• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Dia. ~5,3-5,5mm djup ~2,6mm.
Nytt projekt så har precis börjar leta nu, och min första ds. Gör inget om den är sliten, helst ej vass bara!
Kollade din länk @Martin Lovasz
Ser fin ut men dyr frakt, kanske gör det får tänka!
Tackar!
Jag hade denna 5.4, 3.5 men ser att varken mått eller form verkar stämma?
1518273775416881123936.jpg

Det är en DS-2 krona eller rättare sagt den sista kronan DS kom med som sedan hamnade på DS-2 (tycks vara samma med glaset), dock kommer boetten då även med ett tjockare rör för man la till en extra O-ring på själva bommen.

Jag hittade en 5,3 mm krona med den delade axeln.
1000399.jpg
Den går på lite trögt så lite filande måste nog göras på insidan av kronans lilla täckplåt, eller om det är gummirester som måste avlägsnas.

Senast ändrad:
Tackar för hjälpen, @Martin Lovasz @rogart-63 och @Fadershan.
Bestämde mig precis, efter hemkomst och kontroll mätning att det fick bli EBay Martins länk. Ej vara snål, utan hoppas packningen med gör nytta då NOS.
Så tack snälla för vissad hjälp, såg din notis när jag köpt Martin, men säkert någon annan som blir glad att den finns.
Postar bild när den är klar!

Senast ändrad:
Det är en DS-2 krona eller rättare sagt den sista kronan DS kom med som sedan hamnade på DS-2 (tycks vara samma med glaset), dock kommer boetten då även med ett tjockare rör.

Jag hittade en 5,3 mm krona med den delade axeln.
1000399.jpg
Den går på lite trögt så lite filande måste nog göras på insidan av kronans lilla täckplåt, eller om det är gummirester som måste avlägsnas.
Kanske skulle kunna köpa axeln min är rostig?

Tyvärr är det nog ca 0,5mm fritt vilket innebär att det inte är möjligt att få ned ett rakblad på respektive sida. Med mycket tålamod kanske det skulle vara möjligt att efter några timmar såga sig igenom bandstiftet med ett rakblad :)
Annat är nog det bästa att göra ett hål på baksidan av endlänken så det går att nyttja den även framöver. Vågar dock inte ge mig på det själv.
Den där ska gå bra att ta bort, kanske du redan fixat den med sågblad ifrån @Strindberg
Dessa inlägg gick helt förbi medan jag var djupt nere i jobbgruvan.

Ifall nån funderar på att spara någon krona på att köpa billiga verkhållare från Kina... gör det inte.

Här är ett par bilder på min kinesiska (före den kastas) och den från Bergeon. Knappast en överraskning för någon, men samtidigt är det väldigt tydligt hurpass olika toleranserna är

5A768296-73E7-4267-805C-9C478BC19579.jpeg

A8243576-6F0D-4FE1-91C2-3212B249D730.jpeg

C99D9985-78F8-4D03-995C-25B0841454A6.jpeg

På detta måste jag då säga att jag själv inte är helt nöjd med Bergerons hållare heller så då kan man förstå hur usla dessa billiga hållare från Kina och Indien är.

• Like
Reactions: Beo
Ifall nån funderar på att spara någon krona på att köpa billiga verkhållare från Kina... gör det inte.

Här är ett par bilder på min kinesiska (före den kastas) och den från Bergeon. Knappast en överraskning för någon, men samtidigt är det väldigt tydligt hurpass olika toleranserna är

5A768296-73E7-4267-805C-9C478BC19579.jpeg

A8243576-6F0D-4FE1-91C2-3212B249D730.jpeg

C99D9985-78F8-4D03-995C-25B0841454A6.jpeg
Precis samma resa för mig.. Fick hem min bergeon för nån vecka sen. Kinesen åkte i tunnan så det skramlar om det. Bara ett par verktyg av alla kineser jag köpt som går att använda. Hade spart pengar på att köpa kvalitet direkt. Det här är väl en resa alla måste göra verkar det som. :)

91B4B753-42FE-4C17-81C7-D655BCA6A052.jpeg
1E794B64-2092-4B7A-8996-EC5A2AE72AC5.jpeg

Helgens lilla pyssel. Börjar gilla de äldre uren för de är verkligen fina innuti. Nytt glas och rengörning och smörjning. Slant och stukade hårfjädern lite men tror jag fick iordning på den igen. Råkade få olja på den i samma stund så en omtvätt så kladdade den inte ihop. Lite ovant att skruva både fram och bakifrån så fick klura lite. Nu blir det ut i mancaven för att snickra ett läder... vem kom egentligen på den brillianta iden med 19mm band. :happyhappy:....

