• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

D506AA3F-B59B-4E72-839E-4533CD5F5F52.png
Detta tror jag blir ett svar med lite tycke och smak i (ej kaffet dårå) :) Jag menar mest för hur man känner för relumning samt hur viktigt man tycker funktionen är. Jag är fulltime vintagenörd och lyser mina klockor brukar det betyda relumning och lite tråkigare än original. Personligen har jag en mobil för att visa tiden när det är kolsvart.

1. Jag skulle för allt i världen inte rört den tavlans lume, den ser ju perfekt ut!?
2. Om dina visare saknar lume just nu så är det bästa att färga lumen innan du relumar. Det är rätt svårt med nyanser ibland i allmänhet och i synnerhet för att det ibland inte ser likadant ut när det torkat osv.
3. Kaffemetoden görs enligt mig med fördel på befintlig lume som inte överrenstämmer riktigt med tavlans.

Jag upplever det iaf som lumens effekt försvinner rätt snabbt i takt med färgmatrial som man petar ner. Kaffet lär funka ok tror jag men jag har typ bl.a. tint som dödar lumen in a heartbeat :)
Tavlan tycker jag ser skitbra så den får jag troligen ha precis så. Vill för allt i världen inte sabba den. Minutvisaren är dock bara ett hål kvar då lumen är borta. I det fallet åker jag ju på att göra om bägge visarna och matcha dom mot tavlan. Anledningen till att jag vill ha lumen är väl mest för att jag hellre tittar på en klocka än gräver fram en mobil men jag förstår helt din poäng. Klockan jag mest använder idag har bra lume så jag kan alltid använda den men den har ändå stilfull klassisk look. Kul när funktion och stil går att förena. Men jag får väl försöka blanda i nån form av offwhite i mixen o se hur det ser ut. Den här klockan vill jag hellre få riktigt bra än att bara stressa ihop den. Ett karaktärsdrag jag måste jobba lika mycket med som jag lägger ner tid på att meka med klockan. :D

Tips på hur man stänger ett boettlock utan press? Har försökt att använda mig tekniken på videon, som jag har för mig funkade sist jag bytte batteri på klockan, utan någon lycka denna gången.

Oftast går det mad bara fingrarna och då brukar jag göra så att först lägga locket så att den går ner på ena sidan och sedan trycker jag med båda tummarna på den andra sidan (ej på mitten av locket) och oftast går locket på med ett klick, nu fungerar inte detta på alla lock och då får man använda en press och då handlar det om att få ett jämnt tryck på hela locket.

Det som kan gå snett när man använder ett verktyg som i videon är att locket får sig en inbuktning och då går aldrig locket på igen utan att locket rätas ut först. Skall man använda något annat än en press så skall det täcka hela locket då det är stora krafter. Så man får aldrig pressa med något som inte täcker kanterna för då får man en inbuktning.

Senast ändrad:
Tips på hur man stänger ett boettlock utan press? Har försökt att använda mig tekniken på videon, som jag har för mig funkade sist jag bytte batteri på klockan, utan någon lycka denna gången.

Ser inte bra ut å göra så. Bättre å lägga en bok eller nåt ovanpå. Vissa klockor som t.e.x CWC g10 krävs rätt bra tryck för att få ihop. Det fixar jag inte med mina tummar.

Ohoj seglarvänner!
Går det att fixa denna gamla trotjänaren?
Jag har den inte hos mig så bilden nedan är det jag har just nu. Ser ut att vara en limmad krona?
521F8170-FF96-4802-A733-720D568ECA6D.jpeg

BE387557-1F8B-4FED-834B-AE24CF83F742.png
Har just börjat sätta ihop min hamilton med eta 2824 med subsekund. Har foton på allt men jag tänkte att jag följer tuben och Marc när han monterar sin demofilm. Nu är ju inte mitt verk standard men det mesta är lika. Dock kom man ganska tidigt i filmen fram till den L formade bygeln på bilden, stop lever kallar han den. Jag såg den inte när jag monterade isär mitt verk. Jag kan ha missat den, den snäppet större klåparen innan mig som även tappat bort några skruvar i verket kan ha förlorat den eller så sitter den helt enkelt inte på mitt verk (saknar ju trots allt centrum sekund och hela datum delen på verket. Någon som kan svara på vad den gör och ev om den bör vara med i mitt verk. Kul med detektivarbete förvisso men.....kanske inte hela tiden. :)

