• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

differo

Cartier
Äntligen klar med denna Citizen, väldans nöjd med resultatet. Synd bara att boetten får lite nagg under sitt 45 åriga liv. Testade även att måla visare, kronografvisarna bara.Själv tycker jag att det blev mycket bra, men vad tycker panelen? Färgen hade flagnat mycket, helt smulig och torr, drog ned allmänna intrycket onödigt mycket.
20180414_163924.jpg
 

rogart-63

Patek
Äntligen klar med denna Citizen, väldans nöjd med resultatet. Synd bara att boetten får lite nagg under sitt 45 åriga liv. Testade även att måla visare, kronografvisarna bara.Själv tycker jag att det blev mycket bra, men vad tycker panelen? Färgen hade flagnat mycket, helt smulig och torr, drog ned allmänna intrycket onödigt mycket.
20180414_163924.jpg
Grym fin den blev. Gick bra med bottenplattan med andra ord ;) Tycker visarna ser kanon ut . Bra färg matchning
 

Beo

Patek
Äntligen klar med denna Citizen, väldans nöjd med resultatet. Synd bara att boetten får lite nagg under sitt 45 åriga liv. Testade även att måla visare, kronografvisarna bara.Själv tycker jag att det blev mycket bra, men vad tycker panelen? Färgen hade flagnat mycket, helt smulig och torr, drog ned allmänna intrycket onödigt mycket.
20180414_163924.jpg
Den är kanonfin!snyggt jobbat:)!har själv inte vågat ge mig in i chronographvärlden än.
 

Fadershan

Patek
Äntligen klar med denna Citizen, väldans nöjd med resultatet. Synd bara att boetten får lite nagg under sitt 45 åriga liv. Testade även att måla visare, kronografvisarna bara.Själv tycker jag att det blev mycket bra, men vad tycker panelen? Färgen hade flagnat mycket, helt smulig och torr, drog ned allmänna intrycket onödigt mycket.
20180414_163924.jpg
Snyggt! Bara tummar upp här! :)
 

differo

Cartier
Den är kanonfin!snyggt jobbat:)!har själv inte vågat ge mig in i chronographvärlden än.
Det var mycket lärorikt, klart du ska göra det, hitta bara lämpliga kandidater:) säger plural med meningen, det hjälpte mig att ha två stycken föl att kunna studera hur kronografen fungerade. Denna 8110a är mycket trevligt urverk, kan vara så att jag köpte två till mig själv också:)
 

Beo

Patek
Det var mycket lärorikt, klart du ska göra det, hitta bara lämpliga kandidater:) säger plural med meningen, det hjälpte mig att ha två stycken föl att kunna studera hur kronografen fungerade. Denna 8110a är mycket trevligt urverk, kan vara så att jag köpte två till mig själv också:)
Ja jag får nog snart prova:p,så du kan rekomendera 8110an som ett första projekt?och det var ju ett smart tipps med 2 verk så man kan jämföra.
 

differo

Cartier
Innan jag ger mig på nästa Citizen, har jag en riktig funky disco klocka i kön. Fulsnygg tavla men häftigt med eta2783, verkar gillas av folk på interwebz. Trodde inte att redigt urverk satte i denna måste jag säga. Tidiga Tudor modellerna har använts sig av detta eta verk. Ska bli kul och se hur bra det kan ticka.
20180414_174158.jpg
 

differo

Cartier
Ja jag får nog snart prova:p,så du kan rekomendera 8110an som ett första projekt?och det var ju ett smart tipps med 2 verk så man kan jämföra.
Ja det kan jag verkligen och tycker att det är bra grejor annars också inte bara att skruva i. Mer avancerat än betydligt mer jämnt och omtyckt seiko 6139 som för övrigt är i mitt sikte att skaffa:) denna har manuell uppvridning,quick set, flyback som är mycket smooth, vertikal clutch m.m.
Dessutom är de, konstigt nog, ändå relativt billiga.
 
  • Like
Reactions: Beo

Beo

Patek
Ja det kan jag verkligen och tycker att det är bra grejor annars också inte bara att skruva i. Mer avancerat än betydligt mer jämnt och omtyckt seiko 6139 som för övrigt är i mitt sikte att skaffa:) denna har manuell uppvridning,quick set, flyback som är mycket smooth, vertikal clutch m.m.
Dessutom är de, konstigt nog, ändå relativt billiga.
Heter verket nått mer innan 8110 för jag kollade på bukten men hittade inget?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Fick hem det här ganska misslyckade Tradera- köpet. En Citizen Promaster.
E1F9D258-CC3B-4A34-958A-E7D43C626902.jpeg

A529596B-1EFF-461E-BB0C-3E39ED0E0FEB.jpeg

Glaset måste bytas (kollat men hittar inget orginalglas), boettlocket plogat, bezeln går att vrida att båda hållen, gummiremmen extremt plastig smäck (kollat runt men hittar inte heller något orginalgummi). På toppen av moset; antagligen fel på elektroniken. ”ER” blinkar och generallösningen med reset ger inget.

:(
 

Bilagor

  • 655F20E3-926C-479E-A600-460F55FCC1BD.jpeg
    655F20E3-926C-479E-A600-460F55FCC1BD.jpeg
    162.1 KB · Visningar: 1
  • 05631DA3-CC0B-4E23-86FB-ACBF787AEFC3.jpeg
    05631DA3-CC0B-4E23-86FB-ACBF787AEFC3.jpeg
    171.8 KB · Visningar: 2

rogart-63

Patek
Fick hem det här ganska misslyckade Tradera- köpet. En Citizen Promaster.
E1F9D258-CC3B-4A34-958A-E7D43C626902.jpeg

A529596B-1EFF-461E-BB0C-3E39ED0E0FEB.jpeg

Glaset måste bytas (kollat men hittar inget orginalglas), boettlocket plogat, bezeln går att vrida att båda hållen, gummiremmen extremt plastig smäck (kollat runt men hittar inte heller något orginalgummi). På toppen av moset; antagligen fel på elektroniken. ”ER” blinkar och generallösningen med reset ger inget.

