• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Leopolvd

Omega
Tog och drog på ett plexi på Flightmastern :)

PXL_20201125_191855800.NIGHT.jpg
PXL_20201125_194027204.NIGHT.jpg
Perfekt sommarklocka!! Vad är det för modell och ref?
 

jsoderstrom

Omega
2-Faktor
Det är nog en eller båda tavelpelarna som rört på sig. Inga konstigheter att åtgärda men ser inte ut att vara så farligt.
Det är väldigt vanligt vid stötskador. Om du tittar med lupp kring centrum så kanske du kan se om timvisaren är helt centrerad i hålet eller inte. Inte helt lätt att se dock.
Tack för svaret, att det är tavlan som rört på sig låter som det rimligaste alternativet. När jag tittade mer noggrant såg jag mycket riktigt att visarna inte är helt centrerade i hålet. Öppningen är större uppåt, tavlan verkar ha rört sig åt det hållet vilket stämmer med att datumet ligger längre ned i fönstret.
Det borde väl inte vara någon kostsam historia att åtgärda, får ta med klockan till lokala urmakaren och hålla hårdare i klockorna framöver 😏
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Åhå, får man fråga vad det var för hål på den första?

Ja nej den andra ser inte lika farligt ut, men lättare att bedöma om man har axeln i. Det ska hur som helst inte vara något direkt synbart spel radiellt.

Jag hade nog försökt fila hålet runt, alltså fila åt motsatt hål där slitaget är för att få centrum där det tidigare var.
Eureka-borr brukar fungera bra. Men de är dyra.
Någon slags inspektionshål för fjädertrummorna skulle jag gissa.

Svårt att få en bra bild genom mikroskopet rakt uppifrån (hade inte programvaran till mikroskopets kamera varit så usel hade jag kunnat använda den).

6112F800-7376-4C6B-B8BD-AC5EA2F5644A.jpeg
B3AACAC3-33C1-4602-AEE2-934308ECC35B.jpeg

Jag tycker hålet känns vidgat men ändå skapligt runt.

Var köper man Eureka- borr? Ser varken att Cousins eller Verkmästarna har.

Bläddrade förresten igenom Georg Daniels ”Watchmaking” lite igår och hittade tips på en centreringsmetod i svarven han kallar för ”Wobble stick”. Verkar smart men centrering med hjälp av bryggan kanske räcker?
 
Senast ändrad:

DrKlocka

Audemars
Någon slags inspektionshål för fjädertrummorna skulle jag gissa.

Svårt att få en bra bild genom mikroskopet rakt uppifrån (hade inte programvaran till mikroskopets kamera varit så usel hade jag kunnat använda den).

6112F800-7376-4C6B-B8BD-AC5EA2F5644A.jpeg
B3AACAC3-33C1-4602-AEE2-934308ECC35B.jpeg

Jag tycker hålet känns vidgat men ändå skapligt runt.

Var köper man Eureka- borr? Ser varken att Cousins eller Verkmästarna har.

Bläddrade förresten igenom Georg Daniels ”Watchmaking” lite igår och hittade tips på en centreringsmetod i svarven han kallar för ”Wobble stick”. Verkar smart men centrering med hjälp av bryggan kanske räcker?
Wobble stick är ett väldigt bra verktyg för att se att det du ska borra är centrerat i svarven. Det var en sån här Chuck jag menade. Då kan du centrera vad som helst med en wobble stick.
Kan vara lurigt att använda en vanlig trebackschuck för att borra centrumhål. Inte säkert att det blir spikrakt trots det, finns ofta skillnad i tolerans för svarv, chuck och urverket, dvs inte säkert allt är rätt och rakt från tillverkning.


3548559_orig.jpg
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Wobble stick är ett väldigt bra verktyg för att se att det du ska borra är centrerat i svarven. Det var en sån här Chuck jag menade. Då kan du centrera vad som helst med en wobble stick.
Kan vara lurigt att använda en vanlig trebackschuck för att borra centrumhål. Inte säkert att det blir spikrakt trots det, finns ofta skillnad i tolerans för svarv, chuck och urverket, dvs inte säkert allt är rätt och rakt från tillverkning.


3548559_orig.jpg

Yes, jag har en liknande chuck- konstruktion till min svarv.

