• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Nu vart den klar.

1000422.jpg

Jag var mycket rädd att skada något så det tog en dag extra att få ihop den men många avbrott.
Hatten av:)!den blev grymt fin!
 
Lite osäker att det ens är till ett incabloc
Tråkigt värre! Vet att jag har ett Unitasverk i en klocka, men vet inte vilket nummer den har, så har du en bild så jag kan jämföra?
Edit: Lyckades med dubbla förstoringsglas tyda det till 6376. Så det var inte rätt för dig..
Samma storlek på balansen men den har troligen en annan spiral. 6376 är ett 21600 verk. 176 har samma balans som 6310 tror jag.
 
Tråkigt värre! Vet att jag har ett Unitasverk i en klocka, men vet inte vilket nummer den har, så har du en bild så jag kan jämföra?
Edit: Lyckades med dubbla förstoringsglas tyda det till 6376. Så det var inte rätt för dig..
Är det för incabloc fjädrar? Kanske kan flytta över spiralen om det kniper från 176 verket balans. Den har trasig liver rulle.
 
Wow så schysst dinka! Vad var det kluriga, mest att vara försiktig att inte skrapa/rista osv? För med verket är du väl väldigt bekant?
Jag har servat så många kaliber 25-651 så det var inget som var direkt svårt utan bara att jag inte ville slinta med skruvmejseln och de tre skruvarna på automatplattan ligger lite nedsänka i plattan (så de inte går i rotorn) så det är lätt att dra upp ett spår runt dem om skruvmejseln inte ligger helt rätt. Visarna är alltid känsliga och man vill inte töja ut hålen i dem så man får vara mycket noga att de går på rakt.
 
Ny dag nya frågor, känns som att man inte lyckas lösa så många frågor själv tyvärr utan att göra alla misstag själv o det upptäcker man ju fort att det blir rätt kostsamt.

Sitter och jagar delar till min hamilton ETA 2824-2. Saknar skruv men hittar inga skruvsortiment att köpa för ETA verk. Hittade det här och det är det närmaste jag kommer tyvärr. Det jag saknar är främst de svarta på bilden som liknar de som håller automatbryggan på mitt verk. Kör ETA med standard skruv mellan verken så man kan köpa nåt sånt här eller är det special mellan olika eta verk?
Tar även gärna tips på skruvsortiment Som är värda att köpa.
D0872C4D-FF2E-4081-A5B1-FFBD8D8C3746.png
 
Ny dag nya frågor, känns som att man inte lyckas lösa så många frågor själv tyvärr utan att göra alla misstag själv o det upptäcker man ju fort att det blir rätt kostsamt.

Sitter och jagar delar till min hamilton ETA 2824-2. Saknar skruv men hittar inga skruvsortiment att köpa för ETA verk. Hittade det här och det är det närmaste jag kommer tyvärr. Det jag saknar är främst de svarta på bilden som liknar de som håller automatbryggan på mitt verk. Kör ETA med standard skruv mellan verken så man kan köpa nåt sånt här eller är det special mellan olika eta verk?
Tar även gärna tips på skruvsortiment Som är värda att köpa.
D0872C4D-FF2E-4081-A5B1-FFBD8D8C3746.png
Tror jag har såna . Sitter på de flesta ETA automatare . Skruvsortiment är svårt . Man saknar alltid just den skruven .
 
Tror jag har såna . Sitter på de flesta ETA automatare . Skruvsortiment är svårt . Man saknar alltid just den skruven .
Märkligt att det alltid är samma. Jag köper några olika satser och provar. Jagar även lagom dyra 2824 klockor för delar men det springer snabbt iväg. Jaja det är ju ett intresse så det är ju bara att bita i det sura. :D
 
  • Like
Reactions: Beo
Slarvat bort en lite clips som håller fast daghjulet på en 9362 verk. Borde sitta på 2836 oxå.
s-l500 (4).jpg
Äntligen nåt man känner igen. Satt på daghjulet på 2836 dykaren jag fixa åt kompisen. Tyvärr har jag inte fått hem några reservverk än men jag jobbar på det. Gillade verkligen att skruva ETA. Bitarna bara faller på plats. Hoppas jag kan bjuda igen snart.
 
