• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Trycktest av en rolex explorer 14270 boett. GodkĂ€nd! 👍 bubblorna pĂ„ bilden stĂ„r stilla och kom frĂ„n glasring/bandstift, alltsĂ„ inte frĂ„n klockans insida.
IMG_2756.jpeg
IMG_2757.jpeg
Jag va med nÄgon gÄng, nÄgonstans nÀr nÄgon av mina klockor (mÄnga loose ends haha)
Trycktestades med en "torr" testare. En kupa som jag antar att man bygger tryck i och en micrometer eller liknande som man placerade pÄ glaset och sÄledes mÀtte deformation/kompression!?

NÄgon som vet vad jag menar, vet nÄgon vad en sÄn kan heta?

Jag va med nÄgon gÄng, nÄgonstans nÀr nÄgon av mina klockor (mÄnga loose ends haha)
Trycktestades med en "torr" testare. En kupa som jag antar att man bygger tryck i och en micrometer eller liknande som man placerade pÄ glaset och sÄledes mÀtte deformation/kompression!?

NÄgon som vet vad jag menar, vet nÄgon vad en sÄn kan heta?
Jag har Elmas variant. ”Leak Controller 2000” heter min. Smidig pryl.

IMG_6013.jpeg

Jag har

Min andra favorit pÄ samma tema Àr nÄgot i stil med:

“Buy expensive and cry once. Buy cheap and cry every time you use it."
Haha ja den Àr bra ocksÄ. Jag har inte lÀrt mig helt :(. Dock nÀr jag köpt rejÀlt har jag blivit besviken ibland. TyvÀrr sÄ gör Bergeon / Horotec fel ibland, men det Àr sÄklart inga problem att returnera.

Mitt dagens fix hade gÀrna fÄtt vara att avmagnetisera en Alpinist. Fick just veta att mitt klockstÀlle mÄste skicka ivÀg den till verkstad och det kÀnns som en omstÀndig sak att göra. Det finns ingen i Malmö som har en maskin och kan tÀnka sig att köra en klocka? KÀnns onödigt att köpa en egen maskin för att anvÀnda den typ en gÄng.

SÀtter mitt hopp till vÀrldens mest hjÀlpsamma forum!

Kommit vidare med mitt omega 320 verk och börjar nÀrma sig att montera tavla och visare. Det Àr en omega 101.009 och visare och tavla ser ut sÄ hÀr:
IMG_4165.jpeg
IMG_4418.png

NĂ€r jag googlar referensen verkar den finnas med bĂ„de vita och silvriga visare. Dessutom verkar det som att visare frĂ„n speedmaster Ă€r samma. FrĂ„gan Ă€r vad jag bör göra i mitt fall, kan det vara skadade sub visare som bytts ut mot vita? I sĂ„ fall kanske rĂ€tt Ă€r att ta bort fĂ€rgen pĂ„ dessa? Eller bör alla mĂ„las om som vita? Har du koll pĂ„ denna referensen @Aurum ? Tack! 🙏

Lume pÄ tavlan Àr borttagen ser det ut som. Och lume pÄ tim och minut visare ser ut att skilja sig. Bör man byta lysmassa pÄ visarna med? Eller inte?

Senast Àndrad:
Kanske Àven @Hasse Varg har input hÀr hur jag bör göra? (Se inlÀgget ovan)
Ett ytterligare alternativ Àr att hitta ett visarset och byta ut visarna mot korrekta och tidsenliga om det gÄr.
Alla jag hittar pÄ chrono24 verkar ha vita visare. sÄ kanske det mest rÀtta hÀr vore att mÄla om visarna vita och sen lÀgga pÄ ny lysmassa?

Senast Àndrad:
Servat ett Omega fickur Ă„t en medlem i familjen och lĂ€rt mig lite pĂ„ köpet. I början av 1900-talet antogs 24-timmarsklockan mer och mer runt om i vĂ€rlden. DĂ„ blev det populĂ€rt att lĂ„ta urmakare sĂ€tta dit ”gnuggisar”, man lade dem i vatten och gnuggande pĂ„ dem pĂ„ tavlan. Med storleksanpassning sĂ„klart.
Ni har sÀkert sett detta pÄ Àldre fickur.

I detta fall valde jag att ta bort denna”gnuggis”. Kanske ett helgerĂ„n mot att ta bort denna historia frĂ„n klockan. I detta fall tyckte jag det var motiverat.

IMG_4127.jpeg
IMG_4136.jpeg
IMG_4135.jpeg

Servat ett Omega fickur Ă„t en medlem i familjen och lĂ€rt mig lite pĂ„ köpet. I början av 1900-talet antogs 24-timmarsklockan mer och mer runt om i vĂ€rlden. DĂ„ blev det populĂ€rt att lĂ„ta urmakare sĂ€tta dit ”gnuggisar”, man lade dem i vatten och gnuggande pĂ„ dem pĂ„ tavlan. Med storleksanpassning sĂ„klart.

