Tror f.ö. att jag hittade problemet med detta stillastående omega cal 601 som jag börjat riva nuJa man kan ju skratta åte det om 100 år men just nu är det mest snopet.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tror f.ö. att jag hittade problemet med detta stillastående omega cal 601 som jag börjat riva nuJa man kan ju skratta åte det om 100 år men just nu är det mest snopet.![]()
Får hålla tummarna att det skall gå vägen. Men först är det att lösa centrumjuvelen. Tack för tipsen.Nej dreven är lika och jag lade bara dit dom och monterade bryggan på,det var inga konstigheter.![]()
Vill oxå minnas att just de små hjulen var mkt enklare än vad jag först trodde!Får hålla tummarna att det skall gå vägen. Men först är det att lösa centrumjuvelen. Tack för tipsen.
Får lära katten att använda lådan istället.Tror f.ö. att jag hittade problemet med detta stillastående omega cal 601 som jag börjat riva nuEller vad tror ni?
![]()
Ligger ett litet kugghjul inne i själva vändhjulet. Om du kollar noga på det lilla drevet så har det taggar som sticker ner på ena sidan. Andra sidan är slät . Släta sidan upp. Drevet ska liksom kugga i små spärrarmar inne i själva vändhjulet. Tvätta hela sketen i bensin. Sen tar du en liten droppe 9010 i bensin. 100:1 ungefär. lägg vändhjulet i detta och ta upp och låt det torka. Tror bägge hjulen är likadana.Tack, när jag började vända o vrida lite på delarna misstänkte jag nåt sånt. Men är dreven tänkte för att vara med nån backspärr så att de är höger och vänstermonterade eller spelar det ingen roll. De är dock lagrade i övre huset så mna tömmer ut dreven när man monterar. Hur löser men det på nåt bra sätt, rodico?
De små dreven lossade för mig. Var lite trixigt men såg ut som att taggiga sidan in som du sa. Så jag tvättar dom i bensin och oljeblandningen medans dom sitter ihop?Ligger ett litet kugghjul inne i själva vändhjulet. Om du kollar noga på det lilla drevet så har det taggar som sticker ner på ena sidan. Andra sidan är slät . Släta sidan upp. Drevet ska liksom kugga i små spärrarmar inne i själva vändhjulet. Tvätta hela sketen i bensin. Sen tar du en liten droppe 9010 i bensin. 100:1 ungefär. lägg vändhjulet i detta och ta upp och låt det torka. Tror bägge hjulen är likadana.
Dreven ligger löst . Sitter på pinnen i som sticker upp inne i vändhjulet. Kolla så pinnen finns kvar och är hel. Tvätta dom löst eller ihop spelar nog ingen roll. Först i bensin eller rengörningsmedel. Så dom blir riktigt rena. Kan testa så dom låser åt ena hållet genom att montera och snurra lite på drevet med korntången. . Viktig att dom funkar okej. Sist kan du lägga dom i bensin 9010 lösningen en stund. Plocka upp och låt torka. Montera. Oljan som blir kvar brukar räcka för att smörja dom . Och hålla kvar drevet.De små dreven lossade för mig. Var lite trixigt men såg ut som att taggiga sidan in som du sa. Så jag tvättar dom i bensin och oljeblandningen medans dom sitter ihop?
Det är ett AS verk men exakt vilken kaliber är svårt att säga men likna 1190 och det kanske står under balansen så man kan behöva plocka av den för att se. Nu använder många AS verk samma bom så det borde inte vara svårt att få fram en.
Precis. Tänkte säga troligen 1194 oxåVerkar som om Adolph schild 1187 var mycket vanlig så det är nog en sådan och den använder samma bom så den kan du söka på. Om diametern är 26 mm är det ett 1194 verk.
Kollade lite snabbt, och bommen jag söker finns i MÅNGA AS-verk såg jag. Tack för info, den var till stor hjälp!!Verkar som om Adolph schild 1187 var mycket vanlig så det är nog en sådan och den använder samma bom så den kan du söka på. Om diametern är 26 mm är det ett 1194 verk.
Precis. Tänkte säga troligen 1194 oxåBrukar ibland stå på tavelsidan.
Var nog ett av de vanligaste urverken som användes här i Sverige så det finns massor av delar att hitta.Kollade lite snabbt, och bommen jag söker finns i MÅNGA AS-verk såg jag. Tack för info, den var till stor hjälp!!
