• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Annulaire är Franska och betyder ringformad och jag undrar om det inte är regulatorn som skiljer men finns inga bilder?
Kan det vara om det är justerbar haltning eller inte. Kan tänka mig att balansen ser lite annorlunda ut om man har justerbar haltning?
Finns en hel hög med olika regulatorer till dessa verk. Incastar regulatorn har en spiral som ser annorlunda ut.
Eller är det balanshjulet som ser annorlunda ut. Ringformat balanshjul vs ett med timingskruvar?

Senast ändrad:
hittade denna i skrotlådan. En Svalan utan bakre lock så det ser lite grisigt ut men gången är stabil.
1000412.jpg

Kanske fel fråga att ställa här men tänker att någon kanske stött på något, men har någon koll på var man kan köpa hem plastfickor som förvaring för klockarmband? Ungefär 3.5 cm i bredd (4 cm max). Har testat leta på olika ställen och sökord men inte hittat någon med de rätta proportionerna. Strapcode skickar sina länkar i en trevlig ziplock men den är en aning för bred vilket gör att länkar säckar ihop och håller sig inte raka. Har varit med om att man från vissa säljare av klockarmband får med händiga plastfickor som är lite tjockare.

Tips?

Edit: Bifogat en bild på en önskad plastficka (den med tre band), ziplock behövs ej men det är skönt att ha lite överhäng så det blir enklare att ta ut vad man nu stoppat in.

180309_ficka.jpg
180309_strapcode.jpg

Senast ändrad:
Kanske fel fråga att ställa här men tänker att någon kanske stött på något, men har någon koll på var man kan köpa hem plastfickor som förvaring för klockarmband? Ungefär 3.5 cm i bredd (4 cm max). Har testat leta på olika ställen och sökord men inte hittat någon med de rätta proportionerna. Strapcode skickar sina länkar i en trevlig ziplock men den är en aning för bred vilket gör att länkar säckar ihop och håller sig inte raka. Har varit med om att man från vissa säljare av klockarmband får med händiga plastfickor som är lite tjockare.

Tips?

Edit: Bifogat en bild på en önskad plastficka (den med tre band), ziplock behövs ej men det är skönt att ha lite överhäng så det blir enklare att ta ut vad man nu stoppat in.

180309_ficka.jpg
180309_strapcode.jpg
Vet inte riktigt hur breda de är men kan inte en plastficka för framkallad 36mm-film passa?

Vet inte riktigt hur breda de är men kan inte en plastficka för framkallad 36mm-film passa?
Åh fan, kan vara en idé! De borde vara lite större än de jag har men kan funka. Har en pärm med tomma plastfickor för 36mm, gäller bara att hitta skiten i förrådet...

Fler tips önskas!

Undviker helst Kina/HK pga långa leveranstider, men borde väl gå hitta möjligen lite dyrare på eBay? Känner mig dum nu men de enda storlekar jag finner är standardvarianter när jag försökt söka.
Förstår dig med Kina/HK . Borde ju finnas här hemma nånstans oxå. Har försökt att googla men kammat noll . Ska vara om det finns nån kan svetsa påsar. Finns ju maskiner som värmer ihop plasten.

Förstår dig med Kina/HK . Borde ju finnas här hemma nånstans oxå. Har försökt att googla men kammat noll . Ska vara om det finns nån kan svetsa påsar. Finns ju maskiner som värmer ihop plasten.
Verkar riktigt knepigt. Kanske måste vända mig mot Kina ändå. Ska göra ett försök och maila eBay-säljaren som jag senast köpte armbandsur från, kanske vill denna delge var de gjort sitt inköp av plastpåsar :)

A-haa! Jag kollade på cousins som du annars brukar tipsa om och voila, där fanns ganska precis vad jag är ute efter! https://www.cousinsuk.com/product/bags-plastic-grip-seal

Den jag vill ha verkar vara lite vekare men kan köpa hem en "heavier grade" som är lite större också.

