• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Köpte rätt nyligen denna gamling, Tissot från 1936, 14k guld. Jag antar att bandhållaren som gått av är också i 14k guld, eller vad tror ni? Nog därför den gått av, så mjukt material.
 

Bilagor

  • 20251026_180907_resized.jpg
    20251026_180907_resized.jpg
    369.6 KB · Visningar: 6
  • 20251026_180912_resized.jpg
    20251026_180912_resized.jpg
    370 KB · Visningar: 4
  • 20251026_181156_resized.jpg
    20251026_181156_resized.jpg
    341.3 KB · Visningar: 3
Dagens fix, påbörjat en räddningsaktion av en guldtoppad boett. Vill inte polera bort något guld så använder en stenpolerare av agat för att få till glansen och polera bort repor. Försöker också "vika" in kanterna på de större reporna för att göra dem mindre framträdande. Djupa dings och repor kommer såklart ändå vara kvar. På bilden är högra sidan gjord och resten återstår.
2407.jpg
 
Det här var helgens fix och trix; jag lyckades äntligen hitta en bra lösning på att förvara mina mest använda verktyg för småfix med klockor och andra grejer runt i huset.
IMG_4208.jpeg

Det rör sig om vad som egentligen är en patronhållare för hagelgevär som jag lätt modifierat och lagt till grejer till för att passa mina ändamål.
IMG_4213.jpeg

Först och främst har vi en Minerva rattrapante stoppur. Varför? Jag älskar att timea grejer i allmänhet och den är grym för när man ska limma något att timea hur länge det torkat bl a.
IMG_4209.jpeg
IMG_4211.jpeg

På ”framsidan” har vi en Leatherman Micra och Wave i varsitt fodral, sen har vi i vad som egentligen fodral för trädgådsaxar som jag har en 40-tals Bradux boettöppnare, Mitutoyo skjuttmått, Silva typ 6 kompass (för att kolla magnetism i klockor) samt reservboettöppnarkniv.
IMG_4210.jpeg
IMG_4214.jpeg

I patronhållarna har jag bara fyllt upp med dessa hittills: Wenger Eka Wood-collection ”Major” (min första Schweisare som jag fick som sju åring av min pappa så kanske mest här för den är sentimental), Peak LED Eiger ficklampa, en Fischer Space Pen, ett riktigt bra litet skruvmejselkit i smart design av okänd tillverkare samt en riktigt vacker Minerva curvimeter.
IMG_4215.jpeg

På baksidan av bältet finns en liten väska där jag har mitt ”Swiss kit” - Victorinox boettöppnarkniv, min favorit Bergeon skruvmejsel, två små bandbytarverktyg jag själv tillverkat av en trasig korntänger, en kombo med Victorinox Exectutive 74mm+58mm Classic (ska bytas ut till en MiniChamp på sikt), samt en Swisschamp och kompasslinjal.
IMG_4207.jpeg

Såhär ser det ut när man bär det. Jag brukar mest ha det hängendes på stolsryggen vid min urmakarstation, men man känner sig lite som en vilda västern gunslinger när man slänger på sig det.

Ville bara visa upp detta kit för jag blev så nöjd, så hoppas det var okej att jag postade i den här tråden ☺️
 

Bilagor

  • IMG_4212.jpeg
    IMG_4212.jpeg
    528.9 KB · Visningar: 2
Nån som vet vad för material man ska ha för att fila fram en fjäder? Misstänker det borde vara samma som för spärrfjädrar eller regelfjädrar? Även var man kan få tag på materialet..
Tacksam för alla svar!
 
Låter som att du är ute efter vanligt fjäderstål. Googla runt på "fjäderstål band", då ska du kunna hitta i rätt tjocklek. Brukar vara lite bökiga material att skära och bocka, men såpass tunt borde gå för hand
 
Låter som att du är ute efter vanligt fjäderstål. Googla runt på "fjäderstål band", då ska du kunna hitta i rätt tjocklek. Brukar vara lite bökiga material att skära och bocka, men såpass tunt borde gå för hand
Ta en titt på denna videon för lite inspiration. Går absolut att bearbeta för hand. Ang. Mått är det alltid bäst att mäta en gammal trasig del om det finns tillgängligt för det är extremt svårt att beräkna fjäderkraften om man ska designa en ny. Har man inte extremt avancerade beräkningsprogram anpassat för just det så är det bara trial and error som gäller.

