• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens köptråden!

Oklart varför. :D
EB77C83D-653B-4A18-AD5F-F13083A2F5CF.png
Inte helt, är ju nästa hype.

Vi packar upp lite nyinkommet....

IMG_1293.JPG

Med följande innehåll, två ovanliga Enicars med blå tavlor i NOS-skick...
IMG_1300.jpg

Tyvärr som det ofta är på dessa NOS-klockor så är originalbanden redan söndertorkade eller på väg att bli det, och precis så var det i detta fallet med, dock är ju spännena alltid fina:
IMG_1301.jpg

Enicar Meteor är ganska ovanlig och jag har aldrig sett en live tidigare faktiskt...fint inhouse-verk AR 1147 med svensk dagskiva:
IMG_1303.jpg
IMG_1295.JPG
IMG_1294.JPG

Denna Enicar med kist-liknande design var helt ny för mig och jag gissar på en dammodell med tanke på storleken och det avskalade utseendet:
IMG_1302.jpg
IMG_1298.JPG
Mycket fint! 😃👍Meteor serien är väldigt ovanlig. Den bruna tavlan är den ovanliga. Älskar den blåa dock. Min säger hej 🤠 Den blåa listade 418kr 1972.
20210930_161305.jpg

Det trillade hem lite klockor från KarlJohan auktioner idag.
28.5-31mm.. perfekta storlekar med andra ord

elgin ww2 med fin patina. Lär ha legat stilla länge med tanke på brännmärkena på tavlan från radiumet på visarna. Satte den på ett original issued NOS band

sen en Terasse Sport step case som måste få nytt glas och lite rengöring. Hade faktiskt ett glas som jag tror kommer passa. tror den blir grymt bra efter lite kärlek.
edit: Hade 234 och såklart behöver klockan 235 eller 236.. Dags att beställa

Sist ut en fin Birka som fick sig ett bonklip. Sen kom det en Wyler med Birkan. Får se vad man ska hitta på med den..

Sen fick jag även ett paket från Rumänien. En sliten gammal Türler. Såg att det satt på ett bonklip så jag la startbudet 10 euro + frakt vilket vann. Det visade sig vara ett Gay Freres bonklip vilket jag inte tackar nej till.

36A1362A-054C-4024-88C4-A643BE22E658.jpeg
A181047D-3AE6-470C-B198-ACCC377440CA.jpeg
8C068A27-9097-40E3-B3EA-A03DF92B05D2.jpeg
51747496-B40D-4A78-9D09-301024447EA9.jpeg

Senast ändrad:

elgin ww2 med fin patina. Lär ha legat stilla länge med tanke på brännmärkena från radiumet på visarna. den på ett original issued NOS band

sen en Terasse Sport step case som måste få nytt glas och lite rengöring. Hade faktiskt ett glas som jag tror kommer passa. tror den blir grymt bra efter lite kärlek.

Sist ut en fin Birka som fick sig ett bonklip. Sen kom det en Wyler med Birkan. Får se vad man ska hitta på med den..

Sen fick jag även ett paket från Rumänien. En sliten gammal Türler. Såg att det satt på ett bonklip så jag la startbudet 10 euro + frakt vilket vann. Det visade sig vara ett Gay Freres bonklip vilket jag inte tackar nej till.

Så du knep Terrasen alltså.. :- ) 🍻 Ska erkänna att jag glömde att fortsätta buda på så tycker du gjorde rätt i o knipa den 😁

elgin ww2 med fin patina. Lär ha legat stilla länge med tanke på brännmärkena på tavlan från radiumet på visarna. Satte den på ett original issued NOS band

Snyggt!
Gillade verkligen Terrassen, jag också.
Lär bli riktigt trevlig med ett nytt glas. :)

Klickade precis hem min första riktiga militärklocka. För den brittiska marinen. Tror det är den allra första serien, men med en liten udda twist. Om jag förstått det rätt står P:et i cirkel för phosphorus. Det testades tydligen en kort tid innan tritium infördes. Skulle också kunna betyda prometheum, men det är mindre troligt eftersom det infördes mycket senare!
A2BE361F-8AAB-4000-8A5D-A511305B9105.jpeg
D98C3EF5-CD3B-4F61-83DD-4D6B81893528.jpeg

