• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens köptråden!

Håller med, köp en Airking, Oysterdate eller annan med 19mm luggar. Borde kunna gå att få till ett vettigt pris om dom kommer utan länk.
Eller en Oyster Perpetual, grym på nitad oysterlänk.
C2A6CB13-CC59-4F7D-94CF-46C0F1D82BFE.jpeg

För att den ska vara värd något så bör den ha daytona-ends. Dvs 71/71N för en nitad länk. Denna var väl också från 1960? Långt innan daytonas.

Köp en matchande klocka nu när du har länken. Halvkasst att utnyttja ångerrätt bara för att man inte gör läxan innan man budar. Inte som auktionshuset eller säljaren gjort fel.

Håller med, köp en Airking, Oysterdate eller annan med 19mm luggar. Borde kunna gå att få till ett vettigt pris om dom kommer utan länk.

Inte särskilt intresserad av de modellerna tyvärr. När jag hade min förra länk jagade jag en 5504 (större air King) men kommer nog inte köpa en klocka jag inte är särskilt sugen på bara för att jag har en länk.

Men håller helt med om att det är kasst att nytta ångerrätten bara för att jag inte läste på...

Vilka rättigheter skulle auktionshuset vara villigt att frånsäga sig för att vara snäll mot dig? Slarvigt, ja. Men vi gör alla misstag. Returnera tycker jag.

Jag ser inte vad det har med saken att göra. Skulle säljaren avsäga sig sina rättigheter för att vara snäll? Alla parter i affären accepterar de handelsvillkor som reglerar affären.
Vilka rättigheter tänker du på då? Jag tycker bara att man genomför affärer när man väl lagt sina bud. Blir snabbt hopplöst om folk hela tiden ångrar sig.

Jag ser inte vad det har med saken att göra. Skulle säljaren avsäga sig sina rättigheter för att vara snäll? Alla parter i affären accepterar de handelsvillkor som reglerar affären.

Det är väl ingen som debatterar rätten?
Men det blir ju en moralisk fråga om det är okej eller inte. I fall där auktionsverket beskrivit någonting fel eller liknande så är det så klart en no-brainer, men i detta fallet så är det väl inte så konstigt om man funderar lite över det?

Var på något av de lite mindre husen och skulle hämta ut nåt inköp för ett år sen eller så.
Framför mig står en kvinna som ropat in kanske 5-6 rop. Det är uppenbart att hon är "känd" av personalen sedan tidigare.
När hon går igenom alla sina rop så slutar det med att hon nyttjar ångerrätten på alla utom ett. Personalen försöker få henne att förstå att hon inte kan göra så här hela tiden, utan att det finns folk som lämnat in varorna som vill ha betalt och att det är bättre om hon kommer förbi innan auktionen och tittar på varorna.

Noll och ingen jämförelse med @ANALOGUE så klart. Bara menar på att det nog är ett litet problem för auktionsverken och att det är rimligt att man ställs inför lite kval när man, som ungarna säger, fuckat upp. ;)
Hur ofta ser man inte lite dyrare ur "studsa" på Bukowskis t.ex.

Men som sagt, det är helt och hållet upp till @ANALOGUE att bestämma. Sannolikt så landar den på ungefär samma pengar nästa gång - säljaren får bara vänta lite extra på att pengarna kommer in.

Ifall varan är felaktigt beskriven har du rätt att reklamera. Ångerrätten är just det - en rätt att ångra köpet och det finns inga kriterier på skäl. Under vilka omständigheter är det moraliskt att utnyttja ångerrätten då?

Att däremot sätta det i system är ju en annan femma - då försöker man ju medvetet utnyttja systemet på ett sätt som det inte var ämnat för.

Ifall varan är felaktigt beskriven har du rätt att reklamera. Ångerrätten är just det - en rätt att ångra köpet och det finns inga kriterier på skäl. Under vilka omständigheter är det moraliskt att utnyttja ångerrätten då?

Att däremot sätta det i system är ju en annan femma - då försöker man ju medvetet utnyttja systemet på ett sätt som det inte var ämnat för.
I detta fall så var väl inte varan felaktigt beskriven?

Det är ju fantastiskt kul att buda på saker om man inte vet om man budar mot någon som sedan är villig att genonföra köpet. Fantastiskt enkelt för tex säljare att trissa priset om de så önskar. Eller bara tramshattar som inte kan saker och sedan läser på i efterhand eller har turen att någon berättar för dem hur dum de varit. I min värld så är bud bindande men jag antar att ångerrätten är tvingad via distansköpslagen eller något annat? Jag får helt enkelt trösta mig med att jag inte handlar på ställen där detta kan åberopas.

Jag tror att de allra flesta någon gång budat med huvet lite under armen. Om än som dumskalle så tror jag att de flesta också står för det och genomför köpet.

