B4A16.jpeg
22DA1C2A-7A71-4726-BB7A-E9769EF019BF.jpeg
0D7FDCB0-D492-4C13-B690-03C25033FB10.jpeg

Tror nåt glapp. Tryckte en keff lödning och då hickade den igång :)
29A7A145-B718-498B-B8A9-8C37E4405CFA.jpeg
Är det lödningen på potentionmeternskruvens ben som är kass? I såfall kan man väl löda till den lite. Det är ett 536.121 verk som är i princip samma som 9362 verket. Kan inte hundra men har för mig det kan skilja lite i höjd mellan 9362 och 536.121 verken. Men det är samma kretskort. Finns även ett verk som heter 952.121. Enda jag med säkerhet vet är att det samma kretskort.

Är det lödningen på potentionmeternskruvens ben som är kass? I såfall kan man väl löda till den lite. Det är ett 536.121 verk som är i princip samma som 9362 verket. Kan inte hundra men har för mig det kan skilja lite i höjd mellan 9362 och 536.121 verken. Men det är samma kretskort. Finns även ett verk som heter 952.121. Enda jag med säkerhet vet är att det samma kretskort.
Ska prova löda. Ska jag värma på benet till skruven och löda på eller värma lodet under och trycka till lite?

Om du tröttnar på Belinda'n.........;)
Jag är halvsäker på att den tillhörde min farfar. Min farmor hade också en Belinda, en riktig liten plutt och den minsta automatklockan jag nånsin sett. Herrklockan hittades dock bland min fasters saker efter att hon gick bort för några år sen, men slutsatsen är att den tillhörde min farfar.
Så den kommer tyvärr stanna! :)

Jag är halvsäker på att den tillhörde min farfar. Min farmor hade också en Belinda, en riktig liten plutt och den minsta automatklockan jag nånsin sett. Herrklockan hittades dock bland min fasters saker efter att hon gick bort för några år sen, men slutsatsen är att den tillhörde min farfar.
Så den kommer tyvärr stanna! :)
En mycket trevlig klocka, och förstår mycket väl att den stannar hos dig. Även om det inte varit farfar's!

En mycket trevlig klocka, och förstår mycket väl att den stannar hos dig. Även om det inte varit farfar's!
Tissoten tillhörde förresten min morfar, som gav den till min far när han fyllde 25. Jag funderar nästan på att inte ge tillbaks den när jag fått den fixad! :D
Han fick trots allt en ny fin Tissot i 60-årspresent av mig häromåret...

Det här är snarare dagens inventering av klockor som ska fixas! Dom här ska bli fixade under nästa år, hade jag tänkt!
677EA114-C86A-4B3B-B3A2-E72C8737E059.jpeg
Meh riktigt schyssta allihopa ju! :) Belindan som sagt är skitcool. Har oxå en Belinda som är bra kvalle på, har fixat iordning den och ska ge till min mor. Men hon ska få ett annat armband på den. <återkommer med en projekthögsbild oxå vid tillfälle! :) Problemet är att det går för lång tid mellan varven då jag har mer än en timme över för skruva och då blir det ofta småfix istället.
upload_2017-12-23_12-59-10.png

Jahopp det var ju sådär. Fick en gammal Longines cal 232 av en kollega att kika på. Den starta och stanna rätt omgående och hoppades på en rengöring och smörjning. Började montera ner men upptäckte sen detta :) Ser ni? Hur händer det lixom :)

longines 232.jpg

Jahopp det var ju sådär. Fick en gammal Longines cal 232 av en kollega att kika på. Den starta och stanna rätt omgående och hoppades på en rengöring och smörjning. Började montera ner men upptäckte sen detta :) Ser ni? Hur händer det lixom :)

longines 232.jpg
Ser rätt sleten ut i övre juvelen och så saknas ändstenen där. Möjlig orsak till att den stannar.

Ser rätt sleten ut i övre juvelen och så saknas ändstenen där. Möjlig orsak till att den stannar.
Sannolik orsak t.o.m. :) den stannar när du vänder tavlan upp märkte jag nu och då ska ju den juvelen och ändsten vara extra verksam. Har aldrig pillat med detta låssystem för ändsten och såg faktiskt inte att den saknades.

@rogart63 Är det inte i ändstenen som det är slitet då? Hur öppnar man låset?

Tillbaka
Topp