• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

MOL

Cartier
36mm stål superskarp boett och fin tavla (imo) under 500 är väl bra - någon som vet något om ”Nordic”?
58A5D33A-CA39-4C9D-A3AE-20D819BF2778.jpeg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Zenith-kronometerveckan fortsätter! Nästa 135:a på väg hem till samlingen! Vattentät stålboett och ett ovanligt guldpläterat verk från serie två (de är normalt rodiumpläterade). Typ 36mm i diameter och 20mm bandbredd. Ska bli sjukt kul att få hem!
9198006B-8722-470B-B0A7-4132A83EE28B.jpeg
D8DD0367-002D-4F5B-BA72-D89DB40CF34D.jpeg
Landade idag efter nästan en månads väntan på frakt från Italien! Inte jättetråkig precis. Daterar den preliminärt till 1953. Ska lägga upp lite mer bilder och information i Zenith- och/eller armbandskronometertråden när jag får tid!
6F623A40-65DF-49F2-AD9D-524C062AE779.jpeg
 

Exxet

Rolex
Landade idag efter nästan en månads väntan på frakt från Italien! Inte jättetråkig precis. Daterar den preliminärt till 1953. Ska lägga upp lite mer bilder och information i Zenith- och/eller armbandskronometertråden när jag får tid!
6F623A40-65DF-49F2-AD9D-524C062AE779.jpeg
Som sagt ingen expert på Zenith men ser inte texten lite kladdig ut, hoppas jag inte trampar nån på tårna nu.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Som sagt ingen expert på Zenith men ser inte texten lite kladdig ut, hoppas jag inte trampar nån på tårna nu.
Nej då du trampar mig inte på tårna! Det är lite svårt att få fokus genom det tjocka plexit, men jag tvivlar inte på att den är korrekt. Bifogar en annan som referens. Annars har jag åkt på flera ommålade tavlor....
30E089D2-DC8B-4E53-8363-20BB940C714D.jpeg

545146D9-5864-439B-86D1-9EB68DAF6658.jpeg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Nej då du trampar mig inte på tårna! Det är lite svårt att få fokus genom det tjocka plexit, men jag tvivlar inte på att den är korrekt. Bifogar en annan som referens. Annars har jag åkt på flera ommålade tavlor.... Texten är faktiskt snyggare live än på någon av mina andra Zenith-kronometrar, men som sagt inte så lätt att fota....
30E089D2-DC8B-4E53-8363-20BB940C714D.jpeg

545146D9-5864-439B-86D1-9EB68DAF6658.jpeg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Bifogar ett par till som referens! Den översta här är den som är närmast 135 tidsmässigt och jag tycker stilen ser rätt ut. Kolla t.ex. det korta högerbenet på R:enJag har ju kollat en del både före och efter köpet....,
95C02A71-3C32-45DA-A6EC-EFB7CED90D8D.jpeg
F51A7D5F-0F3D-4FB6-90B6-66166D8F1EEE.jpeg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Som sagt ingen expert på Zenith men ser inte texten lite kladdig ut, hoppas jag inte trampar nån på tårna nu.

Jag är nog benägen att hålla med. Tycker kanske också att den ser lite väl kladdig ut på sina håll. Likaså att en del av tecknen har lite konstiga mellanrum.
Men inte heller jag har grävt särskilt djupt i ärendet.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Som sagt ingen expert på Zenith men ser inte texten lite kladdig ut, hoppas jag inte trampar nån på tårna nu.

Jag är nog benägen att hålla med. Tycker kanske också att den ser lite väl kladdig ut på sina håll. Likaså att en del av tecknen har lite konstiga mellanrum.
Men inte heller jag har grävt särskilt djupt i ärendet.

Jag tycker tyvärr referensen talar rill den andras nackdel :/ Texten dessvärre både lite kladdig och ej riktigt vågrät ut.
Jag är benägen att hålla med er alla tre efter att ha tittat noga och läst era kommentarer. Är nog mycket riktigt en renoverad tavla. Lite trist förstås eftersom jag alltid försöker hitta exemplar som är helt original......
 