Vanligt fel på Certinan tycks det, den här länken visar lite hur den ser ut https://www.watchrepairtalk.com/topic/4578-date-wheel-spring-for-certina-25-651/ och det finns även här nånstans här på forumet.Sitter och tittar efter delar till farsans certina blue ribbon 25-651 från 1964 och har ett par frågor om nån har en stund över.
1. Någon som har en bild på datumväxlings fjädern, den saknade helt så jag har ingen aning om hur den ser ut ens. Har googlat men bilderna jag hittar är folk som har tomma hjul och letar efter samma. Är denna fjäder likadan på alla versioner på verket
2. Centrum juvelen för visaraxeln har spruckit. Skall man jaga en ny verkplatta eller pressa en ny juvel. Isåfall, kan man göra det med rimliga kostnader på verktygen?
Tavlan och resten av verket ser ut att vara i fint skick, jag har köpt hem nytt glas och skulle verkligen vara kul att överraska gubben med att få liv i den igen.
Några tips?
Tackar. Jag kikar direkt. Hittade lite på tratten med så borde gå att få iallafall lite fart på den.Finns det mesta du behöver veta här.
https://klocksnack.se/threads/certina-25-651m-urverket-byter-inte-datum.15157/
Jag är supernybörjare och har inte så mycket att jämföra med (bara tvättat två urverk någonsin), men jag kör såhär.
Delarna i diverse mesh-hållare. Har några från Bergeon (bra), och några billigare noname från cousins (rätt dåliga, men funkar).
Meshhållarna läggs i plast-hållare (billiga från cousins) för att lätt kunna flyttas mellan burkar.
Här är grejerna jag använder liggande på tork nu efter en tvättningsomgång
![]()
Sen kör jag:
En burk med Elma WF Pro Cleaning fluid
Två burkar med Elma Suprol Rinsing Fluid
Ultraljudstvätten får plats med två burkar åt gången, så jag kör tvätt + första sköljning där samtidigt.
Kör ca 10 min tvätt, ca 3 min sköljning (rekommenderades av timezone watch school tror jag) med ultraljud.
När allt är tvättat så byter jag ut den burken mot andra sköljning, och kör allting genom den också.
Sen torkar jag av allting.
Jag har upplevt att delarna blivit rena.
Burkarna får sen stå inne i pannrummet och vänta på nästa tvätt
![]()
Jag är som sagt jätteny på det här dock, och försöker bara följa guider jag läst online så gott jag kan![]()
Jag har av någon anledning köpt dessa som är något mellanting eller så är jag lurad men de funkar bra!Funderar på vilka mesh-hållare jag ska köpa. Utgångsläget är att jag vägrar betala £20/st när det finns indiska för £2/st. Men ifall du har stora invändningar så lyssnar jag gärna
Om jag köper de billiga, vilken modell föreslår du?
https://www.cousinsuk.com/product/indian-mini-baskets
Jag plockar ut verk med tavla och visare samt tar bort plexi och sen kör jag den i ultraljudstvätt!Hur tvättar/ gör ni era klockor? ( utsidan )
Finns en sida som heter hanseckert eller nån sånt . Såg att han hade Certina kronor .Tjena! Håller på att serva en Certina DS 60-tal, kronan är sliten. Så pass att man sticker sig på piggarna! Har förstått att original ej går att finna! Har någon här koll på bra ersättnings ?
Tacksam för tips!
Ha det gott// Ola
Tackar!Finns en sida som heter hanseckert eller nån sånt . Såg att han hade Certina kronor .
Letade lite andra Certina delar . Men det verkar vara det enda Certina han hade .
http://www.hanseckert.com/#2968
Vad är det för diameter på den? Var det du som fick en krona av mig som var lite för liten? Har några gamla certina kronor men dom är oxå rätt slitna. Har du kollat med @Martin LovaszTackar!
Har skickat en förfrågan.
Funderar annars på att ta silver lod där det släppt på gamla, hur löser man ev. Gammal packning Aceton?
Är sliten mellan det räfflade och det runda så där blir vassa piggar!
![]()
![]()
Vad tror ni övriga? Möjligt eller dumt?
Ha det gott!
Dia. ~5,3-5,5mm djup ~2,6mm.Vad är det för diameter på den? Var det du som fick en krona av mig som var lite för liten? Har några gamla certina kronor men dom är oxå rätt slitna. Har du kollat med @Martin Lovasz