• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens köptråden!

Fick hem denna idag. Det första jag fick göra var att limma fast glaset. Lite otippat.
Den verkar fungera och kostade mig 191:- Nu har jag beställt natoband och bandstift för över 200:-
Var bara tvungen att köpa den då det är en Centurion på baksidan. Jag hade några sådana under värnplikten.

20200616_154136.jpg

20200616_154303.jpg

Dagens köp, lite härjad men tror den kommer bli fin med nytt glas :)

2
Jag upptäckte den här med rätt kort tid kvar på auktionen så jag hann inte forska något, tyckte den var snygg och att GP är bra kvalitet, så jag bjöd på och köpte den. När jag nu läser på verkar det här vara något lite ovanligare; är det någon här som har koll på denna modell och urverk? Såvitt jag läser ska det sitta ett 32-verk i den eller är det jag som hoppas på för mycket?
https://www.fratellowatches.com/ins...rregaux-gyromatic-chronometer-hf-calibre-32a/

AEC2E0B2-0544-4E99-B9B5-8DA4E44BCFCF.jpeg

Lite sur på mig själv som missade att visarna missmatchade - och lite på säljaren som strategiskt placerat sekundvisaren över på bilden.
Nåja. Går att åtgärda.

Zodiacen är väl semi-vintage, på sin höjd. 90-tal?
Stämmer att Zodiacen är tidigt 90-tal. Hyfsat ovanlig modell som främst såldes i Italien. Kul anekdot är att Zodiac skruvade ihop Aricoste varianterna också. Blir du sugen på att sälja den är jag klart intresserad :)

Stämmer att Zodiacen är tidigt 90-tal. Hyfsat ovanlig modell som främst såldes i Italien. Kul anekdot är att Zodiac skruvade ihop Aricoste varianterna också. Blir du sugen på att sälja den är jag klart intresserad :)

Ja, jag läste lite Calibre11 om dem. Skoj med lite bakgrundshistoria. :)
Den är egentligen lite utanför min comfort zone, storleksmässigt, men gillar annars den.
Hojtar om jag skulle tänka om! :)

Ja, jag läste lite Calibre11 om dem. Skoj med lite bakgrundshistoria. :)
Den är egentligen lite utanför min comfort zone, storleksmässigt, men gillar annars den.
Hojtar om jag skulle tänka om! :)
Någon stöddig dykare måste man ju såklart ha i samlingen. De är ursäktade även om de är för stora för ens handled. De skall givetvis sitta på ett fult gummiband. Gäller bara att den är tät så man kan låtsas att man behöver den och utsätter den för fara...

Någon stöddig dykare måste man ju såklart ha i samlingen. De är ursäktade även om de är för stora för ens handled. De skall givetvis sitta på ett fult gummiband. Gäller bara att den är tät så man kan låtsas att man behöver den och utsätter den för fara...
Haha!
Ja, det är faktiskt precis det som var tanken med denna när den köptes. Gummiband och täthetscheck!

Dagens köp på tratten. Tidig Zenith hammarautomat, troligen 1949-50 och ett 133-verk, men kommande öppning får avgöra! Kan vara 133.8 också, men roligast skulle vara 133:an som var Zeniths första automatiska verk och bara tillverkades i ett par år. Lite som Indiana Jones utanför en egyptisk grav;-) Kul tavla som känns mer 40-tal än 50-tal.
5CAA237B-FA32-4651-AD2C-27BAA611435D.jpeg
8B1AF457-CED9-47C5-94F9-DB1810B1D613.jpeg
Efter rengöring och putsning av plexit. Riktigt trevlig modell! Har ännu inte lyckats öppna den för att kolla urverket. Hoppas fortfarande på 133!
2DEB7F86-D1D7-48BB-BAD9-173F58048458.jpeg
ED3FD758-ED15-49EC-B88B-479266107783.jpeg
1100B27B-3D75-4A17-89C6-61ACF15EC1D4.jpeg
D7EE3215-C493-4690-A62F-2CB6515E0BC0.jpeg

Jag hade egentligen inte tänkt handla på ett tag, men jag har letat tank ett tag. Främst avlång 30-40 tal, men då denna dök upp tänkte jag why not? Hade ju hellre köpt en Cartier, men den här kändes mer överkomlig.

Klassiska mått 24x32mm (kommer jag att kunna bära det?) och vitguldspläterad i nära nyskick. Dessutom på ny ödla.

Jean Zurbuchen verkar ju också lite intressant. Tydligen var han urmakare hos Breitling på 70-talet och tog fram Navigator med 7750. En del förmodade prototyper med hans namn på tavlan isf Breitling cirkulerar runt. Vad vet jag? Kul med en historia, sann eller ej.

Ska bli spännande att ta en kik inuti, ovanstående hintar ju om att det torde vara ngt av kvalitet kan jag tycka :)
F9F44C48-9D2C-41D1-91DC-B0DA175AE077.jpeg

Som sagt, det kom några klockor emellan bland annat Divetten ovan samt denna i mitt tycke stenhårda och mycket manliga ur som jag nöp till rätt kurs från en online auktion i Dublin av alla ställen! :cigar:
20D412B0-CA6F-414F-A386-83CF8678C478.jpeg
F0633100-9A93-4D64-B2D0-66379866DEED.jpeg
39C4D13D-CD4D-49D3-A52A-9A6ADA05F8DD.jpeg

Kämpar med att få hem den nu bara....inte lätt från Irland och hit tydligen!?

Hur tidigt? Ska jag ha en Rolex någon gång ska det baskemej vara en årsklocka. Den här var ju ganska clean, tycker jag, men hade nog kört en ännu gubbigare länk. ;)

Trevlig ref 6694 tycker jag! Köpte en årsklocka ref 6694 till min fru när vi gifte oss. Var en chansning från Argentina som blev riktigt bra! Den är från -79 och vet inte när de började med vikt länk istället för nitad? De har ju varit hyffsat billiga iom att folk är rädda för manuella verk med skruvad krona.Det är väl mest ett problem för de som bär ett ur dagligen.

Tillbaka
Topp