• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Olja på spiralen är sällan bra. Det sprider sig och klibbar ihop. Stenarna oljar man men inte lagringarna till gånghaken . Eftersom gånghaken har så litet rörelse område behövs det inte. Och det saktar ner amplituden om man gör det.
 
  • Like
Reactions: Beo
Olja på spiralen är sällan bra. Det sprider sig och klibbar ihop. Stenarna oljar man men inte lagringarna till gånghaken . Eftersom gånghaken har så litet rörelse område behövs det inte. Och det saktar ner amplituden om man gör det.
Nattar barnen och så tar jag bort balansen igen och ger den en omgång i naftan. Vet inte riktigt hur jag skall kunna rengöra/torka ur lagringarna till gånghaken utan att riva hela igen. Hmm, provar att lossa o torka med rodico, pithwood typ. Lagringarn skall atså inte smörjar på gånghaken men stenarna mot escapehjulet skall smörjas lätt. Har jag fattat det rätt då?
 
Nattar barnen och så tar jag bort balansen igen och ger den en omgång i naftan. Vet inte riktigt hur jag skall kunna rengöra/torka ur lagringarna till gånghaken utan att riva hela igen. Hmm, provar att lossa o torka med rodico, pithwood typ. Lagringarn skall atså inte smörjar på gånghaken men stenarna mot escapehjulet skall smörjas lätt. Har jag fattat det rätt då?
Been there done that . Ska inte ha jättestor betydelse om man råkar olja lagringarna. Dock ska stenarna ha en droppe olja. Hoppas det funkar med rengörning av balansen. Brukar lägga den med balans bryggan ner och peta till spiralen så den slår ihop. Om den klibbar ihop är den inte tillräcklig ren.
 
  • Like
Reactions: Beo
har efter ett fr långt uppehåll gett mig på att skruva lite igen. Den här Timexen har jag postat någon bild på innan, blecket till batterikontakten är tyvärr av.. Någon som har någon ide om hur man lagar det tro?

IMG_20180206_205157.jpg
 
07F5AD0B-B0CA-48FC-8F9E-9457F083DD7C.jpeg

Rengjort balansen. Torkat gånghaken och lagringarna och avmagnetiserat typ 25 ggr. Nu finns det nåt att jobba med.

Finns det nån roligare avmagnetiserare som man typ lägger prylen trycker på knappen och sen klart. Idiotsäker liksom utan att kosta hela stjortan?
 
har efter ett fr långt uppehåll gett mig på att skruva lite igen. Den här Timexen har jag postat någon bild på innan, blecket till batterikontakten är tyvärr av.. Någon som har någon ide om hur man lagar det tro?

IMG_20180206_205157.jpg
Sorry kompis har ingen aning om kvarts så låter de som gillar sånt mishmash svara på det :D
 
har efter ett fr långt uppehåll gett mig på att skruva lite igen. Den här Timexen har jag postat någon bild på innan, blecket till batterikontakten är tyvärr av.. Någon som har någon ide om hur man lagar det tro?

IMG_20180206_205157.jpg
Borde gå att löda dit igen . Har ett par gamla Timex klockor liggande här. Tror den ena liknar den du har.
 
07F5AD0B-B0CA-48FC-8F9E-9457F083DD7C.jpeg

Rengjort balansen. Torkat gånghaken och lagringarna och avmagnetiserat typ 25 ggr. Nu finns det nåt att jobba med.

Finns det nån roligare avmagnetiserare som man typ lägger prylen trycker på knappen och sen klart. Idiotsäker liksom utan att kosta hela stjortan?
Kolla på Elma på cousinsuk, har svårt att hitta länken på mobilen, står på min lista, är också sugen.
 
Borde gå att löda dit igen . Har ett par gamla Timex klockor liggande här. Tror den ena liknar den du har.
Traditionsenlig succé när jag skruvade isär den här och försökte sätta ihop den igen. En borttappad skruv, en del som blev över och gott om repor på bryggorna :oops:
Alldeles för långt mellan framstegen i mitt skruvande känner jag men skam den som ger sig.
@rogart-63 tror du att du har en sån här del med intakt kontaktbleck? IMG_20180206_213031.jpg IMG_20180206_213044.jpg
Ska vara ett Timex M63 enligt @Martin Lovasz
 
hej alla, i somras föll lysmassan bort i pluppen klockan 12 på min Dagaz Aurora. Undrar nu om ni har tips på hur man får dit ny lume .. ?
För info är det C-3 lysmassa från fabrik :)

tack på förhand !
 
hej alla, i somras föll lysmassan bort i pluppen klockan 12 på min Dagaz Aurora. Undrar nu om ni har tips på hur man får dit ny lume .. ?
För info är det C-3 lysmassa från fabrik :)
Ä
tack på förhand !
Kolla en tråd jag gjorde med det . Kan hetta lumepluppen eller nåt liknade .
Edit: Tillverkning av lumeplupp heter tråden .
Lumepluppen sitter fortfarande kvar trots flitigt använd.
 
