Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Så här blev klockan efter det oundvikliga glasbytet och monterad på ett mer korrekt vintage Tropic !Efter ett lite för snabbt spontanköp så hade jag ropat hem denna underbara klocka på kvalitetsauktionen på Uppsala Auktionshus i tisdags!
Modellen är en Enicar Sherpa Ultradive MKI från runt 1966 och utrustad med den underbara och eftertraktade dubbla lollipop-visaren!
Storlek runt 40 mm, så rätt stor för sin tid.
Genom ett sedan tidigare planerat Stockholmsbesök, läs KISS-konsert, under helgen kunde jag hämta klockan personligen på Nybrogatan och det var en trevig upplevelse!
Alltid kul att en fin ENICAR-box medföljde, även om just den här kanske inte var original till just denna klocka.
![]()
Klockan i sig verkar vara i ett härligt originalskick med enormt slitet glas men under ytan döljer sig förhoppningsvis något bra!
![]()
![]()
Det vackra och förgyllda 24 stenars AR 1145-verket från ENICAR verka vara i gott skick och klockan håller tiden riktigt bra efter att jag burit den under helgen.
![]()
Planerna är nu att självklart byta band men även plexi ska bytas, då jag faktiskt av en slump hade ett originalglas liggande!
![]()
Min hovuris Per-Erik på Olofsfors Ur ska få pyssla lite med bytet av glas och så får jag återkomma med resultatet i annan tråd kanske!![]()
Grym, och sekundvisaren är ju något från en annan världSå här blev klockan efter det oundvikliga glasbytet och monterad på ett mer korrekt vintage Tropic !
Tavlan var precis så fin som jag hade hoppats på och åldring av lumen helt underbar i mina ögon, det lume som saknas på minutvisaren kommer at få vara så..
![]()
![]()
![]()
Tack broder!Grym, och sekundvisaren är ju något från en annan värld![]()
yes 16mm (eller typ 15.5 för att vara exakt). Den har dock två slappa länkbitar och en hobbylagning. Bör inte vara så svårt att hitta en ny adapter (eller vad de nu kallas).Nice GF länk, är den 16mm?
Den lilla Longines såg ju trevlig ut också, men gissar den är liten?
Fantastisk! GrattisJag har letat en fin bubbleback med denna sortens patina passivt i över två år. Idag satt den äntligen Rolex 2940. Kommer behöva service. Alltid lite läskigt med dessa med tanke på svårigheterna att hitta delar men tror det blir bra
![]()
Stort tack!Fantastisk! Grattis
Välkommen till BB-klubben! Ser dock ut som att insidan av bandhornen är lite breddade inåt boetten? Du har inte fått den än?Jag har letat en fin bubbleback med denna sortens patina passivt i över två år. Idag satt den äntligen. Rolex 2940. Kommer behöva service. Alltid lite läskigt med dessa med tanke på svårigheterna att hitta delar men tror det blir bra
![]()
Tack så mycket! Såg också det men tänkte inte så mycket på det. Något man borde oroa sig över? Den köptes idag så lär landa om 1-2 veckorVälkommen till BB-klubben! Ser dock ut som att insidan av bandhornen är lite breddade inåt boetten? Du har inte fått den än?
Tyvärr ingen aning, du får mäta när den kommer hem. Vet att urgröpningen inte stämde jättebra med bandhornen på min första skruttiga BB.Tack så mycket! Såg också det men tänkte inte så mycket på det. Något man borde oroa sig över? Den köptes idag så lär landa om 1-2 veckor![]()
Stort grattis och välkommen in i klubben! Samma referens som min. Servade min hos Lindahls urmakeri i Vetlanda. Blev varken särskilt blodigt eller krångligt.Jag har letat en fin bubbleback med denna sortens patina passivt i över två år. Idag satt den äntligen. Rolex 2940. Kommer behöva service. Alltid lite läskigt med dessa med tanke på svårigheterna att hitta delar men tror det blir bra
![]()
Tack så mycket! Har länge varit sugen på en men väntade tålmodigt på rätt exemplar. Stort tack för tipset om urmakare. Det blir ett mail dit när klockan anlänt och testats.Stort grattis och välkommen in i klubben! Samma referens som min. Servade min hos Lindahls urmakeri i Vetlanda. Blev varken särskilt blodigt eller krångligt.
Kul med en till BB på forumet. Ser fin ut!Tack så mycket! Har länge varit sugen på en men väntade tålmodigt på rätt exemplar. Stort tack för tipset om urmakare. Det blir ett mail dit när klockan anlänt och testats.
Grym! Ser ut som en keeper tycker jagKöpte den här på forumet för ha som sommarklocka, har velat provat en 7548 ett bra tag så jag gjorde slag i saken. Meeen spontant känns den alldeles för stor, vad säger ni vänjer man sig eller är det bara att sälja iväg...
![]()
Tror du vänjer dig, ser bra utKöpte den här på forumet för ha som sommarklocka, har velat provat en 7548 ett bra tag så jag gjorde slag i saken. Meeen spontant känns den alldeles för stor, vad säger ni vänjer man sig eller är det bara att sälja iväg...
![]()
Jo jag tror också man vänjer sig, mest rädd för att allt annat jag har lådan kommer kännas för smått sen...Tror du vänjer dig, ser bra ut![]()
Jag är lite i samma sits så kan relateraJo jag tror också man vänjer sig, mest rädd för att allt annat jag har lådan kommer kännas för smått sen...![]()
Dagens Tradera-köp! Det var mest Alpinan jag ville åt, men en Eternamatic till damen är ju inte dumt heller![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Kul! Vad är det för urverk i din? 592?Fin Alpina! Har en likadan som ligger och väntar på kärlek.
Jag vet tyvärr inte än…har varken öppnat den eller tagit hem den så får återkomma där.Kul! Vad är det för urverk i din? 592?