Gårdagskvällens projekt. Ny krona till ett GUB Glasshüte 69.1.
Gamla slitna kronan hade ett litet hål på utsidan där bommen petar igenom och ut och kronan är lös på bommen. Antar att kronan tidigare haft ytterligare en del som ramlat bort som gör att det ser ut så.
Mätte upp gamla kronan och testade med en ny generic- krona. Den passade bra men bommen är 2mm för lång med den. Enkelt fixat trodde jag, bara att korta bommen 2mm. Tråkigt nog så ser bommen ut att sakna gängning för att kortas. Dessutom ser den nästan hemma- svarvad ut?
Vad skulle ni rekommendera?
Försöka gänga bommen ytterligare? Det finns material att ta av men jag saknar verktyg för gängning (inget problem i och för sig, jag älskar verktyg och köper gärna ett. Har dock inte hittat något passande. Har sett instruktioner där man använder svarven för att lösa problemet men svarv saknar jag och kommer antagligen inte köpa en just nu).
Försöka hitta en passande orginalkrona som passar bättre? Jag har kollat lite men ingen träff än. Tyvärr har jag inget ref- nummer på klockan. Står inget i locket. Dessutom vet jag inte om en sådan krona skulle passa direkt eftersom jag inte vet om bommen är original.
Cousins verkar tyvärr sakna delar till 69.1 helt.