• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Jag precis och handlade lite hårdvara på tal om verktyg, återkommer vad jag ska ha det till!
15176704124501779221980.jpg
Spännande! Urmakarskåp?? :p

Dagens ofix & otrix! Skulle för första gången försöka justera haltning när det saknas regulator för det. Försökte utan att ta av hårfjädern(?) Av balanskuken (?-skoja) men det gick sådär. Försökte justera tbx men fick inte skiten att gå ens sen. Får prova mer en annan gång och vaska ytterligare ett verk :)
IMG_20180203_164434.jpg

Bilagor

• IMG_20180203_164434.jpg
    IMG_20180203_164434.jpg
    40.8 KB · Visningar: 2
Dagens ofix & otrix! Skulle för första gången försöka justera haltning när det saknas regulator för det. Försökte utan att ta av hårfjädern(?) Av balanskuken (?-skoja) men det gick sådär. Försökte justera tbx men fick inte skiten att gå ens sen. Får prova mer en annan gång och vaska ytterligare ett verk :)
IMG_20180203_164434.jpg
Usch, förstår din känsla nu, inte roligt. Lycka till, steady hands!

Spännande! Urmakarskåp?? :p
Inte lika spännande utan bara en låda att förvara verktyg i. Har lite lösa saker som jag gärna vill kunna ha lite mer "städat". Kompis tjej jobbar på bolaget och hookade upp mig med en vinlåda som jag fixade ett lock, lås, handtag och lite gångjärn på det så var det klart. Det är något tillfredsställande att ha verktyg organiserade.
20180203_201734.jpg

20180203_213839.jpg
20180203_214329.jpg

0900741A-CE63-4C6E-8E24-4E2AD567C028.jpeg
Slog ihop min vostok 2409 idag. Sprätte lite delar som #beo hjälpte mig att skaka fram. Stor eloge för det. Spräckte glaset när jag hade polerat boetten så det fick jag jaga ett nytt från cousins. Ikväll fick jag ihop den och körde den i timegraphern. Knepet med gamla vostok ur verkar vara att stänga av i rätt ögonblick så sista värdet blir bra. Vad är egentligen en godkänd beat error och avvikelse/dygn på ett gammalt verk? Fick efter mycket knåpande BE 0,2ms och avvikelse 9 sek. Då stängde jag av. :)
BE var stabil men gången svängde mellan typ +25 till -25.
Blev ett hemsnickrat läder med.
Tack alla för hjälp och råd.

0900741A-CE63-4C6E-8E24-4E2AD567C028.jpeg
Slog ihop min vostok 2409 idag. Sprätte lite delar som #beo hjälpte mig att skaka fram. Stor eloge för det. Spräckte glaset när jag hade polerat boetten så det fick jag jaga ett nytt från cousins. Ikväll fick jag ihop den och körde den i timegraphern. Knepet med gamla vostok ur verkar vara att stänga av i rätt ögonblick så sista värdet blir bra. Vad är egentligen en godkänd beat error och avvikelse/dygn på ett gammalt verk? Fick efter mycket knåpande BE 0,2ms och avvikelse 9 sek. Då stängde jag av. :)
BE var stabil men gången svängde mellan typ +25 till -25.
Blev ett hemsnickrat läder med.
Tack alla för hjälp och råd.
Mellan 0 och 0.5 BE anses vara bra speciellt för urverk utan regulator, bra jobbat m.a.o:) klockan kommer inte stanna om man byter lägen. Att den går olika kan bero på många saker och för min del har det ofta berott på små skador i jewel bearings - men om det går olika i samma läge då skulle jag leta efter smuts eller magnetism eller om yttre kurvan på balansfjädern inte är helt perfekt och lutar inte helt mot pinnarna - dvs ändrar längden på fjädern när den svänger.

