• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Okej, så har jag förstått det här rätt? Jag ska alltså tömma hela flaskan rakt ner i urverket?
646AA456-114A-483D-95D0-468528192B6E.jpeg
Håll oss underrättade om resultatet:):)

Håll oss underrättade om resultatet:):)
Hahaha ja men exakt! Smörjer riktigt bra några sekunder!
Skämt å sido, det är den ena kronan som trilskas och skruvas av från bommen (gissar jag på att det heter) när man ställer tiden.
Lyckades få i 1/4 droppe i hålet på kronan och 1/4 droppe på bommen(?) med hjälp av en nål och skruvade på den. Ska kolla hur det håller om en stund!

Skämt å sido, det är den ena kronan som trilskas och skruvas av från bommen (gissar jag på att det heter) när man ställer tiden.
Lyckades få i 1/4 droppe i hålet på kronan och 1/4 droppe på bommen(?) med hjälp av en nål och skruvade på den. Ska kolla hur det håller om en stund!
Det bästa är ju om man lossar bommen från verket och limmar fast kronan med bommen lös, kan ju hända att man limmar fast kronan i kronhalsen om man använder lite för rikligt med lim :eek:

Skruvar ur? Ta loss rengör gängorna och gör om.Lite fett kvar så fäster inte låsvätskan. Låt torka och montera. Kolla så inte bommarna är felmonterade. Så den sitter på rätt ställe alltså. Alarm kronan i uppdraget t.e.x.
Får testa att göra om då. Jag har inte lossat alarmkronan alls, utan endast tidskronan. När jag stoppar i den och drar åt skruven så beter den sig som den ska. Den drar upp i innersta läget och ställer tiden i det yttre, trots att den sticker ut en dryg millimeter. En god nyhet är iallafall att kronan inte gängar av bommen nu.
Edit: för att förtydliga så vill inte kronan gå hela vägen in mot boetten som den gjorde innan.

Får testa att göra om då. Jag har inte lossat alarmkronan alls, utan endast tidskronan. När jag stoppar i den och drar åt skruven så beter den sig som den ska. Den drar upp i innersta läget och ställer tiden i det yttre, trots att den sticker ut en dryg millimeter. En god nyhet är iallafall att kronan inte gängar av bommen nu.
Edit: för att förtydliga så vill inte kronan gå hela vägen in mot boetten som den gjorde innan.
Det var ju konstigt. Nån som satt ditt en för lång bom? Funkar det är det ju bara ta bort tillräckligt så den ligger några tiondelar från boetten .

Märkligt. Ser ut som den inte gått in hela vägen. Man ser en bit av innerdelen på bommen på bilden där den sticker ut. Försök att lossa skruven och håll ner den samtidigt som du trycker in bommen.
Hur långt in ska bommen gå? Om jag håller den ovanför urverket och så långt in som den ska sitta så når den till den bortre sidan av det närmsta, lilla hjulet.

Hmm datumet ändras runt kl 5. Borde ju åtgärdas, tror dock det får bli en fråga för morgondagen innan jag mister förståndet alldeles :bored:
Om någon har idéer på åtgärd så tas det tacksamt emot!

Efter en lite väl lång paus har jag försökt fixa lite med den här. Bytte glas, blev inte så dumt. Vad har man för armband till den här tycker ni?
Tror fortfarande att datumvisningen inte riktigt blivit rätt, återkommer nog i den frågan :rolleyes:
image1-5.JPG

Hur långt in ska bommen gå? Om jag håller den ovanför urverket och så långt in som den ska sitta så når den till den bortre sidan av det närmsta, lilla hjulet.
Någon? Jag funderar på om skruvlåsningen gör att kronan helt enkelt inte gängar på lika bra som innan. Hur löser jag den? Läste nåt om kokande vatten, så ska jag dra igång vattenkokaren och brygga en kopp kronte? Sen testar jag att skruva på kronan på bommen utan skruvlåsning och ser om den sitter som den ska då.

Någon? Jag funderar på om skruvlåsningen gör att kronan helt enkelt inte gängar på lika bra som innan. Hur löser jag den? Läste nåt om kokande vatten, så ska jag dra igång vattenkokaren och brygga en kopp kronte? Sen testar jag att skruva på kronan på bommen utan skruvlåsning och ser om den sitter som den ska då.
Är säkert som du säger! Om du har ett skjutmått mäter du mellanrummet mellan krona och boet (skriv gärna upp det).
Ta loss bommen från klockan.
Mät hur lång den är med kronan på (skriv upp).
Ta loss kronan från bommen.
Gör rent från gänglåsning (NOGA).
Skruva ihop igen ( utan låsning).
Mät längden. Har den minskat från förra mätningen är allt som det ska.
Ta isär igen, och lägg på mindre gänglåsning jämfört med första försöket, och skruva ihop.
Mät längden, och den skall nu vara kortare än första mätningen. Lika mycket kortare som mellanrummet var mellan krona och boett.
Lycka till!!! :):)

Senast ändrad:
Är säkert som du säger! Om du har ett skjutmått mäter du mellanrummet mellan krona och boet (skriv gärna upp det).
Ta loss bommen från klockan.
Mät hur lång den är med kronan på (skriv upp).
Ta loss kronan från bommen.
Gör rent från gänglåsning (NOGA).
Skruva ihop igen ( utan låsning).
Mät längden. Har den minskat från förra mätningen är allt som det ska.
Ta isär igen, och lägg på mindre gänglåsning jämfört med första försöket, och skruva ihop.
Mät längden, och den skall nu vara kortare än förra mätningen. Lika mycket kortare som mellanrummet var mellan krona och boett.
Lycka till!!! :):)
Tack! Då kokar jag kronan efter jobbet och hoppas på att den släpper! Har du några tips på hur man rengör från gänglåsning?

