• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

DrKlocka

Audemars
Hittade ett användsområde, hade svårt och vrida "låset", satte den i tången så gick det lätt! Får se om jag lyckas få till spiralen (skev på flera ställen). 20210222_202656.jpg 20210222_212058.jpg
Ja varför inte! Finns tusen användningsområden för ett sånt verktyg :)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Råkade skjuta av glaset på denna Tissot Seastar förra veckan.

IMG_0273.JPG

För sent noterat och på kuppen lyckades jag tappa sekundvisaren. Någon som har en i gömmorna?

ref: 41524, kal: 721.
 

Watcheyes

Cartier
Åter till manuell rengöring med bensin och IPA. Jag tror att jag börjat att få det bra nu. Kort förklarat så torkas en del i taget. Den tas upp från sista IPA badet och blåses koncentrerat med blåsbälg och flyttas runt på Kaffefilter. Vänd på delen efter några sekunder med blåsning på ena sidan och fortsätter på andra sidan, repetera ett antal gånger. Jag får inga rester via denna metod men det gäller då att blåsa en del i taget.

Om jag använder en korg med flera kugghjul i och ska blåsa allt samtidigt i korgen med en hårfön så får jag spår kvar av IPA. Kanske delar ligger emot varandra och låter en hinna ligga kvar för länge vilket leder till att ett skikt kvar med vatten ligger kvar på delen efter ipa förångas.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Åter till manuell rengöring med bensin och IPA. Jag tror att jag börjat att få det bra nu. Kort förklarat så torkas en del i taget. Den tas upp från sista IPA badet och blåses koncentrerat med blåsbälg och flyttas runt på Kaffefilter. Vänd på delen efter några sekunder med blåsning på ena sidan och fortsätter på andra sidan, repetera ett antal gånger. Jag får inga rester via denna metod men det gäller då att blåsa en del i taget.

Om jag använder en korg med flera kugghjul i och ska blåsa allt samtidigt i korgen med en hårfön så får jag spår kvar av IPA. Kanske delar ligger emot varandra och låter en hinna ligga kvar för länge vilket leder till att ett skikt kvar med vatten ligger kvar på delen efter ipa förångas.

Jag funderar på om hinnan spelar någon större roll än mer estetiskt? Jag antar att att hinnan är består av gammal olja och väldigt små partiklar med smuts (de största partikarna sjunker ju till botten).
Undrar om det verkligen spelar roll för funktionen av uret? Kanske sliter det lite mer om det är ytterst fina partiklar, men det kanske är försumbart?

Jag brukar torka av det som syns på bryggor etc efter rengörning med lite oanvänd ipa bara för att det skall se snyggare ut.
 

Watcheyes

Cartier
Jag funderar på om hinnan spelar någon större roll än mer estetiskt? Jag antar att att hinnan är består av gammal olja och väldigt små partiklar med smuts (de största partikarna sjunker ju till botten).
Undrar om det verkligen spelar roll för funktionen av uret? Kanske sliter det lite mer om det är ytterst fina partiklar, men det kanske är försumbart?

Jag brukar torka av det som syns på bryggor etc efter rengörning med lite oanvänd ipa bara för att det skall se snyggare ut.
Delen är helt ren så det är rester från IPAn den lämnar, antar det är vatten från IPAn eller luften som kondenserar på delen.

Hur torkar du av delen? Det kanske kan vara ett alternativ.
 

rogart-63

Patek
IMG_20210224_220736.jpg

En fråga, denna juvel, behöver man trycka ut den helt eller går det bra att rengöra den på plats?
jag rengör den som den är. Går att trycka ut men risken är stor att förstöra sätet. Ibland händer det att dom ramlar isär i tvätten. Svårt att se den lilla juvelen. Om den är för illa byt den hellre då . Brukar sitta massa kleg inuti ibland.
 

