• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Fadershan

Patek
Säker på att det är felet?
Du kan ju testa genom att ta loss automatmodulen, rör på rotorn och titta på driven som driver upp spärrhjulet. Känn också på driven så att den är OK.

Annars kan du ju testa att nita ihop rotorns lager. Annars borde du nog kunna hitta en ny stolpe till lagret.
Tack!! Ja alltså det jag vet är att rotorn drar upp spärrhjulet när man manuellt drar runt rotorn. Har även testat verket i windern med locket inte fullt åtskruvat och då drar den upp. Jag har letat ny "stolpe!?" Till rotorn men inte hittat. Helt ny rotor skulle bli kalasdyrt om jag hitta och en beggad har sannolikt samma problem :) Hur menar du nita ihop rotorns lager? Med driver menar du inte spärrhjulet va? För det består av massor med delar isig på denna kaliber och är oxå kalasdyrt :)
 

rogart-63

Patek
Tack!! Ja alltså det jag vet är att rotorn drar upp spärrhjulet när man manuellt drar runt rotorn. Har även testat verket i windern med locket inte fullt åtskruvat och då drar den upp. Jag har letat ny "stolpe!?" Till rotorn men inte hittat. Helt ny rotor skulle bli kalasdyrt om jag hitta och en beggad har sannolikt samma problem :) Hur menar du nita ihop rotorns lager? Med driver menar du inte spärrhjulet va? För det består av massor med delar isig på denna kaliber och är oxå kalasdyrt :)
Ofta slits väl lagrena i rotorn. Axlen slits sällan så mycket. Har ett par rotoraxlar men dom är inte nya? Ser dock schyssta ut. Om du vill kan vi prova. Skicka pm isåfall
 
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
Om det är fäste med rotoraxel du behöver, "Omega part 550-1400", så finns det att hitta på flera ställen för en ok peng!

Ofta slits väl lagrena i rotorn. Axlen slits sällan så mycket. Har ett par rotoraxlar men dom är inte nya? Ser dock schyssta ut. Om du vill kan vi prova. Skicka pm isåfall
Tack grabbar! Ja nej jag tycker rotoraxeln ser ok ut och tror snarare det lilla spelet är från rotorlagret


Fel kaliber men ser väl ut så här och där rotoraxeln är i stål och själva rotorlagret i mjukare metall?
1663239163354.png


Jag har inte så här mkt spel som i videon men min rotor fastnar ju helt och skrapar inte bara emot..trodde först att det var ett problem där verket inte kom "djupt" nog i boetten så bytte glas för att säkerställa en bättre passform och har uteslutit det sen.

Jag får helt enkelt ta lite bra bilder på alla de faktiska delarna och återkomma här i tråden! Stort tack!
 

rogart-63

Patek
Tack grabbar! Ja nej jag tycker rotoraxeln ser ok ut och tror snarare det lilla spelet är från rotorlagret


Fel kaliber men ser väl ut så här och där rotoraxeln är i stål och själva rotorlagret i mjukare metall?
1663239163354.png


Jag har inte så här mkt spel som i videon men min rotor fastnar ju helt och skrapar inte bara emot..trodde först att det var ett problem där verket inte kom "djupt" nog i boetten så bytte glas för att säkerställa en bättre passform och har uteslutit det sen.

Jag får helt enkelt ta lite bra bilder på alla de faktiska delarna och återkomma här i tråden! Stort tack!
Säkert lagret som är mest slitet. Läste hör att han byt axle och det hade blivit väldigt tight . Så kanske kan funka att byta axel.
 

Watcheyes

Cartier
Det ska väll inte vara några problem att förvara lite fett, 9415, över lång tid, säg några månader i en oljekopp? Bara fettet är fritt från partiklar.

Jag rör alltid om fettet innan användning.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Tänkte bara uppdatera herrskapet med att jag fick ihop min omega 625 efter att jag fått hem reservdelar (ny mainspring, ny setting lever spring). Monterade ihop och smörjde och tryckte in den i timegraphern med detta resultat utan att röra den 😃. Tack för all hjälp längs vägen, svårslagen känsla när man ser balansen kickar igång! 😊

2874DF1A-0761-4918-8CEC-E7CA0CC51558.jpeg

162BDD1D-7B2E-4B4C-A4E6-001D65159019.jpeg

35212755-1FF8-4C3F-988C-D9A187799666.jpeg
 

Fadershan

Patek
Tänkte bara uppdatera herrskapet med att jag fick ihop min omega 625 efter att jag fått hem reservdelar (ny mainspring, ny setting lever spring). Monterade ihop och smörjde och tryckte in den i timegraphern med detta resultat utan att röra den 😃. Tack för all hjälp längs vägen, svårslagen känsla när man ser balansen kickar igång! 😊

2874DF1A-0761-4918-8CEC-E7CA0CC51558.jpeg

162BDD1D-7B2E-4B4C-A4E6-001D65159019.jpeg

35212755-1FF8-4C3F-988C-D9A187799666.jpeg
Bra jobbat!
 

rogart-63

Patek
Fasiken jag har ingen bra mikrometer som jag litar på. Jag kan inte se att någon del är speciellt sliten i mitt verk.
IMG20220915214254.jpg
Ser ju inte speciellt slitet ut. Tror nog mer på rotorn att den är sliten i hålet . Vet inte var man ska hitta ett nytt lager dock . Tror jag byt nåt för många år sen . Köpte av urdelar har jag för mig . kanske höra med dom eller verkimästarna.
 

