• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Hej! Tänkte dela med mig lite av ett projekt denna helg. Har servat en IWC Mk 11 från troligen 1948-1953 nånting.

IMG_5094.jpeg
IMG_5095.jpeg

Jag börjar med att montera av baklock och magnetsköld. Fasta bandstift så kan inte ta av läderremmen.
IMG_5096.jpeg

IMG_5097.jpeg
IMG_5098.jpeg
IMG_5099.jpeg

Som ni ser är den issued till brittiska militären. Fick denna infon:
Mk 11, the "air chronometer" Beställd på tuffa spec fr British ministry of defence. Den skulle vara lättläst, exakt, antimagnetisk (pga cockpitmiljön), robust och lättservad. IWC vann upphandlingen. Ngr tusen klockor levererades mellan 1948 och 1953. De kallades regelbundet in för service och rotation. Klockan utrangerades helt först på 80-talet. En civil variant såldes på 70-talet. Alla IWCs pilotmodeller har denna som mamma. På 60talet kallades alla in och all radium ersättes med Tritium.

Inuti sitter ett IWC cal 89:
IMG_5100.jpeg

Väldigt vackert verk med omväxlande perlage och geneva stripes.

Jag montera ur verket ur boetten och tar av verkringen, tavla och visare. Sen timhjul och minutrör innan den sätts på plats i en verkhållare.
IMG_5102.jpeg
IMG_5103.jpeg
IMG_5104.jpeg
IMG_5105.jpeg

Sen monteras verket ner som dom flesta andra manuella verk utan datum. Men några saker fångar mitt öga.
IMG_5106.jpeg

Mest uppenbara är ju dom fina linjerna/formerna på alla bryggor. Egna bryggor för gånghjul och fjärdehjul också.
Vid bryggan för sekundpinnen kan man se dom fina borstningarna i olika riktningar som skapat geneva stripes mönstret.
IMG_5110.jpeg

Fjädern som håller sekundpinnen stabil är också lite special med en fasning i tappen. Lite skitigt här men smart lösning.
IMG_5111.jpeg

Sen rengör jag hela verket och boett/baklock. Försiktigt då jag inte kan få bort läderremmen.
Här är alla delar och jag vevar in fjädern igen med en fjädervinda.
IMG_5119.jpeg
IMG_5120.jpeg

När fjäderhusbommen ska monteras har jag nyligen skaffat ett verktyg för det. Verkligen värt då det är mycket enklare nu att göra det utan att riskera slinta med korntången.
IMG_5121.jpeg
IMG_5122.jpeg

Monterat verket och det går fint och smidigt. Tog några bilder på gånghaken med. På engelska kallas det Black Polish. Delen är blankpolerad så väl att den reflekterar allt ljus i samma riktning. Och upplevs nästan svart i vissa vinklar.
IMG_5124.jpeg
IMG_5125.jpeg

IMG_5126.jpeg

IMG_5146.jpeg

Grym klocka är det, well done IWC och grattis @Gärdinge för en fantastiskt fin klocka 😊 tack för förtroendet 🙏
Lika intressant som vanligt! Tack för inblicken 😊

Intressant läsning, tack!
Det förvånar mig att klockan är så fint finisherad eftersom den kommer att leva ett relativt hårt liv. Men det kanske är så dom flesta klockor ser ut från dom "stora" namnen?

Intressant läsning, tack!
Det förvånar mig att klockan är så fint finisherad eftersom den kommer att leva ett relativt hårt liv. Men det kanske är så dom flesta klockor ser ut från dom "stora" namnen?
Jag tror att cal 89 togs fram som ett robust och "vanligt" verk av IWC och användes i Mk 11 liksom i ett otal andra klockor i decennier framöver. Finishen fanns nog där från början så att säga.
JLC, som konkurrerade med IWC om ordern till Ministry of defence, tog däremot fram ett verk (cal 488) enbart för Mk 11, vilket gör att det kan vara knepigt att hitta delar om man nu skulle råka ramla över en sådan goding....

go kväll. Mjukstartar lite igen efter att ha haft ett litet uppehåll. En certina bristol 190 så inget fancy. Väntar på lite delar och under tiden tänkte jag ge boetten en puts. Hur gör ni med kronröret. Den sidan är alltid svår att komma åt tycker jag. Pressar ni ur röret och byter alt pressar tillbaka samma. Jag har hittills bara försökt anpassa mig men om man nu vill följa praxis vad ”skall” man göra i det läget? Inser att om man behöver göra nåt så kräver det ju lite nya verktyg o det kan ju vara kul. Vad säger proffsen?

Tillbaka
Topp