Då var mormors klocka klar (förutom glaset som måste bytas). Är rätt nöjd med resultat förutom att amplituden är lite låg - men dessa små ur kanske inte har så hög amplitud ändå? Den håller tid väl, nu efter några dagars testande är det ngn minut den tappar. Svårt att uppskatta storlek men den är ca 16mm bred och delarna är löjligt små och tätt packade i urverket. Jag vet inte om det är många här som redan kör med en sådan men tänkte tipsa om det enkla verktyget för att plocka ändstenar med. Man kan såklart använda lite rodico men tycker att låga priser berättigar ett dedikerat verktyg och dessutom är det verkligen smidigt att jobba med. Syns nere på bild nr 5.
Här kommer några bilder:

2017-12-23 16.02.39.jpg
2017-12-23 16.21.55.jpg

2017-12-23 16.33.51.jpg

2017-12-23 16.39.36.jpg
2017-12-23 16.50.34.jpg
2017-12-23 21.42.48.jpg

Då var mormors klocka klar (förutom glaset som måste bytas). Är rätt nöjd med resultat förutom att amplituden är lite låg - men dessa små ur kanske inte har så hög amplitud ändå? Den håller tid väl, nu efter några dagars testande är det ngn minut den tappar. Svårt att uppskatta storlek men den är ca 16mm bred och delarna är löjligt små och tätt packade i urverket. Jag vet inte om det är många här som redan kör med en sådan men tänkte tipsa om det enkla verktyget för att plocka ändstenar med. Man kan såklart använda lite rodico men tycker att låga priser berättigar ett dedikerat verktyg och dessutom är det verkligen smidigt att jobba med. Syns nere på bild nr 5.
Här kommer några bilder:

2017-12-23 16.02.39.jpg
2017-12-23 16.21.55.jpg

2017-12-23 16.33.51.jpg

2017-12-23 16.39.36.jpg
2017-12-23 16.50.34.jpg
2017-12-23 21.42.48.jpg
Snyggt och piiiiligt litet! Finns verktyger på cousins? Vad heter det? :)

Tack! Då kokar jag kronan efter jobbet och hoppas på att den släpper! Har du några tips på hur man rengör från gänglåsning?
Såna här verktyg är bra att ha när man håller på med bommar, Pin vise på utrikiska.
pin  vise.png

kan det va att du inte drog åt tillräckligt hårt, man är ju lite försiktig med såna små grejer, och det blir ju lite trögare när det finns gänglåsning i.

Har aldrig gjort rent från Loctite, så där är jag lite osäker. Hade testat med kemiskt ren bensin. Ping @rogart-63 , han vet med säkerhet.
Jag skulle tro att du kan lyckas med nafta (ren bensin) och en pensel. Brukar ta bort det mesta.
Såna här verktyg är bra att ha när man håller på med bommar, Pin vise på utrikiska.
pin  vise.png

kan det va att du inte drog åt tillräckligt hårt, man är ju lite försiktig med såna små grejer, och det blir ju lite trögare när det finns gänglåsning i.
Tack för hjälpen so far! Jag återkommer i kväll när jag testat lite till.
Jag testskruvar med ett par väl tejpade tänger i kväll och duger inte det ska jag jaga fatt på verktygen!

Aceton funkar vet jag. Gänglåsningen borde sipprat ut tycker jag när du drog fast kronan. Sä länge som du håller i den gängade delen är det nog inga problem. Bättre hålla nära kronan än i änden av bommen . Vilket det gärna blir med en pin vise. Risken att dra sönder bommen är stor. Been there done that :) Lite värme så släpper det rätt lätt. Brukar värma bommen eller kronan med en tändare till lite varmare än man kan ta i den. Än så länge har det funkat utan att elda upp gummit i kronan . Bara lite där den är gängad.

Aceton funkar vet jag. Gänglåsningen borde sipprat ut tycker jag när du drog fast kronan. Sä länge som du håller i den gängade delen är det nog inga problem. Bättre hålla nära kronan än i änden av bommen . Vilket det gärna blir med en pin vise. Risken att dra sönder bommen är stor. Been there done that :) Lite värme så släpper det rätt lätt. Brukar värma bommen eller kronan med en tändare till lite varmare än man kan ta i den. Än så länge har det funkat utan att elda upp gummit i kronan . Bara lite där den är gängad.
Alright, tack! Tror jag har lite aceton kvar hemma efter mitt ex. Det funkade fint när jag skulle lösa upp en föredetta packning som omvandlats till nåt mer likt tjära i en gammal Certina DS.

Tja! Någon som har en AS 1748/49 rotor att sälja mig eller vet var jag få tag på en?

Tycker min ser rätt sliten ut på piggen och jag gissar det är därför den inte stannar på plats efter att man "låst" fast den. (måste nog införskaffa ett bättre microskåp oxå :)
upload_2017-12-28_13-0-30.png

Tillbaka
Topp