• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

rogart-63

Patek
Nej det gör den inte sitter i glaset. Förstår inte hur det kan bli så vidrigt mellan glaset? Förstår vridring men inte glaset😂
För litet glas kanske? Tror aldrig jag sett nåt så skitigt . Lite brunt hårt klegg men aldrig svart. Kanske legat i havet eller i jorden. Vad är det för storlek på glaset . Ska nog vara ett dykglas ATCT iallafall . Lite tjockare ovanpå .
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
För litet glas kanske? Tror aldrig jag sett nåt så skitigt . Lite brunt hårt klegg men aldrig svart. Kanske legat i havet eller i jorden. Vad är det för storlek på glaset . Ska nog vara ett dykglas ATCT iallafall . Lite tjockare ovanpå .
Vill minnas, som jag skrev tidigare, att glaset ska ha en bredare spännring än vanligt. Finns ATCT med bredare ring? Eller så kan det vara så att jag satt ett DT-glas på min när jag bytte och det hade en mindre/tunnare spännring. 🤔
 

rogart-63

Patek
Vill minnas, som jag skrev tidigare, att glaset ska ha en bredare spännring än vanligt. Finns ATCT med bredare ring? Eller så kan det vara så att jag satt ett DT-glas på min när jag bytte och det hade en mindre/tunnare spännring. 🤔
Tror inte det . Jag har tagit den gamla ringen och flyttat över i den nya glaset dom gånger jag bytt. Brukar funka bra för det mesta. Är ringen större har jag kapat den vid nåt tillfälle och vänt skraven neråt. Men tror inte man ska behöva det.
 

Nero13

Panerai
För litet glas kanske? Tror aldrig jag sett nåt så skitigt . Lite brunt hårt klegg men aldrig svart. Kanske legat i havet eller i jorden. Vad är det för storlek på glaset . Ska nog vara ett dykglas ATCT iallafall . Lite tjockare ovanpå .
Jo måste fan varit en mm eller mer under vad det borde vara var grymt mycket skit.

Tror inte det . Jag har tagit den gamla ringen och flyttat över i den nya glaset dom gånger jag bytt. Brukar funka bra för det mesta. Är ringen större har jag kapat den vid nåt tillfälle och vänt skraven neråt. Men tror inte man ska behöva det.
får se. Måste ta mig till stan och köpa ett digitalt skjutmått för att mäta boetten.
 

marco90

Breitling
hej. jag är nybörjare och ber om ursäkt för mina stenåldersmetoder och verktyg. jag ska försöka köpa in lite saker i taget. jag har börjat arbeta på en seiko 6602 som inte ville gå igång. hittils har jag plockat isär den och monterat tillbaka. insåg att fjärden är sönder så söker en ny.
 

Bilagor

  • 20211004_094706.jpg
    20211004_094706.jpg
    345.1 KB · Visningar: 6
  • 20211002_213057.jpg
    20211002_213057.jpg
    358.8 KB · Visningar: 4
  • 20211002_213052.jpg
    20211002_213052.jpg
    344.4 KB · Visningar: 5

Nero13

Panerai
Vill minnas, som jag skrev tidigare, att glaset ska ha en bredare spännring än vanligt. Finns ATCT med bredare ring? Eller så kan det vara så att jag satt ett DT-glas på min när jag bytte och det hade en mindre/tunnare spännring. 🤔
Stämde bra @Hr_Proos exakt 31,0 var glaset. Var sjukt svårt att hitta info på nätet för att bekräfta. Men sprang till kjell och co o köpte ett digitalt skjutmått för att dubbelkolla måttet. Har Både ATCH och ATCT glas på väg hem så får vi se vilket som blir bäst.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Stämde bra @Hr_Proos exakt 31,0 var glaset. Var sjukt svårt att hitta info på nätet för att bekräfta. Men sprang till kjell och co o köpte ett digitalt skjutmått för att dubbelkolla måttet. Har Både ATCH och ATCT glas på väg hem så får vi se vilket som blir bäst.
👍🏼Du beställde väl 31,1 också? Glaset kan ju ha krympt, speciellt om det är original som är 40 år gammalt. Välmenande påminnelse. :)
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Kanske inte på lika hög nivå som andra här men jag är nöjd. Tycker det är väldigt skoj att göra småfix som dessa. Köpte denna step case Terrasse med fin potential på auktion. Behövde bara glasbyte och tvätt av boett.
AF06023B-C312-4E40-99B4-F76813988DD0.jpeg
93273FF6-3022-46A2-B831-29BE024EFE2B.jpeg


Tyvärr så insåg jag att mitt glas var 0.1mm för litet. Så efter tvätt av boett fick delarna vila en vecka tills idag då nytt glas levererades.

efter:
FF189845-7B99-4186-88DC-950179A93E90.jpeg
B141D95F-59AF-430B-A1D4-BF5138F047A2.jpeg
04B47B97-7F14-4942-A7A0-AF0C851B12AF.jpeg

Får nog sätta ett bonklip på den så blir den grymt bra.
 