I detta fall valde jag att ta bort denna”gnuggis”. Kanske ett helgerĂ„n mot att ta bort denna historia frĂ„n klockan. I detta fall tyckte jag det var motiverat.

IMG_4127.jpeg
IMG_4136.jpeg
IMG_4135.jpeg
Kul! Snyggt jobbat 😃
GĂ„r ocksĂ„ pĂ„ ett fickur nu. FrĂ„n wwii och brittiska royal air force. Samt mĂ„lat visare för armbandsur, se bakgrunden. 😄
IMG_4465.jpeg

IMG_4127.jpeg
IMG_4136.jpeg
IMG_4135.jpeg
Tycker du gjort ett snyggt jobb och ÄterstÀllt uret till dess ursprungliga skick sÄ inget att skÀmmas över. "Gnuggissarna" mÄste ha sett taffliga ut redan frÄn början. Hemskt helt enkelt. StrÀck pÄ dig!

Hej! TÀnkte dela med mig lite av ett projekt denna helg. Har servat en IWC Mk 11 frÄn troligen 1948-1953 nÄnting.

IMG_5094.jpeg
IMG_5095.jpeg

Jag börjar med att montera av baklock och magnetsköld. Fasta bandstift sÄ kan inte ta av lÀderremmen.
IMG_5096.jpeg

IMG_5097.jpeg
IMG_5098.jpeg
IMG_5099.jpeg

Som ni ser Àr den issued till brittiska militÀren. Fick denna infon:
Mk 11, the "air chronometer" BestÀlld pÄ tuffa spec fr British ministry of defence. Den skulle vara lÀttlÀst, exakt, antimagnetisk (pga cockpitmiljön), robust och lÀttservad. IWC vann upphandlingen. Ngr tusen klockor levererades mellan 1948 och 1953. De kallades regelbundet in för service och rotation. Klockan utrangerades helt först pÄ 80-talet. En civil variant sÄldes pÄ 70-talet. Alla IWCs pilotmodeller har denna som mamma. PÄ 60talet kallades alla in och all radium ersÀttes med Tritium.

Inuti sitter ett IWC cal 89:
IMG_5100.jpeg

VÀldigt vackert verk med omvÀxlande perlage och geneva stripes.

Jag montera ur verket ur boetten och tar av verkringen, tavla och visare. Sen timhjul och minutrör innan den sÀtts pÄ plats i en verkhÄllare.
IMG_5102.jpeg
IMG_5103.jpeg
IMG_5104.jpeg
IMG_5105.jpeg

Sen monteras verket ner som dom flesta andra manuella verk utan datum. Men nÄgra saker fÄngar mitt öga.
IMG_5106.jpeg

Mest uppenbara Àr ju dom fina linjerna/formerna pÄ alla bryggor. Egna bryggor för gÄnghjul och fjÀrdehjul ocksÄ.
Vid bryggan för sekundpinnen kan man se dom fina borstningarna i olika riktningar som skapat geneva stripes mönstret.
IMG_5110.jpeg

FjÀdern som hÄller sekundpinnen stabil Àr ocksÄ lite special med en fasning i tappen. Lite skitigt hÀr men smart lösning.
IMG_5111.jpeg

Trumman har ocksÄ en fin form och borstning:
IMG_5109.jpeg

Innan trumman togs ur verket kan man ocksÄ se en lite annorlunda lösning för klicken:
IMG_5108.jpeg

balansen Àr en blÄnerad s.k brequet over coil.
IMG_5107.jpeg

Sen rengör jag hela verket och boett/baklock. Försiktigt dÄ jag inte kan fÄ bort lÀderremmen.
HÀr Àr alla delar och jag vevar in fjÀdern igen med en fjÀdervinda.
IMG_5119.jpeg
IMG_5120.jpeg

NÀr fjÀderhusbommen ska monteras har jag nyligen skaffat ett verktyg för det. Verkligen vÀrt dÄ det Àr mycket enklare nu att göra det utan att riskera slinta med korntÄngen.
IMG_5121.jpeg
IMG_5122.jpeg

Monterat verket och det gÄr fint och smidigt. Tog nÄgra bilder pÄ gÄnghaken med. PÄ engelska kallas det Black Polish. Delen Àr blankpolerad sÄ vÀl att den reflekterar allt ljus i samma riktning. Och upplevs nÀstan svart i vissa vinklar.
IMG_5124.jpeg
IMG_5125.jpeg

IMG_5126.jpeg

IMG_5146.jpeg

Grym klocka Ă€r det, well done IWC och grattis @GĂ€rdinge för en fantastiskt fin klocka 😊 tack för förtroendet 🙏

Senast Àndrad:
Tillbaka
Topp