rogart-63
Pandion
Alun brukar finnas i vanliga affären . Typ ICA.Såklart. Att jag inte tänkte på det.
Tack! Ska testas.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Alun brukar finnas i vanliga affären . Typ ICA.Såklart. Att jag inte tänkte på det.
Tack! Ska testas.
Är aldrig kört förrän den feta damen sjunger vet du välLyckades pilla isär sekundmodulen på hamiltonen så nu är den ren och smordFick ihop verket och har smort det enligt Marc på tubens anvisningar. Allt gick skitlätt. Gillar verkligen att skruva ETA.![]()
MEN... sen var nybörjarturen över. Skulle lyfta av incablocksfjädern till balansen och får formligen ena halvan av bygeln i handen. Insatsen till incablocket ser gängat ut. Går det att plocka isär och byta bygeln eller är det kört nu?![]()
Det är i bottenplattan så hon den feta har nog bara börjat värma upp än.Är aldrig kört förrän den feta damen sjunger vet du välI botten plattan brukar det gå att pilla dit utan att ta bort hela insatsen har jag för mig. Värre med balansbryggan.
Du får ta reda på vilken fjäder det är du behöver. Finns dokument på cousinsuk . Om det är den i bottenplattan så är det säkert en 173.03 fjäder.Det är i bottenplattan så hon den feta har nog bara börjat värma upp än.
Kan det vara så att fjäderpaket 5st för 2824-2 hos cousins passar alla varianter?
Tror den i botten plattan går att vinkla in lite snett uppifrån. Gjorde det på en 2782 i förrgår. tror det är samma konstruktion. Lite rodico att luta den mot kan hjälpa. Och lite fru fortuna oxå.Det är i bottenplattan så hon den feta har nog bara börjat värma upp än.
Kan det vara så att fjäderpaket 5st för 2824-2 hos cousins passar alla varianter?
Bra info, då fortsätter jag med batterivatten och ipa!Ni som använder Suprol tvättvätska från Elma . Vad tycker ni om lukten? Fullkomligt stinker tycker jag. Sitter i så man får ont i skallen. Åker troligen ner i källaren.
Typ den eller den övre jag kollade på. Litar på dig så jag lägger dom i korgen. Skall bara dra ihop lite mer till beställningen. Saknar en skruv som håller auto bryggan, den satt bara med en skruv. Måste finnas nåt sortiment för ETA verk, de var underbara att jobba med så det hoppas jag inte är den sista gången. Sen sitter kronan loss på bommen så här måste jag med kolla upp vad jag behöver, jobbigt att allt måste beställas från utlandet. Så långa ledtider när man måste klumpa ihop beställningarna. Blir kul när man börjar ha en och annan pryl på hyllan men det kommer.....Stort tack för tipsen.Du får ta reda på vilken fjäder det är du behöver. Finns dokument på cousinsuk . Om det är den i bottenplattan så är det säkert en 173.03 fjäder.
https://www.cousinsuk.com/document/category/inca
Sitter såna i en massa andra verk. http://www.ofrei.com/page615.html
cousinsuk säljer dom i 5 -pack
Stort tack för tipset. Då det bara är själva fjädern som håller ihop paketet som är trasigt så försöker jag med den först. Jag har redan bjudit på en seitz press på bukten, ledde när jag somnade men vaknade som 2a. Antar att jag inte kan få i en inca modul innan jag har en press men jag fortsätter bjuda för det är mycket roligare att skruva när man har verktyg. Eller kan man få i en inga modul utan seitz pressen? På nåt sätt känner jag att detta inte är mitt sista ETA verk (hamilton "mystery") för jag har ju en kompis mkii dykare som skall få en genomkörare. Underbara verka att jobba med av vad jag sett hittills, dock känns det som att certina 25-651 var lite mer av en utmaning. Får jobba lite mer med karaktärsdraget tålamod... det verkar behövas med var och varannat verk, man kör sönder nåt, saknar delar, saknar verktyg, sprätter iväg vital del eller bara det man gör bäst.... klantar sig i störsa allmänhet. Men fasen vad kul det är när det flyter på.... Stort tack för för hjälp och glada tillrop.Delen heter 3025.
Här säljs både det övre och undre stötskydden och den sitter med friktion men inte så svår att få på plats. Jag länkar till denna auktion så ni ser hur de ser ut.
https://www.ebay.com/itm/ETA-2824-2...485391?hash=item362d8d8d0f:g:cPwAAOxyaTxTQYC1
Andra kalibrar som använder samma del är 2801-1, 2801-2, 2804-2, 2824-2, 2834-2, 2836-2 och förmodligen fler.
Fru fortuna behöver jag nog hångla upp i brygga de närmaste månaderna om ja tittar på facit för de sista månaderna. Allt man tar i just nu är ju okänd mark... men marken är värd varenda steg framåt. Kul med nya utmaningar men hatar dock momentet att vänta på delar, verktyg mm..... kul att utveckla karaktärsdraget tålamod... klockmek testar det verkligen.... o fru fortuna är ju inte alltid vaken.Tror den i botten plattan går att vinkla in lite snett uppifrån. Gjorde det på en 2782 i förrgår. tror det är samma konstruktion. Lite rodico att luta den mot kan hjälpa. Och lite fru fortuna oxå.
