• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Hej! Tänkte dela med mig lite av ett projekt denna helg. Har servat en IWC Mk 11 från troligen 1948-1953 nånting.

IMG_5094.jpeg
IMG_5095.jpeg


Jag börjar med att montera av baklock och magnetsköld. Fasta bandstift så kan inte ta av läderremmen.
IMG_5096.jpeg

IMG_5097.jpeg
IMG_5098.jpeg
IMG_5099.jpeg


Som ni ser är den issued till brittiska militären. Fick denna infon:
Mk 11, the "air chronometer" Beställd på tuffa spec fr British ministry of defence. Den skulle vara lättläst, exakt, antimagnetisk (pga cockpitmiljön), robust och lättservad. IWC vann upphandlingen. Ngr tusen klockor levererades mellan 1948 och 1953. De kallades regelbundet in för service och rotation. Klockan utrangerades helt först på 80-talet. En civil variant såldes på 70-talet. Alla IWCs pilotmodeller har denna som mamma. På 60talet kallades alla in och all radium ersättes med Tritium.

Inuti sitter ett IWC cal 89:
IMG_5100.jpeg


Väldigt vackert verk med omväxlande perlage och geneva stripes.

Jag montera ur verket ur boetten och tar av verkringen, tavla och visare. Sen timhjul och minutrör innan den sätts på plats i en verkhållare.
IMG_5102.jpeg
IMG_5103.jpeg
IMG_5104.jpeg
IMG_5105.jpeg


Sen monteras verket ner som dom flesta andra manuella verk utan datum. Men några saker fångar mitt öga.
IMG_5106.jpeg

Mest uppenbara är ju dom fina linjerna/formerna på alla bryggor. Egna bryggor för gånghjul och fjärdehjul också.
Vid bryggan för sekundpinnen kan man se dom fina borstningarna i olika riktningar som skapat geneva stripes mönstret.
IMG_5110.jpeg


Fjädern som håller sekundpinnen stabil är också lite special med en fasning i tappen. Lite skitigt här men smart lösning.
IMG_5111.jpeg


Sen rengör jag hela verket och boett/baklock. Försiktigt då jag inte kan få bort läderremmen.
Här är alla delar och jag vevar in fjädern igen med en fjädervinda.
IMG_5119.jpeg
IMG_5120.jpeg


När fjäderhusbommen ska monteras har jag nyligen skaffat ett verktyg för det. Verkligen värt då det är mycket enklare nu att göra det utan att riskera slinta med korntången.
IMG_5121.jpeg
IMG_5122.jpeg


Monterat verket och det går fint och smidigt. Tog några bilder på gånghaken med. På engelska kallas det Black Polish. Delen är blankpolerad så väl att den reflekterar allt ljus i samma riktning. Och upplevs nästan svart i vissa vinklar.
IMG_5124.jpeg
IMG_5125.jpeg


IMG_5126.jpeg

IMG_5146.jpeg


Grym klocka är det, well done IWC och grattis @Gärdinge för en fantastiskt fin klocka 😊 tack för förtroendet 🙏
Lika intressant som vanligt! Tack för inblicken 😊
 
Intressant läsning, tack!
Det förvånar mig att klockan är så fint finisherad eftersom den kommer att leva ett relativt hårt liv. Men det kanske är så dom flesta klockor ser ut från dom "stora" namnen?
 
Intressant läsning, tack!
Det förvånar mig att klockan är så fint finisherad eftersom den kommer att leva ett relativt hårt liv. Men det kanske är så dom flesta klockor ser ut från dom "stora" namnen?
Jag tror att cal 89 togs fram som ett robust och "vanligt" verk av IWC och användes i Mk 11 liksom i ett otal andra klockor i decennier framöver. Finishen fanns nog där från början så att säga.
JLC, som konkurrerade med IWC om ordern till Ministry of defence, tog däremot fram ett verk (cal 488) enbart för Mk 11, vilket gör att det kan vara knepigt att hitta delar om man nu skulle råka ramla över en sådan goding....
 
