Watcheyes
Silver
Köpte rätt nyligen denna gamling, Tissot från 1936, 14k guld. Jag antar att bandhållaren som gått av är också i 14k guld, eller vad tror ni? Nog därför den gått av, så mjukt material.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Sannolikt. Nog enkelt för en guldsmed att fixa.Köpte rätt nyligen denna gamling, Tissot från 1936, 14k guld. Jag antar att bandhållaren som gått av är också i 14k guld, eller vad tror ni? Nog därför den gått av, så mjukt material.
Tror inte @Watcheyes räds en utmaning om jag känner honom rättSannolikt. Nog enkelt för en guldsmed att fixa.![]()
Tror inte @Watcheyes räds en utmaning om jag känner honom rätt![]()
Sannolikt. Nog enkelt för en guldsmed att fixa.![]()
Vilken typ av fjäder?Nån som vet vad för material man ska ha för att fila fram en fjäder? Misstänker det borde vara samma som för spärrfjädrar eller regelfjädrar? Även var man kan få tag på materialet..
Tacksam för alla svar!
Ta en titt på denna videon för lite inspiration. Går absolut att bearbeta för hand. Ang. Mått är det alltid bäst att mäta en gammal trasig del om det finns tillgängligt för det är extremt svårt att beräkna fjäderkraften om man ska designa en ny. Har man inte extremt avancerade beräkningsprogram anpassat för just det så är det bara trial and error som gäller.Låter som att du är ute efter vanligt fjäderstål. Googla runt på "fjäderstål band", då ska du kunna hitta i rätt tjocklek. Brukar vara lite bökiga material att skära och bocka, men såpass tunt borde gå för hand
Har delen som är trasig så det ska nog gå bra för den är rätt enkel form så det ska nog gå bra..hoppas jag.intressant med härdningen. Ficknförslag ovan om fjäderstål och det kanske är bättre än att ge sig på härdningen..Ta en titt på denna videon för lite inspiration. Går absolut att bearbeta för hand. Ang. Mått är det alltid bäst att mäta en gammal trasig del om det finns tillgängligt för det är extremt svårt att beräkna fjäderkraften om man ska designa en ny. Har man inte extremt avancerade beräkningsprogram anpassat för just det så är det bara trial and error som gäller.
Har svagt minne av att någon använt bladmått som ämne, kanske kan funka?Har delen som är trasig så det ska nog gå bra för den är rätt enkel form så det ska nog gå bra..hoppas jag.intressant med härdningen. Ficknförslag ovan om fjäderstål och det kanske är bättre än att ge sig på härdningen..
Ibland kan man behöva byta vev beroende på fjäderöglans diameter. Mina har storlek 2-7 och normalt sett försöker jag använda så stor vinda som möjligt (kollar av så vindan får plats i trumman) men behöver ofta gå ner i vevstorlek. Vanligaste är nog att jag kör vinda nr 7 med vev från nr5.Förmodligen finns det ett svar nånstans redan MEN ni som provat båda, är det stor skollnad mellan Bergeon fjädervinda och en iina kopia? I så fall vad är det för skilland? Har sjäkv en kinakopia men har svårt att få grepp o urtaget i fjädern. Eller kan det bero på fäderns utformning eller att jag inte kan?
Jag båller på att bli knäpp för det striar som fn och är alltid samma problem med för liten "vevpinne" för att greppa in i öglan. Vad är det för diamerter på de orginalen? Typ vanligaste..Ibland kan man behöva byta vev beroende på fjäderöglans diameter. Mina har storlek 2-7 och normalt sett försöker jag använda så stor vinda som möjligt (kollar av så vindan får plats i trumman) men behöver ofta gå ner i vevstorlek. Vanligaste är nog att jag kör vinda nr 7 med vev från nr5.
Jag har inte ägt Kina men provat vid ett tillfälle. Min upplevelse var att Kina upplevdes väldigt plåtig och dålig kvalitet medans mina vintage-vindor är högre kvalitet på.
Jag har både och, köpte ett set med ”urverks specifika” vindor från Kina till de vanligaste ETA/Miyota/Seiko verken. De är ok men en bra bit från Bergeon, både kvalitet och prismässigt.Förmodligen finns det ett svar nånstans redan MEN ni som provat båda, är det stor skollnad mellan Bergeon fjädervinda och en iina kopia? I så fall vad är det för skilland? Har sjäkv en kinakopia men har svårt att få grepp o urtaget i fjädern. Eller kan det bero på fäderns utformning eller att jag inte kan?
