• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Tidsinställningen krånglar på min mammas Hublot, tänkte det var lika bra att byta hela verket. Vet inte om det någonsin fått någon kärlek. Är ett eta 956.112. Man kan välja LP (loose pack) eller PS (pre-sealed), är det senare värt dubbla pengarna? Betyder det att den är packad i skyddande atmosfär eller vad innebär det?

ETA 956.112 är ett av de verk som ofta får problem med tiden så ett så nytt som möjligt är att rekommendera. Viktigt att notera är att du måste först mäts höjden på ditt verk då den kommer i 5 olika höjder.

Du kan först testa att bara olja de 4:a synliga juvelerna då det kan räcka.

ETA 956.112 är ett av de verk som ofta får problem med tiden så ett så nytt som möjligt är att rekommendera. Viktigt att notera är att du måste först mäts höjden på ditt verk då den kommer i 5 olika höjder.

Du kan först testa att bara olja de 4:a synliga juvelerna då det kan räcka.
De är ju båda nya från cousins. 5 olika tjocklekar? Sjukt. Frågade tidigare men fick inget svar då, vilken höjd är det man mäter? Har svårt att tro olja på juvelerna skulle underlätta att ställa visarna.

Tidsinställningen krånglar på min mammas Hublot, tänkte det var lika bra att byta hela verket. Vet inte om det någonsin fått någon kärlek. Är ett eta 956.112. Man kan välja LP (loose pack) eller PS (pre-sealed), är det senare värt dubbla pengarna? Betyder det att den är packad i skyddande atmosfär eller vad innebär det?
Ungefär . Pre sealed ligger i en typ vakuumpåse för att oljor och sånt i ska torka. Skulle tro att ett LP funkar fint. Borde vara lite omsättning på verken. Och dom ligger i en ask ändå.
De är ju båda nya från cousins. 5 olika tjocklekar? Sjukt. Frågade tidigare men fick inget svar då, vilken höjd är det man mäter? Har svårt att tro olja på juvelerna skulle underlätta att ställa visarna.
Skulle nästan gissa att det är gummit i kronan som gör att det blir segt. Sällan att ETA verken blir så sega att dom inte går att ställa visarna på. I 9 fall av 10 är det kronan som spökar när det är segt.

Ungefär . Pre sealed ligger i en typ vakuumpåse för att oljor och sånt i ska torka. Skulle tro att ett LP funkar fint. Borde vara lite omsättning på verken. Och dom ligger i en ask ändå.

Skulle nästan gissa att det är gummit i kronan som gör att det blir segt. Sällan att ETA verken blir så sega att dom inte går att ställa visarna på. I 9 fall av 10 är det kronan som spökar när det är segt.
Är kuggarna som släpper. Öppnade bakifrån och kollade men det var för smått och jag såg inget direkt fel. Inte så väl tilltagna packningar på dessa heller.

Tack för dina råd, skall mäta och verkar det stämma beställer jag det billigare för 20 pund.

Jag kan inte läsa innantill...

Om det är trögt att ställa tiden och kuggarna hoppar så är det minutröret som måste oljas. För att kunna göra urverken tunnare så har man ett hjul på ovansidan som minutröret ligger mot under friktion och när oljan torkar så blir denna friktion ibland för stor och då hoppar kuggarna. Skall du ändå plocka loss tavla med visare så kan du olja minutröret där den ligger mot hjulet och du behöver bara ta av timhjulet (ligger lös på minutröret) så kommer du åt att olja.

Höjden mäts från urverket undersida till sekundpinnens topp och det är då sekundpinnen, minutröret och timhjulet som man byter för att ändra höjden.

Är kuggarna som släpper. Öppnade bakifrån och kollade men det var för smått och jag såg inget direkt fel. Inte så väl tilltagna packningar på dessa heller.