Embl

Omega
Hej, håller på att fixa en gammal Certina ds titan 100m med original armband i titan. Klockan har legat ett bra tag i en låda och var väldigt smutsig innan jag tvättade den. Men armbandet går inte att ändrastorlek på då metallpinnarna som håller ihop länkarna rostat eller sitter fast av smuts. Vad skulle ni göra?
 

Kupad Hand

Panerai
Hej, håller på att fixa en gammal Certina ds titan 100m med original armband i titan. Klockan har legat ett bra tag i en låda och var väldigt smutsig innan jag tvättade den. Men armbandet går inte att ändrastorlek på då metallpinnarna som håller ihop länkarna rostat eller sitter fast av smuts. Vad skulle ni göra?
Kanske värme kan funka?! Ofta krävs väl någon form av kontrollerat våld i dessa lägen. Men kanske ta av länken och lägga i ugnen ett tag? Jag hoppas att om någon vet att detta är ett kass tips är vänlig nog att upplysa! Annars, funkar det så vore det kanske också värt att nämna.

Lycka till!
 

Embl

Omega
Kanske värme kan funka?! Ofta krävs väl någon form av kontrollerat våld i dessa lägen. Men kanske ta av länken och lägga i ugnen ett tag? Jag hoppas att om någon vet att detta är ett kass tips är vänlig nog att upplysa! Annars, funkar det så vore det kanske också värt att nämna.

Lycka till!
Kollar runt men tack för tipset, tänker om man kan använda någon syra för att lösa upp rosten. Men verkar vara kontrollerad våld som gäller!
Tack!
 

Kupad Hand

Panerai
Kollar runt men tack för tipset, tänker om man kan använda någon syra för att lösa upp rosten. Men verkar vara kontrollerad våld som gäller!
Tack!
Testa bakpulver o varmt vatten!! Det löser upp en del, men svårt tippar jag att få ner där det behövs. Men testa, god effekt överlag! Vet ej iof hur det reagerar med titan..?
 

Embl

Omega
Hej, fått tag på 2 certinor idag. Ena vägrar vridas upp( kronan vägrar vridas "framåt") den andra går fint men ena timmvisaren går inte längre än 12:an. När man drar upp den precis innan fortsätter sekundvisaren och minutvisaren som vanligt men timmvisaren sitter fast på 12:an. Är detta vanliga fel som enkelt går att fixa?
 

Kupad Hand

Panerai
Hej, fått tag på 2 certinor idag. Ena vägrar vridas upp( kronan vägrar vridas "framåt") den andra går fint men ena timmvisaren går inte längre än 12:an. När man drar upp den precis innan fortsätter sekundvisaren och minutvisaren som vanligt men timmvisaren sitter fast på 12:an. Är detta vanliga fel som enkelt går att fixa?
Den första är vriden för hårt låter det som. Släpp på fjädern manuellt med skruvmejsel.
Det andra bekymret är svårare att förstå, rör sig minut och sekund ohindrat men timvisare stannar vid 12?! Inga visare som tar i varandra eller något på tavlan? Finns datum? Kanske strular där eller så är något sliter/trasigt på timhjulet?!
 

Embl

Omega
Den första är vriden för hårt låter det som. Släpp på fjädern manuellt med skruvmejsel.
Det andra bekymret är svårare att förstå, rör sig minut och sekund ohindrat men timvisare stannar vid 12?! Inga visare som tar i varandra eller något på tavlan? Finns datum? Kanske strular där eller så är något sliter/trasigt på timhjulet?!
Ska försöka öppna båda men dom sitter väldigt hårt. Den som vridits för hårt ska jag nog försöka fixa själv. Men får kolla igenom urverket på den som fastnar på 12:an. Du förstod rätt, minut och sekundvisaren snurrar som dom ska men så snabbt timvisaren når 12:an fastnar den där. Den går inte heller dras över 12:an genom kronan.
 