Senast ändrad:
har efter ett fr långt uppehåll gett mig på att skruva lite igen. Den här Timexen har jag postat någon bild på innan, blecket till batterikontakten är tyvärr av.. Någon som har någon ide om hur man lagar det tro?

IMG_20180206_205157.jpg
Såg inte likadana ut i fästet tyvärr. Själva tungan fanns där med hade bara en skruv. Skulle säkert gå att löda om du har en lödkolv?
 
Nån som har koll på nålfilar? Hur små finns det? Behöver fila en fyrkant som är 1,3 mm bred. Jag vet den är liten :)
Gick inget vidare med min gjutning av drevet till aquastaren. Men hitta ett muffhjul med exakt samma kuggar.
 
Senast ändrad:
har efter ett fr långt uppehåll gett mig på att skruva lite igen. Den här Timexen har jag postat någon bild på innan, blecket till batterikontakten är tyvärr av.. Någon som har någon ide om hur man lagar det tro?

IMG_20180206_205157.jpg
Om jag förstår din bild rätt så ska "bläcket" fästas i hålen ovanför batteri korgen, fast nu ligger det upp och ner? Det borde bara vara att löda fast en bit som sticker ut till batteriet...
 
Idag var det äntligen dags att ge sig på farsans gamla examenspresent från 64.
2F8CC6BA-B825-487E-BF6E-878FE81391F8.jpeg

Den står still när man vrider upp den men balansen rör sig fritt. Spärren till fjäderdrevet ligger inte an och det känns som att det går trögt nån stans. När jag rev tavlan såg jag att jag får ge mig ut på jakt efter fjädern till datumväxlarn vilket iof var väntat. Kanske är den som ligger o kärvar någonstans.
AE2D1E6B-2B2A-4BD8-8273-524AF3DFEE5F.jpeg

Lyckas riva framsidan utan besvär men när jag kommer till baksidan är jag osäker på hur man får dän rotorn. Hittar spaken och lyfter bort den. Sen går det åt pipan... skruvar bort övre kåpan till rotorn och när jag lyfter bort den så far 2 drev ut som jag ite har nån koll på hur de sitter.
FEFAF106-238A-406E-AD07-A41105F9C590.jpeg

Gissar att man kanske skulle skruva bort undre bryggan först och sen delat på dom. Nåja. Detektivarbete är kul. De 2 dreven som drivs av rotorn, är de ett höger och ett vänster för uppdragning åt vart håll eller råkar de vara likadana. Kan inte riktigt se på när dreven är ihopsatta med de små dreven i mitten. Någon som vet och kanske har några bilder på detta? Kan ju inte svika farsgubben riktigt ännu. o_O
 
Idag var det äntligen dags att ge sig på farsans gamla examenspresent från 64.
2F8CC6BA-B825-487E-BF6E-878FE81391F8.jpeg

Den står still när man vrider upp den men balansen rör sig fritt. Spärren till fjäderdrevet ligger inte an och det känns som att det går trögt nån stans. När jag rev tavlan såg jag att jag får ge mig ut på jakt efter fjädern till datumväxlarn vilket iof var väntat. Kanske är den som ligger o kärvar någonstans.
AE2D1E6B-2B2A-4BD8-8273-524AF3DFEE5F.jpeg

Lyckas riva framsidan utan besvär men när jag kommer till baksidan är jag osäker på hur man får dän rotorn. Hittar spaken och lyfter bort den. Sen går det åt pipan... skruvar bort övre kåpan till rotorn och när jag lyfter bort den så far 2 drev ut som jag ite har nån koll på hur de sitter.
FEFAF106-238A-406E-AD07-A41105F9C590.jpeg

Gissar att man kanske skulle skruva bort undre bryggan först och sen delat på dom. Nåja. Detektivarbete är kul. De 2 dreven som drivs av rotorn, är de ett höger och ett vänster för uppdragning åt vart håll eller råkar de vara likadana. Kan inte riktigt se på när dreven är ihopsatta med de små dreven i mitten. Någon som vet och kanske har några bilder på detta? Kan ju inte svika farsgubben riktigt ännu. o_O
Är kanske inte samma verk men ger dig en hint om hur dom ska sitta!:D
Nr1.jpg
Nr2.jpg
 
Om jag förstår din bild rätt så ska "bläcket" fästas i hålen ovanför batteri korgen, fast nu ligger det upp och ner? Det borde bara vara att löda fast en bit som sticker ut till batteriet...