Tack för dina råd, skall mäta och verkar det stämma beställer jag det billigare för 20 pund.
Låter som det kan vara rätt slitet . Kuggar det över så är det säkert nåt mer som är slitet inne i verket. Inte värt att serva eller så. Utan ett utbytesverk bör fixa den.
Häftigt att din Mamma har en Hublot. Är det en Bigbang? :p

Låter som det kan vara rätt slitet . Kuggar det över så är det säkert nåt mer som är slitet inne i verket. Inte värt att serva eller så. Utan ett utbytesverk bör fixa den.
Häftigt att din Mamma har en Hublot. Är det en Bigbang? :p
Lite det jag misstänker också. Kan vara så att jag lurade på henne den. Dock rätt långt ifrån en big bang.
A0BC813C-A6ED-49D7-A6BE-F4F153F281FB.jpeg

Nån som vet nåt mer sälle som säljer generic kronor förutom Cousisnuk. Köpte en lite fräck dykare jag tänkt skrämma igång. Men kronan var kass. Den snurrar bara runt.

La ett rejält skambud på detta vrak och fick det:). Kräver en hel del love & care men nu kan jag nog fixa juvelen
IMG_3546.jpg
Ser lite sunkig ut . Men det finnas en hel del verktyg . Lite röstlösning på den så ska den väl funka. Testade att flytta runt några juveler med mitt verktyg på en 7546 och dom satt rätt löst. Glömde skriva grattis till vinsten.

Senast ändrad:
Mitt senaste projekt. En möglig Birka med ett FHF 29. Jag är en stor fan av rektangulära ur så jag kunde inte hålla mig när den bjöds ut billigt på köp&sälj (jag är mindre förtjust i FHF efter en långdragen resa med ett 186).

A52862D0-DC6B-4962-95A6-5560AB0CD4CE.jpeg

1ECEEC3E-121F-41D0-8CF7-3B6D263200DE.jpeg

Dåligt limmat glas som inte är så snyggt så jag skall testa att skära och böja till ett eget. Blir spännande. Visarna saknar en del lume så det blir att lägga på lite ny (tyvärr).
Under huven dolde sig ett smutsigt men vid första anblick fint och eventuellt oskruvat (?) verk. Inga spår på skruvhuvuden alls.
F9305F18-72EF-410E-8B8A-312C2A22B100.jpeg

9BFE8C87-F94C-44B4-B572-6E264EC6558B.jpeg

Efter nedmontering dolde sig en hel med väldans trött uppdragsfjäder som behöver bytas.
9F1EE4A5-88C3-412D-BA33-BAF5ECB23DDD.jpeg

Sällan har jag sett så hårt ansatta juveler. Nedre lagringen till balansen var halv och lagringarna till gånghake, gånghjul och sekundhjul var väldigt ovala.
AA32B03D-96AA-487A-91E2-5896528EDC15.jpeg

Blir säkert en ganska dyr men rolig resa med detta :)

Senast ändrad:
Hilfe som dom säger. Varför är just Eterna så svåra att hitta delar till? Mekat med ett 1412U verk idag. Men kom till gånghaken. Då var den naturligtvis trasig. Verket är rätt likt ett ETA verk men det är väl inte kompatibelt?

Mitt senaste projekt. En möglig Birka med ett FHF 29. Jag är en stor fan av rektangulära ur så jag kunde inte hålla mig när den bjöds ut billigt på köp&sälj (jag är mindre förtjust i FHF efter en långdragen resa med ett 186).

A52862D0-DC6B-4962-95A6-5560AB0CD4CE.jpeg

1ECEEC3E-121F-41D0-8CF7-3B6D263200DE.jpeg

Dåligt limmat glas som inte är så snyggt så jag skall testa att skära och böja till ett eget. Blir spännande. Visarna saknar en del lume så det blir att lägga på lite ny (tyvärr).
Under huven dolde sig ett smutsigt men vid första anblick fint och eventuellt oskruvat (?) verk. Inga spår på skruvhuvuden alls.
F9305F18-72EF-410E-8B8A-312C2A22B100.jpeg

9BFE8C87-F94C-44B4-B572-6E264EC6558B.jpeg

Efter nedmontering dolde sig en hel med väldans trött uppdragsfjäder som behöver bytas.
9F1EE4A5-88C3-412D-BA33-BAF5ECB23DDD.jpeg

Sällan har jag sett så hårt ansatta juveler. Nedre lagringen till balansen var halv och lagringarna till gånghake, gånghjul och sekundhjul var väldigt ovala.
AA32B03D-96AA-487A-91E2-5896528EDC15.jpeg

Blir säkert en ganska dyr men rolig resa med detta :)
Har lite FHF 29 delar tror jag. Om det är nåt du behöver. Och ett halvt verk med bryggor . Dock ingen balans.

