• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Martin Lovasz

Audemars
Bara för Fadershan.
1000434.jpg
Den har lite skador på tavlan men visarna är ganska okej.
 

Martin Lovasz

Audemars
Här är en Certina DS-2 Super PH1000 boett som jag har brottats med ett tag.

1000436.jpg

På de flesta dykare ligger dykarringen uppe på boetten och man trycker in en boettkniv för att lossa ringen men på dessa lite tuffare dykare ligger ringen under en metallring som då även håller glaset på plats. Det har varit fruktansvärt svårt att få av denna ring då den sitter stenhårt mot boetten men till sist lyckades jag med en vanlig boettkinv. :)
1000437.jpg

Så här ser det ut när delarna är separerade och oj, smutsigt var det så det första blir att rengöra delarna och sedan slipning och polering av glaset och justering av ringen och förhoppningsvis blir den fin igen.
 

Martin Lovasz

Audemars
Här ser man hur ringens mekanism fungerar.

1000438.jpg

Här ser man hur fjädringen är konstruerad och även då felet på ringens funktion. Det sitter fyra små fjädrar i cylindrar nedsänkta i boetten och som synes saknas en av dessa. Så mekanismen har inte motstånd hela varvet runt och gör att de distinkta klicken inte tar hela tiden och här måste jag hitta något att ersätta fjädern.

1000439.jpg

Därefter kommer en ring som sitter mot fjädrarna och som sedan den yttre synliga dykarringen sitter mot och roterar, den sitter på den lilla utstickande tungan på ringen.

1000440.jpg

Nästa ring har taggar som sitter mot den undre ringen och denna ring har en liten tunga som låser fast i boetten så denna ring rotera inte utan ger klicken när dykarringen roterar.

1000441.jpg

Glaset sitter då uppe på detta med en gummi O-ring som tätar mot boetten och sedan sitter en gängad skruvring som man lossar som ett boettlock.

När sedan dykarringen sitter på så fungerar dykarringen som följande. När man roterar ringen får man ett motstånd med distinkt klick men vill man snabbt roterar ringen så pressar man ner ringen och då släpper de två ringarna som ligger med friktion mot varandra och ringen snurrar mjukt.
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Får hjärnblödning :banghead: Ett AS 1893 ger mig fler gråa hår . Jag har bytt den sk friction pinion men det hjälper inte. Den saktar sig flera minuter per timma . Har kollat allt. Men sen kolla jag tidtagningen. Den saktar sig cirka 12 sek per timma trots att den går perfekt på TG . Det måste ju vara nåt med balans eller nåt hjul som är för litet.
Men hur sjutton ska man kolla det? Har ju inget att kolla mot. Ser nu att den bara svänger med 18000hz . Borde den inte svänga 21600Hz ?
Fel balans eller fel gånghjul?
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&AS_1893
 

rogart-63

Patek
Löste sig efter ett antal fram och återplockning av delar. Tydligen satt det en 18000 hz balans i den. Men andra delarna var 21600 hz. Nu håller den tiden. Fick fixa till en gammal spiral som var lite sned och krokig. Nu ska vi bara vänta in rotor och skruv till denna oxå.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Hej!
Köpte denna på tradera, säljarens bild.
40D22D25-C814-4029-842C-C31B1C8EBE9F.png

Föll för charmen!
Är ett Pin Lever Verk, med mycket olja i. Spiralen klibbar fint tror det är stora problemet nu, så skall tvätta det!
Men hur oljar man sedan det rätt?
Tänker om det är några skillnader mot vanliga verk med juvel lagringar,
Detta har bara metall !
 

rogart-63

Patek
Hej!
Köpte denna på tradera, säljarens bild.
40D22D25-C814-4029-842C-C31B1C8EBE9F.png

Föll för charmen!
Är ett Pin Lever Verk, med mycket olja i. Spiralen klibbar fint tror det är stora problemet nu, så skall tvätta det!
Men hur oljar man sedan det rätt?
Tänker om det är några skillnader mot vanliga verk med juvel lagringar,
Detta har bara metall !
Ungefär som ett vanligt verk. Inte för att jag gillar att skruva stiftankarverk direkt. Men olja gånghjulets tänder lite grand på några stycken tänder. Hellre det än det pinnarna . 9010 brukar funka bra till detta. Sen naturligtvis lagringarna som vanligt. Gissar att det kan vara ett Baumgartner 677 verk? Troligen inte mer än nån enstaka juvel. Olja lagringarna på samma sätt som en juvel. Dock är det svårt att se hur mycket man pytsar dit.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Ungefär som ett vanligt verk. Inte för att jag gillar att skruva stiftankarverk direkt. Men olja gånghjulets tänder lite grand på några stycken tänder. Hellre det än det pinnarna . 9010 brukar funka bra till detta. Sen naturligtvis lagringarna som vanligt. Gissar att det kan vara ett Baumgartner 677 verk? Troligen inte mer än nån enstaka juvel. Olja lagringarna på samma sätt som en juvel. Dock är det svårt att se hur mycket man pytsar dit.
Tackar för tipsen Roger,
På bryggan står det BFG 670, men har stopp funktion så 677 då!
Är mest spännd på om balansen skall funka ”kroken” på ruckningen är lite tilltufsad ;)
8CF5A5C1-51FC-4811-8FB2-1A2FE7B5B3D3.jpeg

Hitta inga reservdels verk på EBay,
Så får pilla lite och se! 280kr är inte hela värden, om det blir läropeng!
 