Varje gång ni kloka rör vid tangentbordet känner jag bara bara ord som workshop, dela erfarenheter, en god öl, meksnack, en god whisky, meka, prata, nåt gott att tugga på, dela erfarenheter, långt in på småtimmarna.... ja tankar som flyger förbi... fast det är ju min lilla sjuka hjärna som sätter fart ibland.... (fast det behöver ju iof inte vara så trist som det låter)Man behöver ingen press för de flesta press jobb utan bara sunt förnuft och en mjuk hand.
Stort tack för tipset. Då det bara är själva fjädern som håller ihop paketet som är trasigt så försöker jag med den först. Jag har redan bjudit på en seitz press på bukten, ledde när jag somnade men vaknade som 2a. Antar att jag inte kan få i en inca modul innan jag har en press men jag fortsätter bjuda för det är mycket roligare att skruva när man har verktyg. Eller kan man få i en inga modul utan seitz pressen? På nåt sätt känner jag att detta inte är mitt sista ETA verk (hamilton "mystery") för jag har ju en kompis mkii dykare som skall få en genomkörare. Underbara verka att jobba med av vad jag sett hittills, dock känns det som att certina 25-651 var lite mer av en utmaning. Får jobba lite mer med karaktärsdraget tålamod... det verkar behövas med var och varannat verk, man kör sönder nåt, saknar delar, saknar verktyg, sprätter iväg vital del eller bara det man gör bäst.... klantar sig i störsa allmänhet. Men fasen vad kul det är när det flyter på.... Stort tack för för hjälp och glada tillrop.![]()
Man behöver inte ett dyrt horia verktyg eller ens ett seitz, går att få ut ett incablocet med ett stansställ.Man behöver ingen press för de flesta press jobb utan bara sunt förnuft och en mjuk hand.
DetMan behöver inte ett dyrt horia verktyg eller ens ett seitz, går att få ut ett incablocet med ett stansställ.
Att få ut den är lätt då det bara behöver vara en rund, platt pinne med rätt diameter och något att hamra (knacka mjukt) med. Att få i den är i princip samma sak fast tvärtom men det finns inget stopp så det är lätt att trycka den för långt ner men på balanssidan skall den ligga i nivå med bottenplattan medan upphöjningen skall sticka upp.Det vore iof riktigt trevligt....
MEN
om man pressar ur en inca modul? Är dom pressade i botten eller är det på viss höjd som skall mätas in.
Skall den bara ner i botten så får det säkert att svarva nån hylsa och pressa den både ur och i... fast måste ju iof ha nya fjädrar att sätta i med. Lyckas jag lirka i fjädern med sätet på på plats så är det ju bra men annars får jag väl bita i det sura och klämma ur den. Lite sugen på att hänga den här klockan runt handleden så småningom.
Ni som använder Suprol tvättvätska från Elma . Vad tycker ni om lukten? Fullkomligt stinker tycker jag. Sitter i så man får ont i skallen. Åker troligen ner i källaren.
Ska testa med å ha en burk på balkongen .Ja, den luktar rätt kraftigt. Väl ventilerad arbetsmiljö är nog att rekommendera.
Ni som använder Suprol tvättvätska från Elma . Vad tycker ni om lukten? Fullkomligt stinker tycker jag. Sitter i så man får ont i skallen. Åker troligen ner i källaren.
GS divertite glas är rätt tjocka har jag för mig. betydligt tjockare och högre än sternkreuz. Har några jag kan kolla höjden. Finns även nån som heter Stella. Kolla tiptopcrystals .Någon som vet var jag hittar ett sånt här megaplexi till en supercompressor? >33.5
![]()
Tack! Har en del Stella i lådorna så ska kika på dom oxå!GS divertite glas är rätt tjocka har jag för mig. betydligt tjockare och högre än sternkreuz. Har några jag kan kolla höjden. Finns även nån som heter Stella. Kolla tiptopcrystals .
Går att flytta juvelen . Läste om nån som tryckte dit 4 juveler. Dock är det riktigt svårt att få rätt höjd på den . Skulle förslå att du använder 7546 delen. Ev kan jag ha nån 7548 liggande. Har dock ett projekt med 7548 delar på gång så behöver den själv . Men ska kolla vad jag har för nåt. Annars har jag en seitz verktyg så jag kan flytta över juvelen.Vid lite närmare inspektion av mitt senaste Seiko 7548 objekt ser jag att en juvel är skadad på third wheel bridge. Har en brygga ifrån en 7546. Vad föreslår ni? Går det att flytta över juvelen? Eller är det bara att flytta bryggan fast den inte är korrekt för referensen? Jag har inga verktyg för juvelarbete förutom ett vanligt staking set.
![]()
Hitta inget 7548 platta tyvärr . Men kände på några 7546 och dom sitter nån tiondel upp. Men det går ju säkert ställa in höjden. Synd att det inte är standard storlek på juvelerna.Jag vet inte hur de sitter just på detta verk men på många verk sitter det i jämn höjd med undersidan plattan.