• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Trycktest av en rolex explorer 14270 boett. Godkänd! 👍 bubblorna på bilden står stilla och kom från glasring/bandstift, alltså inte från klockans insida.
IMG_2756.jpeg
IMG_2757.jpeg
Jag va med någon gång, någonstans när någon av mina klockor (många loose ends haha)
Trycktestades med en "torr" testare. En kupa som jag antar att man bygger tryck i och en micrometer eller liknande som man placerade på glaset och således mätte deformation/kompression!?

Någon som vet vad jag menar, vet någon vad en sån kan heta?

Jag va med någon gång, någonstans när någon av mina klockor (många loose ends haha)
Trycktestades med en "torr" testare. En kupa som jag antar att man bygger tryck i och en micrometer eller liknande som man placerade på glaset och således mätte deformation/kompression!?

Någon som vet vad jag menar, vet någon vad en sån kan heta?
Jag har Elmas variant. ”Leak Controller 2000” heter min. Smidig pryl.

IMG_6013.jpeg

Jag har

Min andra favorit på samma tema är något i stil med:

“Buy expensive and cry once. Buy cheap and cry every time you use it."
Haha ja den är bra också. Jag har inte lärt mig helt :(. Dock när jag köpt rejält har jag blivit besviken ibland. Tyvärr så gör Bergeon / Horotec fel ibland, men det är såklart inga problem att returnera.

Mitt dagens fix hade gärna fått vara att avmagnetisera en Alpinist. Fick just veta att mitt klockställe måste skicka iväg den till verkstad och det känns som en omständig sak att göra. Det finns ingen i Malmö som har en maskin och kan tänka sig att köra en klocka? Känns onödigt att köpa en egen maskin för att använda den typ en gång.

Sätter mitt hopp till världens mest hjälpsamma forum!

Kommit vidare med mitt omega 320 verk och börjar närma sig att montera tavla och visare. Det är en omega 101.009 och visare och tavla ser ut så här:
IMG_4165.jpeg
IMG_4418.png

När jag googlar referensen verkar den finnas med både vita och silvriga visare. Dessutom verkar det som att visare från speedmaster är samma. Frågan är vad jag bör göra i mitt fall, kan det vara skadade sub visare som bytts ut mot vita? I så fall kanske rätt är att ta bort färgen på dessa? Eller bör alla målas om som vita? Har du koll på denna referensen @Aurum ? Tack! 🙏

Lume på tavlan är borttagen ser det ut som. Och lume på tim och minut visare ser ut att skilja sig. Bör man byta lysmassa på visarna med? Eller inte?

Senast ändrad:
Kanske även @Hasse Varg har input här hur jag bör göra? (Se inlägget ovan)
Ett ytterligare alternativ är att hitta ett visarset och byta ut visarna mot korrekta och tidsenliga om det går.
Alla jag hittar på chrono24 verkar ha vita visare. så kanske det mest rätta här vore att måla om visarna vita och sen lägga på ny lysmassa?

Senast ändrad:
Servat ett Omega fickur åt en medlem i familjen och lärt mig lite på köpet. I början av 1900-talet antogs 24-timmarsklockan mer och mer runt om i världen. Då blev det populärt att låta urmakare sätta dit ”gnuggisar”, man lade dem i vatten och gnuggande på dem på tavlan. Med storleksanpassning såklart.
Ni har säkert sett detta på äldre fickur.

I detta fall valde jag att ta bort denna”gnuggis”. Kanske ett helgerån mot att ta bort denna historia från klockan. I detta fall tyckte jag det var motiverat.

IMG_4127.jpeg
IMG_4136.jpeg
IMG_4135.jpeg

Servat ett Omega fickur åt en medlem i familjen och lärt mig lite på köpet. I början av 1900-talet antogs 24-timmarsklockan mer och mer runt om i världen. Då blev det populärt att låta urmakare sätta dit ”gnuggisar”, man lade dem i vatten och gnuggande på dem på tavlan. Med storleksanpassning såklart.

I detta fall valde jag att ta bort denna”gnuggis”. Kanske ett helgerån mot att ta bort denna historia från klockan. I detta fall tyckte jag det var motiverat.

IMG_4127.jpeg
IMG_4136.jpeg
IMG_4135.jpeg
Kul! Snyggt jobbat 😃
Går också på ett fickur nu. Från wwii och brittiska royal air force. Samt målat visare för armbandsur, se bakgrunden. 😄
IMG_4465.jpeg

IMG_4127.jpeg
IMG_4136.jpeg
IMG_4135.jpeg
Tycker du gjort ett snyggt jobb och återställt uret till dess ursprungliga skick så inget att skämmas över. "Gnuggissarna" måste ha sett taffliga ut redan från början. Hemskt helt enkelt. Sträck på dig!

Tillbaka
Topp