By the way, någon som vet om man kan köpa skruvsortipment för ETA verk. Jag köpte nåt blandat skruvsortiment från cousins men inget som liknade min skruv. (Den som håller automat bryggan)

BE387557-1F8B-4FED-834B-AE24CF83F742.png
Har just börjat sätta ihop min hamilton med eta 2824 med subsekund. Har foton på allt men jag tänkte att jag följer tuben och Marc när han monterar sin demofilm. Nu är ju inte mitt verk standard men det mesta är lika. Dock kom man ganska tidigt i filmen fram till den L formade bygeln på bilden, stop lever kallar han den. Jag såg den inte när jag monterade isär mitt verk. Jag kan ha missat den, den snäppet större klåparen innan mig som även tappat bort några skruvar i verket kan ha förlorat den eller så sitter den helt enkelt inte på mitt verk (saknar ju trots allt centrum sekund och hela datum delen på verket. Någon som kan svara på vad den gör och ev om den bör vara med i mitt verk. Kul med detektivarbete förvisso men.....kanske inte hela tiden. :)

By the way, någon som vet om man kan köpa skruvsortipment för ETA verk. Jag köpte nåt blandat skruvsortiment från cousins men inget som liknade min skruv. (Den som håller automat bryggan)
Den l-fomade biten är för att stanna sekundvisare. Kan vara så att ditt verk inte har den. Å andra sidan skulle det funka även med subsekund.

Då har den nog aldrig suttit där. Försökte se spår av det i mikroskopet men inget slitage av axeln där sen skulle setat runt. Tolkar jag det rätt om jag tror den går in och låser trumman så hela verket stannar. Eller låser den specifikt sekundhjulet?

eBay brukar var bästa stället att ha koll på efter Certina kronor för det är sällan de dyker upp på t ex Tradera. Just DS kronorna är märka med DS men hade det varit någon annan Certina hade du kunnat ta en vanlig icke märkt krona.

Gårdagskvällens projekt. Ny krona till ett GUB Glasshüte 69.1.

fullsizeoutput_2a71.jpeg

Gamla slitna kronan hade ett litet hål på utsidan där bommen petar igenom och ut och kronan är lös på bommen. Antar att kronan tidigare haft ytterligare en del som ramlat bort som gör att det ser ut så.

fullsizeoutput_2a72.jpeg

Mätte upp gamla kronan och testade med en ny generic- krona. Den passade bra men bommen är 2mm för lång med den. Enkelt fixat trodde jag, bara att korta bommen 2mm. Tråkigt nog så ser bommen ut att sakna gängning för att kortas. Dessutom ser den nästan hemma- svarvad ut?

Vad skulle ni rekommendera?
Försöka gänga bommen ytterligare? Det finns material att ta av men jag saknar verktyg för gängning (inget problem i och för sig, jag älskar verktyg och köper gärna ett. Har dock inte hittat något passande. Har sett instruktioner där man använder svarven för att lösa problemet men svarv saknar jag och kommer antagligen inte köpa en just nu).
Försöka hitta en passande orginalkrona som passar bättre? Jag har kollat lite men ingen träff än. Tyvärr har jag inget ref- nummer på klockan. Står inget i locket. Dessutom vet jag inte om en sådan krona skulle passa direkt eftersom jag inte vet om bommen är original.

Cousins verkar tyvärr sakna delar till 69.1 helt.

fullsizeoutput_2a71.jpeg

Gamla slitna kronan hade ett litet hål på utsidan där bommen petar igenom och ut och kronan är lös på bommen. Antar att kronan tidigare haft ytterligare en del som ramlat bort som gör att det ser ut så.

fullsizeoutput_2a72.jpeg

Mätte upp gamla kronan och testade med en ny generic- krona. Den passade bra men bommen är 2mm för lång med den. Enkelt fixat trodde jag, bara att korta bommen 2mm. Tråkigt nog så ser bommen ut att sakna gängning för att kortas. Dessutom ser den nästan hemma- svarvad ut?