 
Ta en titt på denna videon för lite inspiration. Går absolut att bearbeta för hand. Ang. Mått är det alltid bäst att mäta en gammal trasig del om det finns tillgängligt för det är extremt svårt att beräkna fjäderkraften om man ska designa en ny. Har man inte extremt avancerade beräkningsprogram anpassat för just det så är det bara trial and error som gäller.

Har delen som är trasig så det ska nog gå bra för den är rätt enkel form så det ska nog gå bra..hoppas jag.intressant med härdningen. Ficknförslag ovan om fjäderstål och det kanske är bättre än att ge sig på härdningen..
 
Dagens fix att plocka isär en IWC cal. 89 från 1950 för service. Som vanligt är skicket värre än annonsen visade.. verket verkar vara i rätt bra skick men i behov av service. Boetten däremot behöver en del kärlek med rejält böjda bandhorn. Boetten är guldpläterad 80 microns. Någon som har erfarenhet av att böja tillbaka bandhorn? Riskerar man att ha av dem?

Visarna behöver också rejält med kärlek, mycket rostangripna, vilket är märkligt för det finns ingen korrosion någon annan stans. Tanken är att polera och sedan plätera om i roseguld igen. Erfarenheter av plätering av visare? Behövs stora investeringar i utrustning?
2528.jpg
 
Känns svårt nu för tiden, men lyckades faktiskt fynda en Gay Freres oyster länk på tradera. Rådslog (som jag alltid gör) med mitt länk-lexikon @eNielsen och vi båda var lite osäkra på vad det var för nånting. Men strax över 400 kr senare var den min.

Tog en vecka, men när den väl kom kunde jag konstatera att turen var på min sida. Det var en GF nitad oyster.

Dock otroligt sliten och behövde en hel drös med kärlek för att komma tillbaka till någorlunda skick.

IMG_2011.jpeg

(Enda bild som annonsören vile bjuda på)

IMG_2013.jpeg

(Egen bild efter den dök upp)

Tyvärr var ändlänkarna helt sönderslipade och var under 15 mm på båda sidor och ner mot 14 mm på ena sidan. Men jag lyckades faktiskt hitta en annan länk i skrotlådan som jag tyckte var nära nog.

IMG_2015.jpeg


Efter en hel del svordomar, hack i fingrar och meckande..

IMG_2022.jpeg


..så är jag faktiskt ändå rätt nöjd med resultatet.

IMG_2057.jpeg

IMG_2058.jpeg

IMG_2059.jpeg

IMG_2060.jpeg


Trevlig kväll hemmasnickrare. 🎉👍
 
Jobbat med IWC boetten idag och böjt tillbaka bandhorn. Bandhornen var väldigt böjda och det var en höjdskillnad på 6-8mm mellan dem.
2560.jpg

Spände upp boetten i skruvstycke.
2559.jpg

Använde mig av en plattång utan tänder för att minimera risken för skador på boetten inköpt endast för detta ändamål.
2561.jpg

Hade en microfiber duk som var dubbelvikt mellan boett och tång. Böjde försiktigt i flera omgångar för att inte böja för mycket.
2558.jpg

Det blev en plan boett tillslut! I alla fall inom några tiondelar vilket får anses tillräckligt. Inga sprickor vad jag kan se på några av bandhornen, dock är det tjockt guld utanpå så kan inte se hur mässingen ser ut under. Bästa hade såklart varit att glödga boetten innan för att släppa spänningar men har ingen möjlighet till att nå rätt temperatur så det fick bli kallt.
 
Senast ändrad:
Förmodligen finns det ett svar nånstans redan MEN ni som provat båda, är det stor skollnad mellan Bergeon fjädervinda och en iina kopia? I så fall vad är det för skilland? Har sjäkv en kinakopia men har svårt att få grepp o urtaget i fjädern. Eller kan det bero på fäderns utformning eller att jag inte kan?
 