Initialt tänkte jag centrera verkbryggans lager i den där typen av chuck med hjälp av svarvens "tailstock" (dubbdocka?). Det innebär ju dock bara att arbetsstycket och svarvens "tailstock" är i linje. Det lär väl finnas en viss avvikelse i centrering för min "tailstock" i avseende mot chucken också ..

Å andra sidan; om jag centrerar arbetsstycket i chucken med "wobble stick"- metoden och borret i min "tailstock" inte är linjerat så kommer jag ju få problem ändå?

Hur skall man tänka?
 

DrKlocka

Audemars
Yes, jag har en liknande chuck- konstruktion till min svarv.

Initialt tänkte jag centrera verkbryggans lager i den där typen av chuck med hjälp av svarvens "tailstock" (dubbdocka?). Det innebär ju dock bara att arbetsstycket och svarvens "tailstock" är i linje. Det lär väl finnas en viss avvikelse i centrering för min "tailstock" i avseende mot chucken också ..

Å andra sidan; om jag centrerar arbetsstycket i chucken med "wobble stick"- metoden och borret i min "tailstock" inte är linjerat så kommer jag ju få problem ändå?

Hur skall man tänka?
Ja det är lite klurigt. Kan tycka det är svårt att ta det teoretiskt. Man får försöka klura lite i praktiken med grunderna så brukar man komma på något som funkar bra. Det viktiga är ju att flest få verkbottens centrum centrerat(med hjälp av bryggan) och hur dubbdockan med borret blir centrerat mot verkbotten.
Du kan ju testa tex en wobble stick direkt i dubbdockan om du kan spänna fast en.

Det tar lite tid att spänna fast verkbotten och få det helt centrerat. Det är bra att ta en mjuk gummihammare och knacka på sidorna av verkbotten när den är fastspänd i chucken när du ska centrera den.

Börja med minsta möjliga borr, så om du gör fel så har du fler chanser med större borr, så länge du har utrymme i verkbotten.

Om det känns hopplöst svårt så kan du testa att fila hålet runt och sedan använda Seitz. Har gjort det många gånger och det brukar fungera bra, åtminstone om man gjort det ett par gånger. Men det är ju klart roligare att ta fram svarven :)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Ja det är lite klurigt. Kan tycka det är svårt att ta det teoretiskt. Man får försöka klura lite i praktiken med grunderna så brukar man komma på något som funkar bra. Det viktiga är ju att flest få verkbottens centrum centrerat(med hjälp av bryggan) och hur dubbdockan med borret blir centrerat mot verkbotten.
Du kan ju testa tex en wobble stick direkt i dubbdockan om du kan spänna fast en.

Det tar lite tid att spänna fast verkbotten och få det helt centrerat. Det är bra att ta en mjuk gummihammare och knacka på sidorna av verkbotten när den är fastspänd i chucken när du ska centrera den.

Börja med minsta möjliga borr, så om du gör fel så har du fler chanser med större borr, så länge du har utrymme i verkbotten.

Om det känns hopplöst svårt så kan du testa att fila hålet runt och sedan använda Seitz. Har gjort det många gånger och det brukar fungera bra, åtminstone om man gjort det ett par gånger. Men det är ju klart roligare att ta fram svarven :)

För mig är det viktigare att lära mig mer om hantverket än att bli ”klar”. Så det kommer bli en del traskande på okänd mark och jag är väl ganska förberedd på att det kommer bli fel någonstans i processen.

I väntan på mindre borr testade jag i alla fall ett 1mm hål i en 1,2mm axel igår. Jag tycker resultatet blev tillräckligt bra.

7167645D-BC4A-4853-9E1E-1BE9CAF8E2AE.jpeg


Tips på var man hittar Eureka- borr?
 

DrKlocka

Audemars
För mig är det viktigare att lära mig mer om hantverket än att bli ”klar”. Så det kommer bli en del traskande på okänd mark och jag är väl ganska förberedd på att det kommer bli fel någonstans i processen.

I väntan på mindre borr testade jag i alla fall ett 1mm hål i en 1,2mm axel igår. Jag tycker resultatet blev tillräckligt bra.

7167645D-BC4A-4853-9E1E-1BE9CAF8E2AE.jpeg


Tips på var man hittar Eureka- borr?
Ser bra ut, din svarv är nog ganska stadig så den lär nog centrera bra.

Vet inte, ebay kanske? Finns att beställa från tyska Boley t.ex. Men de säljer bara till företag. De håller lite hårdare på det än Cousins.
 