Kupad Hand

Panerai
Ska försöka öppna båda men dom sitter väldigt hårt. Den som vridits för hårt ska jag nog försöka fixa själv. Men får kolla igenom urverket på den som fastnar på 12:an. Du förstod rätt, minut och sekundvisaren snurrar som dom ska men så snabbt timvisaren når 12:an fastnar den där. Den går inte heller dras över 12:an genom kronan.
Ok! Ja den som vridits för hårt borde gå att lösa(förutsatt att inget annat krånglar). Den andra, låter som något är trasigt med timhjulet, men antar du måste öppna för att se. Lycka till!
 

F32

Panerai
2-Faktor
Kanske inte rätt tråd men jag prövar. Min bror har köpt ett kupat glas till hans Seiko SNZH17 tror jag den heter. Han har frågat lokala urmakaren men de ville inte göra jobbet. Vem kan han vända sig till runt Mälardalen? Enkelt att göra själv med enkla verktyg?
 
Gjorde klart denna Certina som jag har haft liggandes några år. Den var riktigt dåligt polerad innan så det fick jag fixa till det och så blev det en service av verket vilket var ett Kal. 437 (ETA 2852)
Innan service och polering
20211007_080701.jpg 20211007_080718.jpg
Efter polering och service
20211008_092245.jpg 20211008_092258.jpg
 

Bilagor

  • 20211008_092253.jpg
    20211008_092253.jpg
    214.1 KB · Visningar: 4
  • 20211007_080709.jpg
    20211007_080709.jpg
    188.2 KB · Visningar: 5

oftast

Panerai
2-Faktor
Bytte batteri på en Certina DS, men får inte igen locket. Sitter vad jag tror är en packning i nylon, den är ganska stel men tänker att den nog ska vara det. Får inte igen locket hur jag än pressar. Någon som har tips?
Ska packningen vara stel eller behöver den bytas? Den flexar en del så den är inte styv.
 

Bilagor

  • IMG_20211013_171536.jpg
    IMG_20211013_171536.jpg
    330.9 KB · Visningar: 5
  • IMG_20211013_172001.jpg
    IMG_20211013_172001.jpg
    180.8 KB · Visningar: 5

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Bytte batteri på en Certina DS, men får inte igen locket. Sitter vad jag tror är en packning i nylon, den är ganska stel men tänker att den nog ska vara det. Får inte igen locket hur jag än pressar. Någon som har tips?
Ska packningen vara stel eller behöver den bytas? Den flexar en del så den är inte styv.
Packningen är sådan på min med, minns inte om det är just denna men har pressat i glaspress med någon!
 

rogart-63

Patek
Bytte batteri på en Certina DS, men får inte igen locket. Sitter vad jag tror är en packning i nylon, den är ganska stel men tänker att den nog ska vara det. Får inte igen locket hur jag än pressar. Någon som har tips?
Ska packningen vara stel eller behöver den bytas? Den flexar en del så den är inte styv.
Säkert kommit lite snett med locket. Kanske skadat packningen lite. Ibland går det skrapa eller skära bort den lilla skadan. Men kräver bra förstoring . Eller testa att sätta med på locket eller på boetten först . Gör tvärtom mot innan .
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Packningen är sådan på min med, minns inte om det är just denna men har pressat i glaspress med någon!

Säkert kommit lite snett med locket. Kanske skadat packningen lite. Ibland går det skrapa eller skära bort den lilla skadan. Men kräver bra förstoring . Eller testa att sätta med på locket eller på boetten först . Gör tvärtom mot innan .
Sliter mitt hår med det här :banghead:
Kanske är min glaspress lite för klen?
Om någon skulle vilja ge det ett försök vore jag supertacksam!
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Sliter mitt hår med det här :banghead:
Kanske är min glaspress lite för klen?
Om någon skulle vilja ge det ett försök vore jag supertacksam!
När jag tänker efter… tror jag använde plast delen från glaspressen och körde mellan brädbitar i skruvstäd!
låter brutalt men är nästan hundra!!!
Hade plast delen för att pressa mot boetten inte glaset, så valde den som var lagom stor dia samt höjd för det!
 

ittam

Audemars
Sliter mitt hår med det här :banghead:
Kanske är min glaspress lite för klen?
Om någon skulle vilja ge det ett försök vore jag supertacksam!
Har sett någon film på tuben där man använde en skiftnyckel. Klockan upp o ner på något som skyddar glaset och skiftnyckeln med platta handtags-sidan mot locket, en hand i var ände, och pressa.. Låter brutalt men han fick fast locket....
 
Topp