• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Jag vet att det är rörigt och här är 2 olika DS glas.

1000428.jpg

DS kom i två utföranden. 31,0-6 och 31,0-15 där 31,0-6 var lite högre i mitten så hela glaset är ca 6 mm högt medans 31,0-15 är ca 5,5 mm högt men är då lite plattar så själva inne måttets höjd är nära på samma.

1000429.jpg

Till vänster ser man hur 31,0-6 är lite mer kurvig och till höger är då vad som senare blev DS-2 glaset med sitt platta profil.

31,0 mm ATCT har fungerat bra och är lite mitt emellan de båda i profil.

Hade inget ACTH men väl ett ACT och det är bara 4,5 mm högt cirka.
Jag har faktisk inte testat vanliga ATC glas och det är inre måttet som avgör, fast ett så tunt glas ger inte samma känsla när man tittar genom den som ett tjockare glas, fast det kan vara inbillning från min sida..

Är det någon som vill köpa glasen går det bra men 31,0-6 blir dyrare då den är himla svår att få tag i. Är det en senare DS med den tjocka DS-2 kronan så skall ni välja 31,0-15 glaset i första hand.

Senast ändrad:
Håller på att leta delar till ett AS1883 verk. Försökt att hitta denna delen i reservdelslistan. Den lilla armen eller blecket som man skjuter in och låser rotorn med. Men verkar inte finnas med. Vet inte vad jag ska leta efter? Sitter på några andra modeller oxå.
InkedAS_1883_LI.jpg

Jag har faktisk inte testat vanliga ATC glas och det är inre måttet som avgör, fast ett så tunt glas ger inte samma känsla när man tittar genom den som ett tjockare glas, fast det kan vara inbillning från min sida..

Är det någon som vill köpa glasen går det bra men 31,0-6 blir dyrare då den är himla svår att få tag i. Är det en senare DS med den tjocka DS-2 kronan så skall ni välja 31,0-15 glaset i första hand.

Jag är helt klart intresserad av att köpa! Skicka gärna pm med vad du vill ha :)

Håller på att leta delar till ett AS1883 verk. Försökt att hitta denna delen i reservdelslistan. Den lilla armen eller blecket som man skjuter in och låser rotorn med. Men verkar inte finnas med. Vet inte vad jag ska leta efter? Sitter på några andra modeller oxå.
InkedAS_1883_LI.jpg
Delen heter 1491 men det blir nog lättare att köpa in ett 1748/49 verk och ta den från den.
https://www.ebay.co.uk/itm/AS-1748-...950830?hash=item2f182b412e:g:gekAAOSwdytatCOK

Jag är fortfarande på plexitemat :) Tack för all hjälp med DS-glasen! Nu försöker jag få ut ett glas på en supercompressor för att mäta bredd och höjd ordentligt. Då det har armeringsring går det inte med glaslyften så jag har lyft ur verk och försökt med fingerkraft pressa ut det. Är lite läskigt då boetten har en inre bezel och jag vill inte oaja ngt. Någon som har erfarenhet eller tips hur jag ska pressa ut glaset? Tack!!
IMG_20180407_101214.jpg
IMG_20180407_101321.jpg
IMG_20180407_101200.jpg

• Like
Reactions: Beo
Jag är fortfarande på plexitemat :) Tack för all hjälp med DS-glasen! Nu försöker jag få ut ett glas på en supercompressor för att mäta bredd och höjd ordentligt. Då det har armeringsring går det inte med glaslyften så jag har lyft ur verk och försökt med fingerkraft pressa ut det. Är lite läskigt då boetten har en inre bezel och jag vill inte oaja ngt. Någon som har erfarenhet eller tips hur jag ska pressa ut glaset? Tack!!
IMG_20180407_101214.jpg
IMG_20180407_101321.jpg
IMG_20180407_101200.jpg
Är det inte en glasring på det glaset? Ser ut som nån varit där innan och testat. När du får bort den är det lättare att lossa glaset. Dock svårare att hitta rätt glas.

Jo
Är det inte en glasring på det glaset? Ser ut som nån varit där innan och testat. När du får bort den är det lättare att lossa glaset. Dock svårare att hitta rätt glas.
Precis därför det inte går med glaslyft och oxå därför jag tänkt försöka hitta nytt glas! :) Hmm går ju inte att komma år glasringen under den inre bezeln?

Går det inte med tummarna tar jag en liten pressverktyg som går fri från inte bezeln. Men har den en glasring ytterst så brukar den lossna lätt när man väl fått bort den .

Är det inte lite samma princip som med glaslyften och således inte jättebra när det är armerat? Eller missar jag något? :)
Antar det men har faktiskt ingen aning, har aldrig använt en sådan, är ringen integrerad med glaset lr ligger glaset bara på ringen, har läst att glasringen är till för att bezelen ska snurra fritt, vad är det för klocka?

Antar det men har faktiskt ingen aning, har aldrig använt en sådan, är ringen integrerad med glaset lr ligger glaset bara på ringen, har läst att glasringen är till för att bezelen ska snurra fritt, vad är det för klocka?
Hmm vet inte riktigt ser ut som att glaset ligger ovanför bezeln och armeringsringen precis över så det går fritt. Det är en Nitella supercompressor.

Bilagor

• IMG_20180407_141615.jpg
    IMG_20180407_141615.jpg
    102 KB · Visningar: 1
  • IMG_20180407_101321.jpg
    IMG_20180407_101321.jpg
    99 KB · Visningar: 1
  • IMG_20180407_101200.jpg
    IMG_20180407_101200.jpg
    118.4 KB · Visningar: 1
Hmm vet inte riktigt ser ut som att glaset ligger ovanför bezeln och armeringsringen precis över så det går fritt. Det är en Nitella supercompressor.
Har för mig att jag läst nånstans att när man bytte glas på S C klockor så flyttade man över ringen till det nya glaset, lr nått sådant, det var visst svårare att hitta ringen än glaset, och man ska vara väldigt rädd om kugghjulet som roterar bezelen, tydligen lika vanlig som hönständer.

Har för mig att jag läst nånstans att när man bytte glas på S C klockor så flyttade man över ringen till det nya glaset, lr nått sådant, det var visst svårare att hitta ringen än glaset, och man ska vara väldigt rädd om kugghjulet som roterar bezelen, tydligen lika vanlig som hönständer.
Hittar bara dessa bilder när jag söker på supercompressor cases. http://wornandwound.com/guide-super-compressors/
Jahapp.. låter som jag får leva med sprickan i glaset! Är ju någon specialare.. naivt av mig att tro att det var en easy fix!

Jahapp.. låter som jag får leva med sprickan i glaset! Är ju någon specialare.. naivt av mig att tro att det var en easy fix!
Får du bara ut glaset så ska det väl gå att hitta ett glas, då har du ju måtten på det i a f, om den inte är limmad så ska den väl bara gå att trycka ut, prova med att värma upp den, typ hårtork. Googla lite på super compressor watch crystals så finns det lite att läsa om man orkar leta, är det en 42 mm case så blir det värre verkar det som, man kan hitta passande glas men den blir inte vattentät så dyka med den bör man inte.
Casen är väl ganska lika till dom olika märkena, så ge inte upp.
http://forums.watchuseek.com/f11/enicar-sherpa-super-divette-crystal-question-3124482.html

Tillbaka
Topp