Fadershan

Patek
Ser ju inte speciellt slitet ut. Tror nog mer på rotorn att den är sliten i hålet . Vet inte var man ska hitta ett nytt lager dock . Tror jag byt nåt för många år sen . Köpte av urdelar har jag för mig . kanske höra med dom eller verkimästarna.
Ja precis och det står att man ska göra något med ett nytt lager ifall man får tag i ett och bytt. fattar inte riktigt vad än. Tog en film på mitt "spel". Vad tror ni om det? Är det anledningen till att rotorn tar i baklocket så pass att rotorn inte går runt öht?

 

Watcheyes

Cartier
Ja precis och det står att man ska göra något med ett nytt lager ifall man får tag i ett och bytt. fattar inte riktigt vad än. Tog en film på mitt "spel". Vad tror ni om det? Är det anledningen till att rotorn tar i baklocket så pass att rotorn inte går runt öht?

Ser ok ut med mina oerfarna ögon :). Den där metallplattan som "låser" rotorn är åt rätt håll?
 

Watcheyes

Cartier
Stänger verkstaden för kvällen, fick en amplitud på kring 230 grader på en Citizen cal 5204. De verkar vara rätt låga dessa men hade hoppats på 250 iaf. Såg att fjäderhusets lock hade ett ganska djupt märke i sig så den kanske tar lite kraft. Rengjorde pallet fork igen, kontrollerade alla hjul efter damm, kollade spelet vid fjädehusbommen (faktiskt kanske lite för tajt efter min korrigering men öppnade upp den lite med glättnål). Den får gå nu över natten och imorgon kanske amplituden har ökat lite.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Har börjat skruva på några tissot 2481, och funderar på om det finns något elegantare sätt än brute force att få bort rotorn? Det ser ut som man ska skjuta spårryttaren så att stora hålet hamnar över axeln (dvs åt kl7 i bilden), men stoppet är några tiondelar kort. Vad missar jag?
3DA8FAE0-A2FA-4879-83C8-2473E7F4F878.jpeg
 

rogart-63

Patek
Har börjat skruva på några tissot 2481, och funderar på om det finns något elegantare sätt än brute force att få bort rotorn? Det ser ut som man ska skjuta spårryttaren så att stora hålet hamnar över axeln (dvs åt kl7 i bilden), men stoppet är några tiondelar kort. Vad missar jag?
3DA8FAE0-A2FA-4879-83C8-2473E7F4F878.jpeg
Lyft lite på spåryttaren så kan du skjuta ut den. Använd nåt som inte repar. Typ tandpetare eller nåt . Du ser urtaget där du kan lyfta den.
 
Senast ändrad:

Watcheyes

Cartier
Stänger verkstaden för kvällen, fick en amplitud på kring 230 grader på en Citizen cal 5204. De verkar vara rätt låga dessa men hade hoppats på 250 iaf. Såg att fjäderhusets lock hade ett ganska djupt märke i sig så den kanske tar lite kraft. Rengjorde pallet fork igen, kontrollerade alla hjul efter damm, kollade spelet vid fjädehusbommen (faktiskt kanske lite för tajt efter min korrigering men öppnade upp den lite med glättnål). Den får gå nu över natten och imorgon kanske amplituden har ökat lite.
230grad+ blev det iaf :p. Såg likadant verk på Youtube, han fick ca 245grader så amplitud verkar låg på dessa.
 

Watcheyes

Cartier
Hmm, svårt med sekundvisare vid montering, har tryckt till några gånger så jag tror att den sitter okej, vågar inte trycka på hur hårt som helst så detta får duga. Inte varit med om tidigare där man inte riktigt känt om den sitter eller inte.

(Blir lite märklig syn pga perspektiv men alla visare är raka)
20220918_172934_resized.jpg
 

Fadershan

Patek
Någon som har glas till certina ds2? ATCT Sternkreuz 31.0
Det är inte originalglaset men ett bra ersättningsglas iaf till DS"1". Det är någotlägre invändigt så kravet för perfekt fit med visarna blir större. Räkna oxå med att det kan skilja lite mellan batcharna så 31.1 ibland och 31.0 ibland (samt beroende på boett iaf på ds1) Höjt priset verkar de ha gjort men här har du i stock. https://www.cousinsuk.com/product/divers-chrome-ringed-glass-atct
 

Watcheyes

Cartier
Det är inte originalglaset men ett bra ersättningsglas iaf till DS"1". Det är någotlägre invändigt så kravet för perfekt fit med visarna blir större. Räkna oxå med att det kan skilja lite mellan batcharna så 31.1 ibland och 31.0 ibland (samt beroende på boett iaf på ds1) Höjt priset verkar de ha gjort men här har du i stock. https://www.cousinsuk.com/product/divers-chrome-ringed-glass-atct
Hej, precis, till ds2 ska detta funka läste jag från en Martin här, kommer ej på namnet nu. Men det ska tydligen vara 31,2 mm glaset men kan skilja lite. Aja får mäta den när jag påbörjat projektet. Tack
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Är det någon som har testat clas ohlsons bandstift? 8 pack för tjugo låter för bra.
Skulle tippa att du kan gå på din magkänsla. Inget jag skulle använda till dyrare armbandsur.

När jag behövt komplettera till mina rolex har jag beställt på Everest. T.ex dessa, finns lite olika beroende på modell:
 

Watcheyes

Cartier
Mitt senaste projekt blev klart idag, Citizen från 1968 (cal 5204) med mineralglas, återkommer även med en film framöver på hela mekandet =). För det tränade ögat så kommer faktiskt glaset från @R-Svarvofix som han visade någon sida bak här i tråden, tackar för det! Lyckades spräcka originalglaset och ersättningsglaset är ett Sternkreuz MDH som visade sig vara tillräckligt kupat för att visarna skulle få plats. Diametern på glaset minskades samt lades det till en fasning, kan knappt se skillnaden på original och detta glas, otroligt!
 

Bilagor

  • DSC02677.jpg
    DSC02677.jpg
    226 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:
Topp