McGyver

Rolex
Du kan ganska enkelt testa om din dubbdocka och spindeln är centrerade med ett rakblad (eller hård plan metallbit).
Sätt upp två bitar med en spets,den ena i chucken och den andra i dubbdockan, spänn upp ett rakblad mellan spetsarna (exempel)
Är rakbladet 90grader mot x och y(z) = centrerat!
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Ser bra ut, din svarv är nog ganska stadig så den lär nog centrera bra.

Vet inte, ebay kanske? Finns att beställa från tyska Boley t.ex. Men de säljer bara till företag. De håller lite hårdare på det än Cousins.

Jag hittade hos www.flume.de. De var också ganska petiga.

Vi får väl se hur det går. Skulle inte förvåna mig att det leder till att jag uppgraderar till en ny svarv (@McGyver varnade mig för den här sjukan).
 
Hallå! Hade tänkt försöka börja ge mig på glasbyte och såg detta verktyget genom en tutorial på youtube och såg himla smidigt ut vilket känns lite lurt😅
Någon som har någon erfarenhet eller känner igen?
eller är det boett/glaspress som rekommenderas?:)

Tar gärna emot tips på smidig hemsida att köpa nya glas på också. Oftast plexi till vintageklockor det kommer gälla:)
 

Bilagor

  • 4FFA6CAC-07B0-44A2-9AAA-0CD26F850F65.png
    4FFA6CAC-07B0-44A2-9AAA-0CD26F850F65.png
    128.2 KB · Visningar: 9

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Hallå! Hade tänkt försöka börja ge mig på glasbyte och såg detta verktyget genom en tutorial på youtube och såg himla smidigt ut vilket känns lite lurt😅
Någon som har någon erfarenhet eller känner igen?
eller är det boett/glaspress som rekommenderas?:)

Tar gärna emot tips på smidig hemsida att köpa nya glas på också. Oftast plexi till vintageklockor det kommer gälla:)
Den där glasklon ska du inte köpa. Ska du ha en klo är det äkta vara som gäller. Du kommer dessutom mycket längre med en glaspress.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Klon som verktyg funkar bra så länge du inte skall jobba med plexi med spännring.

Generellt är jag dock skeptisk till kinesiskt producerade verktyg. Ibland funkar det och ibland inte. Lite tråkigt att i efterhand förstå om och varför det gick fel.
 
Senast ändrad:

alexndr

Rolex
2-Faktor
Någon som följer Dean DK på YouTube? Kan rekommenderas för de som inte gör det. Man får följa en urmakarstudents försök till att tillverka ett eget urverk. Mycket praktisk information om tillvägagångsätt och många tips. Kul klippt med (i mina öron åtminstone) passande musik. Dessutom befriande att inte bara se/höra hur fantastiskt allt går utan även mycket fokus på när det går riktigt, riktigt dåligt.

 

rogart-63

Patek
Någon som följer Dean DK på YouTube? Kan rekommenderas för de som inte gör det. Man får följa en urmakarstudents försök till att tillverka ett eget urverk. Mycket praktisk information om tillvägagångsätt och många tips. Kul klippt med (i mina öron åtminstone) passande musik. Dessutom befriande att inte bara se/höra hur fantastiskt allt går utan även mycket fokus på när det går riktigt, riktigt dåligt.

Har gjort det tidigare . Men tog slut rätt vad det var med nya videos . Vet inte om han blev färdig?
Såg att det kommit ett nytt avsnitt. Härligt.
 

ittam

Audemars
Gokväll fixers!
Har efterlyst delar till ett Oris 451 i en annan tråd, men inte fått napp. Försöker även här där chansen säkert är större att hitta delar.:) Det eftersökta är en regelfjäder och ett bortslarvat:banghead: "växelhjul" (hjulet som driver timröret vid visarställning). Eller om någon sitter på ett helt verk som kan tänkas säljas..
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
67C60225-8543-4DB7-854F-3602D9577929.jpeg

7FC74D74-E563-4BA9-B1A4-8BE9A3628400.jpeg


Inte egentligen dagens fix, utan mer av en fråga.

Detta är ju en någorlunda ”vanlig” klocka. 35 mm Tissot Antimagnetique.
Är det någon som, på rak arm, har koll på vilken typ av glas som behövs här?

Har, efter mycket om och men, satt min glaspress i arbete.
Hittills har jag dock bytt betydligt färre glas än vad jag har staplat felbeställningar på hög.
För stora, för små, fel typ, etc...

