• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Fadershan

Patek
Får du bara ut glaset så ska det väl gå att hitta ett glas, då har du ju måtten på det i a f, om den inte är limmad så ska den väl bara gå att trycka ut, prova med att värma upp den, typ hårtork. Googla lite på super compressor watch crystals så finns det lite att läsa om man orkar leta, är det en 42 mm case så blir det värre verkar det som, man kan hitta passande glas men den blir inte vattentät så dyka med den bör man inte.
Casen är väl ganska lika till dom olika märkena, så ge inte upp.
http://forums.watchuseek.com/f11/enicar-sherpa-super-divette-crystal-question-3124482.html
Tack! Nämen exakt är ju ett 36mm epsa super compresspr som många märken använde. Har inte lyckats lista ut konstruktionen än och vågar inte ta i mer än jag redan gjort. Går det sönder står jag helt utan... Men måste ju få ut för att mäta eller hitta ett original till den här boetten.
 

rogart-63

Patek
Vad är det med AS 1883 verk som är så knepigt. Har plockat isär och satt ihop två gånger. Men ända slirar friktions pinion på fjärde hjulet. Trots att jag tog en ny pinion i en NOS ask. Kan fjärde hjulet vara slitet oxå. Visarna snurrar lite för lätt. Har för mig det är knepigt att trycka ihop denna pinion oxå. Man ser ju inte att skiten saktar innan man satt hop allt igen. Skit svårt att få dit oxå då jag måste plocka ner nästan allt för att komma åt att kunna trycka ihop den med drivnitsverktyget.
 

rogart-63

Patek
Vad är det med AS 1883 verk som är så knepigt. Har plockat isär och satt ihop två gånger. Men ända slirar friktions pinion på fjärde hjulet. Trots att jag tog en ny pinion i en NOS ask. Kan fjärde hjulet vara slitet oxå. Visarna snurrar lite för lätt. Har för mig det är knepigt att trycka ihop denna pinion oxå. Man ser ju inte att skiten saktar innan man satt hop allt igen. Skit svårt att få dit oxå då jag måste plocka ner nästan allt för att komma åt att kunna trycka ihop den med drivnitsverktyget.
Sicken skitkonstruktion detta ändå är. Tittat på två hjul som ser fina ut om man tittar med vanlig lupp. Men kollar man i mikroskopet ser man att det är rätt slitet i spåret . Klart som fasen att det slirar även om jag trycker ditt ett nytt friktionshjul då? Vet inte om friktionspinion på bilden är gammal eller ny. Ser dock ut att vara använd. Så får kanske ta hem både hjulet och pinion då det tydligen ska monteras som ett set. Utan fett .
DSC09554.JPG
 

Fadershan

Patek
L
Sicken skitkonstruktion detta ändå är. Tittat på två hjul som ser fina ut om man tittar med vanlig lupp. Men kollar man i mikroskopet ser man att det är rätt slitet i spåret . Klart som fasen att det slirar även om jag trycker ditt ett nytt friktionshjul då? Vet inte om friktionspinion på bilden är gammal eller ny. Ser dock ut att vara använd. Så får kanske ta hem både hjulet och pinion då det tydligen ska monteras som ett set. Utan fett .
DSC09554.JPG
Låter ju väl känsligt eller? Jag hade ett ETA som slirade sl 4:e hjulet men då var det för att hjulet var i två delar som släppt mit varandra så att säga :)
 

differo

Cartier
Sicken skitkonstruktion detta ändå är. Tittat på två hjul som ser fina ut om man tittar med vanlig lupp. Men kollar man i mikroskopet ser man att det är rätt slitet i spåret . Klart som fasen att det slirar även om jag trycker ditt ett nytt friktionshjul då? Vet inte om friktionspinion på bilden är gammal eller ny. Ser dock ut att vara använd. Så får kanske ta hem både hjulet och pinion då det tydligen ska monteras som ett set. Utan fett .
DSC09554.JPG
Jag hade samma problem med ett annat as verk och du hade tack och lov delarna och räddade mig. Känns inte som en robust lösning kan man tycka. Jag trodde också att jag bara behövde den lilla som skulle vara på tavelsidan men den passade inte 100 med nedre hjulet jag redan hade så jag matchade det med hjulet som redan fanns bland dina delar. Tradigt hur som helst. Jag har några as skrotverk men tyvärr inte det du saknar.
 

rogart-63

Patek
Jag hade samma problem med ett annat as verk och du hade tack och lov delarna och räddade mig. Känns inte som en robust lösning kan man tycka. Jag trodde också att jag bara behövde den lilla som skulle vara på tavelsidan men den passade inte 100 med nedre hjulet jag redan hade så jag matchade det med hjulet som redan fanns bland dina delar. Tradigt hur som helst. Jag har några as skrotverk men tyvärr inte det du saknar.
Ska testa lite idag och se om jag kan klämma ihop friction pinion i drivnitsverktyget. Misstänker dom att det är rätt svårt då hålet är väldigt litet. Och lite för mycket så får man inte ditt den eller blir det för tight och så går det trögt.
 

