• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Här är alltså problemet. Man ser änden på bommen som sitter kvar i verket.
0D9EBD00-B398-448D-9022-8DDEB83332D9.jpeg

Har du tur så finns några varv på gängorna där inne, annars är det bara att lossa fjäderbryggan och plocka ut den. :)
Skruv som håller fast bommen i regeln? Kanske går att dra ut med lite rodico om den inte sitter hårt. Eller skaka ut. Limma en knappnål på bommen? Lättast är nog att ta bort fjäderbryggan.
Lossa bryggor är jag nog inte riktigt redo för. Inte på den här klockan iallafall. Ska testa först att fästa med nåt och dra ut den.
Bra nyheter är att jag eventuellt kan ha en ersättningsbom. Samma diameter på bommen från ett verk med samma diameter som UG-verket, så med lite tur kanske!

Så där!projekt Certina Ds avslutat:).Efter att jag har rivit,tvättat smort och justerat så är min Ds klar ska trycktesta vid tillfälle för att se om den tål 10 atm iaf.Såhär såg den ut när den kom till mig
20171208_172043.jpg

Och det var inte mycket ds ring kvar på verket heller
20171210_173246.jpg

Men efter att fått tipps från @Martin Lovasz så skaffade jag en O-ring till utbyte på 2.62mm och 32mm i storlek och måttade till samt en ny 1mm packning på 30-32mm till baklocket som funkade kanon.rev ner verket
20171210_173701.jpg
20171210_173933.jpg
20171210_174512.jpg

Ett litet till lägg!var noga när ni river datum mekanismen så ni kollar och dokumenterar hur de här tre markeringarna står,det missade jag så jag höll på ett tag innan jag fick datumet och funka.
2018-01-01 15.48.54-1.jpg

Och här är hela härligheten tvättad för montage.
20171214_190439.jpg

Men nu är den på armen,nytt glas tvättad tavla med ny lume:Djag är riktigt nöjd faktiskt,blir kul att få höra komentarer om dwt blev bra eller anus!:eek:
20180101_154344.jpg

Gott nytt på er alla fixers!och tack för alla tipps och trix från alla:)!
Bra där! :D

Det här var det värsta baklocket jag dykt på hittils! Fick limma om bulten tre ggr och ta till alla verktyg jag fick plats med. På tredje försöket gav det med sig och under gömde sig ett fint AR 161 :)

Nu är fixaråret 2017 slut för min del och jag vill passa på att tacka alla er som är aktiva i denna tråd andra fixartrådar. Fantastisk vänlig och hjälpsam ton som gör denna hobby fantastisk kul att hålla på med. Gott nytt år fixarvänner! :)
IMG_20171231_153135.jpg
IMG_20171231_153219.jpg
Som värsta rörkrökaren! Mega rörtången, en urmakares bästa vän! :rolleyes:

Så där!projekt Certina Ds avslutat:).Efter att jag har rivit,tvättat smort och justerat så är min Ds klar ska trycktesta vid tillfälle för att se om den tål 10 atm iaf.Såhär såg den ut när den kom till mig
20171208_172043.jpg

Och det var inte mycket ds ring kvar på verket heller
20171210_173246.jpg

Men efter att fått tipps från @Martin Lovasz så skaffade jag en O-ring till utbyte på 2.62mm och 32mm i storlek och måttade till samt en ny 1mm packning på 30-32mm till baklocket som funkade kanon.rev ner verket
20171210_173701.jpg
20171210_173933.jpg
20171210_174512.jpg

Ett litet till lägg!var noga när ni river datum mekanismen så ni kollar och dokumenterar hur de här tre markeringarna står,det missade jag så jag höll på ett tag innan jag fick datumet och funka.
2018-01-01 15.48.54-1.jpg

Och här är hela härligheten tvättad för montage.
20171214_190439.jpg

Men nu är den på armen,nytt glas tvättad tavla med ny lume:Djag är riktigt nöjd faktiskt,blir kul att få höra komentarer om dwt blev bra eller anus!:eek:
20180101_154344.jpg

Gott nytt på er alla fixers!och tack för alla tipps och trix från alla:)!

Snyggt jobbat!

• Like
Reactions: Beo
Hej på er, jag sitter och funderar vilken påverkan har det på klockan om man vänder på balansens endstones. Både om man byter övre med undre och man vänder de upp och ner. Jobbar nu med en klocka där jag har svårt att se vilken är den platta sidan. Har någon undersökt detta mer?

Bah! äh! Hade lite för bråttom och ingen tillräckligt liten drivnit så jag tror jag sabbade rotorn när jag skulle få ut piggen från bryggan som fastnat... @rogart-63
rotor.jpg

Ajdå. Beror ju lite på hur stort skada det blev. Kanske funkar tills du hittar en annan . Btw så tog jag hem en nu axel. Tror det går att byta lagret
Schysst, ja alltså kollade lite närmre nu och det är ju bara skadat i "toppen" av rotorn så borde gå att trycka dit. Kanske skulle haft en sån där vad de nu heter som man utvidgar så hål med? Spännande att se när den dyker upp. Ska göra klart det andra på den så det bara är rotorn kvar när axeln kommer. Tack

Schysst, ja alltså kollade lite närmre nu och det är ju bara skadat i "toppen" av rotorn så borde gå att trycka dit. Kanske skulle haft en sån där vad de nu heter som man utvidgar så hål med? Spännande att se när den dyker upp. Ska göra klart det andra på den så det bara är rotorn kvar när axeln kommer. Tack
Axlen går inte ändå upp. Viktigaste är nog att den inte är glapp . Sen kan du kanske fila till den lite försiktigt så du får bort graderna. är det ett lager i den? Tror inte den roterar runt axlen ändå.

Se
IMG_0939.JPG
Expertutlåtande önskas gällande detta boettlock. Misstänker att det är ett snäpplock, eller har jag fel?
Sett nån sån boett innan men då var det gängad ring runt. Ungefär som en Vostok. Spåret var till för att hålla locket i rätt läge. Ser lite ut som om någon gjort repor i baklocket som från en verktyg eller nåt?

@rogart-63 så här ser den ut öppnad. Låsningen är mycket lätt att böja, men lyckades lirka upp den med en tunn modellkniv. Ett sådant boettlock vill jag inte öppna många gånger, stor risk att sabba ringen. Och var hitta en ny om så skulle behövas!?

Bilagor

• IMG_0941.JPG
    IMG_0941.JPG
    229.4 KB · Visningar: 34
Tillbaka
Topp