• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Kanon . Annars kanske det är nån här som behöver några 2209 verk eller några andra vostok delar. Hitta en säljare som kunde plocka ihop en lot . Han tog 0,75$ styck för verken .
Inte så dyrt haha. Sjukt
Jag gav 5.62$ plus 7.89 i frakt för min 10'o lot på etsy.com:p och 2414 verken som jag beställde tidigare var helt ok!och verken borde komma nästa eller näst nästa vecka.

Jag gav 5.62$ plus 7.89 i frakt för min 10'o lot på etsy.com:p och 2414 verken som jag beställde tidigare var helt ok!och verken borde komma nästa eller näst nästa vecka.
Om jag beställer tror jag inte det kommer snabbare än så. Köper gärna in mig på nåt med okej minutrör :) Hjulet som det sitter ihop med var knäckt och kugghjulet spräckt. Balansen verkade okej på detta.

• Like
Reactions: Beo
J
Om jag beställer tror jag inte det kommer snabbare än så. Köper gärna in mig på nåt med okej minutrör :) Hjulet som det sitter ihop med var knäckt och kugghjulet spräckt. Balansen verkade okej på detta.
Jag hade bara dessa som verkar vara 2409 allihopa tyvärr :/
IMG_20180111_212509.jpg

Inte så bara. Verkar som @Beo hade på ingång. Tillsammans klarar vi oss länge tror jag .
Ah just det! Fick ju "pinnen" av dig och det verkar som den passar! Dock är något knas med rotorn först att när man låser fast den så slutar den rotern och går fast. Tror jag har löst det nu men får se ifall rotorn sitter tillräckligt bra för att få plats i caset :) Stort tack iaf för hjälpen!

Ah just det! Fick ju "pinnen" av dig och det verkar som den passar! Dock är något knas med rotorn först att när man låser fast den så slutar den rotern och går fast. Tror jag har löst det nu men får se ifall rotorn sitter tillräckligt bra för att få plats i caset :) Stort tack iaf för hjälpen!
Den rotorn jag skicka med var jag tveksam på om det var en 1748. Kollade i påsen den låg. Där låg lite FHF 905 delar . Troligen var det till ett sånt verk. Glappa det mindre nu?

Den rotorn jag skicka med var jag tveksam på om det var en 1748. Kollade i påsen den låg. Där låg lite FHF 905 delar . Troligen var det till ett sånt verk. Glappa det mindre nu?
Ja alltså jag kunde inte använda den rotorn för diametern i röret var större på den men den gamla verkar fortfarande funka. Måste tyvärr lämna det nu för en annan dag men förhoppningen är att det ska lira! :)

Det är inte så att det ska ligga nån oring ovanpå ringen ? Vad är det för klocka? Skruvarna och clampsen på lådan. Förrhoppningsvis har du dom imorgon.

Super, tack!
Hmm det sitter en oring på boettlocket så tror inte det ska dit ytterligare en?
klockan ser ut enligt bifogad bild :)
Inget särskilt men den funkar fint utöver att verket sitter lite löst. IMG_20180111_230259.jpg

Jag har oxå clamps ifall Rogarts förråd e slut :) säg vara till isf!

Tack!

Jag köpte oxå vit av bergeon och de är dyra ja. Köpte en annan från ebay som kom med brun tint för att färga med. Sen har jag experimenterat med allt möjligt i lumen för att kunna matcha alla möjliga färg på index som man stöter på. Kaffe har varit bra i många fall oc går att appliera i efterhand om man vill behålla befintlig lume. Sen har jag färgat med touch (Rogart tips), kryddor, målarfärg, vattenfärg och alt möjligt jag hittat hemma haha :) Men har beställt en Bergeon gul nu oxå så man har lite fler färger att utgå från.
Hur är den gula färgen?

Ska försöka få liv i den här; enligt uppgift har kontaktblecket till batteriet gått av, i övrigt ska den funger.
Vet någon vad verket heter? Kammar noll på de siffror jag ser på verket och tavlan.
Hur lagar men det här smartast tro, någon som har någon bra ide? Eller ska man kanske jaga ett utbytesverk?
IMG_20180116_192139.jpg
IMG_20180116_192153.jpg

Har pysslat mer med läder o band senaste veckan men har lite meck på gång. Mitt första servade verk gick bra under en tid tills jag läste att avmagnetisering är bra. Från att dra sig något antal sekunder per dygn så diffar den bortåt 5 minuter efter avmagnetiseringen. Någon somhar nån ide vad som kan ha hänt. Min första tanke var att balansfjädern fick sig en resa men den rör sig som den skall och ser ok ut. Skall man riva igen eller vad säger proffsen?

