• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Låter som det kan vara rätt slitet . Kuggar det över så är det säkert nåt mer som är slitet inne i verket. Inte värt att serva eller så. Utan ett utbytesverk bör fixa den.
Häftigt att din Mamma har en Hublot. Är det en Bigbang? :p
Liten uppdatering. Verket kom mycket riktigt löst och inte förslutet. Passade dock fint och nu går det att ställa tiden. Var dock inget EOL på nya så testar kanske att byta kretskortet? vid nästa batteribyte. Passade på att putsa upp visarna och loggan på tavlan som blivit lite lätt oxiderade. Den är inte supertät den där Hubloten...
 
Liten uppdatering. Verket kom mycket riktigt löst och inte förslutet. Passade dock fint och nu går det att ställa tiden. Var dock inget EOL på nya så testar kanske att byta kretskortet? vid nästa batteribyte. Passade på att putsa upp visarna och loggan på tavlan som blivit lite lätt oxiderade. Den är inte supertät den där Hubloten...
Bra jobbat! :)
 
Liten uppdatering. Verket kom mycket riktigt löst och inte förslutet. Passade dock fint och nu går det att ställa tiden. Var dock inget EOL på nya så testar kanske att byta kretskortet? vid nästa batteribyte. Passade på att putsa upp visarna och loggan på tavlan som blivit lite lätt oxiderade. Den är inte supertät den där Hubloten...
Hur funkar det? Har inte tänkt på att det ska vara det? Är det 2 sekunders steg när batteriet är nästan slut?
 
Hur funkar det? Har inte tänkt på att det ska vara det? Är det 2 sekunders steg när batteriet är nästan slut?
Två eller tre har jag för mig, kommer inte ihåg faktiskt. Var helt slut denna gång. Stod iaf EOL på det utbytta och inget på det nya. Såg även lite annorlunda ut så förmodar det nya saknar.
 
Håller på med denna rackare.
1000427.jpg

Jag gillar urtavlan skarp och den sticker faktiskt upp ovanför boettkanten så den har en grym 3D känsla, Har haft problem med en dålig sekundvisare så jag fick ägna mycken tid åt att hitta en ny och tog en från en skrotad Certina Volvo klocka... Urverket är ett ETA 2783 och en del här har jobbat på dem och är helt okej att jobba på.

Nu ligger den och testkör sekundvisaren och sedan skall jag göra en bättre rengöring och polering av glaset. Typiskt att den använder 19mm armband och sådana har jag inte.
 
Håller på med denna rackare.
1000427.jpg

Jag gillar urtavlan skarp och den sticker faktiskt upp ovanför boettkanten så den har en grym 3D känsla, Har haft problem med en dålig sekundvisare så jag fick ägna mycken tid åt att hitta en ny och tog en från en skrotad Certina Volvo klocka... Urverket är ett ETA 2783 och en del här har jobbat på dem och är helt okej att jobba på.

Nu ligger den och testkör sekundvisaren och sedan skall jag göra en bättre rengöring och polering av glaset. Typiskt att den använder 19mm armband och sådana har jag inte.
Tjusigt! Personligen gillar jag bättre att trycka på ett 20mm än ett 18mm om jag inte har ett 19mm :)
 
@rogart-63 känner du igen urverket? Såg i ett annat forum att du bråkade med det nåt år sen (omega 1022). Service gick bra även om jag tycker att det var en hel del udda lösningar. Förvånansvärt bra tidshållning nu. En fundering kvarstår och det är detta mellersta hjulet för uppvridning. Kan inne skruva det hårt för då stannar det. Tanken är att det närmsta hjulet till ratchet ska flytta sig (wig wag lösningen). Det funkar inte klockrent och sluter inte alltid enkelt mot ratchet. Vad är dina erfarenheter? Du hade problem med nån skruv i denna delen vill jag minnas.
20180330_183909.jpg
 
@rogart-63 känner du igen urverket? Såg i ett annat forum att du bråkade med det nåt år sen (omega 1022). Service gick bra även om jag tycker att det var en hel del udda lösningar. Förvånansvärt bra tidshållning nu. En fundering kvarstår och det är detta mellersta hjulet för uppvridning. Kan inne skruva det hårt för då stannar det. Tanken är att det närmsta hjulet till ratchet ska flytta sig (wig wag lösningen). Det funkar inte klockrent och sluter inte alltid enkelt mot ratchet. Vad är dina erfarenheter? Du hade problem med nån skruv i denna delen vill jag minnas.
20180330_183909.jpg
Var nån liten skruv som gick av har jag för mig. Med en liten tapp på . Sen sitter det en fjäder på undersidan som trycker hjulet mot spärr hjulet. Att den låser fast mittenhjulet låter konstigt. skruven ser ut så här. http://www.urdelar.se/Omega 1010-2558, Screw for wig-wag pinion core
 
Senast ändrad:
Var nån liten skruv som gick av har jag för mig. Med en liten tapp på . Sen sitter det en fjäder på undersidan som trycker hjulet mot spärr hjulet. Att den låser fast mittenhjulet låter konstigt. skruven ser ut så här. http://www.urdelar.se/Omega 1010-2558, Screw for wig-wag pinion core
Wig wag delen funkar fint det är just mellersta hjulet som förbryllar mig. Det hjulet kan också förflytta sig i sidled dock utan någon fjäder som det tredje. Förstår inte riktigt funktionen av det mellersta.
 