go kväll. Mjukstartar lite igen efter att ha haft ett litet uppehåll. En certina bristol 190 så inget fancy. Väntar på lite delar och under tiden tänkte jag ge boetten en puts. Hur gör ni med kronröret. Den sidan är alltid svår att komma åt tycker jag. Pressar ni ur röret och byter alt pressar tillbaka samma. Jag har hittills bara försökt anpassa mig men om man nu vill följa praxis vad ”skall” man göra i det läget? Inser att om man behöver göra nåt så kräver det ju lite nya verktyg o det kan ju vara kul. Vad säger proffsen?
 
Jag har en klocka med Mioyta 9015 som inte går som den ska så jag tänkte försöka ställa diagnos. I timegrapherna är amplituden låg och den varierar stort i gångavvikelse mellan olika positioner. Vad tror ni är fel med verket. Balansen verkar påverkas mycket av position. Är det nåt som tar i?

Tavla ner:
IMG_8586.jpeg


Tavla upp:


IMG_8587.jpeg


Krona upp:

IMG_8588.jpeg


Krona ner
IMG_8589.jpeg
 
Servar just nu en Seiko 6105-8110 (Captain Willard). Trevlig klocka! Och efter att ha korrigerat slitage i lagringarna till fjäderhusbomen så går den riktigt bra.
IMG_5383.jpeg
IMG_5384.jpeg
IMG_5385.jpeg
IMG_5389.jpeg
IMG_5409.jpeg
IMG_5408.jpeg


Kvar att göra är rengöring av boettdelar, byta glas o packningar och montera automaten. 😃
 
Tror det heter Shouldered Screw på engelska men på svenska vet jag inte 😂
”Skuv med ansats” brukar jag säga. Har hört skruv med skuldra också vilket typ är direktöversättningen från engelska. Men på tyska heter de något så sexigt som ”Ansatzschraube” och franskans ”vis à épaule” är inte fy skam heller 🤓
 
Senast ändrad:
Öppnade vintage zenith. Ej använd säkert på 20 år men tickade på. Ska jag rensa bort det gröna böset försiktigt? Går den att stänga om man gör det?
 

Bilagor

  • IMG_0736.jpeg
    IMG_0736.jpeg
    519.1 KB · Visningar: 5
Öppnade vintage zenith. Ej använd säkert på 20 år men tickade på. Ska jag rensa bort det gröna böset försiktigt? Går den att stänga om man gör det?
Jag skulle försiktigt gnugga bort det där gröna med t.ex. en tandpetare och va noga med att inget av det ramlar in i urverket. Att ta den klibbiga sidan av någon tejp och dutta för att fånga upp det kan vara bra också (om du inte har Rodico).

Tror inte det är några problem alls att stänga efter rengöring då den ser fin ut annars. Även urverket ser ut att va i bra skick, inga direkta märken på skruvar som indikerar att någon okunnig varit i den och skruvat.

Fin klocka, vintage Zenith är i många fall underskattade tycker jag då det är riktigt bra kvalité på dem.
 
Jag skulle försiktigt gnugga bort det där gröna med t.ex. en tandpetare och va noga med att inget av det ramlar in i urverket. Att ta den klibbiga sidan av någon tejp och dutta för att fånga upp det kan vara bra också (om du inte har Rodico).

Tror inte det är några problem alls att stänga efter rengöring då den ser fin ut annars. Även urverket ser ut att va i bra skick, inga direkta märken på skruvar som indikerar att någon okunnig varit i den och skruvat.

Fin klocka, vintage Zenith är i många fall underskattade tycker jag då det är riktigt bra kvalité på dem.

Tack för info, va inne på gastons och kollade pris på service och det skulle kosta 4000kr, kanske man kan förstå eftersom han plockar isär den, men tror klockans värde är nåt liknande så jag avvaktade, han ville även byta plexi(?) glaset men tycker det kanske förstör lite om man gör det? Visserligen en del repor men störs inte av det så mkt.