Watcheyes

Cartier
jag rengör den som den är. Går att trycka ut men risken är stor att förstöra sätet. Ibland händer det att dom ramlar isär i tvätten. Svårt att se den lilla juvelen. Om den är för illa byt den hellre då . Brukar sitta massa kleg inuti ibland.
Exakt, har märkt att från andra sidan kan det åka in en del smuts som är väldigt svår att få ut.
 

rogart-63

Patek
Exakt, har märkt att från andra sidan kan det åka in en del smuts som är väldigt svår att få ut.
Haft några där jag tyckt det vara konstigt att dom gick så illa . Vänt på incabloc och hittat massa torr olja . Häromdagen serva jag en Enicar med nån röd kletig olja i juvelerna. Stenhård och hade slitit sönder den ena tappen . Var bara att ta en annan balans och juveler. undrar vad det var för olja eller fett. Kändes mer som fett. Fanns det inte nån rött bilfett?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Delen är helt ren så det är rester från IPAn den lämnar, antar det är vatten från IPAn eller luften som kondenserar på delen.

Hur torkar du av delen? Det kanske kan vara ett alternativ.

Torkar av bryggor med ren tops (vanlig bomullstops) med ipa på, man får gå över flera gånger samt använda rodico ibland. Kan ju blåsa också, så ser det iallafall snyggt ut.

Topsen kan ibland fransa av sig lite om man kommer åt något vasst, brukar ta bort det med pincett isåfall.

Det blir bra, men inte prefekt. Duger i mina billiga verk iallafall 😃
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Torkar av bryggor med ren tops (vanlig bomullstops) med ipa på, man får gå över flera gånger samt använda rodico ibland. Kan ju blåsa också, så ser det iallafall snyggt ut.

Topsen kan ibland fransa av sig lite om man kommer åt något vasst, brukar ta bort det med pincett isåfall.

Det blir bra, men inte prefekt. Duger i mina billiga verk iallafall 😃
Håller med! Har aldrig testat tips, utan använder tandpetare eller om jag har pegwood och Rodico.
Sen har jag max 10x förstoring, och har sett bra ut.
 

Dr.Glas

Omega
Om man hittar en bom som nästan passar, fram med slippapper och slipa, slipa och slipa lite till. Fila och sedan slipa igen. När man tror man är klar får man slipa lite till (i flera omgångar).

20210224_190159.jpg

Nu fungerar den iallafall.

20210224_205716.jpg


@TychoBrahe
Gjort lite av samma. Bytt krona, använt originalbom 1mm, satt på en extender eftersom kronan ville ha 0,9. Mycket filande innan den perfekta längden infann sig. Bytt glas med, lyckades överföra kromringen från originalet. Verket tvättat i ult, Elma rot, sköljt i ipa x 2, oljat och monterat. (Inte helt komplikationsfritt) Med 2 småbarn, ett jobb som kräver mycket mer än heltid och andra projekt är jag nöjd med att ha kommit hit. Stort tack till alla här i tråden, utan er hade jag gett upp för länge sen! precis köpt en timegrapher, nästa steg blir att försöka kolla om den går ok, så projektet fortsätter.
 

Bilagor

  • B7B01C2F-0DE5-4A5A-B2FE-05D8F4BAFC8E.jpeg
    B7B01C2F-0DE5-4A5A-B2FE-05D8F4BAFC8E.jpeg
    286.7 KB · Visningar: 11
  • DE4D7446-C130-4390-8E87-BD504846E576.jpeg
    DE4D7446-C130-4390-8E87-BD504846E576.jpeg
    561.3 KB · Visningar: 11
  • image.jpg
    image.jpg
    595.1 KB · Visningar: 14
Senast ändrad:

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Polerade du blankt innan och sedan scotchsprite? Har försökt med polera blanlt först och sedan gått på med glasfiber (inte helt lätt).
Tycker ditt blev bättre!
Körde en variant där jag lämnade polerat i mitten och borstat på sidbitarna.
Nej, jag gick på direkt med scotch brite.
Länken ovanför på bilden är vad jag startade med. Den hade en finish som påminner om gammal diskbänk som jag förmodar har kommit genom hårt användande.

Innan jag borstade denna experimenterade jag lite på en länk jag har liggandes hemma, den såg ut såhär:
5268882E-F7C0-4FB9-B264-45A6D2004B8B.jpeg


Det första jag testade var ett grovt sandpapper:
91E12D88-1FA0-4FD0-9E43-DC001222F8E1.jpeg


Efter det ett finare sandpapper:
7B00CB50-7C01-42C4-B873-48F98E7821BE.jpeg


och till sist scotch brite:
B562BAB2-7591-4895-8969-F711619AFDED.jpeg
4C6B9A50-AB93-4658-961D-6496B0221F08.jpeg
 
Topp