• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Hitta denna som ser likadan ut?
s-l500 (2).jpg
Visst fan hade någon klant satt den åt fel håll:rage: Blir till att försöka snygga till den då skruvar ihop klockan igen...

IMG_0945.JPG

Och så här ser framsidan ut. Inte bestämt om jag ska försöka få dit saknade index. Men den går riktigt bra, tappat några få sekunder på sex timmar:)
har du indexen så kan det väl vara snyggt om dom kommer dit igen? Pilligt att limma dock. är det hål i tavlan som dom sitter i? Limma på baksidan i såna fall.

Gokväll mina herrar och eventuellt (vore kul) mina damer! Jag har en Tissot som jag inte gjort service på men den har:

* 250+ amp
* obetydlig haltning < 0,5
* bra tidshålling inom 30s/dygn enligt timegraphern

Den tvuvstannar då och då. Visarna går ej mot varandra och den stannar ej på samma ställe så att säga.

Någon som har en teori vad det då kan vara? :)

Gokväll mina herrar och eventuellt (vore kul) mina damer! Jag har en Tissot som jag inte gjort service på men den har:

* 250+ amp
* obetydlig haltning < 0,5
* bra tidshålling inom 30s/dygn enligt timegraphern

Den tvuvstannar då och då. Visarna går ej mot varandra och den stannar ej på samma ställe så att säga.

Någon som har en teori vad det då kan vara? :)
Hmmm!har du kollat in i verket för att se om det kommit in nått skräp nånstans?

Kan verket fått någon smäll så någon tapp på nått kugghjul krökt sig lite?
Ja är ju möjligt. Den var så här när jag köpte den och när jag satte den i timegraphern tänkte jag "yes äntligen en klocka jag inte behöver bråka med!" :D Hittade nu som små små vad som ser ut som metalstrån som ligger i verkhållarringen och det är ju fullt möjligt att något sådan trillat ner och orsaker random stops. Aja blir väl till att rengöra även denna :D

• Like
Reactions: Beo
Ja är ju möjligt. Den var så här när jag köpte den och när jag satte den i timegraphern tänkte jag "yes äntligen en klocka jag inte behöver bråka med!" :D Hittade nu som små små vad som ser ut som metalstrån som ligger i verkhållarringen och det är ju fullt möjligt att något sådan trillat ner och orsaker random stops. Aja blir väl till att rengöra även denna :D
Aha!där har du nog felet,även ltet spån stjälper ofta stort urverk!:p

Just beställt lite verktyg, glas mm från cousins till att börja med farsans gamla Certina. Ville vänta tills timegraphern var hemma så man kunde göra färdigt på en gång. Spårningen såg bra ut och skulle få hem allt tills man kommer hem från stugan nu i helgen. Plötsligt står timegraphern som retur till avsändaren för paketet gått sönder och varan verkar skadad. Går inte alltid som man tänkt sig. Nåja alla andra verktyg mm jag behöver börjar ju komma hem så snart så. Kan lugnt ta semester några dagar till.

Just beställt lite verktyg, glas mm från cousins till att börja med farsans gamla Certina. Ville vänta tills timegraphern var hemma så man kunde göra färdigt på en gång. Spårningen såg bra ut och skulle få hem allt tills man kommer hem från stugan nu i helgen. Plötsligt står timegraphern som retur till avsändaren för paketet gått sönder och varan verkar skadad. Går inte alltid som man tänkt sig. Nåja alla andra verktyg mm jag behöver börjar ju komma hem så snart så. Kan lugnt ta semester några dagar till.
Spännande! Trist på timegraphern!

Synd på timegraphern!hitta inte ogilla knappen:po trycka på bara.

Trist . Men skönt att den gick i retur innan du fick den . Tar ju sån tid innan grejorna från Kina kommer .

Tja! Skulle behöva era eminenta tips och trix igen! Vet ni vad jag tycker det värsta med denna hobby är? Jo när man har fixat en klocka och tror att man är klar och lägger den till pärmarna men att det sedan visar sig att något är tok och man får riva upp allt igen. I synnerhet när det gäller en caliber som är lite extra sliten och omöjligt att hitta delar till..