Helgens lilla pyssel. Börjar gilla de äldre uren för de är verkligen fina innuti. Nytt glas och rengörning och smörjning. Slant och stukade hårfjädern lite men tror jag fick iordning på den igen. Råkade få olja på den i samma stund så en omtvätt så kladdade den inte ihop. Lite ovant att skruva både fram och bakifrån så fick klura lite. Nu blir det ut i mancaven för att snickra ett läder... vem kom egentligen på den brillianta iden med 19mm band. :happyhappy:....
Ser hyfs ut tycker jag. Lite ojämn gång men det kan bero på att du oljat stenarna. Eller om gånghaken stenar inte är riktigt rena. Hur gör du när du oljar gånghaken? Eftersom du får olja på spiralen? Gör det innan du lägger ner den så slipper du leta dig ner med en oljesticka mellan alla delar.
Men tycker det är helt okej ändå. Riktigt fin den blev där :) . 17 och 19 mm man kan undra varför.

Min säger hej! Håller med angående 19mm....
IMG_1563.JPG

Håller med om att det ser ut som om du har lite problem med gånghaken eller gånghjulet så testa att göra rent stenarna på gånghaken med en liten träpinne. Har märkt att det ofta finns en tunn rand av gammalt fett kvar på stenarna trots tvätten men en träpinne tar bort det effektivt.

Tja! Har tvättat och satt ihop ett omega cal 601 och det tickar på ok nu. Har kollat i timegrapherschemat som @rogart-63 har postat här tidigare men kan inte ställa diagnos iaf. Allt ser helt och fint ut i verket, amplitud e ok kanske något låg, tidshållning och haltning bra. Men det ser ju inte ut som man vill i grafen! Vad skulle ni gjort i detta läge? Nöjt er eller ngn som känner igen vad det kan vara? Tack!
IMG_20180211_143404.jpg
IMG_20180211_143349.jpg

Kollas så att inte balansfjädern tar i regulatorpinnarna för då kan man få det att se ut så här men då klockan går bra är det lite överkurs att börja manipulera fjädern.

När balansen är stillastående så skall fjädern ligga mellan pinnarna utan att ta i någon av dem.

Senast ändrad:
Satte du lite mer olja på hakstenarna?
Nej faktiskt inte då jag redan hade oljat dessa med 9145. Jag anatar att det hade varit det mest logiska att det var det jag hade glömt innan men nu gav jag bara lite mer 9010 och HP på alla gånghjul, uppe och nere samt escapce pivot, ingen olja på gånghake pivot. Ursäkta terminologin!

Edit: när jag sedan monterar på centralsekundkonverteringsarmen (hahahah) så går ampen ner något mer tyvärr.

Senast ändrad:
Kan ju vara så att den rycker lite om du inte har den lilla fjädern på sekundpivotenen där. Eller den sitter rätt. Den ska lyfta pivoten lite bara så den ligger mot juvelen. Kolla så den inte är sliten eller av.
Inte alltid mer olja ger en högre amplitud utan det är oftast tvärtom.

Kan ju vara så att den rycker lite om du inte har den lilla fjädern på sekundpivotenen där. Eller den sitter rätt. Den ska lyfta pivoten lite bara så den ligger mot juvelen. Kolla så den inte är sliten eller av.
Inte alltid mer olja ger en högre amplitud utan det är oftast tvärtom.
Den lilla fjädern e där och sitter precis under kuggarna som jag antar att det ska vara. Jag tog bort den förut för att dubbelkolla om den drog ner amp för att innan jag monterade gånghaken så gick hjulen runt betydligt enklare utan centrals.konverteringsarmen på. Sen när verket var igång var det ingen större skillnad men nu verkar den dra ner ca 20-30.

Tillbaka
Topp