• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Ser ju faktiskt ut så. Aldrig mekat med just nåt sånt gmt verk.
Hitta denna sida häromdagen.https://watchguy.co.uk/cgi-bin/library Kanske kan ni hitta nån hjälp där. Även denna är bra nån gång ibland. Även om dom flesta sparar godbitarna till sig själva :) https://watchparts.org.uk/cgi-bin/watchparts
Skulle precis maila o fråga när jag såg det här :)
Screenshot_20180105-234736.png

Tja! Skulle behöva era eminenta tips och trix igen! Vet ni vad jag tycker det värsta med denna hobby är? Jo när man har fixat en klocka och tror att man är klar och lägger den till pärmarna men att det sedan visar sig att något är tok och man får riva upp allt igen. I synnerhet när det gäller en caliber som är lite extra sliten och omöjligt att hitta delar till..

Jag har ett AR 1146 som det visade sig att GMT-visaren hoppade av på efter ett tags använding (den sitter underst) och då fastnar den i de andra visarna och så blir det pannkaka såklart. Nu rev jag bort tavlan som jag oxå har fått bukta till lite och sätta fast med lite taveldott som hjälp då ena staven var borta..så ja lite extra pyssligt. Iaf då upptäckte jag att GMT-hjulet var skevt och detta är den enda calibern i familjen som har GMT så reservdelen finns inte på någon billigare caliber såvitt jag vet. Någon som har en idé på vad jag kan göra eller vet var jag kan köpa detta lilla hjul som jag ännu inte lyckats hitta vad det har för part-nummer? Tack!!
@rogart-63 @Martin Lovasz @Beo @alexndr m.fl! :D Bilder kommer strax! Edit: nu
IMG_20180105_201717.jpg
IMG_20180105_201710.jpg
När man tittar närmare på den idag ser det ju nästan ut som om nån lött ett annat timhjul på den?

När man tittar närmare på den idag ser det ju nästan ut som om nån lött ett annat timhjul på den?
Ja jag håller med! Som sagt är det nog inte original nej. Har lite olika förslag nu. 1.En urmakare har erbjudit sig se ifall han kan svarva på ett nytt rör. 2. En kille i USA tror sig kan få fram en reservdel för 95$ + frakt..men osäkert. 3. Jag får se om det går att bocka till själv eller liknande men har nog inte grejer eller kunskap för det. Klurigt! :)

Ja jag håller med! Som sagt är det nog inte original nej. Har lite olika förslag nu. 1.En urmakare har erbjudit sig se ifall han kan svarva på ett nytt rör. 2. En kille i USA tror sig kan få fram en reservdel för 95$ + frakt..men osäkert. 3. Jag får se om det går att bocka till själv eller liknande men har nog inte grejer eller kunskap för det. Klurigt! :)
Vad hade ni gjort? Haft is i magen och vänta på ett delwn dyker upp? Kan bli klurigt då det nästan måste vara en separat del och jaga donatorverk är i princip omöjligt och isf äckeldyrt.

Vad hade ni gjort? Haft is i magen och vänta på ett delwn dyker upp? Kan bli klurigt då det nästan måste vara en separat del och jaga donatorverk är i princip omöjligt och isf äckeldyrt.

Riktigt trist när det händer, jag hade nog letat tills jag tröttnar. Har redan 5-6 klockor i det 'tillståndet' eller värre. Sitter isärplockade i var sin låda tills jag hittar delar. Vad skulle urmakaren ta för att svarva? Har du kollat med @McGyver ?

Faktiskt kollat med killen i Usa och sen med urmakaren för se vilket som gått snabbast!men jag är sådan att jag är ivrig att få ihop klockorna:D.