Wig wag delen funkar fint det är just mellersta hjulet som förbryllar mig. Det hjulet kan också förflytta sig i sidled dock utan någon fjäder som det tredje. Förstår inte riktigt funktionen av det mellersta.
Är det mitten hjulet som har en liten speciell hållare på undersidan . Fyrkantig. Som löper i ett spår. Försökt å hitta bilder men hittar inte så mycket.
 
Nej, det är det tredje som har det. Andra har ingen fjäder men kan också flytta sig i sidled.
Ser ut så här? https://www.ebay.com/itm/Omega-1010...idge-110649-/111840296641?hash=item1a0a337ec1
Har du den lilla distansen där så ska det inte låsa hjulet. Vänt hjulet rätt? Satt det på rätt ställe?
Tror du saknar den lilla distansen för den ska inte kunna röra sig i sidled. Nu när du drar åt låser den fast hjulet. Lätt å missa eller tappa den distansen.
 
Senast ändrad:
Ser ut så här? https://www.ebay.com/itm/Omega-1010...idge-110649-/111840296641?hash=item1a0a337ec1
Har du den lilla distansen där så ska det inte låsa hjulet. Vänt hjulet rätt? Satt det på rätt ställe?
Tror du saknar den lilla distansen för den ska inte kunna röra sig i sidled. Nu när du drar åt låser den fast hjulet. Lätt å missa eller tappa den distansen.
Ja, det ser ut så men hjulet är bredare på insidan, menar du som i en bricka? Eller vad menar du med distansen? Tror jag har provat vända på hjulet utan succé.
 
Ovanpå denna sitter en liten distans ungefär som på kronhjulet. Du ser den här vid pilen. Sticker upp lite högre än själva bryggan.
Inked110649V1 (1)_LI.jpg
Sjukt. Hittade den i sköljburken. Måste trillat igenom nätet för det är väldigt smått. Nåväl, ny sitter hjulet rätt utan att låsa sig och världen makes sense again :) Tog en bild innan jag monterade det, ligger på ratchet på bilden. Tack @rogart-63!
20180331_145901.jpg
 
Hej! Är det ok att fråga i denna tråd? Jag undrar om det är relativt enkelt att byta en krona på ett ur? Eller är det olika för olika tillverkare?
 
Hej! Är det ok att fråga i denna tråd? Jag undrar om det är relativt enkelt att byta en krona på ett ur? Eller är det olika för olika tillverkare?
Absolut ok! Det kan skilja sig lite mellan ur absolut. Finns lite olika typer av kronor med mer eller mindre vätskydd osv. Men normalt sett så skruvar man av kronan från bommen och skruvar på en ny krona. Återkom med bilder så vet vi mer om vad det rör sig om :)
 
Screenshot_20180402-141710.png
Frågade mest för framtida köp, vissa sätter på helt knasiga kronor på vissa klockor. Och om jag kan byta kronorna själv så vågar jag buda på fler objekt.
I detta fall var det ovanstående Argonauten :)
 
Ah, såklart! Är det forum som denna som gäller? Eller kan man kontakta urmakaren?
Angående Argonauten så sitter det en Certina kronan original på dessa. Kan vara lite knepigt att hitta men finns att få tag i.
Vissa klockor har släta helt vanliga generic kronor. Certina klockan ser fin ut så gillar du den tycker jag du köpa. Är du lite händig fixar du att byta själv. Skulle nästan säga att det är lättare att sätta dit en Certina krona då den passar rakt av. En generic kan ha lite olika storlek och gänga m.m . Finns säkert nån som kan hjälpa med att hitta rätt krona om du kan mäta diameter på den gamla och sånt.
Det krånglar till det lite med gänga och diameter och storlek på kronhals m.m . En urmakare fixar ett byte hyfsat lätt.
 
Det är enkelt att byta krona. Man får skaffa en lite tång och greppa runt bommen (på den gängade delen!) och helt enkelt bara skruva loss och sedan skruva på med en ny krona. Problem uppstår när man skall hitta en ny krona och risken är att den som bytt till fel krona innan varit tvungen att korta av bommen och då måste man givetvis även köpa en ny bom och kapa till rätt längd. På ett flertal Certina modeller med delad axel är bommen av standardlängd så på dessa behöver man inte kapa något.
 
Tillbaka
Topp