Någon som ska göra inköp på cousinuk och vill dela frakt? :)

Verkar riktigt knepigt. Kanske måste vända mig mot Kina ändå. Ska göra ett försök och maila eBay-säljaren som jag senast köpte armbandsur från, kanske vill denna delge var de gjort sitt inköp av plastpåsar :)
Påsen jag hade var från en säljare där jag köpt band . Kom idag. Det var därför jag kom på det . Tysk firma. Kan leta rätt på annonsen och fråga om du vill. Alltid kul med detektivarbete :)

Hej tråden! Legat halvt död i influensan en vecka men idag fick jag kraft att slutföra ett tidigare Omega 565 projekt. Var i en boett utan baklock och s.k. split stem vilket jag måste medge har yttrat sig i en enstaka eller asmånga svordomar :) Men som sagt varje gång man möter ngt nytt så finns ju en chans att man lär sig ngt :) Som att det t.ex. inte går att rucka den väl i boetten eller att stemen måste i innan boetten osv. Amplituden har varit låg pga den där fjädern som trycker på centrumhjulet men efter lite massage av den så blev den lite tamare. Dock så valde jag att låta sätta på visarna i efterhand väl i boetten för hur annars skulle jag kunna skruva fram datumet för att veta var visarna skulle placeras om ni förstår? (Ja hade kanske kunnat göras innan oxå) Något hände iaf efter det att jag fått på automatdelen, rotorn och ner i caset för ampen sjönk lite igen men i övrigt toknöjd. Verket var verkligen i strålande skick men gick som kattskit när jag fick den. Ovanligt att jag får så fin kurva i graphern :) bla bla här är den iaf!
IMG_20180225_230918.jpg
IMG_20180312_142948.jpg
IMG_20180312_142957.jpg
IMG_20180312_155454.jpg
IMG_20180312_155412.jpg
IMG_20180312_150353.jpg

Senast ändrad:
Hej tråden! Legat halvt död i influensan en vecka men idag fick jag kraft att slutföra ett tidigare Omega 565 projekt. Var i en boett utan baklock och s.k. split stem vilket jag måste medge har yttrat sig i en enstaka eller asmånga svordomar :) Men som sagt varje gång man möter ngt nytt så finns ju en chans att man lär sig ngt :) Som att det t.ex. inte går att rucka den väl i boetten eller att stemen måste i innan boetten osv. Amplituden har varit låg pga den där fjädern som trycker på centrumhjulet men efter lite massage av den så blev den lite tamare. Dock så valde jag att låta sätta på visarna i efterhand väl i boetten för hur annars skulle jag kunna skruva fram datumet för att veta var visarna skulle placeras om ni förstår? (Ja hade kanske kunnat göras innan oxå) Något hände iaf efter det att jag fått på automatdelen, rotorn och ner i caset för ampen sjönk lite igen men i övrigt toknöjd. Verket var verkligen i strålande skick men gick som kattskit när jag fick den. Ovanligt att jag får så fin kurva i graphern :) bla bla här är den iaf!
IMG_20180225_230918.jpg
IMG_20180312_142948.jpg
IMG_20180312_142957.jpg
IMG_20180312_155454.jpg
IMG_20180312_155412.jpg
Grattis o snyggt jobbat!riktigt fin den!:hungry:

Så det är så man gör? :) alltid undrat.

Vilket kaffemärke kör du? Har hört att Gevalias Ekologiska ger finast nyans.
Haha alex jag vet inte om du faktiskt undrade eller drev lite med "kaffemetoden" men jag väljer att svara seriöst då jag testat detta flera ggr oxå :)

Den gången jag behövde mest matchning dvs att visarna och index var långt ifrån varandra använde jag en nespresso espresso och varvade dopp i kaffet med torkning i ugn. På andra mindre avvikelser har jag penslat på kaffe i omgångar och då oxå med nespresso från frugan ;)

Haha alex jag vet inte om du faktiskt undrade eller drev lite med "kaffemetoden" men jag väljer att svara seriöst då jag testat detta flera ggr oxå :)

Den gången jag behövde mest matchning dvs att visarna och index var långt ifrån varandra använde jag en nespresso espresso och varvade dopp i kaffet med torkning i ugn. På andra mindre avvikelser har jag penslat på kaffe i omgångar och då oxå med nespresso från frugan ;)

Ja, det var en blanding av skämt och allvar. Tack för tipsen i alla fall.

