• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tröstköpte min första 852:a!
916DFCFA-1CA7-49F5-A85E-5D51CE841D04.jpeg
7F7B6C3C-EF77-4F22-9C87-95767D757A1E.jpeg
3784BD87-8B4E-4542-98A1-9403A02AD1BD.jpeg

Fantastiskt tröstköp!
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Efter ett lite för snabbt spontanköp så hade jag ropat hem denna underbara klocka på kvalitetsauktionen på Uppsala Auktionshus i tisdags! 😱

Modellen är en Enicar Sherpa Ultradive MKI från runt 1966 och utrustad med den underbara och eftertraktade dubbla lollipop-visaren!
Storlek runt 40 mm, så rätt stor för sin tid.

Genom ett sedan tidigare planerat Stockholmsbesök, läs KISS-konsert, under helgen kunde jag hämta klockan personligen på Nybrogatan och det var en trevig upplevelse! 🤗

Alltid kul att en fin ENICAR-box medföljde, även om just den här kanske inte var original till just denna klocka.
IMG_6002.jpg


Klockan i sig verkar vara i ett härligt originalskick med enormt slitet glas men under ytan döljer sig förhoppningsvis något bra!
IMG_6003.jpg
IMG_6004.jpg


Det vackra och förgyllda 24 stenars AR 1145-verket från ENICAR verka vara i gott skick och klockan håller tiden riktigt bra efter att jag burit den under helgen.
3752085-2.jpeg


Planerna är nu att självklart byta band men även plexi ska bytas, då jag faktiskt av en slump hade ett originalglas liggande!
6FC2729E-7C69-4E4A-8D37-A643CFEED219.JPG


Min hovuris Per-Erik på Olofsfors Ur ska få pyssla lite med bytet av glas och så får jag återkomma med resultatet i annan tråd kanske! 👍
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Efter ett lite för snabbt spontanköp så hade jag ropat hem denna underbara klocka på kvalitetsauktionen på Uppsala Auktionshus i tisdags! 😱

Modellen är en Enicar Sherpa Ultradive MKI från runt 1966 och utrustad med den underbara och eftertraktade dubbla lollipop-visaren!
Storlek runt 40 mm, så rätt stor för sin tid.

Genom ett sedan tidigare planerat Stockholmsbesök, läs KISS-konsert, under helgen kunde jag hämta klockan personligen på Nybrogatan och det var en trevig upplevelse! 🤗

Alltid kul att en fin ENICAR-box medföljde, även om just den här kanske inte var original till just denna klocka.
IMG_6002.jpg


Klockan i sig verkar vara i ett härligt originalskick med enormt slitet glas men under ytan döljer sig förhoppningsvis något bra!
IMG_6003.jpg
IMG_6004.jpg


Det vackra och förgyllda 24 stenars AR 1145-verket från ENICAR verka vara i gott skick och klockan håller tiden riktigt bra efter att jag burit den under helgen.
3752085-2.jpeg


Planerna är nu att självklart byta band men även plexi ska bytas, då jag faktiskt av en slump hade ett originalglas liggande!
6FC2729E-7C69-4E4A-8D37-A643CFEED219.JPG


Min hovuris Per-Erik på Olofsfors Ur ska få pyssla lite med bytet av glas och så får jag återkomma med resultatet i annan tråd kanske! 👍

Vackert med ett ärligt fint skick!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Efter ett lite för snabbt spontanköp så hade jag ropat hem denna underbara klocka på kvalitetsauktionen på Uppsala Auktionshus i tisdags! 😱

Modellen är en Enicar Sherpa Ultradive MKI från runt 1966 och utrustad med den underbara och eftertraktade dubbla lollipop-visaren!
Storlek runt 40 mm, så rätt stor för sin tid.

Genom ett sedan tidigare planerat Stockholmsbesök, läs KISS-konsert, under helgen kunde jag hämta klockan personligen på Nybrogatan och det var en trevig upplevelse! 🤗

Alltid kul att en fin ENICAR-box medföljde, även om just den här kanske inte var original till just denna klocka.
IMG_6002.jpg


Klockan i sig verkar vara i ett härligt originalskick med enormt slitet glas men under ytan döljer sig förhoppningsvis något bra!
IMG_6003.jpg
IMG_6004.jpg


Det vackra och förgyllda 24 stenars AR 1145-verket från ENICAR verka vara i gott skick och klockan håller tiden riktigt bra efter att jag burit den under helgen.
3752085-2.jpeg


Planerna är nu att självklart byta band men även plexi ska bytas, då jag faktiskt av en slump hade ett originalglas liggande!
6FC2729E-7C69-4E4A-8D37-A643CFEED219.JPG