Senast ändrad:
Förmodligen finns det ett svar nånstans redan MEN ni som provat båda, är det stor skollnad mellan Bergeon fjädervinda och en iina kopia? I så fall vad är det för skilland? Har sjäkv en kinakopia men har svårt att få grepp o urtaget i fjädern. Eller kan det bero på fäderns utformning eller att jag inte kan?
Ibland kan man behöva byta vev beroende på fjäderöglans diameter. Mina har storlek 2-7 och normalt sett försöker jag använda så stor vinda som möjligt (kollar av så vindan får plats i trumman) men behöver ofta gå ner i vevstorlek. Vanligaste är nog att jag kör vinda nr 7 med vev från nr5.

Jag har inte ägt Kina men provat vid ett tillfälle. Min upplevelse var att Kina upplevdes väldigt plåtig och dålig kvalitet medans mina vintage-vindor är högre kvalitet på.
 
Ibland kan man behöva byta vev beroende på fjäderöglans diameter. Mina har storlek 2-7 och normalt sett försöker jag använda så stor vinda som möjligt (kollar av så vindan får plats i trumman) men behöver ofta gå ner i vevstorlek. Vanligaste är nog att jag kör vinda nr 7 med vev från nr5.

Jag har inte ägt Kina men provat vid ett tillfälle. Min upplevelse var att Kina upplevdes väldigt plåtig och dålig kvalitet medans mina vintage-vindor är högre kvalitet på.
Jag båller på att bli knäpp för det striar som fn och är alltid samma problem med för liten "vevpinne" för att greppa in i öglan. Vad är det för diamerter på de orginalen? Typ vanligaste..
 
Förmodligen finns det ett svar nånstans redan MEN ni som provat båda, är det stor skollnad mellan Bergeon fjädervinda och en iina kopia? I så fall vad är det för skilland? Har sjäkv en kinakopia men har svårt att få grepp o urtaget i fjädern. Eller kan det bero på fäderns utformning eller att jag inte kan?
Jag har både och, köpte ett set med ”urverks specifika” vindor från Kina till de vanligaste ETA/Miyota/Seiko verken. De är ok men en bra bit från Bergeon, både kvalitet och prismässigt.

Det som jag gilla mest var att lådan de kom i från Kina hade tillräckligt många lediga platser för att få plats med samtliga Bergeon vindor då jag saknat låda till dem. 😅
IMG_0245.jpeg


Har egentligen svårt att se vad som skulle motivera kostnaden (nypris) på Bergeon vindorna om man inte skruvar klockor som näringsidkare. Som hobbyist även om det kräver lite mer tålamod skulle jag säga att en uppsättning import från Kina duger. Men hittar man en uppsättning Bergeon på loppis eller som auktionsfynd så rekommenderar jag starkt köp!
 
Jag har både och, köpte ett set med ”urverks specifika” vindor från Kina till de vanligaste ETA/Miyota/Seiko verken. De är ok men en bra bit från Bergeon, både kvalitet och prismässigt.

Det som jag gilla mest var att lådan de kom i från Kina hade tillräckligt många lediga platser för att få plats med samtliga Bergeon vindor då jag saknat låda till dem. 😅
IMG_0245.jpeg


Har egentligen svårt att se vad som skulle motivera kostnaden (nypris) på Bergeon vindorna om man inte skruvar klockor som näringsidkare. Som hobbyist även om det kräver lite mer tålamod skulle jag säga att en uppsättning import från Kina duger. Men hittar man en uppsättning Bergeon på loppis eller som auktionsfynd så rekommenderar jag starkt köp!

Håller med. Själv använder jag aldrig fjädervinda..

Om någon vill köpa ett oanvänt kinesiskt Kit har jag ett. Köpte för skojs skull, ser rätt ok ut för det priset med en fin liten ask. Olika storlekar märkta för kalibrar. Väldigt överskattat generellt med fjädervinda. Har en äldre från Flume men använder nästan aldrig. Återanvänder sällan automatiska fjädrar heller. Är man flink i fingrarna kan man utveckla en förmåga att linda in fjädern smidigt snabbare än man hinner ta fram sin fina uppsättning fjädervindor..
 
