Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Prova med att lägga den i aceton eller bensin en längre stund. Med lite tur är det det yttersta lagret gänglåsning som djävlas....Kronan ger sig inte! Jag har kokat, jag har eldat... Den sitter så in i helvete!
Och var snål med gänglåsningen. Du vet ju hur effektivt det ärUpdate: ett par minuter i aceton gjorde susen! Då kom jag dessutom fram till att kronan är ca 3,5mm hög och bommen 14mm, så kronan var ju knappt påskruvad! Ska rengöra ordentligt och testa igen, först genom att skruva på utan gänglåsning och se hur lång den ska vara.
Tack ändå!Prova med att lägga den i aceton eller bensin en längre stund. Med lite tur är det det yttersta lagret gänglåsning som djävlas....
Edit: Var sen på svaret![]()
Och du är helt säker på att du hade bommen i rätt läge och låst med skruven, samt att den fungerade som den ska då problemet med glipan mellan krona och boett kom!?Suck... Uppenbarligen är det inte kronan i sig som är problemet, för den skruvades på precis likadant utan gänglåsning efter noggrann rengöring.
Yes, den var i innersta läget när jag plockade ur den för första gången, och när jag sticker in den och låser med skruven så är funktionaliteten som den ska. Den går att vrida upp i innersta läget och den klickar ut och ställer tiden som den ska i det yttre.Och du är helt säker på att du hade bommen i rätt läge och låst med skruven, samt att den fungerade som den ska då problemet med glipan mellan krona och boett kom!?
Då kanske du inte fått kronan ren i botten ändå? Ett alternativ annars kan ju vara att korta bommen det som felar. Men lägg kronan i aceton ett tag och försök pilla i botten med en spetsig nål. Kan vara Loctite kvar som du inte fått ut!?Yes, den var i innersta läget när jag plockade ur den för första gången, och när jag sticker in den och låser med skruven så är funktionaliteten som den ska. Den går att vrida upp i innersta läget och den klickar ut och ställer tiden som den ska i det yttre.
Jo, får nog göra så. Den andra bommen är rejält kortare och ser rätt annorlunda ut. Dom går inte att byta ut mot varandra.Då kanske du inte fått kronan ren i botten ändå? Ett alternativ annars kan ju vara att korta bommen det som felar. Men lägg kronan i aceton ett tag och försök pilla i botten med en spetsig nål. Kan vara Loctite kvar som du inte fått ut!?
En undran, är båda bommarna likadana, kolla i så fall vad det är för längd på den andra...
Följer med spänning....
Edit: Kronorna ser lika ut, så kanske kan skifta dom och se vad resultatet blir![]()
Men testa med att skifta kronorna på bommarna, hade jag gjort som första steg. De ser lika ut på bilderna..Jo, får nog göra så. Den andra bommen är rejält kortare och ser rätt annorlunda ut. Dom går inte att byta ut mot varandra.
![]()
Förstår hur du tänker. Den kronan sitter dock som berget och vågar inte riktigt ge mig på den. Har dock lite skrotklockor, ska se om det finns nån passande krona jag kan testa med.Men testa med att skifta kronorna på bommarna, hade jag gjort som första steg. De ser lika ut på bilderna..
Edit: På så sätt ser du om det ändrar längden på bommen/kronan som trilskas..
Den högra är kronan till alarmet, som jag plockade ur precis innan jag tog fotot. Det finns ingen annan klocka på köksbordet, så har garanterat inte tagit fel.Dum fråga men dom ser inte ut att vara lika oxiderade? Säkert du fått rätt bom? Hände mig igår nämligen att jag försökte sätta ditt en som låg på bänken och skrota.
Mycket märkligt . Om den inte fastnar borde den ju åka ut när du drar ut den för att ställa tiden. Ingen hacking lever eller nåt som kommit i kläm så den inte går ända in.Den högra är kronan till alarmet, som jag plockade ur precis innan jag tog fotot. Det finns ingen annan klocka på köksbordet, så har garanterat inte tagit fel.
Tror det är ljuset i köket som får dom att se ut som dom gör.
Den har ingen hacking och ingen quickstep, och funktionaliteten är som sagt korrekt när jag låser den med skruven. Annars hade den ju varit fast i tidsställningsläget eller så. Ska lägga den i aceton en stund till och se om det är nåt kvar i gängorna.Mycket märkligt . Om den inte fastnar borde den ju åka ut när du drar ut den för att ställa tiden. Ingen hacking lever eller nåt som kommit i kläm så den inte går ända in.