Fadershan

Patek
Jag är benägen att hålla med er alla tre efter att ha tittat noga och läst era kommentarer. Är nog mycket riktigt en renoverad tavla. Lite trist förstås eftersom jag alltid försöker hitta exemplar som är helt original......
Ingenting är väl säkert gällande tavlan men en sak är ganska säker och att det är att vi alla går på den tabben en eller flera gånger! Sen hur man värderar en renoverad tavla och vad man tycker änns ok eller inte får var och en avgöra själva! :)
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Ingenting är väl säkert gällande tavlan men en sak är ganska säker och att det är att vi alla går på den tabben en eller flera gånger! Sen hur man värderar en renoverad tavla och vad man tycker änns ok eller inte får var och en avgöra själva! :)
Ja, precis! Jag glädjer mig åt att urverket ser ut så här så länge.....
D896CDE4-75F6-47A1-8C2A-D3709E29931B.jpeg
 

Exxet

Rolex
Ja, precis! Jag glädjer mig åt att urverket ser ut så här så länge.....
D896CDE4-75F6-47A1-8C2A-D3709E29931B.jpeg
Trist om tavlan är ommålad:( och saknas inte swiss made under "sexan", har väl kanske inte så mycket att göra med det här men jag har för mig att chronometre alltid ska stå mellan stjärnan och Zenithtexten, kanske ett snack med säljaren vore på sin plats.
Jämförde med en av mina, visserligen lite yngre tavla.
Zenith.jpg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Trist om tavlan är ommålad:( och saknas inte swiss made under "sexan", har väl kanske inte så mycket att göra med det här men jag har för mig att chronometre alltid ska stå mellan stjärnan och Zenithtexten, kanske ett snack med säljaren vore på sin plats.
Jämförde med en av mina, visserligen lite yngre tavla.
Zenith.jpg
Ja, jag får nog ta ett snack med säljaren! Ordningen på Chronometre och Zenith verkar kunna variera, enligt Rössler iallafall. Det vanligaste är Chronometre först, men det finns exempel på variationer på detta som är korrekt. Dessa kommer från hans bok.
D94A1111-68D3-4678-9586-F3033E7D89DD.jpeg
4A51FA0A-13BF-4BC1-997D-27E920083C23.jpeg
3C863DD9-FDCE-4B75-AAAA-C45D8B0AF79F.jpeg
0FE98D31-B8A9-4E91-AA5D-BF524947CCE4.jpeg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Ja, jag får nog ta ett snack med säljaren! Ordningen på Chronometre och Zenith verkar kunna variera, enligt Rössler iallafall. Det vanligaste är Chronometre först, men det finns exempel på variationer på detta som är korrekt. Dessa kommer från hans bok.
D94A1111-68D3-4678-9586-F3033E7D89DD.jpeg
4A51FA0A-13BF-4BC1-997D-27E920083C23.jpeg
3C863DD9-FDCE-4B75-AAAA-C45D8B0AF79F.jpeg
0FE98D31-B8A9-4E91-AA5D-BF524947CCE4.jpeg
Jag har kontaktat säljaren nu så får vi se vad som händer. Tack för att ni uppmärksammade problem; jag ville inte riktigt se dem först. Tänk om jag inte hade haft detta forum som stöd, då hade säljaren kommit undan med något som jag mer och mer nog betecknar som Franken! Boetten tror jag är i princip OK förutom att baklocket har en väldigt ytlig text, som eventuellt tyder på senare lasergravering. Finns heller inte ett serienummer under Chronometre där det borde finnas. Har tagit hjälp av mina Zenith-kompisar på Watchuseek också;-) :bookworm::)
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Som sagt ingen expert på Zenith men ser inte texten lite kladdig ut, hoppas jag inte trampar nån på tårna nu.