Men man såg att urmakaren gillade verket och talade gott om det, han hade jobbat för zenith också. Jag tyckte också det såg ut att va rent o fint där inne precis som du. Klockan har bara legat i en låda i 20 år och användes av min farfar med största sannolikhet som va ostgrossist back in the days. Den ser sliten ut på utsidan, men jag blev förvånad hur fin den va på insidan med tanke på utvändiga slitaget, guldfärgen på verket va en stor kontrast :)

En fråga till, det gröna är en gammal plast/gummipackning? Ska fråga urmakarn imorgon om han har nån sån, men om han inte har, vart köper ni sånt?
 
Ruckade ett ETA 2824-2 idag. Hade lämnat in det hos urmakaren för ruckning då det gick +168s/d, men han vägrade och dömde ut verket. Testade själv hemma, klart nöjd med resultatet. Skjuter på service tills nästa år 😅
IMG_4383.jpeg

IMG_4390.jpeg
Snyggt, det är ju fler saker än gångavvinelse som avgör servicebehov. Kanske urmakaren inspekterade juvelerna och såg att oljan var torkad eller såg andra risker till förslitningsskador. Men med tanke på verk o klocka, amplitud osv så tror jag säkert du klarar dig ett tag till ☺️. Dock behöver du inte montera av automat och rotor för att rycka den?
 
  • Like
Reactions: Beo
Snyggt, det är ju fler saker än gångavvinelse som avgör servicebehov. Kanske urmakaren inspekterade juvelerna och såg att oljan var torkad eller såg andra risker till förslitningsskador. Men med tanke på verk o klocka, amplitud osv så tror jag säkert du klarar dig ett tag till ☺️. Dock behöver du inte montera av automat och rotor för att rycka den?
Ja visst är det så och han nämnde även precis som du säger att den borde få en genomgång med nya oljor osv. Men då jag nyss köp klockan och ska flytta om en månad så kände jag inte för att göra en helservice 😅 Tänker att jag tar det nästa vinter. Får ett eget kontor i nya boendet också så jag funderar på att köpa på mig lite saker och kanske ge mig på att serva verket själv. Blir ju lagom inspirerad av dina inlägg 😊

Behöves inte det för att komma åt regulatorn? Den är ju gömd under automaten annars. Iomed att den gick såpass mycket för fort så räckte det inte skruven till. Men det kanske finns ett annat sätt?
 
  • Like
Reactions: Beo
Ja visst är det så och han nämnde även precis som du säger att den borde få en genomgång med nya oljor osv. Men då jag nyss köp klockan och ska flytta om en månad så kände jag inte för att göra en helservice 😅 Tänker att jag tar det nästa vinter. Får ett eget kontor i nya boendet också så jag funderar på att köpa på mig lite saker och kanske ge mig på att serva verket själv. Blir ju lagom inspirerad av dina inlägg 😊

Behöves inte det för att komma åt regulatorn? Den är ju gömd under automaten annars. Iomed att den gick såpass mycket för fort så räckte det inte skruven till. Men det kanske finns ett annat sätt?
Ja när den går med såpass mycket avvikelse som din gjorde räcker det inte med finjusteringen utan man behöver ta av rotor och automatbrygga för regulatorn precis som du säger.

ETA 2824-2 är ett lätt verk och alla manualer m.m. finns på nätet som PDF vilket rekommenderas att man skriver ut och har bredvid sig det första innan man är helt bekant med verket. 😊
 
Ja när den går med såpass mycket avvikelse som din gjorde räcker det inte med finjusteringen utan man behöver ta av rotor och automatbrygga för regulatorn precis som du säger.

ETA 2824-2 är ett lätt verk och alla manualer m.m. finns på nätet som PDF vilket rekommenderas att man skriver ut och har bredvid sig det första innan man är helt bekant med verket. 😊
Sant såg nu att den döljer sig under automatbryggan. :)
 
Kvällens pyssel, försöka komma på hur jag ska få in detta fina fickursverket (41,2 mm) i en boett som är 44mm.

