Hatten avNu vart den klar.
![]()
Jag var mycket rädd att skada något så det tog en dag extra att få ihop den men många avbrott.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hatten avNu vart den klar.
![]()
Jag var mycket rädd att skada något så det tog en dag extra att få ihop den men många avbrott.
Samma storlek på balansen men den har troligen en annan spiral. 6376 är ett 21600 verk. 176 har samma balans som 6310 tror jag.Tråkigt värre! Vet att jag har ett Unitasverk i en klocka, men vet inte vilket nummer den har, så har du en bild så jag kan jämföra?
Edit: Lyckades med dubbla förstoringsglas tyda det till 6376. Så det var inte rätt för dig..
Riktigt fin den. AvisNu vart den klar.
![]()
Är det för incabloc fjädrar? Kanske kan flytta över spiralen om det kniper från 176 verket balans. Den har trasig liver rulle.Tråkigt värre! Vet att jag har ett Unitasverk i en klocka, men vet inte vilket nummer den har, så har du en bild så jag kan jämföra?
Edit: Lyckades med dubbla förstoringsglas tyda det till 6376. Så det var inte rätt för dig..
Ligger över min kunskap, men det står incabloc på tavlanÄr det för incabloc fjädrar? Kanske kan flytta över spiralen om det kniper från 176 verket balans. Den har trasig liver rulle.
Är det för incabloc fjädrar? Kanske kan flytta över spiralen om det kniper från 176 verket balans. Den har trasig liver rulle.
Tack snälla det vore kalas. Vore skönt om det funka . Ska kolla lite om balansen och liver rullen är samma .Ligger över min kunskap, men det står incabloc på tavlanKan skicka i morgon om du vill ha en Moretime
![]()
Vore kul om en Ur o Penn-klocka kan komma till användningTack snälla det vore kalas. Vore skönt om det funka . Ska kolla lite om balansen och liver rullen är samma .
Bra verk nontheless. Byggde en trevlig klocka av ett sånt verk en gång för jättelänge sen.Vore kul om en Ur o Penn-klocka kan komma till användningSkickar i morgon, jag kommer ändå aldrig använda den..
Wow så schysst dinka! Vad var det kluriga, mest att vara försiktig att inte skrapa/rista osv? För med verket är du väl väldigt bekant?Nu vart den klar.
![]()
Jag har servat så många kaliber 25-651 så det var inget som var direkt svårt utan bara att jag inte ville slinta med skruvmejseln och de tre skruvarna på automatplattan ligger lite nedsänka i plattan (så de inte går i rotorn) så det är lätt att dra upp ett spår runt dem om skruvmejseln inte ligger helt rätt. Visarna är alltid känsliga och man vill inte töja ut hålen i dem så man får vara mycket noga att de går på rakt.Wow så schysst dinka! Vad var det kluriga, mest att vara försiktig att inte skrapa/rista osv? För med verket är du väl väldigt bekant?
Nice! Ja du såg min DS länk ovan? sitter på en ds med 25-651 oxåNäst DS projekt.
![]()
Bara en tavla än så länge men en bra början och passar kaliber 25-651.
Häftig!
Så många läckra DS det finns.
Då är vi tvåJa, men den där stötskyddsringen. Jag tror jag hatar den![]()
Tror jag har såna . Sitter på de flesta ETA automatare . Skruvsortiment är svårt . Man saknar alltid just den skruven .Ny dag nya frågor, känns som att man inte lyckas lösa så många frågor själv tyvärr utan att göra alla misstag själv o det upptäcker man ju fort att det blir rätt kostsamt.
Sitter och jagar delar till min hamilton ETA 2824-2. Saknar skruv men hittar inga skruvsortiment att köpa för ETA verk. Hittade det här och det är det närmaste jag kommer tyvärr. Det jag saknar är främst de svarta på bilden som liknar de som håller automatbryggan på mitt verk. Kör ETA med standard skruv mellan verken så man kan köpa nåt sånt här eller är det special mellan olika eta verk?
