• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

acue

Cartier
5DB40DD9-3420-49E3-950D-7FBA753B0901.jpeg
CF464A39-0377-41BF-BF05-9C9833A01C6D.jpeg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Efter ett lite för snabbt spontanköp så hade jag ropat hem denna underbara klocka på kvalitetsauktionen på Uppsala Auktionshus i tisdags! 😱

Modellen är en Enicar Sherpa Ultradive MKI från runt 1966 och utrustad med den underbara och eftertraktade dubbla lollipop-visaren!
Storlek runt 40 mm, så rätt stor för sin tid.

Genom ett sedan tidigare planerat Stockholmsbesök, läs KISS-konsert, under helgen kunde jag hämta klockan personligen på Nybrogatan och det var en trevig upplevelse! 🤗

Alltid kul att en fin ENICAR-box medföljde, även om just den här kanske inte var original till just denna klocka.
IMG_6002.jpg


Klockan i sig verkar vara i ett härligt originalskick med enormt slitet glas men under ytan döljer sig förhoppningsvis något bra!
IMG_6003.jpg
IMG_6004.jpg


Det vackra och förgyllda 24 stenars AR 1145-verket från ENICAR verka vara i gott skick och klockan håller tiden riktigt bra efter att jag burit den under helgen.
3752085-2.jpeg


Planerna är nu att självklart byta band men även plexi ska bytas, då jag faktiskt av en slump hade ett originalglas liggande!
6FC2729E-7C69-4E4A-8D37-A643CFEED219.JPG


Min hovuris Per-Erik på Olofsfors Ur ska få pyssla lite med bytet av glas och så får jag återkomma med resultatet i annan tråd kanske! 👍
Så här blev klockan efter det oundvikliga glasbytet och monterad på ett mer korrekt vintage Tropic !
Tavlan var precis så fin som jag hade hoppats på och åldring av lumen helt underbar i mina ögon, det lume som saknas på minutvisaren kommer att få vara så..

IMG_6199.jpg
IMG_6197.jpg
IMG_6202.jpg
 
Senast ändrad:

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Så här blev klockan efter det oundvikliga glasbytet och monterad på ett mer korrekt vintage Tropic !
Tavlan var precis så fin som jag hade hoppats på och åldring av lumen helt underbar i mina ögon, det lume som saknas på minutvisaren kommer at få vara så..

IMG_6199.jpg
IMG_6197.jpg
IMG_6202.jpg
Grym, och sekundvisaren är ju något från en annan värld :)
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Nice GF länk, är den 16mm?

Den lilla Longines såg ju trevlig ut också, men gissar den är liten?
yes 16mm (eller typ 15.5 för att vara exakt). Den har dock två slappa länkbitar och en hobbylagning. Bör inte vara så svårt att hitta en ny adapter (eller vad de nu kallas).

Longines är 25mm. Fin men utbytt timvisare
 

Bilagor

  • 4233176D-23F8-479E-8B4C-001C0C6FA58E.jpeg
    4233176D-23F8-479E-8B4C-001C0C6FA58E.jpeg
    336.8 KB · Visningar: 7

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Jag har letat en fin bubbleback med denna sortens patina passivt i över två år. Idag satt den äntligen. Rolex 2940. Kommer behöva service. Alltid lite läskigt med dessa med tanke på svårigheterna att hitta delar men tror det blir bra 😄
1656864283039.png
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har letat en fin bubbleback med denna sortens patina passivt i över två år. Idag satt den äntligen. Rolex 2940. Kommer behöva service. Alltid lite läskigt med dessa med tanke på svårigheterna att hitta delar men tror det blir bra 😄
1656864283039.png
Välkommen till BB-klubben! Ser dock ut som att insidan av bandhornen är lite breddade inåt boetten? Du har inte fått den än?
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Jag har letat en fin bubbleback med denna sortens patina passivt i över två år. Idag satt den äntligen. Rolex 2940. Kommer behöva service. Alltid lite läskigt med dessa med tanke på svårigheterna att hitta delar men tror det blir bra 😄
1656864283039.png
Stort grattis och välkommen in i klubben! Samma referens som min. Servade min hos Lindahls urmakeri i Vetlanda. Blev varken särskilt blodigt eller krångligt.
 

foppa13

Cartier
Alltså den sitter ju grymt bra på armen, men varje gång jag kollar ner ser jag en jätteklump... Köpte den för den härjade bezelen och fin i övrigt + kanji, ska prova lite andra band få se om jag kan släppa sargen... 😂
 
Topp