Ska försöka få liv i den här; enligt uppgift har kontaktblecket till batteriet gått av, i övrigt ska den funger.
Vet någon vad verket heter? Kammar noll på de siffror jag ser på verket och tavlan.
Hur lagar men det här smartast tro, någon som har någon bra ide? Eller ska man kanske jaga ett utbytesverk?
IMG_20180116_192139.jpg
IMG_20180116_192153.jpg
Lite svårt att få tag i fungerade verk men i grunden har man bara lagt till en quartz modul på den vanliga elektriska modell 40. Detta är då modell 63.

IMG_20180116_192139.jpg
IMG_20180116_192153.jpg
Har en gammal Timex quartz här som går sådär. Men vad det sitter för verk i den. Kanske kan plocka delar som kretskort och kontaktbleck i den? Fräck lookalike annars.

Det som brukar fela är att den tunna långa metalltråden som ger strömkontakt via balansens rörelser sotar så den blir svart i ändan och då får man polera den lite.

Lite svårt att få tag i fungerade verk men i grunden har man bara lagt till en quartz modul på den vanliga elektriska modell 40. Detta är då modell 63.

Har en gammal Timex quartz här som går sådär. Men vad det sitter för verk i den. Kanske kan plocka delar som kretskort och kontaktbleck i den? Fräck lookalike annars.

Det som brukar fela är att den tunna långa metalltråden som ger strömkontakt via balansens rörelser sotar så den blir svart i ändan och då får man polera den lite.

Tack för svar!
Lustigt verk måste jag säga men ganska intressant lösning någonstans mellan mekaniskt och kvarts.
Ja ganska kul klocka faktiskt även om kvaliteten kanske inte är den högsta :)

Själva kontaktblecket har gått av helt, misstänker att någon varit för hårdhänt vid ett batteribyte någon gång och råkat dra av det.
Man kan se brottytan på blecket om man tittar med lupp.
Teoretiskt borde väl nästan vilket bleck som helst fungera så länge det får kontakt och leder ström? Ja om du har något vettigt @rogart-63 så kan u väl hojta till men det är inget akut

Tack för svar!
Lustigt verk måste jag säga men ganska intressant lösning någonstans mellan mekaniskt och kvarts.
Ja ganska kul klocka faktiskt även om kvaliteten kanske inte är den högsta :)

Själva kontaktblecket har gått av helt, misstänker att någon varit för hårdhänt vid ett batteribyte någon gång och råkat dra av det.
Man kan se brottytan på blecket om man tittar med lupp.
Teoretiskt borde väl nästan vilket bleck som helst fungera så länge det får kontakt och leder ström? Ja om du har något vettigt @rogart-63 så kan u väl hojta till men det är inget akut
Ser ut att vara samma . Har dessutom en snygg länk. Lite trött i skallen men tyckte det stod 63 . Men om det funkar? Blecket är helt iallafall. kollar imorgon eftermiddag.

Kretskortet sitter bara med två skruvar och får elektrisk kontakt genom att den går emot +/- polerna så lossa den så ser du hur det ser ut under. Blecket som är av sitter under på egen hand och är man händig kan man göra en egen lösning.

Har pysslat mer med läder o band senaste veckan men har lite meck på gång. Mitt första servade verk gick bra under en tid tills jag läste att avmagnetisering är bra. Från att dra sig något antal sekunder per dygn så diffar den bortåt 5 minuter efter avmagnetiseringen. Någon somhar nån ide vad som kan ha hänt. Min första tanke var att balansfjädern fick sig en resa men den rör sig som den skall och ser ok ut. Skall man riva igen eller vad säger proffsen?

Skulle gissa att du använder en avmagnetiserare med konstant magnetfält, typ denna:

q0ILejJ.jpg

Denna variant är tyvärr lätt att magnetisera med istället - vilket det låter som du råkat göra.
Du får helt enkelt testa att avmagnetisera igen (lägg verket på, tryck på knappen för att strömsätta spolen - lyft sakta/dra i sidled sakta ~0.5-1m, släpp knappen -klart! -kan få göras ett antal ggr innan man lyckas) :)

Skulle gissa att du använder en avmagnetiserare med konstant magnetfält, typ denna:

q0ILejJ.jpg

Denna variant är tyvärr lätt att magnetisera med istället - vilket det låter som du råkat göra.
Du får helt enkelt testa att avmagnetisera igen (lägg verket på, tryck på knappen för att strömsätta spolen - lyft sakta/dra i sidled sakta ~0.5-1m, släpp knappen -klart! -kan få göras ett antal ggr innan man lyckas) :)
Där har vi nog förklaringen. Gjorde samma sak på ett par skruvmejslar tidigare och de vart magnetiska först. Gjorde om o då vart det bra. Tänkte inte på det utan snarare att jag sabbat nåt. Jag provar igen iKväll. Stort tack för hjälpen.

Tillbaka
Topp