Se där ja, smidigt verktyg. Hittade lite olika varianter på verktyg för att sätta tuben på plats. Men de känns som lite onödiga faktiskt. Men jag kan ha fel. Mitt störst fundering är just hur jag ska få den att sitta kvar. Ska jag försöka trycka ut tuben lite, eller ska jag ha låsvätska, eller både och? Är nästan som hålet i boetten är lite lite för stort.Har aldrig bytt på en klocka med skruvad krona, där är det ju riktigt noga at den sitter fast så låsvätka är kanske det enda rätta. På en vanlig dressklocka brukar det funka fint att bara trycka dit den. Kan dock vara ett mindre elände att få bort dom på gammalt mögel. Skaffade en sådan här Bergeon 6160 som helt klart underlättar, tror även det finns en modell för fastsättning men en sådan har jag inte behövt ännu.
![]()
Låter ju knepigt att den gick så lätt? Dom flesta kronhalsar är 2 eller 2,5 mm. Går att låsa med lite stark loctite men ska ju helst inte trilla dit ändå?När jag äntligen fick lite tid över att fixa med klockor, var länge sedan nu. Så har jag tappat bort kronhalsen jag fick av @rogart-63.Blir till att beställa en ny. Verket har jag i alla fall fått fart på.
Innan jag tappade bort den provade jag att sätta dit den, och den gled in väl lätt tycker jag och ville inte sitta kvar av sig själv så att säga.
Men nu till frågorna. Hur gör jag när jag byter? Att få bort kronhalsen var inga problem. Behöver jag något speciellt verktyg? Använder ni låsvätska? Hur ska jag få den att sitta kvar helt enkelt?
![]()
Glor lite runt och det kan ju faktiskt vara så att Tag heuer kör 2,6 mm. http://www.ofrei.com/page_137.htmlLåter ju knepigt att den gick så lätt? Dom flesta kronhalsar är 2 eller 2,5 mm. Går att låsa med lite stark loctite men ska ju helst inte trilla dit ändå?
Tror det var en TUBEA1 jag sålde till dig?
Ja låter som utsliten bom i mina öron. Säkert oxå för att den är hård i uppdraget. Jag har haft flera cal 320-324 som varit hårda i uppdrag. En teori är att de gamla fjädrarna styvnar olika beroende på vilken olja/fett man använt. Så här kan man göra om man har svårt att få upp ett baklock@Fadershan Vet inte riktigt vad som är problemet med Laboran. Den är sjukt trög i uppdraget och ibland känns det som om den inte riktigt tar, utan typ slirar, när jag vrider upp den. Förhoppningsvis är det bara bommen som felar, men baklocket sitter så sjukt hårt att jag inte lyckats öppna den och kolla.
I övrigt funkar den som den ska och håller tiden inom några sekunder per dygn.
Tack för tipset! Ska testa det när tillfälle ges!Ja låter som utsliten bom i mina öron. Säkert oxå för att den är hård i uppdraget. Jag har haft flera cal 320-324 som varit hårda i uppdrag. En teori är att de gamla fjädrarna styvnar olika beroende på vilken olja/fett man använt. Så här kan man göra om man har svårt att få upp ett baklock
![]()
Bump!Tja! Någon som har en AS 1748/49 rotor att sälja mig eller vet var jag få tag på en?
Tycker min ser rätt sliten ut på piggen och jag gissar det är därför den inte stannar på plats efter att man "låst" fast den. (måste nog införskaffa ett bättre microskåp oxå
![]()
Låter ju knepigt att den gick så lätt? Dom flesta kronhalsar är 2 eller 2,5 mm. Går att låsa med lite stark loctite men ska ju helst inte trilla dit ändå?
Tror det var en TUBEA1 jag sålde till dig?
Glor lite runt och det kan ju faktiskt vara så att Tag heuer kör 2,6 mm. http://www.ofrei.com/page_137.html
https://www.cousinsuk.com/product/tag-heuer-pendant-tubes
Kan rota i lådorna imorgon . Har sett nåt nånstans. Om jag har den kvar. Själva piggen går att byta om det är den som är sliten. Troligen är båda slitna.
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.co.uk/ulk/itm/263395246451Var nån som köpte rengörningsvätskor från Tyskland. Men vem ? Var dom bra? Funderar på att skaffa en sköljvätska . Går åt mycket isopropanol Även om jag sköljer i vatten.
Hur funkar dom? Är det nåt bra?https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.co.uk/ulk/itm/263395246451
Härifrån har jag handlat,snabba och funkat bra.