Min hovuris Per-Erik på Olofsfors Ur ska få pyssla lite med bytet av glas och så får jag återkomma med resultatet i annan tråd kanske! 👍
Kool sekundvisare! Undra om det fanns någon anledning till dubbla lysmassan mer än design. Du vet att det är helt rätt glas? Skulle annars, eller i vilket fall, spara originalglaset om det inte är sprucket ifall det behövs. Spara som i att inte slänga när/om det byts ut. Fel profil på dessa glas stör mycket anser jag.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Kool sekundvisare! Du vet att det är helt rätt glas? Skulle annars, eller i vilket fall, spara originalglaset om det inte är sprucket ifall det behövs. Spara som i att inte slänga när/om det byts ut. Fel profil på dessa glas stör mycket anser jag.
Tack @Aurum, visst är den visaren frän och gör klockan! 🤗
....och ja, det är helt rätt glas men självklart kommer vi att försöka polera originalglaset med och spara det eller behålla på, beroende på utfallet! 👍
Håller helt med dig om att fel glas på rätt klocka är störande!

Det är dock samma glas som till min OPS, båda klockorna har samma ref. 144-35-03 för MKI, och det var därför det här glaset införskaffades som reserv till min OPS.
Glaset till UD och OPS var extra förstärkta och mycket kraftigare och högre än de flesta plexi från denna tid!

Glasringen är dock blankpolerad till UD och svart till OPS, tittar man noga nedan ser man det.
Har alltså även ett korrekt OPS-glas som framtida reserv!

6FC2729E-7C69-4E4A-8D37-A643CFEED219.JPG
IMG_6007.jpg


Här ser man även hur kraftigt det är och de raka sidorna inna kupningen börjar.
IMG_6008.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack @Aurum, visst är den visaren frän och gör klockan! 🤗
....och ja, det är helt rätt glas men självklart kommer vi att försöka polera originalglaset med och spara det eller behålla på, beroende på utfallet! 👍

Det är dock samma glas som till min OPS, båda klockorna har samma ref. 144-35-03 för MKI, och det var därför det här glaset införskaffades som reserv till min OPS.
Glaset till UD och OPS var extra förstärkta och mycket kraftigare och högre än de flesta plexi från denna tid!

Glasringen är dock blankpolerad till UD och svart till OPS, tittar man noga nedan ser man det.
Har alltså även ett korrekt OPS-glas som framtida reserv!

6FC2729E-7C69-4E4A-8D37-A643CFEED219.JPG
IMG_6007.jpg


Här ser man även hur kraftigt det är och de raka sidorna inna kupningen börjar.
IMG_6008.jpg
Oj, det var stor skillnad jämfört med de vanliga SuperCompressor-glasen. Hade därför spontant känt att det var fel, tack för infon.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Efter ett lite för snabbt spontanköp så hade jag ropat hem denna underbara klocka på kvalitetsauktionen på Uppsala Auktionshus i tisdags! 😱

Modellen är en Enicar Sherpa Ultradive MKI från runt 1966 och utrustad med den underbara och eftertraktade dubbla lollipop-visaren!
Storlek runt 40 mm, så rätt stor för sin tid.

Genom ett sedan tidigare planerat Stockholmsbesök, läs KISS-konsert, under helgen kunde jag hämta klockan personligen på Nybrogatan och det var en trevig upplevelse! 🤗

Alltid kul att en fin ENICAR-box medföljde, även om just den här kanske inte var original till just denna klocka.
IMG_6002.jpg


Klockan i sig verkar vara i ett härligt originalskick med enormt slitet glas men under ytan döljer sig förhoppningsvis något bra!
IMG_6003.jpg
IMG_6004.jpg


Det vackra och förgyllda 24 stenars AR 1145-verket från ENICAR verka vara i gott skick och klockan håller tiden riktigt bra efter att jag burit den under helgen.
3752085-2.jpeg


Planerna är nu att självklart byta band men även plexi ska bytas, då jag faktiskt av en slump hade ett originalglas liggande!
6FC2729E-7C69-4E4A-8D37-A643CFEED219.JPG


Min hovuris Per-Erik på Olofsfors Ur ska få pyssla lite med bytet av glas och så får jag återkomma med resultatet i annan tråd kanske! 👍

Ska bli skoj att se, och kul att det hamnade här hos forumets enicar-fantast numero uno. Av en händelse flashade en likadan (?) upp i mitt flöde nyss. ☺️
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Ska bli skoj att se, och kul att det hamnade här hos forumets enicar-fantast numero uno. Av en händelse flashade en likadan (?) upp i mitt flöde nyss. ☺️
Åh, man tackar för det fina och stora orden! 🤗
...men det var som sagt inte mening, men på något sätt blev det en mening ändå med alla bitar på plats! 😉


Kul, har haft lite kontakt den killen som dök upp i ditt flöde, köpte bla en NOS-länk till min Sherpa Electric av honom, mycket sympatisk person!
 
Topp