Blev nyss klar med min första klocka. Känns som om jag hittat rätt hobby, e ju hur kul som helst att sitta o pyssla med ett verk :happyhappy:

Visst, amplituden och beat errorn (finns ingen snabbjustering) är inte den bästa, men för tillfället så nöjer jag mej med att den fungerar bättre än före påbörjad service :p

EB804470-25C6-400D-921F-BFAB0DE97332.jpeg

6B17403C-5A94-423E-ABB1-912BF17DB315.jpeg

873D5DCA-E7FF-46D9-81D0-40E9A20EFB39.jpeg

A9C8E07C-1562-44D6-B8A2-2FE6C9C9BC51.jpeg

049C24F3-332A-466E-9F08-24C870906748.jpeg

Blev nyss klar med min första klocka. Känns som om jag hittat rätt hobby, e ju hur kul som helst att sitta o pyssla med ett verk :happyhappy:

Visst, amplituden och beat errorn (finns ingen snabbjustering) är inte den bästa, men för tillfället så nöjer jag mej med att den fungerar bättre än före påbörjad service :p

Va roligt! Mkt handlar nog om att få en bra start sen rullar det på. Bra jobbat och välkommen i träsket ;)

Härlig patina på den tavlan Har du oljat stenarna på juvelerna nåt? På det hela ser det helt okej ut .

Fick över en fin seiko 66 seahorse av rogart för en tid sen för att öva på. Rev isär och tvättade och sen var det jakt på glas. Fick hjälp av rogart med glasnummer och så hittade jag ett i england som kom hem i slutet av förra veckan. Idag kom visarpressar o verkhållare från cousins så bara att sätta fart. Ett snällt case med glaspress för en nybörjare. Glaset är med ring runt så jag provade att pressa orginalglaset några ggr. Plättlätt. I med det nya glaset men det gick inte att pressa i det. Mätte upp det och måtten skilde bara några hundradelar i diameter men det visade sig att det var lite högre. Glaset tog i botten på pressbacken. Suck. Ut i svarven och tälja ur den 1mm. In och pressa igen och nu sitter det på plats. Ihop med verket och allt flöt på riktigt bra. In i boetten och dra upp den. Börjar svänga direkt. Upp i timegraphern och jag kan där se den vackraste stjärnhimmel jag någonsin sett plottas fram. Iallafall i några sekunder för sen tappar den synken. Kostar på psyket att vara gröngöling.... tar kväll nu så får väl läsa på lite till i morgon kväll o på det igen. Har någon lite ideer var jag bör börja med inställningarna så tar jag gärna emot tips.
Tjong...

@rogart-63 vore kul att höra va du tycker om den gula lilla oljegivaren du beställt! Gärna nå foto också.
Jodå den är helt okej. Dock ganska känsliga spetsar. Se bara till att ha toppat upp koffein och whiskey nivån så går det bra. Bröt av en spets och tänkte jag skulle byta den. Men det var inte lätt. Men tog ett puns till drivnitsverktyget och satte den nya i. Se nedre bilden. Då gick det fint. Glöm ej vända den efter användingen.
Den var grym till quartz verk. När man bara vill ha pyttelite olja i juvelen. Ligger nya spetsar i handtaget .
DSC09306.JPG
DSC09307.JPG
DSC09308.JPG

Jodå den är helt okej. Dock ganska känsliga spetsar. Se bara till att ha toppat upp koffein och whiskey nivån så går det bra. Bröt av en spets och tänkte jag skulle byta den. Men det var inte lätt. Men tog ett puns till drivnitsverktyget och satte den nya i. Se nedre bilden. Då gick det fint. Glöm ej vända den efter användingen.
Den var grym till quartz verk. När man bara vill ha pyttelite olja i juvelen. Ligger nya spetsar i handtaget .
DSC09306.JPG
DSC09307.JPG
DSC09308.JPG
Jag som funderat på att sluta med kaffe :)
Ja Quartz är inte kul att olja. Lätt att oljan kommer uppe på stenen.

FDD49710-9E77-4D35-992D-2CFF048B1183.jpeg

Nej men det ser ju bra ut.....
Så här såg det ut igår kväll och TGn tappar synken titt som tätt. Spelar ingen roll hur jag vrider fjäderns längdjustering. Klockan gick dock över natten när jag kollade i morse och har gått tills nu på em men den gick ett par timmar för fort. Har rivit isär hela och tvättat. Oljat in minimalt med 9010. Enda jag kan tänka mig att jag fuskat med är att jag bara oljade de löstagbara stenarna till balans inifrån innan montage och inte lossade låsningarna och tog bort stenarna. Funderar på avmagnetisering men har lite respekt för min lilla blå avmagnitiserare sen förra uret gav upp i samband med den. Vad säger ni kloka, var börjar jag? Om det nu är nån som orkar med en massa frågor.

