• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens köptråden!

Vann precis denna 14381/2 SC-12 och är iaf nu väldigt nöjd! Tavlan är så fin att jag blev lite orolig men kan inte se ngt fel och boetten är ju grym så ska nog vara reko. @Räv kanske har lite inspel?
auktionsvara_1147932_stor.jpg
auktionsvara_1147930_stor.jpg
auktionsvara_1147931_stor.jpg
Stort grattis! Jag kikade på den där med och var sugen men avstod får jag också ersättning? :p.

Asså vilken boett och skick överlag.

jag är inget stort fan av gulguld och jag blev osäker på om delarna hängde ihop korrekt. Tex så är det ingen text på baksidan. Ska det inte vara det? Sen var de flesta kombinationerna jag sett med den boetten med deluxtavla. Och tavlan på klockan mer för dogleg case?

Som ni märker har jag för dålig koll på Constellation och dess kombinationer.

Förresten vet du om cert stämmer med urverket?

Stort grattis! Jag kikade på den där med och var sugen men avstod får jag också ersättning? :p.

Asså vilken boett och skick överlag.

jag är inget stort fan av gulguld och jag blev osäker på om delarna hängde ihop korrekt. Tex så är det ingen text på baksidan. Ska det inte vara det? Sen var de flesta kombinationerna jag sett med den boetten med deluxtavla. Och tavlan på klockan mer för dogleg case?

Som ni märker har jag för dålig koll på Constellation och dess kombinationer.

Förresten vet du om cert stämmer med urverket?
Jag är själv inte 100% (varav jag bad om inspel från @Räv) men magkänslan är bra. Boetten är i mkt bra skick vilket gör att det känns ganska orimligt att man skulle bytt varken tavla eller baklock. Den har också cert vilket jag tänker är ovanligt som tusan om man bara plockat ihop delar. Googlat reffen lite och hittat en del liknande. Denna tex som ju känns reko.
10591481_fullsize.jpg
en guld på stål på OF:
Screenshot_20200610_061746.jpg

Jag är själv inte 100% (varav jag bad om inspel från @Räv) men magkänslan är bra. Boetten är i mkt bra skick vilket gör att det känns ganska orimligt att man skulle bytt varken tavla eller baklock. Den har också cert vilket jag tänker är ovanligt som tusan om man bara plockat ihop delar. Googlat reffen lite och hittat en del liknande. Denna tex som ju känns reko.
10591481_fullsize.jpg
en guld på stål på OF:
Screenshot_20200610_061746.jpg
Nu har en person, vars Omegakunskaper jag håller mkt högt, sagt att han inte ser något annat fel än kronan. Det tillsammans med min positiva magkänsla (och fullset) gör mig ganska trygg i att den är reko. Pantbanker brukar också generellt enligt min uppfattning sälja reko objekt då säljarna inte egentligen haft för avsikt att sälja och därför inte sminkat grisen.

Dagens köp på tratten. Tidig Zenith hammarautomat, troligen 1949-50 och ett 133-verk, men kommande öppning får avgöra! Kan vara 133.8 också, men roligast skulle vara 133:an som var Zeniths första automatiska verk och bara tillverkades i ett par år. Lite som Indiana Jones utanför en egyptisk grav;-) Kul tavla som känns mer 40-tal än 50-tal.
5CAA237B-FA32-4651-AD2C-27BAA611435D.jpeg
8B1AF457-CED9-47C5-94F9-DB1810B1D613.jpeg

Senast ändrad:
Såg att du högg Navigatorn och tänkte direkt, fasen va kul. Då får man se mer av den på forumet. Riktigt tuff och vilket skick!!
Tackar! :)
Den kommer att dyka upp här och där, helt klart. Kändes som en ypperlig sommarklocka!
Är inte säker på att den varit använd tidigare, och om den har så är det nog väldigt lite. Den har ju lite märken på spänne och glas, men det kändes mest som sådana som kommer av att den förvarats lite slarvigt. Väldigt fint skick!

Tissot är så ball!
Tackar, tackar!

Hade span på Navigatorn, men tror nog att den hamnade i bättre händer än mina! :D
Grattis!
Det är ju inte direkt mitt vanliga modus operandi, heller.
Men som sagt - sommarklocka!

Snyggt fångat! Tror du fångade ett riktig kap igår också;-)
Ja, jag såg det sen. Sorry!
Kändes dessutom lite onödigt i mitt fall, då jag redan har en med samma (nåja, utan 28 800) tavla sen tidigare. Ville nog mest ha länken, tbh.