Fadershan

Patek
Var precis med om en märklig och irriterande grej nyss! Jag fixade till ett par visare på en klocka med AS 1701 verk som jag inte skruvat i utan det gick bra som det var. När jag satt på visare och stoppat tbx verk i boetten och nöjt satt på mig uret på armen igen var den död. Först tänker jag att visarna sitter fel alt går emot glas men allt gick fritt. nästa steg var att kolla uppdrag och automatmodulen och även med den bortplockad var det dött.. wth? Börjar motviligt riva verket och på centrumhjulet ser jag något malplacerad. Någon liten svart bit som jag inte kan identifiera vad det är för något? Antagligen detta som är felet men nu har man ju gjort halva nedrivningen så kanske lika bra att fortsätta eller sätta ihop igen? Hade alltså inte planerat att serva detta då det är så mkt annat på listan.

2018040823044152.jpg
 

differo

Cartier
Var precis med om en märklig och irriterande grej nyss! Jag fixade till ett par visare på en klocka med AS 1701 verk som jag inte skruvat i utan det gick bra som det var. När jag satt på visare och stoppat tbx verk i boetten och nöjt satt på mig uret på armen igen var den död. Först tänker jag att visarna sitter fel alt går emot glas men allt gick fritt. nästa steg var att kolla uppdrag och automatmodulen och även med den bortplockad var det dött.. wth? Börjar motviligt riva verket och på centrumhjulet ser jag något malplacerad. Någon liten svart bit som jag inte kan identifiera vad det är för något? Antagligen detta som är felet men nu har man ju gjort halva nedrivningen så kanske lika bra att fortsätta eller sätta ihop igen? Hade alltså inte planerat att serva detta då det är så mkt annat på listan.

2018040823044152.jpg
Weird, kan du se under mikroskopet vad det är för något? Tycker att det är lika bra att du fortsätter och tar isär allt när du redan är där:) kommer gnaga på dig sen annars..
 

Fadershan

Patek
Weird, kan du se under mikroskopet vad det är för något? Tycker att det är lika bra att du fortsätter och tar isär allt när du redan är där:) kommer gnaga på dig sen annars..
Hehe ja antagligen men började sätta ihop det efter att jag tagit bort det där skräpet bara för att säkerställa att det var det vilket såklart var så nu tickar det igen :D

Nä mitt "mikroskåp" är ett kinaUSB typ för 200kr och man ser inte mer än på bilden jag skicka :p
 

rogart-63

Patek
Då är Seitzpressen färdig och jag är redo för juvelbyte i 7548'an:) Håller tummarna att just det dornet som behövs inte fattas:mad: Fast i värsta fall finns ju Cousins som har alla delar i lager

Före:
IMG_3773.JPG

Efter:
IMG_3772.JPG
Ser ju som att du har dom flesta . Ska väl vara om du behöver en som mothåll på undersidan. Å andra sidan är den ju helt platt så det bör funka. Hellre lite för lite ipressad än för långt så hjulet nyper när du skruvar ner. Spännade.
 

Nero13

Panerai
Äntligen fick jag loss lite tid för att fixa denna. En Certina Blue Ribbon Volvo 50år. Inget stort ingrepp såg ut som skit och ett löst verk.
Våtslip och polering utav plexi samt skruva tillbaka verket så är den top igen. Tavlan är helt magisk!!
37E3B26A-234D-4F05-8A0E-B5252B122048.jpeg

D16DDEF9-1852-4F6F-9669-5DA8EFFD49E9.jpeg

CE447FA2-7CD4-48C7-BD3A-59C2D2EC0B5E.jpeg

6CF586E3-8D30-4B3B-94A2-9FD8AC743959.jpeg

Och sen en förening efter bild!
F3139498-A9DB-4F94-A5C7-AB0B0AB27051.jpeg
 
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
Då är Seitzpressen färdig och jag är redo för juvelbyte i 7548'an:) Håller tummarna att just det dornet som behövs inte fattas:mad: Fast i värsta fall finns ju Cousins som har alla delar i lager

Före:
IMG_3773.JPG

Efter:
IMG_3772.JPG
Äntligen fick jag loss lite tid för att fixa denna. En Certina Blue Ribbon Volvo 50år. Inget stort ingrepp såg ut som skit och ett löst verk.
Våtslip och polering utav plexi samt skruva tillbaka verket så är den top igen. Tavlan är helt magisk!!
37E3B26A-234D-4F05-8A0E-B5252B122048.jpeg

D16DDEF9-1852-4F6F-9669-5DA8EFFD49E9.jpeg

CE447FA2-7CD4-48C7-BD3A-59C2D2EC0B5E.jpeg

6CF586E3-8D30-4B3B-94A2-9FD8AC743959.jpeg

Och sen en förening efter bild!
F3139498-A9DB-4F94-A5C7-AB0B0AB27051.jpeg
Kul, blev ju riktigt bra!! :)
 