:(
Är det titanium modellen? Glas funkar det med ett vanligt generic glas. Det brukar vara standard på den. Elektroniken vet i sjutton. Kan vara sensorn som inte är inkopplad eller trasig? Hur många batterier sitter det i denna modell?
 

Fadershan

Patek
Klantigt nr678. Köpte nya glas till två DS med förträfliga tips på vilken typ av herrarna här. Dock var jag naiv och tog 31mm och glömde beställa någon storlek över oxå. Glasen var rätt långt ifrån rätt size till boetten och nu ska jag beställa 31.1 och 31.2 för att testa. Jag är bra kund på Cousins tror jag.. Ingen som behöver nya originalvisare till Omega caliber 601 med svart fyllning i? :D
 

Fadershan

Patek
Visst skulle man kunna doktorera på olika oljor och fetter i urverk!!? Osäkert ifall jag skulle komma ut på andra sidan psykiskt stabil eller inte :=) Köpte iaf nyligen hem lite HP 1000 men är inte riktigt på det klara med när jag ska byta ut 1300 mot 1000 :) Jag antar oxå att det är lite av en trial and error och egna erfarenheter som ger sig bäst med tiden. T.ex. fick jag några gamla 40/50 talare att bli riktigt tröga i uppdrag närr jag hade hp1300 i fjädertrumman. Efter ett tips har jag testat 9415 istället vilket än så länge har funkat bra! :)
 

DrKlocka

Audemars
Visst skulle man kunna doktorera på olika oljor och fetter i urverk!!? Osäkert ifall jag skulle komma ut på andra sidan psykiskt stabil eller inte :=) Köpte iaf nyligen hem lite HP 1000 men är inte riktigt på det klara med när jag ska byta ut 1300 mot 1000 :) Jag antar oxå att det är lite av en trial and error och egna erfarenheter som ger sig bäst med tiden. T.ex. fick jag några gamla 40/50 talare att bli riktigt tröga i uppdrag närr jag hade hp1300 i fjädertrumman. Efter ett tips har jag testat 9415 istället vilket än så länge har funkat bra! :)

Låter konstigt att de skulle bli tröga i uppdraget av 1300. Testade du att olja om samma fjäder och trumma med 9415?
 

rogart-63

Patek
Visst skulle man kunna doktorera på olika oljor och fetter i urverk!!? Osäkert ifall jag skulle komma ut på andra sidan psykiskt stabil eller inte :=) Köpte iaf nyligen hem lite HP 1000 men är inte riktigt på det klara med när jag ska byta ut 1300 mot 1000 :) Jag antar oxå att det är lite av en trial and error och egna erfarenheter som ger sig bäst med tiden. T.ex. fick jag några gamla 40/50 talare att bli riktigt tröga i uppdrag närr jag hade hp1300 i fjädertrumman. Efter ett tips har jag testat 9415 istället vilket än så länge har funkat bra! :)
Vet inte heller riktigt. Men tänker lite så här. Om det finns chans att det rinner iväg så använder jag HP1300. Och typ till fjäderhusbom där jag inte vill att det ska gå lika trögt eller segt så använder jag HP1000 .
 

Beo

Patek
Klantigt nr678. Köpte nya glas till två DS med förträfliga tips på vilken typ av herrarna här. Dock var jag naiv och tog 31mm och glömde beställa någon storlek över oxå. Glasen var rätt långt ifrån rätt size till boetten och nu ska jag beställa 31.1 och 31.2 för att testa. Jag är bra kund på Cousins tror jag.. Ingen som behöver nya originalvisare till Omega caliber 601 med svart fyllning i? :D
Är du intresserad av ett atct 312 så pm'a.
 

Fadershan

Patek
Skam den som ger sig! Har lyckats korta två. En hovtång att hålla emot med, och en rejäl platt/kombitång att vrida med. Öppna på det minst synliga stället, det blir märken kan jag lova..... Men en raggarlänk ska se använd ut!!!
Heheh ja det blev märken! :) Behöver ngt kraftigare som mothåll som du sa! Får prova igen sen. Men en raggarlänk behöver ha lite häng va för det blir puligt att på och av annars va?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Fick hem det här ganska misslyckade Tradera- köpet. En Citizen Promaster.
E1F9D258-CC3B-4A34-958A-E7D43C626902.jpeg

A529596B-1EFF-461E-BB0C-3E39ED0E0FEB.jpeg

Glaset måste bytas (kollat men hittar inget orginalglas), boettlocket plogat, bezeln går att vrida att båda hållen, gummiremmen extremt plastig smäck (kollat runt men hittar inte heller något orginalgummi). På toppen av moset; antagligen fel på elektroniken. ”ER” blinkar och generallösningen med reset ger inget.

:(

Öppnade den ikväll.

fullsizeoutput_2ac4.jpeg

Ett batteri vad jag kan se. Testade att plocka ut det och stoppa tillbaka men det blinkar fortfarande "ER". Ser ut som någon slags beläggning på kretskortet ovanför spolen efter någon form av läckage (runt C50- markeringen längst upp). Hur rengör man kretskortet bäst? Isopropanol och tops?

IMG_7541.JPG
 
Topp