Tar även gärna tips på skruvsortiment Som är värda att köpa.![]()
Märkligt att det alltid är samma. Jag köper några olika satser och provar. Jagar även lagom dyra 2824 klockor för delar men det springer snabbt iväg. Jaja det är ju ett intresse så det är ju bara att bita i det sura.Tror jag har såna . Sitter på de flesta ETA automatare . Skruvsortiment är svårt . Man saknar alltid just den skruven .
Märkligt att det alltid är samma. Jag köper några olika satser och provar. Jagar även lagom dyra 2824 klockor för delar men det springer snabbt iväg. Jaja det är ju ett intresse så det är ju bara att bita i det sura.![]()
Äntligen nåt man känner igen. Satt på daghjulet på 2836 dykaren jag fixa åt kompisen. Tyvärr har jag inte fått hem några reservverk än men jag jobbar på det. Gillade verkligen att skruva ETA. Bitarna bara faller på plats. Hoppas jag kan bjuda igen snart.Slarvat bort en lite clips som håller fast daghjulet på en 9362 verk. Borde sitta på 2836 oxå.![]()
Har du en sån sen när du får hem reservverken så är jag mer än nöjd. Har letat som en galning ibland all mina reservdelar. Och upptäckt att jag har grymt dålig ordning på allt. Ju mer man plockar desto mer sprider man ut delarna.Äntligen nåt man känner igen. Satt på daghjulet på 2836 dykaren jag fixa åt kompisen. Tyvärr har jag inte fått hem några reservverk än men jag jobbar på det. Gillade verkligen att skruva ETA. Bitarna bara faller på plats. Hoppas jag kan bjuda igen snart.
Jo det känns igen. Jag känner igen mig. Man sprider delarna precis överallt o ändå har jag inte många att hålla reda på ännu.Har du en sån sen när du får hem reservverken så är jag mer än nöjd. Har letat som en galning ibland all mina reservdelar. Och upptäckt att jag har grymt dålig ordning på allt. Ju mer man plockar desto mer sprider man ut delarna.
Tänkte inte på det en gång när dom gjorde verken. Att det skulle bli svårt att hitta delar till dom.När jag servade ett Tissot 894 verk med dagskiva såg jag att de inte använde något clips så den satt ganska lös och det var bara urtavlan som höll den på plats.
Det urverk som skrämmer mig mest är dock Certina 25-652 för det är ett efterkonstruktion skapad av nödvändighet mer än något annat. Ni vet det lilla datumhjulet som gett oss alla grått hår. Den har man gjort mer avancerad och satt på en arm som roterar och växlare dagen och den måste också positioneras korrekt för annars växlar dagen inte vid midnatt och ligger den fel kommer den att ta i och låsa mekanismen så det gör det extra roligt.
För att få dit ett dagskiva har man även varit tvungen att bygga på med ytterligare platta uppe på den befintliga för datumskivan och det gör urverket tjockare och gissa då vad man var tvungen att göra? Jepp sekundpinne, timhjul och minutrör måste göras högre... Hitta sådana ni.![]()
Det gör en lite extra svag för standardverk. Jag blir lättad varje gång jagTänkte inte på det en gång när dom gjorde verken. Att det skulle bli svårt att hitta delar till dom.
Det var tider detDet gör en lite extra svag för standardverk. Jag blir lättad varje gång jag
öppnar en klocka och jag känner igen verket och tänker "den har jag delar till".
När det en gång begav sig och man fick in något ovanligt var det bara att slå upp vem generalagenten var och sedan lägga en beställning så kom det en del på posten efter ett par veckor.
En del tillverkare var lite stygga dock och hade bara paket med de vanligaste delarna så man var tvungen att köpa hela paketet för att få en del. Det blev värre på 80-talet för då blev delarna så dyra att det var billigare att köpa en ny klocka för att ta delen från den.Det var tider detNu är det slit å släng som gäller.