Senast ändrad:
Kanske är detta skrivet redan i denna tråd. Hittar en massa inlägg om haltning, men inte vad jag söker så jag testar att fråga:

Jag har ett Junghans väggur som är minst 100 år gammalt.

DSC_0088.JPG

Som synes så hänger den snett. Detta för att öht gå. Hänger den rakt tickar den inte ens. Klockan reparerades och rengjordes av urmakare för ca: ett halvår sedan. Den har gått riktigt bra i rakt läge till förra veckan när den gick ut och stannade. När jag drog upp den blev den så här. Jag har inte knuffat den alls innan eller annat konstigt, utan snedställningen gjorde jag efter för att se om den kom igång då.

Nu undrar jag om det finns en quickfix som jag själv kan testa för att halta in den, eller måste den till urmakaren? Jag ser en skruv (nedre bilden). Är det något för detta? Vill inte skruva någonstans innan jag vet vad jag gör.

Tack på förhand.
DSC_0089.JPG

Kanske är detta skrivet redan i denna tråd. Hittar en massa inlägg om haltning, men inte vad jag söker så jag testar att fråga:

DSC_0088.JPG

Som synes så hänger den snett. Detta för att öht gå. Hänger den rakt tickar den inte ens. Klockan reparerades och rengjordes av urmakare för ca: ett halvår sedan. Den har gått riktigt bra i rakt läge till förra veckan när den gick ut och stannade. När jag drog upp den blev den så här. Jag har inte knuffat den alls innan eller annat konstigt, utan snedställningen gjorde jag efter för att se om den kom igång då.

Nu undrar jag om det finns en quickfix som jag själv kan testa för att halta in den, eller måste den till urmakaren? Jag ser en skruv (nedre bilden). Är det något för detta? Vill inte skruva någonstans innan jag vet vad jag gör.

Tack på förhand.
DSC_0089.JPG
Ingen aning . Men mina föräldrar har en likadan. Går inte alls längre .
IMG_20180318_162549.jpg

DSC_0088.JPG

Tack på förhand.
DSC_0089.JPG
Har du knuffat pendeln i sidled? Gånghaken sitter med friktion på pendeln så då kan den sned ställas, kan rättas med att knuffa motsatt riktning!
Obs, med försiktighet!

Har du knuffat pendeln i sidled? Gånghaken sitter med friktion på pendeln så då kan den sned ställas, kan rättas med att knuffa motsatt riktning!
Obs, med försiktighet!
Applause-3.jpg

TACK!!
Jag gjorde precis som du sa och nu tickar den helt normalt i lodrätt läge. Troligen stötte jag i pendeln när jag skulle peta igång den efter uppdragningen. Än en gång tack. Nu har jag lärt mig något väldigt bra. Det är bara att vara ännu försiktigare med pendeln när man måste göra något med den. :)

Applause-3.jpg

TACK!!
Jag gjorde precis som du sa och nu tickar den helt normalt i lodrätt läge. Troligen stötte jag i pendeln när jag skulle peta igång den efter uppdragningen. Än en gång tack. Nu har jag lärt mig något väldigt bra. Det är bara att vara ännu försiktigare med pendeln när man måste göra något med den. :)
Gott, härligt det löste sig!
Upptäckte det när mina föräldrar flyttade för många år sedan!
Så då hände det vid transport!