Äntligen nåt man känner igen. Satt på daghjulet på 2836 dykaren jag fixa åt kompisen. Tyvärr har jag inte fått hem några reservverk än men jag jobbar på det. Gillade verkligen att skruva ETA. Bitarna bara faller på plats. Hoppas jag kan bjuda igen snart.
Har du en sån sen när du får hem reservverken så är jag mer än nöjd. Har letat som en galning ibland all mina reservdelar. Och upptäckt att jag har grymt dålig ordning på allt. Ju mer man plockar desto mer sprider man ut delarna.
 
Har du en sån sen när du får hem reservverken så är jag mer än nöjd. Har letat som en galning ibland all mina reservdelar. Och upptäckt att jag har grymt dålig ordning på allt. Ju mer man plockar desto mer sprider man ut delarna.
Jo det känns igen. Jag känner igen mig. Man sprider delarna precis överallt o ändå har jag inte många att hålla reda på ännu.
 
När jag servade ett Tissot 894 verk med dagskiva såg jag att de inte använde något clips så den satt ganska lös och det var bara urtavlan som höll den på plats.

Det urverk som skrämmer mig mest är dock Certina 25-652 för det är ett efterkonstruktion skapad av nödvändighet mer än något annat. Ni vet det lilla datumhjulet som gett oss alla grått hår. Den har man gjort mer avancerad och satt på en arm som roterar och växlare dagen och den måste också positioneras korrekt för annars växlar dagen inte vid midnatt och ligger den fel kommer den att ta i och låsa mekanismen så det gör det extra roligt.

För att få dit ett dagskiva har man även varit tvungen att bygga på med ytterligare en platta uppe på den befintliga för datumskivan och det gör urverket tjockare och gissa då vad man var tvungen att göra? Jepp sekundpinne, timhjul och minutrör måste göras högre... Hitta sådana ni. :)
 
Senast ändrad:
När jag servade ett Tissot 894 verk med dagskiva såg jag att de inte använde något clips så den satt ganska lös och det var bara urtavlan som höll den på plats.

Det urverk som skrämmer mig mest är dock Certina 25-652 för det är ett efterkonstruktion skapad av nödvändighet mer än något annat. Ni vet det lilla datumhjulet som gett oss alla grått hår. Den har man gjort mer avancerad och satt på en arm som roterar och växlare dagen och den måste också positioneras korrekt för annars växlar dagen inte vid midnatt och ligger den fel kommer den att ta i och låsa mekanismen så det gör det extra roligt.

För att få dit ett dagskiva har man även varit tvungen att bygga på med ytterligare platta uppe på den befintliga för datumskivan och det gör urverket tjockare och gissa då vad man var tvungen att göra? Jepp sekundpinne, timhjul och minutrör måste göras högre... Hitta sådana ni. :)
Tänkte inte på det en gång när dom gjorde verken. Att det skulle bli svårt att hitta delar till dom.
 
Tänkte inte på det en gång när dom gjorde verken. Att det skulle bli svårt att hitta delar till dom.
Det gör en lite extra svag för standardverk. Jag blir lättad varje gång jag
öppnar en klocka och jag känner igen verket och tänker "den har jag delar till". :)

När det en gång begav sig och man fick in något ovanligt var det bara att slå upp vem generalagenten var och sedan lägga en beställning så kom det en del på posten efter ett par veckor.
 
Det gör en lite extra svag för standardverk. Jag blir lättad varje gång jag
öppnar en klocka och jag känner igen verket och tänker "den har jag delar till". :)

När det en gång begav sig och man fick in något ovanligt var det bara att slå upp vem generalagenten var och sedan lägga en beställning så kom det en del på posten efter ett par veckor.
Det var tider det :) Nu är det slit å släng som gäller.
 
Fick hem en Quartz chronograph från Italien idag, köpt på EBay.
Översatte från italienskan i annonsen, och förstod att det var endel fel på den. 320kr var priset, så chansa!
Blandannat tog visare i varandra, kollade den idag och både timme, minut och chrono sekund var tajta!
Men efter riktning verkar den gå.....
Och jag gilla utseendet !
Dock fick original länken ge sig, blev MN ist!
638805BC-DF67-4793-B0DB-6AD866E94E46.jpeg
 
Tillbaka
Topp