Riktigt trist när det händer, jag hade nog letat tills jag tröttnar. Har redan 5-6 klockor i det 'tillståndet' eller värre. Sitter isärplockade i var sin låda tills jag hittar delar. Vad skulle urmakaren ta för att svarva? Har du kollat med @McGyver ?
Faktiskt kollat med killen i Usa och sen med urmakaren för se vilket som gått snabbast!men jag är sådan att jag är ivrig att få ihop klockorna:D.
Tack! Jag vet faktiskt inte vad urmakaren skulle ta för det men svårt att tänka mig att det blir så mkt billigare 1000kr? Hade för avsikt att kränga iväg denna klocka då den iaf måste vara lätt vara värd 7-8tkr i funktionsdugligt tillstånd :)

Röret ser ordentligt snett ut - inte så enkelt att det släppt och bara behöver lödas om?

Röret ser ordentligt snett ut - inte så enkelt att det släppt och bara behöver lödas om?
Du menar att röret skulle ha släppt mot hjulet? Nej verkar inte så utan jag tycker det mest ser ut som "mynningen" på röret där visaren träs på ser buckligt och snett ut.
Tack!

EDIT:

Nu la jag det under mitt magnifike (skojar) microskåp och inte helt lätt att få bilder men det e snett och vint åt alla håll och ser ut som en tendens till att det släppt men oxå att röret ser tillbuktat ut? det är inte läsa eller slirar mot varandra iaf.

Med mitt fantastiska microskåp har jag nu försökt hitta hjulets absolut sämsta vinkel och ja rörets bas är inte jämt pålött och bidrar säkert till dess ännu värre lutning.
enicar part 251.jpg

Senast ändrad:
Premiär!!! Wooho hoppas det går vägen! :) EDIT: För min Elma super elite alltså :)
IMG_20180107_230154.jpg
Maskinen fungerar och absolut smidigt som tusan jämfört med min lilla ULT. Dock otillfredsställande resultat och då är det ju lite meningslöst :) Jag får nog korrigera tider och varvtal så kanske det funkar bättre! @McGyver du har ju en likadan Elma och kanske kan ge lite tips på tider, hastighet osv.

Min uppsättning/schema vid premiärtvätt:

Rotationshastighet där 10 är max och 0 minsta möjliga: 5
Tid i tvättburk (ELma röd): 15min
Tid i skölj 1 (IPA): 15min
Tid i skölj 2 (IPA): 10min
Tid i värmetorken: 10min (blev helt torrt)

• Like
Reactions: Beo
Manualen till min Elmasolvex SE rekommenderar följande vid användning av Elma WF Pro för rengöring och Elma Suprol Pro för skölj.

Rengöringstank
Rengöring: hastighet 35%, 5 min
Spinning (fortfarande i burken men ovanför vätskenivån för att snurra bort vätskan): hastighet 90%, 2 min

Sköljtank 1
Rengöring: hastighet 35%, 3 min
Spinning: hastighet 90%, 2 min

Sköljtank 2

Sköljtank 3

Tork: hastighet 30%, 6 min

Liksom du har jag inte alltid varit helt nöjd med slutresultatet så jag har förlängt tiderna ibland. I slutändan kan jag dock tycka att ultraljudet har en tendens att rengöra lite bättre. Störst nytta jämfört med mina gamla ultraljudstvätts- procedur är helt klart sköljningen och torkkammaren. De tillför verkligen något som saknades tidigare.

Manualen till min Elmasolvex SE rekommenderar följande vid användning av Elma WF Pro för rengöring och Elma Suprol Pro för skölj.

Rengöringstank
Rengöring: hastighet 35%, 5 min
Spinning (fortfarande i burken men ovanför vätskenivån för att snurra bort vätskan): hastighet 90%, 2 min

Sköljtank 1

Sköljtank 2

Sköljtank 3

Tork: hastighet 30%, 6 min

Liksom du har jag inte alltid varit helt nöjd med slutresultatet så jag har förlängt tiderna ibland. I slutändan kan jag dock tycka att ultraljudet har en tendens att rengöra lite bättre. Störst nytta jämfört med mina gamla ultraljudstvätts- procedur är helt klart sköljningen och torkkammaren. De tillför verkligen något som saknades tidigare.
Tack Alex! Då har jag ändå betydligt längre tider än dina rekommendationerna från din maskin. Hmm. Får prova igen helt enkelt och eftersom maskinen fungerar lär det gå att få till! Men ja absolut det är en fröjd nu med sköljning och tork så vill ju gärna att det ska bli rent oxå;) förut har jag sköljt och torkat del för del i princip.

