Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Cousinsuk tycker denna, brukar väl vara ganska rätt?Någon som råkar veta vad för mått en Longines cal 18.69Z mainspring har?
Oj men tack! Tänkte aldrig på att de listar denCousinsuk tycker denna, brukar väl vara ganska rätt?
![]()
Jag vill se sen en 60 min lång video när ni kör svarven, byter verktyg, kör den, byter till olika verktyg etc etc... hahaJag älskar allt med detta inläggmin svarv hoppar runt i skåpet av extas och kan knappt bärga sig att få bli ditskruvad så småningom
.
Låter som en GIF animation som bara går runt! Ska nog kunna ordna lite skarpa bilder på den senJag vill se sen en 60 min lång video när ni kör svarven, byter verktyg, kör den, byter till olika verktyg etc etc... haha
Körde alla dessa tre samtidigt i tvätt, såklart kom de ut i en klump då jag antar att det är denna som är magnetisk (och skall vara det?).
![]()
Behöver man köra dessa två i avmagnitiseraren?
![]()
Delarna är från 1/10-delskronografen på ett eta 251.262 quartzverk.
Känslan när man närmar sig ”slutet” och det ligger en liten del kvar och blänger på en.
Någon som skruvat i ett Citizen C022/C023 som kan säga var denna skall in (säg inte löpverket)?
![]()
Rotorn bör man inte köra i tvätten vad jag lärt mig. Den suger åt sig alla små metallpartiklar som finns däri. Det skall räcka att rengöra den med Rodico.
Då hela lövverket skall ihop i slutändan så borde det inte spela någon roll. De kommer ju ändå vara i kontakt när de är på plats så att säga.
Efter att ha konsulterat all expertis jag kunnat hitta tror jag vi kommit fram till att denna del antagligen hör till något annat projektKänslan när man närmar sig ”slutet” och det ligger en liten del kvar och blänger på en.
Någon som skruvat i ett Citizen C022/C023 som kan säga var denna skall in (säg inte löpverket)?
![]()
Vilket jobb! Kul att du tar hand om dessa typer av klockor!Efter att ha konsulterat all expertis jag kunnat hitta tror jag vi kommit fram till att denna del antagligen hör till något annat projekt(tack till bland annat @rogart-63)
Nu är klockan ihop- plockad och tickar på fint.
![]()
Jag sprang på en rolig lagning där plastpinnarna för batteri- blecket gått av och behövde fixas. Verkar inte helt ovanligt i detta verk. Jag svarvade nya och pressade in.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Och de som fortfarande saknar respekt för kvarts- klockor skall ta sig en titt på löpverken i dessa urverk. Helt otroligt små och delikata.
Den där lilla pinnen har jag oxå haft problem med. Inte så snygg uppsättning verktyg. Men löste den på ett liknande sätt. Den är rätt viktigt för att styra upp blecket.Efter att ha konsulterat all expertis jag kunnat hitta tror jag vi kommit fram till att denna del antagligen hör till något annat projekt(tack till bland annat @rogart-63)
Nu är klockan ihop- plockad och tickar på fint.
![]()
Jag sprang på en rolig lagning där plastpinnarna för batteri- blecket gått av och behövde fixas. Verkar inte helt ovanligt i detta verk. Jag svarvade nya och pressade in.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Och de som fortfarande saknar respekt för kvarts- klockor skall ta sig en titt på löpverken i dessa urverk. Helt otroligt små och delikata.
Är detta en Cowells 90CW jag skymtar?
Kul projekt och snyggt jobbat!
Jag brukar använda grön till kronor. Loctite 290Vilken loctite skall man använda för kronor? Räcker det med en blå eller behöver man röd?
Blir allt svårare att hitta fungerande verk till dessa. Men det finns en lösning; https://www.rawsar.com/esa-900.231.htmlESA verket dog på juggebratten, efter några månader av letande efter ett fungerande ex gav jag tillslut upp.
![]()
Drog in ett Ronda 515 samt lite eltejp. Passade perfekt![]()
Blir allt svårare att hitta fungerande verk till dessa. Men det finns en lösning; https://www.rawsar.com/esa-900.231.html
Jag skulle nog säga att eventuellt fett passerat bäst före datum så en tvätt och nytt fett är nog att rekommendera.Dessa gamla fjädrar, har de fett på sig från fabrik?
Aa funderade om dessa behöver tvättas eller ej, nu tvättade jag den inte. Svårt känna om det är något gammalt fett på dessa.Jag skulle nog säga att eventuellt fett passerat bäst före datum så en tvätt och nytt fett är nog att rekommendera.
Du behöver alltså tajta till collet på hairspring? Har tips på det! Finns stansar som är rundade inåt som kan användas. Fick göra exakt samma när jag fixade ett fickur.Troligtvis fått ihop detta fickur från 1915, Longines cal 19.57. Det har varit en lång resa. Bytt balansaxel, planat båda cap jewels, böjt tillbaka balanshjulet, öppnat hålet i rollertable osv.
Nu till problemet. Innan när impulse juvel satt på helt fel position så svingade balans häftigare. Nu när jag justerat balansfjäderns position via dess collet så impuls juvel är i position med pallet fork så går den med mindre kraft. Det jag noterade är att hairspring collet är superlös, den går att flytta på bara med en liten dutt med mejsel. Så i denna position sitter den superlöst. Så det är nog det som gör att kraften är typ 140 i amp. Och beat error vandrar olika mått så collet vandrar nog.
Klockan vill starta direkt av sig själv när balansen är på plats samt tycker det är bra respons när man tar på pallet fork och den går fram och tillbaka kraftigt.
![]()