IMG_20180225_230918.jpg
IMG_20180312_142948.jpg
IMG_20180312_142957.jpg
IMG_20180312_155454.jpg
IMG_20180312_155412.jpg
IMG_20180312_150353.jpg

Ett av mina favorit- verk. Riktigt fint!

Efter väntan på nya oljor samt att flunsan och ögoninflammationen har lagt sig är projekt hamilton modell ”okänd” åter på rull. Är förälskad i tavlan men jag tror att siffrorna är målade med lume men lysverkan är helt slut. Någon som vet om man på något sätt kan remula en sån här tavla utan att det ser ut som kattskit?
1FBFE0F2-1AFB-4E99-8B79-94DA2FAFE327.jpeg
Verket är nere i molekyler, iallafall så långt jag kan och törs. Drevet som sitter off center driver subsekundmodulen men har ett ”pressat???” Drev på var sida om verkplattan så jag får inte bort det. Det drevet låser i sin tur centrumdreven för minut och timme. Kan man få ett bra resultat av att tvätta detta i nafta med dreven på plats eller begår jag en dödssynd då? Har ju inget standard eta 2824 verk att jämföra med med tror att detta är en skillnad mot orginal eta utan subsekund. Vill inte sabba nåt nu eftersom det lär vara svårt att få tag i delar om de lärda här på forat inte har sett verket med subsekund förut. Är det bäst att tvätta i bensin eller iso by the way?
F2B2ECD5-24A2-471C-B3C9-01BAD7A0947E.jpeg
EE0E1262-9854-4C0C-99C5-2B0C03B3BFE6.jpeg

Då väljer jag att fråga seriöst. Den Hamilton jag jobbar med nu har ju gulnad lume på tavlan och jag gissar själv att jag inte kan förbättra den. Visarna skall dock lumas och jag vill ha tryck i dom hela natten. Kan jag då använda kaffemetoden för att färga lumen så den inte har den lysgröna färgen men ändå har lys hela natten. Går den ekvationen ihop.

Vilken lume är bäst att använda för att få tryck i men ändå se vintage ut?

IMG_20180225_230918.jpg
IMG_20180312_142948.jpg
IMG_20180312_142957.jpg
IMG_20180312_155454.jpg
IMG_20180312_155412.jpg
IMG_20180312_150353.jpg
Grym den blev. Bra jobbat.

Då väljer jag att fråga seriöst. Den Hamilton jag jobbar med nu har ju gulnad lume på tavlan och jag gissar själv att jag inte kan förbättra den. Visarna skall dock lumas och jag vill ha tryck i dom hela natten. Kan jag då använda kaffemetoden för att färga lumen så den inte har den lysgröna färgen men ändå har lys hela natten. Går den ekvationen ihop.

Vilken lume är bäst att använda för att få tryck i men ändå se vintage ut?
Detta tror jag blir ett svar med lite tycke och smak i (ej kaffet dårå) :) Jag menar mest för hur man känner för relumning samt hur viktigt man tycker funktionen är. Jag är fulltime vintagenörd och lyser mina klockor brukar det betyda relumning och lite tråkigare än original. Personligen har jag en mobil för att visa tiden när det är kolsvart.

1. Jag skulle för allt i världen inte rört den tavlans lume, den ser ju perfekt ut!?
2. Om dina visare saknar lume just nu så är det bästa att färga lumen innan du relumar. Det är rätt svårt med nyanser ibland i allmänhet och i synnerhet för att det ibland inte ser likadant ut när det torkat osv.
3. Kaffemetoden görs enligt mig med fördel på befintlig lume som inte överrenstämmer riktigt med tavlans.

Jag upplever det iaf som lumens effekt försvinner rätt snabbt i takt med färgmatrial som man petar ner. Kaffet lär funka ok tror jag men jag har typ bl.a. tint som dödar lumen in a heartbeat :)

Tillbaka
Topp