Fadershan

Patek
Löste sig efter ett antal fram och återplockning av delar. Tydligen satt det en 18000 hz balans i den. Men andra delarna var 21600 hz. Nu håller den tiden. Fick fixa till en gammal spiral som var lite sned och krokig. Nu ska vi bara vänta in rotor och skruv till denna oxå.
Bra jobbat! Fixa till spiraler är lättare sagt än gjort. Har testat på en som inte gick vägen men antar att det är lite beroende på vilket sätt de är krokiga oxå :)
 

rogart-63

Patek
Bra jobbat! Fixa till spiraler är lättare sagt än gjort. Har testat på en som inte gick vägen men antar att det är lite beroende på vilket sätt de är krokiga oxå :)
Hade nog lite tur denna gång. Den var bara böjd på ett ställe . Så med några lätta knäckninar åt rätt håll blev den hyfsad. Troligen har nån bytt den innan och lagt tillbaka den i reservdelsasken jag fick med. Inte alltid man har sån tur.
 

Martin Lovasz

Audemars
Fjädrar är hopplöst dyra så bra köp!

Ett tips när ni plockar av balansen (kom att tänka på det nu med fjädrar) vid service är att när ni lyfter av balansen så vrid samtidigt den mot spiralens riktning så blir det inga böjar när spiralen vrids åt fel håll utan den komprimeras istället. Det är så himla lätt att spiralen fastnar i något hjul och så formar den om sig.
 
Senast ändrad:

Pastorn

Cartier
Hej vet inte riktigt i vilken tråd jag skall fråga detta, men med många kunniga här känns det ändå som en bra start. Det jag skulle vilja ha hjälp med är att hitta en passande minutvisare till en sector 650 då orginalvisaren är mer lik en banan. Har en bild på typ av visare (orginal) men skulle vilja ha hjälp med att mäta upp diametern på DN och tips på vad jag kan hitta en liknande. Har genom utslutningsmetoden kommit fram till att den är mindre än 1,5mm vilket jag fick när jag mätte med skjutmått så skulle gissa på 1,45 alt. 1,4mm men inte direkt hittat några visare i de storlekarna så hjälp mottages gärna. Tack på förhand

9F7D0802-ADA3-43E6-B478-E35A583E3670.jpeg
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Öppnade den ikväll.

fullsizeoutput_2ac4.jpeg

Ett batteri vad jag kan se. Testade att plocka ut det och stoppa tillbaka men det blinkar fortfarande "ER". Ser ut som någon slags beläggning på kretskortet ovanför spolen efter någon form av läckage (runt C50- markeringen längst upp). Hur rengör man kretskortet bäst? Isopropanol och tops?

IMG_7541.JPG

Spenderat kvällen med att plocka isär ett C500 för första gången. Rengjort alla kontaktytor jag hittat och skruvat ihop. Samma förbannade "ER". Läste att det inte är ett helt ovanligt fel som kan uppstå om fuktsensorn är utsatt för fukt under lång tid. Det bränner tydligen elektroniken på något sätt?! Låter lite sjukt med tanke på att det är en dykarklocka. Hur som helst behöver jag ett ersättningsverk C500/Miyota CS00 om någon sitter på ett sådant.

Gällande glaset hittar jag inget lämpligt på Cousins. Mitt glas mäter 30,8mm i diameter men de säljer bara med jämna 5e dels millimeter. Jag har alltså 30,5 eller 31,0 att välja på.
 

rogart-63

Patek
Spenderat kvällen med att plocka isär ett C500 för första gången. Rengjort alla kontaktytor jag hittat och skruvat ihop. Samma förbannade "ER". Läste att det inte är ett helt ovanligt fel som kan uppstå om fuktsensorn är utsatt för fukt under lång tid. Det bränner tydligen elektroniken på något sätt?! Låter lite sjukt med tanke på att det är en dykarklocka. Hur som helst behöver jag ett ersättningsverk C500/Miyota CS00 om någon sitter på ett sådant.

Gällande glaset hittar jag inget lämpligt på Cousins. Mitt glas mäter 30,8mm i diameter men de säljer bara med jämna 5e dels millimeter. Jag har alltså 30,5 eller 31,0 att välja på.
Hur tjockt är glaset? Har för mig jag bråka med nåt liknande? Finns nåt glas som är 30,8
 
Topp