Håller med. Själv använder jag aldrig fjädervinda..

Om någon vill köpa ett oanvänt kinesiskt Kit har jag ett. Köpte för skojs skull, ser rätt ok ut för det priset med en fin liten ask. Olika storlekar märkta för kalibrar. Väldigt överskattat generellt med fjädervinda. Har en äldre från Flume men använder nästan aldrig. Återanvänder sällan automatiska fjädrar heller. Är man flink i fingrarna kan man utveckla en förmåga att linda in fjädern smidigt snabbare än man hinner ta fram sin fina uppsättning fjädervindor..
Ah med fingrarna då? Min upplevelse av att Linda huvudfjädern för hand med fingertutor är att dom fastnar i fjädern och riskerar släppa små bitar. Utan tutor blir det fingeravtryck. Därav vindan. Men bäst är ju att byta ut fjädern såklart, men ibland är det inte motiverat eller man vill behålla klockan med ”originalfjädern”.
 
Ah med fingrarna då? Min upplevelse av att Linda huvudfjädern för hand med fingertutor är att dom fastnar i fjädern och riskerar släppa små bitar. Utan tutor blir det fingeravtryck. Därav vindan. Men bäst är ju att byta ut fjädern såklart, men ibland är det inte motiverat eller man vill behålla klockan med ”originalfjädern”.
Tighta fingertutor, bäst är att ta på sig helt nya. De blir mjuka av användning och släpper lätt lite gummi då. Men man ser ofta om något släpper så får man plocka bort.
Tycker man om fjädervindor kan man använda det. Men för en hobbyskruvare är det en stor investering i förhållande till den användningen, iaf bergeon. Skulle säga att hobbyskruvarna dragit upp priset rejält senaste åren. För ca 5 år sedan var de inte särskilt dyra.
 
Jag har både och, köpte ett set med ”urverks specifika” vindor från Kina till de vanligaste ETA/Miyota/Seiko verken. De är ok men en bra bit från Bergeon, både kvalitet och prismässigt.

Det som jag gilla mest var att lådan de kom i från Kina hade tillräckligt många lediga platser för att få plats med samtliga Bergeon vindor då jag saknat låda till dem. 😅
IMG_0245.jpeg


Har egentligen svårt att se vad som skulle motivera kostnaden (nypris) på Bergeon vindorna om man inte skruvar klockor som näringsidkare. Som hobbyist även om det kräver lite mer tålamod skulle jag säga att en uppsättning import från Kina duger. Men hittar man en uppsättning Bergeon på loppis eller som auktionsfynd så rekommenderar jag starkt köp!
Mitt problem är att det sällan passar när jag ska använda dem. Tänkte se om jag kan göra en mer lite större pinne o h borra ur en av hylsorns för att får det att funka om jag inte hittar nåt sett till rätt pris.
 
Håller med. Själv använder jag aldrig fjädervinda..

Om någon vill köpa ett oanvänt kinesiskt Kit har jag ett. Köpte för skojs skull, ser rätt ok ut för det priset med en fin liten ask. Olika storlekar märkta för kalibrar. Väldigt överskattat generellt med fjädervinda. Har en äldre från Flume men använder nästan aldrig. Återanvänder sällan automatiska fjädrar heller. Är man flink i fingrarna kan man utveckla en förmåga att linda in fjädern smidigt snabbare än man hinner ta fram sin fina uppsättning fjädervindor..
Eventuellt är jag spekulant på ett kinesiskt kit.
Byter oftast fjäder, men det har hänt att jag klantat till det och fjädern snäpper iväg 😂
Hållt koll på diverse auktioner, men dessa springer alltid iväg rejält i pris.
Har idag ett 3D printat kit som lämnar en hel del att önska. Det fungerar inte riktigt med automatiska fjädrar och man behöver ha tur så att fjädern hamnar rätt innuti.
 
Tillbaka
Topp