Jag har ett AR 1146 som det visade sig att GMT-visaren hoppade av på efter ett tags använding (den sitter underst) och då fastnar den i de andra visarna och så blir det pannkaka såklart. Nu rev jag bort tavlan som jag oxå har fått bukta till lite och sätta fast med lite taveldott som hjälp då ena staven var borta..så ja lite extra pyssligt. Iaf då upptäckte jag att GMT-hjulet var skevt och detta är den enda calibern i familjen som har GMT så reservdelen finns inte på någon billigare caliber såvitt jag vet. Någon som har en idé på vad jag kan göra eller vet var jag kan köpa detta lilla hjul som jag ännu inte lyckats hitta vad det har för part-nummer? Tack!!
@rogart-63 @Martin Lovasz @Beo @alexndr m.fl! :D Bilder kommer strax! Edit: nu
IMG_20180105_201717.jpg
IMG_20180105_201710.jpg

• Like
Skulle behöva lite förslag på hur jag fixar denna länken? Som synes har stiftet till en av de fasta länkbitarna lossat. Stiftet finns dock kvar inuti och går att skaka ner så att länken blir "hel".
Är osäker på om dessa är monterade som övriga stift dvs. med hylsa?

Mina egna tankar är:
1. En liten klick lim i hålet och skaka ner stiftet.
2. Ta ut stiftet och ersätta det med expanderande bandstift (dvs. den typ som används till ändlänkarna)
3. Plocka bort de två fasta bitarna och ersätta med de två jag har över. Detta känns dock som ett sista alternativ.

Några andra förslag på hur jag löser det eller någon som är fingerfärdig och villig att ta sig an länken?

Edit: Kanske vore möjligt att få in en hylsa och banka/vibrera stiftet så att det går igenom? Känns tveksamt om det är möjligt men bör i sådant fall vara bästa alternativet.

IMG_0846.JPG
IMG_0847.JPG

Tja! Skulle behöva era eminenta tips och trix igen! Vet ni vad jag tycker det värsta med denna hobby är? Jo när man har fixat en klocka och tror att man är klar och lägger den till pärmarna men att det sedan visar sig att något är tok och man får riva upp allt igen. I synnerhet när det gäller en caliber som är lite extra sliten och omöjligt att hitta delar till..

Jag har ett AR 1146 som det visade sig att GMT-visaren hoppade av på efter ett tags använding (den sitter underst) och då fastnar den i de andra visarna och så blir det pannkaka såklart. Nu rev jag bort tavlan som jag oxå har fått bukta till lite och sätta fast med lite taveldott som hjälp då ena staven var borta..så ja lite extra pyssligt. Iaf då upptäckte jag att GMT-hjulet var skevt och detta är den enda calibern i familjen som har GMT så reservdelen finns inte på någon billigare caliber såvitt jag vet. Någon som har en idé på vad jag kan göra eller vet var jag kan köpa detta lilla hjul som jag ännu inte lyckats hitta vad det har för part-nummer? Tack!!
IMG_20180105_201717.jpg
IMG_20180105_201710.jpg
Letat lite men det ända som jag hittat är från oldswisswatches.com,synd att det är aå taskig upplösning bara:arghh:
Enicar36.gif

Letat lite men det ända som jag hittat är från oldswisswatches.com,synd att det är aå taskig upplösning bara:arghh:
Enicar36.gif
Ja jag vet hittat den oxå jag kan inte se vad det står eller om det hjulet är med öht :( Men tack iaf!

Går verkligen inte att hitta denna delen... Det är retfullt för alla andra delar finns i caliber familjen men just denna finns bara till 1146..

• Like

IMG_20180105_201717.jpg
IMG_20180105_201710.jpg

Är hjulet redan lagat en gång eller hur ser det ut ?

Ja jag tycker det ser ut så och ser ej ut som det skulle vara original heller för det övre kuggarna gör ingenting :) det är två delar ihopsatta känns det som. Får dra ett mail till Micke!
Ser ju faktiskt ut så. Aldrig mekat med just nåt sånt gmt verk.
Hitta denna sida häromdagen.https://watchguy.co.uk/cgi-bin/library Kanske kan ni hitta nån hjälp där. Även denna är bra nån gång ibland. Även om dom flesta sparar godbitarna till sig själva :) https://watchparts.org.uk/cgi-bin/watchparts

Tillbaka
Topp