Lutar åt att jag får tillverka en custom
bezel som är tunnare så större glas går i. Samma för bakboetten. Höjden ska gå att få till 12mm inkl glasets välvning om jag räknat rätt.

Sedan ska jag komma på design för gravering av en egen tavla också.

IMG_5629.jpeg
 
Hej!
Oförsiktighet gjorde att klockan gick i golvet; plastglas, öppen metallring och minutindex-ring är lösa. Urverket håller tiden sedan igår!
Det finns en lite fåra i glasets insida, gissar därför att det är ett glas med tension-ring!? När jag försöker lägga i metallringen överlappar den ca 1 mm... Bild 2. Tänker jag fel?

Önskar hjälp med tips för att klara dagens fix och trix! Har en enkel press. Bonusfråga; ska jag försöka rengöra minutindex-ring? Isåfall hur?

Certina blue ribbon.

Mvh T
 

Bilagor

  • 1000002265.jpg
    1000002265.jpg
    614.5 KB · Visningar: 3
  • 1000002278.jpg
    1000002278.jpg
    313.2 KB · Visningar: 1
  • 1000002249.jpg
    1000002249.jpg
    398.1 KB · Visningar: 2
Ok, efter lätt övertalning är nu ringen på plats i glaset! (se ovan)
Någon som kan hjälpa till att fundera på ev. rengöring av minut-ringen?
Mvh T
 
Jag har försökt tillverka en skruv som kan ses några poster bak. Att tillverka gängan är nog det svåraste. Skruven ska vara m1.2. Gängsnittet ville ha en skruv kring 1,14-1,15 mm dia, strax ovanför detta gick inte. T.o.m 1,13 mm och mindre blev en gänga som nog är helt okej.

Iaf jag körde på kring 1,14 - 1,15 och det blev en gänga som fungerade bra som test i verket, fungerade som en m1.2. Nu ska man bara lära sig göra en skruvskalle med fin "slot" 😑
 

Bilagor

  • 20250112_213245.jpg
    20250112_213245.jpg
    534.8 KB · Visningar: 1
  • 20250112_213307_resized.jpg
    20250112_213307_resized.jpg
    209.9 KB · Visningar: 3
Jag har försökt tillverka en skruv som kan ses några poster bak. Att tillverka gängan är nog det svåraste. Skruven ska vara m1.2. Gängsnittet ville ha en skruv kring 1,14-1,15 mm dia, strax ovanför detta gick inte. T.o.m 1,13 mm och mindre blev en gänga som nog är helt okej.

Iaf jag körde på kring 1,14 - 1,15 och det blev en gänga som fungerade bra som test i verket, fungerade som en m1.2. Nu ska man bara lära sig göra en skruvskalle med fin "slot" 😑
Det blev en skruvskalle med handsågat spår 😀 2 mm dia skallen. Spåret ca 0,2 mm gissar jag.
 

Bilagor

  • 20250113_223626_resized (1).jpg
    20250113_223626_resized (1).jpg
    208.8 KB · Visningar: 2
Följer i @JoakimS Seiko fotspår och fixar med en Seiko 5 som är kärt arvegods till en nära vän.

IMG_4054.jpeg

Han ville ha en lättare touch up av boetten och polering av glaset samt service.
IMG_5774.jpeg


Boetten är tvådelad så lite speciell att ta isär.
IMG_5775.jpeg

Fantastiskt fin tavla!
IMG_5777.jpeg

IMG_5780.jpeg

IMG_5860.jpeg

Blev ett missöde med en skruv som gick av men hade en i mitt Bergeon sortiment.
IMG_5861.jpeg

Nästan klar efter montering och oljning.
IMG_5862.jpeg

IMG_5864.jpeg

Färdig, riktigt läckert hur den ändrar färg beroende på ljus och vinkel.
 
Tillbaka
Topp