• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Någon som har tips på verktyg för att justera länken på en Tissot Lovely damklocka?

De pinverktyg jag har är för stora och jag tror att länkpinnarna är runt 0,6 mm. Har testat synål och säkerhetsnål, men de är för vassa och känns inte särskilt stabila – vill helst inte riskera att skada länken.

Tar gärna emot tips på lämpliga verktyg eller andra lösningar. Behöver sätta i en extra länk då klockan är en present till sambon.
IMG_4900.jpeg
IMG_4901.jpeg
 
Någon som har tips på verktyg för att justera länken på en Tissot Lovely damklocka?

De pinverktyg jag har är för stora och jag tror att länkpinnarna är runt 0,6 mm. Har testat synål och säkerhetsnål, men de är för vassa och känns inte särskilt stabila – vill helst inte riskera att skada länken.

Tar gärna emot tips på lämpliga verktyg eller andra lösningar. Behöver sätta i en extra länk då klockan är en present till sambon.
IMG_4900.jpeg
IMG_4901.jpeg
Är bara att pressa/slå ut stiften i pilens riktning antar jag. Bergeon 7230 eller lämplig puns och urmakarhammare likt Bergeon 7744, finns billiga varianter.
 
Är bara att pressa/slå ut stiften i pilens riktning antar jag. Bergeon 7230 eller lämplig puns och urmakarhammare likt Bergeon 7744, finns billiga varianter.
Precis, har det sedan tidigare men ”stiftborttagaren” på den är ca 0,8mm och skulle behöver en på 0,6mm 🤔 borde finnas att köpa löst men lyckas inte hitta…
 
Dagens, eller kanske mer månadens fix har varit att få ordning på en overcoil balans tillhörande ett Valjoux 23 verk. Någon hade trasslat till fjädern rejält och jag var mycket tveksam till om den skulle gå att få ordning på.

Det som ställde till mest problem var att fjädern var böjd i höjdled på flera ställen och jag hade svårt att få den helt plan. Genom att hålla den hårt med pincetten och sedan trycka ner hela paketet i bänkmattan kunde jag tillslut få till det någorlunda.

Nästa steg var att hitta rätt overcoil, infästnings position och rätt kurvatur.

Nu tickar verket igen, men behöver en liten justering för att gå bra i tavla upp position. Fjädern är inte perfekt, men tillräckligt bra!

Extremt tålamodsprövande projekt. Uppskattningsvis har det gått åt ca 12h för att få ordning på fjädern.

Någon som har några bra tips på hur man jobbar enklare med overcoil fjädrar? Svårt att hitta bra info online.
5859.jpg

5858.jpg
 
Tillbaka
Topp