Det är ju fantastiskt kul att buda på saker om man inte vet om man budar mot någon som sedan är villig att genonföra köpet. Fantastiskt enkelt för tex säljare att trissa priset om de så önskar. Eller bara tramshattar som inte kan saker och sedan läser på i efterhand eller har turen att någon berättar för dem hur dum de varit. I min värld så är bud bindande men jag antar att ångerrätten är tvingad via distansköpslagen eller något annat? Jag får helt enkelt trösta mig med att jag inte handlar på ställen där detta kan åberopas.

Jag tror att de allra flesta någon gång budat med huvet lite under armen. Om än som dumskalle så tror jag att de flesta också står för det och genomför köpet.

Ok, om jag förstår dig rätt så tycker du ångerrätten är moraliskt fel i princip, inte just denna situation?

Jag vet inte, jag tycker om spelreglerna inte funkar så måste man ändra på dem..

Ok, om jag förstår dig rätt så tycker du ångerrätten är moraliskt fel i princip, inte just denna situation?

Jag vet inte, jag tycker om spelreglerna inte funkar så måste man ändra på dem..
Han menar, och jag håller med om, att jag har varit en klantröv och får stå mitt kast. Man ska inte nyttja ångerrätten bara för att man själv är just en klantröv.

Ångerrätt klingar väl inte superbra med ett auktionsförfarande i mina ögon. Rimligare att ha samma regler som på en slagauktion. Köparen får helt enkelt göra lite research innan man lägger ett bud.

Ok, men när ska man nyttja ångerrätten?
Som @Per sade kom ångrrätten på onlineauktioner nyligen till då man likställde det med distansköp typ webbshop. Dock håller jag med om att det är rimligare att likställa med påplatsauktion. Man har samma möjligheter till inspektion på förhand.
Så man ska nyttja ångerrätten när man köper på distans, ej på auktion. Gvs skillnad på reklamation om ngt är fel

Som @Per sade kom ångrrätten på onlineauktioner nyligen till då man likställde det med distansköp typ webbshop. Dock håller jag med om att det är rimligare att likställa med påplatsauktion. Man har samma möjligheter till inspektion på förhand.
Så man ska nyttja ångerrätten när man köper på distans, ej på auktion. Gvs skillnad på reklamation om ngt är fel

Fast reklamationsrätten och ångerrätten är två olika saker som ni blandar ihop. Ångerrätten ger dig rätt ångra köpet oavsett anledning, finns inget krav på att det ska finnas något fel på varan som det gör vid reklamering.

Fast reklamationsrätten och ångerrätten är två olika saker som ni blandar ihop. Ångerrätten ger dig rätt ångra köpet oavsett anledning, finns inget krav på att det ska finnas något fel på varan som det gör vid reklamering.
Blandar inte ihop.
Tror vi kan släppa detta nu. Jag har 100% juridisk rätt att ångra, men ångerrätten på onlineauktioner är orimlig och bör inte nyttjas pga eget slarv - vilket var fallet här.

Jag vill själv ha en välfungerande auktionsmarknad och då bör jag inte själv bidra till en ofungerande dito,vilket den blir om folk bjuder lättvindigt och sedan ångrar sig.

You win some and you loose some - thats life.

Sedan ska vi väl säga att det nog inte är så att länk+spänne är värdelöst bara för att länken var 19mm bred, så har ju inte torskat 7.5k...

Kan alltid sätta länken på en billig Skin Diver (typ den jag fyndade förra veckan) :D

Blandar inte ihop.
Tror vi kan släppa detta nu. Jag har 100% juridisk rätt att ångra, men ångerrätten på onlineauktioner är orimlig och bör inte nyttjas pga eget slarv - vilket var fallet här.

Jag vill själv ha en välfungerande auktionsmarknad och då bör jag inte själv bidra till en ofungerande dito,vilket den blir om folk bjuder lättvindigt och sedan ångrar sig.

You win some and you loose some - thats life.

Sedan ska vi väl säga att det nog inte är så att länk+spänne är värdelöst bara för att länken var 19mm bred, så har ju inte torskat 7.5k...

Kan alltid sätta länken på en billig Skin Diver (typ den jag fyndade förra veckan) :D

Ok, jag respekterar din inställning :)

Fan nu väcktes suget efter en 5504 igen, men gärna med svart eller ljus honeycomb Explorer tavla...

Ska läsa på i Förväg denna gång...
Och inte hoppa på allt..
Detta blir svårt... ;)

Kom en liten Tidena med posten idag.
Köptes på Tradera för ungefär 1månad sen, lite väl lång leveranstid men flera hade påpekat det på hans omdömen.
Var ju mindre än jag förstått, men för ( 2kr + 35kr frakt) 37kr så var det ändå ok.
Ganska liten + repig glas gör att man inte ser datumet men man får inte vara så bortskämd för det priset :) Air-kingen är 34mm som referens
15290866293638640657485348965851.jpg

Tillbaka
Topp