8F71D1EC-E044-486D-8CC0-B30884C750F8.jpeg
Just fått igång kompisens MKii dykare med ETA 2836-2 verk. En skruv från automatbryggan hade lossnat och låste ett drev. Jag satte upp den i timegraphern och ruckade lite. Det jag reagerar på är att den sackar 9-15sek/dygn trots att hårfjäderjusteringen är på max. Dessutom verkar ju nåt runt fjäder balans slå i emellanåt och ger sporadiska spikar på skärmen men inte när fotot togs. Skall jag riva ner verket eller skall han använda det ett tag till innan service. Men min vanliga tur kan det ju lätt bli sämre eller att jag sprätter iväg nån vital del. Verket ser rent och fint ut i mikroskopet. Vad säger ni kloka, duger det som det är nu?

8F71D1EC-E044-486D-8CC0-B30884C750F8.jpeg
Just fått igång kompisens MKii dykare med ETA 2836-2 verk. En skruv från automatbryggan hade lossnat och låste ett drev. Jag satte upp den i timegraphern och ruckade lite. Det jag reagerar på är att den sackar 9-15sek/dygn trots att hårfjäderjusteringen är på max. Dessutom verkar ju nåt runt fjäder balans slå i emellanåt och ger sporadiska spikar på skärmen men inte när fotot togs. Skall jag riva ner verket eller skall han använda det ett tag till innan service. Men min vanliga tur kan det ju lätt bli sämre eller att jag sprätter iväg nån vital del. Verket ser rent och fint ut i mikroskopet. Vad säger ni kloka, duger det som det är nu?
Tror du kan putta själva armen så den går fortare. Dålig på att förklara ibland. Ruckarmen som sitter ute vid spiralen går att flytta nästan hur mycket som helst. Utan att den på bryggan rör sig. Dom är lösa gentemot varandra. Ställ indicatorn i mitten och flytta yttre armen så den går + . Sen kan du finjustera med indikatorvisaren på bryggan. Om detta är denna brygga vi snackar om
s-l300 (3).jpg

En lite speciell DS står på tur.

1000413.jpg

DS amagnetic var mer ett verktyg än bara en klocka för extra svåra magnetiska miljöer och denna är från 1964. De är lite tjockare med mer metall i boetten.
1000414.jpg

Det bakre locket satt fast så jag testade först med superlim men designen gjorde att det inte fanns nog med metall för muttern att fästa men jag hittade en fast nyckel som passade perfekt och hade ett långt skaft så lite muskelstyrka så var locket av.
1000415.jpg

Ett extra lock på insidan är inget nytt men denna är tjockare och sitter tätare and andra klockor och de vanliga DS har inte detta lock. Locket sitter så hårt mot verkhållaren att jag var tvungen att plocka ut hela verket innan jag kunde plocka av locket med en boettkniv.
1000416.jpg

Perfektion!

Man måste lossa verkhållaren innan man kan få loss rotor och tavla. Ni som är intresserade av att jobba på Dessa 25-651 urverk kan se rotorlåset i mitten och man bara trycker den lilla pluppen åt höger för att lossa låset och sedan lyfter man försiktigt av rotorn och det är lika lätta att sedan sätta dit den igen.
1000417.jpg

Här ser man att tavlan är lite speciell och är tjockare och mer avrundad så den täpper igen mellanrummet mellan verkhållaren och urtavlan. Urtavlan och det nu avlägsna locket under verkhållaren ger då ett komplett skydd för urverket när den är monterad.
1000418.jpg

Urtavlan har ett unikt serienummer.

Tror du kan putta själva armen så den går fortare. Dålig på att förklara ibland. Ruckarmen som sitter ute vid spiralen går att flytta nästan hur mycket som helst. Utan att den på bryggan rör sig. Dom är lösa gentemot varandra. Ställ indicatorn i mitten och flytta yttre armen så den går + . Sen kan du finjustera med indikatorvisaren på bryggan. Om detta är denna brygga vi snackar om
s-l300 (3).jpg
Är den justeringen med skruv men det borde vara samma princip. Stort tack.

Satte ihop den men verket sitter inte helt fast i boetten och det är nåt skumt för datum och dag går inte att ställa in.

Ingen minns ju en fegis så nu är den på väg isär. Har aldrig lekt med eta med dag/datum så jag får ta en paus och kolla lite på tuben i vilken ordning man river den i. Men sen så.

Tillbaka
Topp