Nej då du trampar mig inte på tårna! Det är lite svårt att få fokus genom det tjocka plexit, men jag tvivlar inte på att den är korrekt. Bifogar en annan som referens. Annars har jag åkt på flera ommålade tavlor....
30E089D2-DC8B-4E53-8363-20BB940C714D.jpeg

545146D9-5864-439B-86D1-9EB68DAF6658.jpeg

Jag är nog benägen att hålla med. Tycker kanske också att den ser lite väl kladdig ut på sina håll. Likaså att en del av tecknen har lite konstiga mellanrum.
Men inte heller jag har grävt särskilt djupt i ärendet.

Jag tycker tyvärr referensen talar rill den andras nackdel :/ Texten dessvärre både lite kladdig och ej riktigt vågrät ut.

Ingenting är väl säkert gällande tavlan men en sak är ganska säker och att det är att vi alla går på den tabben en eller flera gånger! Sen hur man värderar en renoverad tavla och vad man tycker änns ok eller inte får var och en avgöra själva! :)

Trist om tavlan är ommålad:( och saknas inte swiss made under "sexan", har väl kanske inte så mycket att göra med det här men jag har för mig att chronometre alltid ska stå mellan stjärnan och Zenithtexten, kanske ett snack med säljaren vore på sin plats.
Jämförde med en av mina, visserligen lite yngre tavla.
Zenith.jpg

Ja, jag får nog ta ett snack med säljaren! Ordningen på Chronometre och Zenith verkar kunna variera, enligt Rössler iallafall. Det vanligaste är Chronometre först, men det finns exempel på variationer på detta som är korrekt. Dessa kommer från hans bok.
D94A1111-68D3-4678-9586-F3033E7D89DD.jpeg
4A51FA0A-13BF-4BC1-997D-27E920083C23.jpeg
3C863DD9-FDCE-4B75-AAAA-C45D8B0AF79F.jpeg
0FE98D31-B8A9-4E91-AA5D-BF524947CCE4.jpeg
Jag har kontaktat säljaren nu så får vi se vad som händer. Tack för att ni uppmärksammade problem; jag ville inte riktigt se dem först. Tänk om jag inte hade haft detta forum som stöd, då hade säljaren kommit undan med något som jag mer och mer nog betecknar som Franken! Boetten tror jag är i princip OK förutom att baklocket har en väldigt ytlig text, som eventuellt tyder på senare lasergravering. Finns heller inte ett serienummer under Chronometre där det borde finnas. Har tagit hjälp av mina Zenith-kompisar på Watchuseek också;-) :bookworm::)

Har nu fått kontakt med säljaren som inte ifrågasatte vår analys alls, alltså att urtavlan är utbytt, texten är dåligt handmålad, baklocket är inte original och dessutom lasergraverat. Stort tack för öppen diskussion här! Det är precis så det ska vara och min initiala reaktion att den inte kan vara fel fick berättigat mothugg. Hoppas kunna göra detsamma för er vid tillfälle! Lite pinsamt att jag var så lättlurad, men en graal till ett OK pris dök upp och då flög all sund skepsis och erfarenhet all världens väg! STORT TACK!
 

Fadershan

Patek
Har nu fått kontakt med säljaren som inte ifrågasatte vår analys alls, alltså att urtavlan är utbytt, texten är dåligt handmålad, baklocket är inte original och dessutom lasergraverat. Stort tack för öppen diskussion här! Det är precis så det ska vara och min initiala reaktion att den inte kan vara fel fick berättigat mothugg. Hoppas kunna göra detsamma för er vid tillfälle! Lite pinsamt att jag var så lättlurad, men en graal till ett OK pris dök upp och då flög all sund skepsis och erfarenhet all världens väg! STORT TACK!
Beklagar och mycket snyggt hanterande av infon. Man blir alltid lite defensiv när någon säger ommålad tills det att man gör sin egna nybedömning! :)
 
Topp