FDD49710-9E77-4D35-992D-2CFF048B1183.jpeg

Nej men det ser ju bra ut.....
Så här såg det ut igår kväll och TGn tappar synken titt som tätt. Spelar ingen roll hur jag vrider fjäderns längdjustering. Klockan gick dock över natten när jag kollade i morse och har gått tills nu på em men den gick ett par timmar för fort. Har rivit isär hela och tvättat. Oljat in minimalt med 9010. Enda jag kan tänka mig att jag fuskat med är att jag bara oljade de löstagbara stenarna till balans inifrån innan montage och inte lossade låsningarna och tog bort stenarna. Funderar på avmagnetisering men har lite respekt för min lilla blå avmagnitiserare sen förra uret gav upp i samband med den. Vad säger ni kloka, var börjar jag? Om det nu är nån som orkar med en massa frågor.
Tycker att det ser ut som det är magnetiserat,så såg det ut för mig när det var så.

Bra jobbat!tycker haltningen och avikelse låter bra för ett gammalt Vostok verk och du hade lift angle på 42 grader?.:)
Värdena rörde sig en hel del upp o ner. Det som är lite konstigt är att trots att avvikelsen är ca plusminus 25 s/dygn drar den sig några minuter över en dag. Men fortfarande ok värden i TGn. Jag har även kontrollerat gången i alla möjliga vinklar på TGn men det gör ingen direkt skillnad. Funderar om rörelsen på armen kan vara med och ställa till det.

Värdena rörde sig en hel del upp o ner. Det som är lite konstigt är att trots att avvikelsen är ca plusminus 25 s/dygn drar den sig några minuter över en dag. Men fortfarande ok värden i TGn. Jag har även kontrollerat gången i alla möjliga vinklar på TGn men det gör ingen direkt skillnad. Funderar om rörelsen på armen kan vara med och ställa till det.
Har du lift angle inställningen 42 grader som är för vostok?har du 52 så ser det ut att vara 25sek/dag men är mer, däremot svajet +25 till -25 i olika vinklar beror på slitage.:)
@rogart-63 har lagt ut en jättebra timegrapher lathund i nån tråd för ett tag sen om du kan hitta den.

Har du lift angle inställningen 42 grader som är för vostok?har du 52 så ser det ut att vara 25sek/dag men är mer, däremot svajet +25 till -25 i olika vinklar beror på slitage.:)
@rogart-63 har lagt ut en jättebra timegrapher lathund i nån tråd för ett tag sen om du kan hitta den.
Jag hittade nån leinz sida nåt. Vostok 24xx 42grader kan ha varit fel handhavande av TGn. Provar igen.

Tyder ju nästan på att det är nåt med balansen eftersom det fortar sig så mycket. Hade det varit massa skit i juvelerna hade den troligen saktat sig.
Är det Vostok verket. Kör du rätt delar. Finns nämligen 2 olika 2409 verk. Ett med justerbar haltning och en utan. Gånghaken på Vostok är oxå ganslka luriga. Dom är ofta trasiga eller sneda och ger lustig gång. Ska kolla om jag hitta Timegrapher bilderna.

image.jpg
Vostoken släppte jag för någon dag sen men skall öppna och se om det var 42 gradern som felade vid inställning.

Nu koncentrerar jag mig på att få seikon att gå. När jag började var frekvensen 19800 vilket var skumt för jag hittade nån fakta på seiko 66an att frekvensen skall vara 18000. Avmagnetiserade nyss och fick upp den till 21600 på auto detekt. Avmagnitiserat många fgånger nu och nu ser det ut som ovan. Om jag bara vridr tillbaka justeringen för gången ca 3,6 varv enligt min beräkning borde det hända grejer.:hungover:
Skämt åsido. Tror att magnetism är inblandad. Kan ev vara att jag fick ett uns olja på balansfjädern när jag försökte smörja gånghakejuvelena. Kan det vara det och skall gånghakens juveler ens smörjas?

Tillbaka
Topp