Ja alltså själva "tungan" som är i botten av batterikorgen är av, ursäkta de suddiga fotona :(
Som du säger så borde det gå att löda fast någon metallbit som leder. Dessvärre har jag aldrig använt en lödkolv så jag tänkte att det kanske var enklast att se sig om efter en utbytesdel istället...

Såg inte likadana ut i fästet tyvärr. Själva tungan fanns där med hade bara en skruv. Skulle säkert gå att löda om du har en lödkolv?

All right, tack i alla fall!
 

Bilagor

  • IMG_20180206_213031.jpg
    IMG_20180206_213031.jpg
    64.2 KB · Visningar: 1
  • IMG_20180206_213044.jpg
    IMG_20180206_213044.jpg
    57 KB · Visningar: 2
Är kanske inte samma verk men ger dig en hint om hur dom ska sitta!:D
Nr1.jpg
Nr2.jpg
Tack, när jag började vända o vrida lite på delarna misstänkte jag nåt sånt. Men är dreven tänkte för att vara med nån backspärr så att de är höger och vänstermonterade eller spelar det ingen roll. De är dock lagrade i övre huset så mna tömmer ut dreven när man monterar. Hur löser men det på nåt bra sätt, rodico?
 
Idag var det äntligen dags att ge sig på farsans gamla examenspresent från 64.
2F8CC6BA-B825-487E-BF6E-878FE81391F8.jpeg

Den står still när man vrider upp den men balansen rör sig fritt. Spärren till fjäderdrevet ligger inte an och det känns som att det går trögt nån stans. När jag rev tavlan såg jag att jag får ge mig ut på jakt efter fjädern till datumväxlarn vilket iof var väntat. Kanske är den som ligger o kärvar någonstans.
AE2D1E6B-2B2A-4BD8-8273-524AF3DFEE5F.jpeg

Lyckas riva framsidan utan besvär men när jag kommer till baksidan är jag osäker på hur man får dän rotorn. Hittar spaken och lyfter bort den. Sen går det åt pipan... skruvar bort övre kåpan till rotorn och när jag lyfter bort den så far 2 drev ut som jag ite har nån koll på hur de sitter.
FEFAF106-238A-406E-AD07-A41105F9C590.jpeg

Gissar att man kanske skulle skruva bort undre bryggan först och sen delat på dom. Nåja. Detektivarbete är kul. De 2 dreven som drivs av rotorn, är de ett höger och ett vänster för uppdragning åt vart håll eller råkar de vara likadana. Kan inte riktigt se på när dreven är ihopsatta med de små dreven i mitten. Någon som vet och kanske har några bilder på detta? Kan ju inte svika farsgubben riktigt ännu. o_O
Hehe jag har gjort exakt samma resa.. poof! Vafan e det här!? :)
 
  • Like
Reactions: Beo
Kan eventuellt vara så att jag hittade felet på klockan när jag lossade sista drevet. Hur löser man nåt sånt här. Köpr verktyg för 100000 och pressar i en ny juvel eller letar efter ett reservdelsverk? Känns inte riktigt som en nybörjaroperation. Några tips på vägen?
81E2CE02-B416-41E3-9BD2-B237E77F1F2C.jpeg
 
Kan eventuellt vara så att jag hittade felet på klockan när jag lossade sista drevet. Hur löser man nåt sånt här. Köpr verktyg för 100000 och pressar i en ny juvel eller letar efter ett reservdelsverk? Känns inte riktigt som en nybörjaroperation. Några tips på vägen?
81E2CE02-B416-41E3-9BD2-B237E77F1F2C.jpeg
Ledaen för intetsägande kommentarer men har inte pressat i ngn juvel ännu. Tror alexndr har en tråd där han gör det.
 
Tack, när jag började vända o vrida lite på delarna misstänkte jag nåt sånt. Men är dreven tänkte för att vara med nån backspärr så att de är höger och vänstermonterade eller spelar det ingen roll. De är dock lagrade i övre huset så mna tömmer ut dreven när man monterar. Hur löser men det på nåt bra sätt, rodico?
Nej dreven är lika och jag lade bara dit dom och monterade bryggan på,det var inga konstigheter.:)
 
Tillbaka
Topp