Försöka gänga bommen ytterligare? Det finns material att ta av men jag saknar verktyg för gängning (inget problem i och för sig, jag älskar verktyg och köper gärna ett. Har dock inte hittat något passande. Har sett instruktioner där man använder svarven för att lösa problemet men svarv saknar jag och kommer antagligen inte köpa en just nu).
Försöka hitta en passande orginalkrona som passar bättre? Jag har kollat lite men ingen träff än. Tyvärr har jag inget ref- nummer på klockan. Står inget i locket. Dessutom vet jag inte om en sådan krona skulle passa direkt eftersom jag inte vet om bommen är original.

Tja!

Jag köpte nyligen ett stort parti bommar. Med en bild och lite mått kan jag ju kika om jag har någon som skulle passa?

fullsizeoutput_2a71.jpeg

fullsizeoutput_2a72.jpeg

2 mm för lång låter mycket. Har du en krona som har lite längre gänga? som sticker ut lite? Kan vara svårt att gänga om bommen är härdad. Risken finns att den går av. En krona som är kortare kanske funkar bättre. Eller om det går att ta bort lite på kronan. Kanske är den gängad hela vägen in.

Tja!

Jag köpte nyligen ett stort parti bommar. Med en bild och lite mått kan jag ju kika om jag har någon som skulle passa?

Jag mäter och återkommer. Tack!
Uppdatering:
Enligt Ranfft heter bommen W2608 och 67.1 och 70.1 skall ha samma bom och den finns på Cousins. Tror jag testar och ser om det går ..

Senast ändrad:
2 mm för lång låter mycket. Har du en krona som har lite längre gänga? som sticker ut lite? Kan vara svårt att gänga om bommen är härdad. Risken finns att den går av. En krona som är kortare kanske funkar bättre. Eller om det går att ta bort lite på kronan. Kanske är den gängad hela vägen in.

Skall se om jag hittar någon annan bredare krona. Antar att det är så orginalkronan sett ut om nu bommen är orginal. Cousins har bara en enda krona med rätt mått för gänga, hals och diameter och den passar uppenbarligen inte så bra.

Senast ändrad:
Ohoj seglarvänner!
Jag har den inte hos mig så bilden nedan är det jag har just nu. Ser ut att vara en limmad krona?
HI,
Yes, that can easily be saved, it will need a new stem most probably and possibly a crown if it has been glued on before (a big no no). They run on the ETA movements and we stock those, quick fix and your girlfriend will be good as new:)

Skall se om jag hittar någon annan bredare krona. Antar att det är så orginalkronan sett ut om nu bommen är orginal. Cousins har bara en enda krona med rätt mått för gänga, hals och diameter och den passar uppenbarligen inte så bra.
Vad är det för krona du behöver? Finns bommar här på windingstems .com . Om inte annat kan du se måtten. http://www.windingstems.com/gub.php
Gick inte länka till rätt sida. Men finns under gub 69.1

Skruvade isär nästa projekt och lekte lite med mikroskopet - hur mycket är 4.2ms beat error? Om man tänker sig att i regel så borde leverstenen vara centrerad mellan anslagsstiften när balansen vilar (sett från gånghaken - men exakt så enkelt är det ju inte alltid). Så hur mycket avviker det om det är 4.2ms? Såhär mycket (för just detta verk - as1188):
2018-03-14 22.46.10.jpg
2018-03-14 22.46.25.jpg

Bilderna blev sämre för att jag tog de med mobilen men lite kul är det att kunna visualisera detta 'fel'.

Ohoj seglarvänner!

Innan du jagar ny krona - köp lite Alun på apoteket, ta en kaviarburk eller liknande med lite vatten i (så det täcker kronan) - blanda i Alun tills det inte går att lösa mer (finns kristaller kvar på botten) - ställ burken på ett element och vänta.
Efter en dag eller två så har du förhoppningsvis ingen avbruten axel kvar i kronan (fräts bort) och du kan återanvända denna - lycka till!

Innan du jagar ny krona - köp lite Alun på apoteket, ta en kaviarburk eller liknande med lite vatten i (så det täcker kronan) - blanda i Alun tills det inte går att lösa mer (finns kristaller kvar på botten) - ställ burken på ett element och vänta.
Efter en dag eller två så har du förhoppningsvis ingen avbruten axel kvar i kronan (fräts bort) och du kan återanvända denna - lycka till!
Såklart. Att jag inte tänkte på det. ;)
Tack! Ska testas.

Tillbaka
Topp