Magnus Ö-o

Cartier
6BBCEA54-2D33-4E7A-8DC6-326157C36B9C.jpeg
563594FA-66E0-44AE-930E-99B1BEF2986B.jpeg
Gjorde i helgen ett försök till att byta en incablocsfjäder på mitt hamilton eta 2824 verk. Fick inte loss fjädern med hållaren på plats så gjorde ett försök att pressa ur hållaren. Har ingen press så satte ett litet don mot koppen och knackade försiktigt. Allt ser så stort och kraftigt ut i mikroskopet. Fy vad lite det behövdes för att få loss det. Efter lite pillande så fick jag det på plats igen med fjädrn i. Gick ju att trycka dit för hand (med donet). Säkerligen har jag nog deformerat koppen lagret sitter i. Lyckades sprätta iväg en juvel vid smörjning av övre juvelen så har kliniskt letat genom rummet utan resultat. Ger upp och vänder upp o ner på verket och ut ur nåt skrymsle rullar det lilla faxxxxxet. Upp med det nakna verket sittandes i 4040 hållaren och provar. Gången vandrar lite och kurvan svänger. Får sitta över natten och gå och stabiliserar sig men amplituden landar runt 190-200. Lossade just den nedre juvelen där jag bytte fjädern och provade att ge den lite olja. Amplituden går upp i 240 efter en liten stund med beaterror på 0. Nöjd med att det gick vägen så tittar jag bort och på displayen igen. Kurvan svänger till och amplituden går ner till 160 och raten går upp på +360sek/d. Återigen är nybörjarturen slut och jag har lärt mig..... hmmm..... ingenting. Mer än kanske att ibland skall man lämna in saker innan man förstör dom. Har iallafall just uppfunnit värdens första tickande bojsänke.... Kanske skulle man börja pyssla med solur istället.... :happyhappy:
 

differo

Cartier
Gammalt trick som jag snappade upp i en bok, fattigmans mainspring winder. Använd en 'pin vice' och vrid upp fjädern från mitten ('ögat') och utåt lite som med en riktig winder. Man håller huset med vänster och sakta leder fjädern in medans man rullar med höger. Funkar bra och är faktiskt mycket lättare än att rulla in den för hand (känns som att risken för skada är betydligt mindre). Glömde ta foto när jag blev klar men tror att principen framgår från bilderna. Förlorar auktion efter auktion på winders, men one of these days kommer något nappa :)
2018-04-10 22.31.49.jpg
2018-04-10 22.31.53.jpg
2018-04-10 22.32.42.jpg
 

Fadershan

Patek
Kul, b
Gammalt trick som jag snappade upp i en bok, fattigmans mainspring winder. Använd en 'pin vice' och vrid upp fjädern från mitten ('ögat') och utåt lite som med en riktig winder. Man håller huset med vänster och sakta leder fjädern in medans man rullar med höger. Funkar bra och är faktiskt mycket lättare än att rulla in den för hand (känns som att risken för skada är betydligt mindre). Glömde ta foto när jag blev klar men tror att principen framgår från bilderna. Förlorar auktion efter auktion på winders, men one of these days kommer något nappa :)
2018-04-10 22.31.49.jpg
2018-04-10 22.31.53.jpg
2018-04-10 22.32.42.jpg
Kul och bra trix!!
 

Fadershan

Patek
500 pix typ.. dyyyrt och har velat länge men nu slog jag till iaf och hoppas jag får bra användning av det! :)
IMG_20180412_193121.jpg


Råkade f.ö. köpa dubbelt av några dyra omegavisare..suck! Någon som har skickat tbx till cousins någon gång?
 

rogart-63

Patek
Ahh sorry, vet inte om det är onödigt men är ett mätinstrument för att mäta visarstorlek på innerdiametern :)
Nice. Bjöd på en på tradera. 300:- pix för en begagnad tyckte jag den var värd. Så det bjöd jag som maxbud. Nån tycket den var värd 315:- så då slapp jag den. Känns nästan som en 500:- är billigt om man får en ny. Skicka tillbaka till cousinsuk brukar funka bra. Under förutsaättning att dom accepterar retur. Inte alla delar dom tar tillbaka. Dock får du stå för returkostnaden själv. Pengarna sätts tillbaka på kontot när dom fått tillbaka delarna.
 

Fadershan

Patek
Nice. Bjöd på en på tradera. 300:- pix för en begagnad tyckte jag den var värd. Så det bjöd jag som maxbud. Nån tycket den var värd 315:- så då slapp jag den. Känns nästan som en 500:- är billigt om man får en ny. Skicka tillbaka till cousinsuk brukar funka bra. Under förutsaättning att dom accepterar retur. Inte alla delar dom tar tillbaka. Dock får du stå för returkostnaden själv. Pengarna sätts tillbaka på kontot när dom fått tillbaka delarna.
Tack! Ah jag bjöd oxå på en på tratten men den var i en lot med andra grejer men torskade och tog en ny istället :) Ok mm frågan är om det är värt, ett par visare till cal 601 för ca 500pix.
 
Topp