Maskinen fungerar och absolut smidigt som tusan jämfört med min lilla ULT. Dock otillfredsställande resultat och då är det ju lite meningslöst :) Jag får nog korrigera tider och varvtal så kanske det funkar bättre! @McGyver du har ju en likadan Elma och kanske kan ge lite tips på tider, hastighet osv.

Min uppsättning/schema vid premiärtvätt:

Rotationshastighet där 10 är max och 0 minsta möjliga: 5
Tid i tvättburk (ELma röd): 15min
Tid i skölj 1 (IPA): 15min
Tid i skölj 2 (IPA): 10min
Tid i värmetorken: 10min (blev helt torrt)

Nu kör jag själv Elmas vattenfria tvättvätskor men körde med Elma "röd" länge med gott resultat.

1. Tvätt, 3-7min - mest beroende på hur ny tvättvätskan är, rotationshastighet till du får en virvel i vätskan som går ner mot korgen - dock inte hela vägen för då får du in luft = skummar, ca 30s centrifugering ovan vätskeytan innan nästa steg.

2. Skölj 1 - 3-4min, destvatten (jag införde även skölj 0,5 med en lös behållare destvatten för annars mättas sköljbad 1 fort och även detat börjar skumma), 30s centrifugering

3. Skölj 2 - 3-4min, IPA, alkoholen suger upp en rester av destvattnet, sätt på värmekammaren när du kör sista sköljsteget så är den vara lagom varm, 30s centrifugering

4. Tork i värmekammaren, 2 min på högsta rotationshastighet och sedan 1-2min på låg hastighet fritt över kammaren för att kylas ner

Klart!

Totalt ca. 20min

Nu kör jag själv Elmas vattenfria tvättvätskor men körde med Elma "röd" länge med gott resultat.

1. Tvätt, 3-7min - mest beroende på hur ny tvättvätskan är, rotationshastighet till du får en virvel i vätskan som går ner mot korgen - dock inte hela vägen för då får du in luft = skummar, ca 30s centrifugering ovan vätskeytan innan nästa steg.

2. Skölj 1 - 3-4min, destvatten (jag införde även skölj 0,5 med en lös behållare destvatten för annars mättas sköljbad 1 fort och även detat börjar skumma), 30s centrifugering

3. Skölj 2 - 3-4min, IPA, alkoholen suger upp en rester av destvattnet, sätt på värmekammaren när du kör sista sköljsteget så är den vara lagom varm, 30s centrifugering

4. Tork i värmekammaren, 2 min på högsta rotationshastighet och sedan 1-2min på låg hastighet fritt över kammaren för att kylas ner

Klart!

Totalt ca. 20min

Fantastisk guide, tack! Den sparar jag och ska följa nästa test och hoppas jag får bra resultat jag med!

Edot1:Å jag höll på typ 50min och det var ändå smuts kvar på vissa delar vid juvelerna :)

Edit2: Man kan nog se på en bild jag tog att "virveln" du pratar om inte går ner tillräckligt långt. Hoppas det är det som kan förbättras eftersom jag hade så mkt längre tider än nödvändigt.
IMG_20180107_230154.jpg

Senast ändrad:
Jag har faktiskt funderat på att under en test- period köra ultralljud för rengöring och bara använda den andra maskinen för skölj och tork. Får se vad det blir av det.

Nån som har en 31,1 eller 31,2 mm glas liggande. Jag beställde fel :( Fick hem ett 32 mm . Tror det måste vara ett ACT glas dvs med tension ring fast jag tar bort ringen. Lite special.

Tillbaka
Topp