• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Sannolik orsak t.o.m. :) den stannar när du vänder tavlan upp märkte jag nu och då ska ju den juvelen och ändsten vara extra verksam. Har aldrig pillat med detta låssystem för ändsten och såg faktiskt inte att den saknades.

@rogart63 Är det inte i ändstenen som det är slitet då? Hur öppnar man låset?
Den skruvas nog isär från undersidan av balansbryggan, tror jag, har aldrig mekat med ett Longines förut, och visst är det ett 23Z verk. Och visst ser det ut som motstenen saknas.

Den skruvas nog isär från undersidan av balansbryggan, tror jag, har aldrig mekat med ett Longines förut, och visst är det ett 23Z verk. Och visst ser det ut som motstenen saknas.
Grymt, tack! Jag står o maler färs till köttbullar, har jansson i ugnen och två mindre galningar som springer runt samtidigt som jag tänkte mecka lite haha.. går sådär!

Grymt, tack! Jag står o maler färs till köttbullar, har jansson i ugnen och två mindre galningar som springer runt samtidigt som jag tänkte mecka lite haha.. går sådär!
Låter trevligt, lycka till med klock/Jul-stöket, en annan sak jag reagerade på är det jag "ringat" in, ser inte balansfjädern lite konstig ut men det kanske ska va så, lr är det mina skumma ögon :oldman:
vwniv8r5.jpg

Sannolik orsak t.o.m. :) den stannar när du vänder tavlan upp märkte jag nu och då ska ju den juvelen och ändsten vara extra verksam. Har aldrig pillat med detta låssystem för ändsten och såg faktiskt inte att den saknades.

@rogart63 Är det inte i ändstenen som det är slitet då? Hur öppnar man låset?
Ändstenen sitter nog i en lös del som kläms fast med dom två skruvarna du ser på balansbryggan. Fast skruvskallen sitter på undersidan. Krångligt värre :( Den andra juvelen sitter i bryggan.

Senast ändrad:
Nån som vet om ETA 2750 bom är samma som ETA 2783. Får inte ditt den hur jag än försöker. Den vill liksom inte bottna. Kan vara att jag fått tag i nåt annat oxå. Passar i verket när jag monterar men setting lever går inte ända tillbaka. Så när jag dra ut bommen åker setting lever eller reglen in och jag får inte bommen att fästa.
Men nu får det bero med klockmek och ta julledigt :)

Nån som vet om ETA 2750 bom är samma som ETA 2783. Får inte ditt den hur jag än försöker. Den vill liksom inte bottna. Kan vara att jag fått tag i nåt annat oxå. Passar i verket när jag monterar men setting lever går inte ända tillbaka. Så när jag dra ut bommen åker setting lever eller reglen in och jag får inte bommen att fästa.
Det är inte samma...

Och varför håller du på med klockor denna sena tid dan före dan? Julpyssel gäller;)

Låter trevligt, lycka till med klock/Jul-stöket, en annan sak jag reagerade på är det jag "ringat" in, ser inte balansfjädern lite konstig ut men det kanske ska va så, lr är det mina skumma ögon :oldman:
vwniv8r5.jpg
Ändstenen sitter nog i en lös del som kläms fast med dom två skruvarna du ser på balansbryggan. Fast skruvskallen sitter på undersidan. Krångligt värre :( Den andra juvelen sitter i bryggan.
UPDATE: Jag beställde ett donatorverk med "vanlig" ändstenssäkring. Blev rätt dyrt men enligt säljare ska balansen vara komplett och gå fritt.
s-l1600.jpg

Update 2: Jag har ju tjatat om Vulcains cal.59 och fick till slut tag på en fin klocka som hade ett verk som ticka på bra. Gjorde en quickfix och bytte hela verket till den klockan jag själv föredrar och springer jag på en balans/hairspring till det andra verket kan jag fixa den sen :)

upload_2017-12-26_13-50-14.png

img_20171225_155010-jpg.698180

Min gamla trogna Certina gick inte rätt.
Öppnade upp och fann att en skruv var lös:
IMG_20171225_154023.jpg

Hade ingen mejsel som var liten nog, så gick och köpte en idag. Vid noggrannare undersökning trillade ytterligare en skruv ut:
IMG_20171226_154721.jpg

Det gick åt en ruggigt liten mejsel, men med skruvarna tillbaks på plats verkar den gå rätt igen.
IMG_20171226_155520.jpg

Härligt med lite ledighet! Här kommer dagens fix o trix! Lite enklare fix i form av lumefix, plexi, tvätt av boett och en ny strap.
IMG_20171227_112615_617.jpg

Edit: bara lume på visarna är fixad.. Tavlan lät jag vara men ser att det ser väldigt olika ut men det är p.g.a.a ljuset.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp