• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Kuskapsnivån när det gäller ur hos Uppsala Auktionskammare imponerar inte riktigt, men jag är mycket nöjd med att ha plockat hem en till original Piping Rock från 1930! Kostade bara marginellt mer än nyutgåvan med kvartsverk och pläterad boett 😄
6E9F2300-5F5A-43E8-BC22-C2CEA4A10E37.jpeg
21E2FE0D-5F83-4777-B6B1-65F55696ABBF.jpeg
9A718632-44FA-4921-B499-39BD34CC686D.jpeg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Syftar du på referensnummer eller?

Antar att han syftar på att handlare begär kring 20 för dessa. Samtidigt så visar väl priset på dels Uppsala Auktionsverks attraktionskraft och måhända marknaden för dessa. Det var nog ett ganska bra köp om man vill ha en.
Nej, just den här var väl ganska bra beskriven, även om året var rätt långt ifrån och modellnamnet utelämnat! Tänkte mer på t.ex. Omega Suverän med utbytt tavla!
 

Anders Forsberg

Vacheron
2-Faktor
IMG_6877.png



Tycker att det är lite märkligt att de inte skriver något alls om klockorna är fungerande.

Det innebär så klart inte ett under av säkerhet när vi skriver ”Tillsynes fungerande”, men det innebär ju åtminstone att verket inte är en hel hög med rost.

Nåväl.
Jag köpte i alla fall en Zenith till.
Den kvalificerar sig väl inte riktigt i tråden givet att den inte fyllt trettio, men lirar väl inte heller så våldsamt bra i diskussionsdelen.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
IMG_6877.png



Tycker att det är lite märkligt att de inte skriver något alls om klockorna är fungerande.

Det innebär så klart inte ett under av säkerhet när vi skriver ”Tillsynes fungerande”, men det innebär ju åtminstone att verket inte är en hel hög med rost.

Nåväl.
Jag köpte i alla fall en Zenith till.
Den kvalificerar sig väl inte riktigt i tråden givet att den inte fyllt trettio, men lirar väl inte heller så våldsamt bra i diskussionsdelen.
Kul köp! Var lite sugen själv; bland det roligaste från andra vågens El Primero på sent 80-tal!
 

Martin Lovasz

Audemars
IMG_6877.png



Tycker att det är lite märkligt att de inte skriver något alls om klockorna är fungerande.

Det innebär så klart inte ett under av säkerhet när vi skriver ”Tillsynes fungerande”, men det innebär ju åtminstone att verket inte är en hel hög med rost.

Nåväl.
Jag köpte i alla fall en Zenith till.
Den kvalificerar sig väl inte riktigt i tråden givet att den inte fyllt trettio, men lirar väl inte heller så våldsamt bra i diskussionsdelen.
Tror aldrig jag kommer hitta en sådan skönhet i mina skrot auktioner.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
IMG_6877.png



Tycker att det är lite märkligt att de inte skriver något alls om klockorna är fungerande.

Det innebär så klart inte ett under av säkerhet när vi skriver ”Tillsynes fungerande”, men det innebär ju åtminstone att verket inte är en hel hög med rost.

Nåväl.
Jag köpte i alla fall en Zenith till.
Den kvalificerar sig väl inte riktigt i tråden givet att den inte fyllt trettio, men lirar väl inte heller så våldsamt bra i diskussionsdelen.
Den hade jag missat. Tycker de är balla! Grattis!
 

Anders Forsberg

Vacheron
2-Faktor
Kul köp! Var lite sugen själv; bland det roligaste från andra vågens El Primero på sent 80-tal!

Tack! :)
Right back att ya, för övrigt. Funderade på ett bud på Piping Rock, också. Mycket p.g.a. det du skrivit på forumet.
Men det var ju väl att vi inte behövde slåss om endera av dem (även om jag numera kan se lite positivt även i detta ;)).
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
IMG_6877.png



Tycker att det är lite märkligt att de inte skriver något alls om klockorna är fungerande.

Det innebär så klart inte ett under av säkerhet när vi skriver ”Tillsynes fungerande”, men det innebär ju åtminstone att verket inte är en hel hög med rost.

Nåväl.
Jag köpte i alla fall en Zenith till.
Den kvalificerar sig väl inte riktigt i tråden givet att den inte fyllt trettio, men lirar väl inte heller så våldsamt bra i diskussionsdelen.
Kan bara tillägga också att den tillverkades i drygt 3000 exemplar 1989-1991, så den hör utan tvekan hemma här!
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
IMG_6877.png



Tycker att det är lite märkligt att de inte skriver något alls om klockorna är fungerande.

Det innebär så klart inte ett under av säkerhet när vi skriver ”Tillsynes fungerande”, men det innebär ju åtminstone att verket inte är en hel hög med rost.

Nåväl.
Jag köpte i alla fall en Zenith till.
Den kvalificerar sig väl inte riktigt i tråden givet att den inte fyllt trettio, men lirar väl inte heller så våldsamt bra i diskussionsdelen.
Grym! Gör inte som jag och tvätta loss guldplupparna ur länken med ultraljudstvätten… 🤡
 

Anders Forsberg

Vacheron
2-Faktor
Kan bara tillägga också att den tillverkades i drygt 3000 exemplar 1989-1991, så den hör utan tvekan hemma här!
Ja, jag blev varse det när jag googlade vidare lite.
Litade först blint på Uppsalas uppgift om ”1995”. ;)
Den officiella inofficiella bestämmelsen lyder trots allt trettio år, så då verkar den ju vara fair game.


Grym! Gör inte som jag och tvätta loss guldplupparna ur länken med ultraljudstvätten… 🤡
Duly noted. ;)
Men du fick tillbaka dem igen?
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Ja, jag blev varse det när jag googlade vidare lite.
Litade först blint på Uppsalas uppgift om ”1995”. ;)
Den officiella inofficiella bestämmelsen lyder trots allt trettio år, så då verkar den ju vara fair game.



Duly noted. ;)
Men du fick tillbaka dem igen?
Nä, inte än. Först trillade två eller tre ur som verkligen inte satt hårt. Då tänkte jag att det var lika bra att fortsätta och limma om samtliga. Nu vägrar de sista fem ge sig. Vet inte om det är fem minuter eller fem dagar kvar i ULT. Ska köpa något starkare lösningsmedel när jag kommer ihåg det. Sedan är det väl dags att forska i lim. Klockan är ett projekt oavsett plupparna. Behöver verkservice, packningar, krona och / eller kronhals, länkstift, och länkbitar.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
F4CC343D-2336-4A97-A03A-52BB78309343.jpeg

9F407257-D073-43F7-89E3-3102ADA2B44C.jpeg

346F3741-C29F-4677-ACF9-38479E0CFB87.jpeg

5DB3C1F7-4D39-4315-B815-DF2B35EBD2D3.jpeg

Impulsköpte den här häromdagen. Eftersom inget varumärke är utskrivet i sin helhet så var den var något av ett mysterium tills jag visade den för handväskexperten @240snusit som kände igen JE-loggan direkt och jag kunde nysta vidare. Microma Swiss / Jaques Esterel (eventuellt för KLM?) ref MA 580 SY. Microma hade jag stött på förut. Ett intressant märke i sig tycker jag. Grundat 1970 som Microma Universal, ett amerikansk-schweiziskt dotterbolag till Universal Perret Frères SA, moderbolag till Universal Genève. Såldes till Intel Corporation 1972. Men i början av 80-talet när min klocka tillverkades hade Intel ledsnat på sitt försök att ge sig in i konsumentelektronikbranschen, sålt tillverkningen separat, och sålt varumärket till ASUAG, en föregångare till dagens Swatch Group. De fortsatte sälja klockor under varumärket Microma Swiss några år men pensionerade det runt 1986.

3008426E-D5F5-4DF5-BC0A-9EE0AB13A578.jpeg

1980, en lite tidigare variant än min tror jag. Eventuellt i en annan storlek.

6DA2BF7E-D01E-4AB9-BBDB-0B6DCBB15D52.jpeg

1981, pressbild i samband med European Watch Clock and Jewellery Fair

3F776B65-EAF2-4A13-8D8D-CA75E9AF235F.jpeg

Okänt årtal

Jacques Esterel däremot var en ny bekantskap för mig. Mannen vars namn företaget bar hade gått bort några år innan klockan kom till men verkar ha varit en riktigt rolig figur, någon slags universalgeni och ingenjör som drivit verkstadsteknikföretag, beviljats tiotals patent, han skrev musik, pjäser, och en operett. På 50-talet blev han intresserad av mode och gav sig in i den branschen med framgång. Han designade Brigitte Bardots bröllopsklänning, flygvärdinneuniformer, kjolar för män, väskor, unisexkläder, och så vidare, och drev butiker i flera länder. Modehuset har gått i graven nu men varumärket lever kvar på väskorna. Klockor verkar de inte göra längre.

3E55109A-9655-4B53-9FB2-35CD945A9823.jpeg

Bibelot och Jaques Esterel, 1965

D61FC04B-B841-4ED0-8BC4-9A001378C09D.jpeg

Sighsten Herrgård, Tom Gilbey, Jacques Esterel, och Frans Molenaar, 1968

@oftast och @theargonaut påpekade att kronan på tavlan ser ut som KLM:s. Gissar att det är den även om den inte är blå. Jag har inte lyckats hitta en till med samma tavla så jag kan bara spekulera om varför den är där. Företagsgåva eller så kanske man kunde köpa den i taxfreekatalogen på flyget? Vad tror ni?

CF39F677-49FD-4FBD-BED4-8E1F51752793.jpeg


Mer om Microma:

https://www.watch-wiki.net/doku.php?id=microma

https://grail-watch.com/2023/03/26/gordon-moores-15-million-watch-the-story-of-intel-and-microma/


Mer om Jacques Esterel:

https://fr.wikipedia.org/wiki/Jacques_Esterel
Min säger hej!
20230626_181411.jpg
 
Topp