Klickade precis hem min första riktiga militärklocka. För den brittiska marinen. Tror det är den allra första serien, men med en liten udda twist. Om jag förstått det rätt står P:et i cirkel för phosphorus. Det testades tydligen en kort tid innan tritium infördes. Skulle också kunna betyda prometheum, men det är mindre troligt eftersom det infördes mycket senare!
A2BE361F-8AAB-4000-8A5D-A511305B9105.jpeg
D98C3EF5-CD3B-4F61-83DD-4D6B81893528.jpeg
Lemania Monopusher är nog den finaste militärklockan enligt mig. En dag ska jag ha en.. Väldigt fin den där. Hade ingen aning om att det fanns en med P på tavlan. cool detalj! Kan rekommendera original bonklip till den :D

1633115544098.png
1633115561781.png

Mycket fint! 😃👍Meteor serien är väldigt ovanlig. Den bruna tavlan är den ovanliga. Älskar den blåa dock. Min säger hej 🤠 Den blåa listade 418kr 1972.
20210930_161305.jpg
Missade detta igår man fasen vad kul att du hade en med och tack för infon!
Vet inte om just svensk dagskiva som min har är direkt vanligt heller...?

Coola klockor hur som och jag tycker faktiskt den gör sig grymt på vitt band med!
IMG_1408.jpg

Missade detta igår man fasen vad kul att du hade en med och tack för infon!
Vet inte om just svensk dagskiva som min har är direkt vanligt heller...?

Coola klockor hur som och jag tycker faktiskt den gör sig grymt på vitt band med!
IMG_1408.jpg
Mycket trevlig, även på vitt band!
Som jag förstår det så såldes den bara i 5 länder
i Europa och gjordes i liten produktion. Eftersom
Sverige är den minsta marknaden av, Italien, Frankrike,
Tyskland, England. så borde det ju existera färre klockor
med den svenska dagskivan än något annat land.
Vad jag vet så finns det 5 olika tavlor till den.
Tycker att den är väldigt trevlig! Det finns även två olika länkar
till den, majoriteten verkar dock ha sålts på läder.

Känns som att de bra exemplaren av modellen med microrotorverket gått runt 10, har inte haft stenkoll dock. :)

Låg en blå (som jag tycker är den snyggare varianten) på EBay för ett par år sedan för runt 3-4k buy now. Ångrade att jag bara la den på bevakning och inte köpte direkt. Samma ur dök nämligen upp efter bara några veckor med nytt buy now och ny säljare för strax över 10k, har jag för mig.

Låg en blå (som jag tycker är den snyggare varianten) på EBay för ett par år sedan för runt 3-4k buy now. Ångrade att jag bara la den på bevakning och inte köpte direkt. Samma ur dök nämligen upp efter bara några veckor med nytt buy now och ny säljare för strax över 10k, har jag för mig.
Låg en fin blå för 14 i england, en skadad för 10 i tyskland, båda sålda.

Mycket trevlig, även på vitt band!
Som jag förstår det så såldes den bara i 5 länder
i Europa och gjordes i liten produktion. Eftersom
Sverige är den minsta marknaden av, Italien, Frankrike,
Tyskland, England. så borde det ju existera färre klockor
med den svenska dagskivan än något annat land.
Vad jag vet så finns det 5 olika tavlor till den.
Tycker att den är väldigt trevlig! Det finns även två olika länkar
till den, majoriteten verkar dock ha sålts på läder.
Jäklar vad du har info om modellen!🤗
Var hittar du såna detaljer? 🤔

Bilder på länkarna vore kul att se men läder vete sjutton om det var original!

Det band som satt på min var original och det är nåt snyggt men billigt hopkok av något obskyrt material som spricker sönder men läder är drt

Jäklar vad du har info om modellen!🤗
Var hittar du såna detaljer? 🤔

Bilder på länkarna vore kul att se men läder vete sjutton om det var original!

Det band som satt på min var original och det är nåt snyggt men billigt hopkok av något obskyrt material som spricker sönder men läder är drt
Enicar boken är en bra info källa samt internet, finns många nördar där ute.
Googlar du på modellen hittar du bilder på länkarna.
När jag skriver läder menar jag att dem såldes på band, majoriteten av banden
på 70 talet var ju någon form av kompositskit.🤗

Enicar boken är en bra info källa samt internet, finns många nördar där ute.
Googlar du på modellen hittar du bilder på länkarna.
När jag skriver läder menar jag att dem såldes på band, majoriteten av banden
på 70 talet var ju någon form av kompositskit.🤗
Ja boken har man ju, om du menar Martijn’s?
Precis, det är ingen höjdarkvalitet och var inte det inte ens när banden var nya! 🤪

Tack för din återkoppling och bra info! 🤗🪐

Tillbaka
Topp