Jag har både och, köpte ett set med ”urverks specifika” vindor från Kina till de vanligaste ETA/Miyota/Seiko verken. De är ok men en bra bit från Bergeon, både kvalitet och prismässigt.
Det som jag gilla mest var att lådan de kom i från Kina hade tillräckligt många lediga platser för att få plats med samtliga Bergeon vindor då jag saknat låda till dem.
![]()
Har egentligen svårt att se vad som skulle motivera kostnaden (nypris) på Bergeon vindorna om man inte skruvar klockor som näringsidkare. Som hobbyist även om det kräver lite mer tålamod skulle jag säga att en uppsättning import från Kina duger. Men hittar man en uppsättning Bergeon på loppis eller som auktionsfynd så rekommenderar jag starkt köp!
Ah med fingrarna då? Min upplevelse av att Linda huvudfjädern för hand med fingertutor är att dom fastnar i fjädern och riskerar släppa små bitar. Utan tutor blir det fingeravtryck. Därav vindan. Men bäst är ju att byta ut fjädern såklart, men ibland är det inte motiverat eller man vill behålla klockan med ”originalfjädern”.Håller med. Själv använder jag aldrig fjädervinda..
Om någon vill köpa ett oanvänt kinesiskt Kit har jag ett. Köpte för skojs skull, ser rätt ok ut för det priset med en fin liten ask. Olika storlekar märkta för kalibrar. Väldigt överskattat generellt med fjädervinda. Har en äldre från Flume men använder nästan aldrig. Återanvänder sällan automatiska fjädrar heller. Är man flink i fingrarna kan man utveckla en förmåga att linda in fjädern smidigt snabbare än man hinner ta fram sin fina uppsättning fjädervindor..
Tighta fingertutor, bäst är att ta på sig helt nya. De blir mjuka av användning och släpper lätt lite gummi då. Men man ser ofta om något släpper så får man plocka bort.Ah med fingrarna då? Min upplevelse av att Linda huvudfjädern för hand med fingertutor är att dom fastnar i fjädern och riskerar släppa små bitar. Utan tutor blir det fingeravtryck. Därav vindan. Men bäst är ju att byta ut fjädern såklart, men ibland är det inte motiverat eller man vill behålla klockan med ”originalfjädern”.
Mitt problem är att det sällan passar när jag ska använda dem. Tänkte se om jag kan göra en mer lite större pinne o h borra ur en av hylsorns för att får det att funka om jag inte hittar nåt sett till rätt pris.Jag har både och, köpte ett set med ”urverks specifika” vindor från Kina till de vanligaste ETA/Miyota/Seiko verken. De är ok men en bra bit från Bergeon, både kvalitet och prismässigt.
Det som jag gilla mest var att lådan de kom i från Kina hade tillräckligt många lediga platser för att få plats med samtliga Bergeon vindor då jag saknat låda till dem.
![]()
Har egentligen svårt att se vad som skulle motivera kostnaden (nypris) på Bergeon vindorna om man inte skruvar klockor som näringsidkare. Som hobbyist även om det kräver lite mer tålamod skulle jag säga att en uppsättning import från Kina duger. Men hittar man en uppsättning Bergeon på loppis eller som auktionsfynd så rekommenderar jag starkt köp!
Den vanligaste veven jag använder är 5an. Är ca 3mm.Mitt problem är att det sällan passar när jag ska använda dem. Tänkte se om jag kan göra en mer lite större pinne o h borra ur en av hylsorns för att får det att funka om jag inte hittar nåt sett till rätt pris.
Ja då ska jag se om jag kan få till en på 3 och 5 mm..Den vanligaste veven jag använder är 5an. Är ca 3mm.![]()
Eventuellt är jag spekulant på ett kinesiskt kit.Håller med. Själv använder jag aldrig fjädervinda..
Om någon vill köpa ett oanvänt kinesiskt Kit har jag ett. Köpte för skojs skull, ser rätt ok ut för det priset med en fin liten ask. Olika storlekar märkta för kalibrar. Väldigt överskattat generellt med fjädervinda. Har en äldre från Flume men använder nästan aldrig. Återanvänder sällan automatiska fjädrar heller. Är man flink i fingrarna kan man utveckla en förmåga att linda in fjädern smidigt snabbare än man hinner ta fram sin fina uppsättning fjädervindor..