Tackar! :)
Den kommer att dyka upp här och där, helt klart. Kändes som en ypperlig sommarklocka!
Är inte säker på att den varit använd tidigare, och om den har så är det nog väldigt lite. Den har ju lite märken på spänne och glas, men det kändes mest som sådana som kommer av att den förvarats lite slarvigt. Väldigt fint skick!

Tackar, tackar!

Det är ju inte direkt mitt vanliga modus operandi, heller.
Men som sagt - sommarklocka!

Ja, jag såg det sen. Sorry!
Kändes dessutom lite onödigt i mitt fall, då jag redan har en med samma (nåja, utan 28 800) tavla sen tidigare. Ville nog mest ha länken, tbh.
Jag var också bara lite halvintresserad, eftersom jag också har en nästan likadan med ladder-GF. Tänkte mest att om den går billigt så tar jag den;-) Urtavlan ser väldigt fin ut, nästan nyskick! Kul med den "andra" GF-länken också!

Dagens köp på tratten. Tidig Zenith hammarautomat, troligen 1949-50 och ett 133-verk, men kommande öppning får avgöra! Kan vara 133.8 också, men roligast skulle vara 133:an som var Zeniths första automatiska verk och bara tillverkades i ett par år. Lite som Indiana Jones utanför en egyptisk grav;-) Kul tavla som känns mer 40-tal än 50-tal.
5CAA237B-FA32-4651-AD2C-27BAA611435D.jpeg
8B1AF457-CED9-47C5-94F9-DB1810B1D613.jpeg
Tur för dig att jag var ute på motorvägen när auktionen gick ut ;)

Dagens köp nummer 1. En Omega 121.010 i 14K med rent och snyggt 269-verk. Billy har varit snäll mot sin förtjänstklocka från 1964.
2924F4BE-2D5A-4F05-821B-036148E2EB9E.jpeg
D0268613-03C1-4FB9-A114-F4133C7CA476.jpeg
AA63D97D-23F5-438D-9BD9-83F7A46A17A4.jpeg
D195FF33-EB7F-455E-ADB0-D7B4D19B37EA.jpeg
5DA9CD9C-0299-4CB6-B1D0-1195990AB49F.jpeg
Grattis! Måste säga att jag gillar gravyren på gamla klockor. Det sänker värdet vilket är bra men framför allt berättar den en historia och man får tillfälle att läsa på om gamla bolag. Bolagen berättar även något om dåtiden.

Köp nummer 2 som är lite knasigare, men jag blev fascinerad av den! En Tissot Antimagnetique i 18K från 1936. Ganska stor för tiden, med hela 32,5mm;-) Det galnaste är nog tavlan, en emaljtavla med Memento Mori-motiv. Kanske inte original, men troligen en tidig modifiering! Jag har ju inte råd att köpa någon haute horologie Memento Mori med dödskalle och benknotor, så det fick bli den här!
82E9E667-DAB2-4DD1-AAB6-8F84A4C72067.jpeg
25A72A4C-D844-4E4D-A665-344DC7C91FA0.jpeg
3508F94D-CB31-4578-81E5-492A325C5C0F.jpeg

Grattis! Måste säga att jag gillar gravyren på gamla klockor. Det sänker värdet vilket är bra men framför allt berättar den en historia och man får tillfälle att läsa på om gamla bolag. Bolagen berättar även något om dåtiden.
Ja, jag tycker också det är kul! Särskilt när det inte bara är namnet på personen utan företagets namn och logga också. Bor man i Skåne så är det ju kul med Trelleborgs gummifabrik!

Köp nummer 2 som är lite knasigare, men jag blev fascinerad av den! En Tissot Antimagnetique i 18K från 1936. Ganska stor för tiden, med hela 32,5mm;-) Det galnaste är nog tavlan, en emaljtavla med Memento Mori-motiv. Kanske inte original, men troligen en tidig modifiering! Jag har ju inte råd att köpa någon haute horologie Memento Mori med dödskalle och benknotor, så det fick bli den här!
82E9E667-DAB2-4DD1-AAB6-8F84A4C72067.jpeg
25A72A4C-D844-4E4D-A665-344DC7C91FA0.jpeg
3508F94D-CB31-4578-81E5-492A325C5C0F.jpeg
Kan nog vara så att jag köpt ett fulur igen.... Hit me!

Tror det tyvärr. Tavlan är iaf inte målad av Tissot och tror inte det är emalj. Hela tavlan ser vriden ut vilket är lite udda. Boetten kan jag inte uttala mig om men hade velat se guldstämpel i själva boetten och inte bara baklocket. Kronan är ju inte eller Tissot

Beklagar!
Ja, den är skum! Urverket är från 1936 iallafall....
FB46BE8B-89D5-418A-90B8-B239A2E95B91.jpeg

Tillbaka
Topp