Tänkte att jag åtminstone kunde passa på att fråga här, innan jag gör ett försök med skjutmåttet. :)

Roligt när man lyckas är det, hur som helst.
 

Les_Grossman

Cartier
2-Faktor
Någon som har erfarenheter av Seagull ETA kloner? Tänkte bygga ihop någon rolig klocka med delar från eBay eller liknande och tänkte basera den på ett ETA t.ex. 2824-2 eller 2892-a2 men vet inte om jag vill lägga pengarna på ett riktigt ETA- eller Sellitaurverk. Finns ju såklart billiga Seikourverk men vill gärna ha något som tickar i 4 Hz.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag hittade hos www.flume.de. De var också ganska petiga.

Vi får väl se hur det går. Skulle inte förvåna mig att det leder till att jag uppgraderar till en ny svarv (@McGyver varnade mig för den här sjukan).

Uppdatering. Jag fick hem och testade att borra med 0,5mm och det funkade bra. Sen blev jag naturligtvis övermodig och försökte testa hur djup det gick att borra vilket resulterade i att jag bröt av borret. Nåja, det gäller att trycka grejerna till bristningsgränsen så man vet vad som gäller :).

IMG_1076.png



IMG_1078.png


Jag försökte spänna upp verkbotten i min "mandrel" (centrerande chuck/excenterchuck eller vad vi nu kallar den. Någon som vet?). Dock är godset i verkbotten väldigt tunt och jag hittade inget läge där jag kunde spänna upp det jämnt och stabilt.

Jag har dock sett att man kan använda en "wax chuck". Att temporärt limma upp (med shellac eller superlim) verkbotten på en mässingsskiva. Om än lite omständigt så låter det som en kul grej att testa. Något man skall tänka på?

Jag har även kollat efter en juvel att använda för centrumhålet. Cousinsuk har inga som passar så det lutar åt att jag behöver använda en svarvad lagring.
 
Senast ändrad:

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Uppdatering. Jag fick hem och testade att borra med 0,5mm och det funkade bra. Sen blev jag naturligtvis övermodig och försökte testa hur djup det gick att borra vilket resulterade i att jag bröt av borret. Nåja, det gäller att trycka grejerna till bristningsgränsen så man vet vad som gäller :).

IMG_1076.png



IMG_1078.png


Jag försökte spänna upp verkbotten i min "mandrel" (centrerande chuck/excenterchuck eller vad vi nu kallar den. Någon som vet?). Dock är godset i verkbotten väldigt tunt och jag hittade inget läge där jag kunde spänna upp det jämnt och stabilt.

Jag har dock sett att man kan använda en "wax chuck". Att temporärt limma upp (med shellac) verkbotten på en mässingsskiva. Om än lite omständigt så låter det som en kul grej att testa. Något man skall tänka på?

Jag har även kollat efter en juvel att använda för centrumhålet. Cousinsuk har inga som passar så det lutar åt att jag behöver använda en svarvad lagring.
Häftig övning, jag håller på dig!!!
Du kommer vinna över problemet!

Jag har mässing bussningar, vet dock inte om det kan funka eller är får vekt?
Men vill du prova och någon kan passa så får du dra ett PM!
IMG_20201204_103215.jpg
IMG_20201204_103210.jpg
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Häftig övning, jag håller på dig!!!
Du kommer vinna över problemet!

Jag har mässing bussningar, vet dock inte om det kan funka eller är får vekt?
Men vill du prova och någon kan passa så får du dra ett PM!
IMG_20201204_103215.jpg
IMG_20201204_103210.jpg

Mycket snällt. Verkets beskaffenhet kräver dock en liten och tunn bussning.

Centrumaxeln är uppmätt till 0,66-0,67 så hålet bör ligga lite över det. Jag har kollat efter rekommenderade mått men inte hittat något. Jag tänker att 0,01mm skillnad mellan hål och axel borde vara lämpligt?

Tjockleken på bussningen bör vara ca 0,3mm.

Ytterdiametern på bussningen skall helst inte vara mycket mer än 0,8mm. Det blir ju väldigt tunna väggar på bussningen så eventuellt att jag får tänka om här och göra den lite tjockare? Det kommer dock innebära att den behöver fasas av för att inte blockera andra delar i urverket.
 
Senast ändrad:
Topp