• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

Phu-Fred

Breitling
Helgens loppisfynd. Svårt att låta bli när dom bara ligger där.....fast man borde.
skrotklockor.jpg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor

oftast

Panerai
2-Faktor
Var lite väl snabb på bud-knappen och lyckades på nåt sätt missa att det var ett damur jag impulsade hem o_O
Någon som vet mer om den här Tissoten? Gissningsvis återfinns den på Köp/sälj snart, några förslag om rimligt pris? Edit: kanske fel tråd?

IMG_20171026_230933.jpg
IMG_20171026_230948.jpg
 
Senast ändrad:

DrKlocka

Audemars
Var lite väl snabb på bud-knappen och lyckades på nåt sätt missa att det var ett damur jag impulsade hem o_O
Någon som vet mer om den här Tissoten? Gissningsvis återfinns den på Köp/sälj snart, några förslag om rimligt pris? Edit: kanske fel tråd?

IMG_20171026_230933.jpg
IMG_20171026_230948.jpg
Vet inte alltför mycket, men tavlan är troligtvis ommålad och de verkar inte bemödat sig att smeta dit en ny logga.
Alternativt är tavlan utbytt.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Köpte den här på en loppis i helgen. Svårt med begreppet "vintage", den är gammal nog för att kvala in åldersmässigt men är ju trots allt inte mekanisk.
Jag tar mina chanser och postar i alla fall.
Var rejält skitig vid köp och gick inte så var ju en chansning. En tvätt och ett nytt batteri senare så känns den fräschare och går fint! Vad tror ni om glaset, värt att ge sig på med våtslippapper?

IMG_20171028_170936.jpg
 

Psykel

Patek
Köpte den här på en loppis i helgen. Svårt med begreppet "vintage", den är gammal nog för att kvala in åldersmässigt men är ju trots allt inte mekanisk.
Jag tar mina chanser och postar i alla fall.
Var rejält skitig vid köp och gick inte så var ju en chansning. En tvätt och ett nytt batteri senare så känns den fräschare och går fint! Vad tror ni om glaset, värt att ge sig på med våtslippapper?

IMG_20171028_170936.jpg
Tjusig! Har börjat få upp ögonen för 70-talsquartzare den senaste tiden. Om det är plexi så borde du kunna köra sandpapper och sen putsa upp med Autosol eller Polywatch.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Tjusig! Har börjat få upp ögonen för 70-talsquartzare den senaste tiden. Om det är plexi så borde du kunna köra sandpapper och sen putsa upp med Autosol eller Polywatch.

70-tal säger du! Vet du möjligen mer?
Jag vet inte om det är plexi, glaset är inte "domat" och känns ganska hårt, eller finns det även platta plexin kanske? Har läst massvis med poleringstrådar här på KS men känner mig fortfarande lite osäker på skillnader mellan mineralglas, hardlex och safirglas och hur man vet vilket man har och vilket som går att polera och vilket som är för hårt för att ge sig på med enbart handkraft..
IMG_20171030_071416.jpg IMG_20171030_071444.jpg
 

Fadershan

Patek
70-tal säger du! Vet du möjligen mer?
Jag vet inte om det är plexi, glaset är inte "domat" och känns ganska hårt, eller finns det även platta plexin kanske? Har läst massvis med poleringstrådar här på KS men känner mig fortfarande lite osäker på skillnader mellan mineralglas, hardlex och safirglas och hur man vet vilket man har och vilket som går att polera och vilket som är för hårt för att ge sig på med enbart handkraft..
IMG_20171030_071416.jpg IMG_20171030_071444.jpg
Du kan knacka med nageln på ovansidan. Då hör du om det e plexi eller glas! Om det är minerglas eller safir kan du kolla med en vattendroppe. Försiktigt applicera en droppe vatten på glaset. Ifall droppen håller sig intakt är det safir och ifall den flyter ut är det mineralglas. Plexi,mineral, safir - allt går att polera men ju hårdare desto jobbigare. Ajälv skulle jag inte ge mig på annat än plexi och mineral :)
 
  • Like
Reactions: GWD

Psykel

Patek
70-tal säger du! Vet du möjligen mer?
Jag vet inte om det är plexi, glaset är inte "domat" och känns ganska hårt, eller finns det även platta plexin kanske? Har läst massvis med poleringstrådar här på KS men känner mig fortfarande lite osäker på skillnader mellan mineralglas, hardlex och safirglas och hur man vet vilket man har och vilket som går att polera och vilket som är för hårt för att ge sig på med enbart handkraft..
IMG_20171030_071416.jpg IMG_20171030_071444.jpg
Kan vara 80-tal också. Det där ser ut som mineralglas, vilket man kan se på att det inte sticker upp över glasringen. Man kan även känna på det, att det "känns" som glas snarare än plast. Plexi är generellt sett högre, men finns plana sådana (boxplexi). Safirglas är gjort av syntetisk safir och är av högre kvalitet än mineralglas. Hardlex är Seikos egna mineralglas som skiljer sig från andra tillverkare på nåt sätt som jag inte är helt säker på (@yonsson kan säkert förklara detta). Endast plexi går att putsa med sandpapper eller polermedel. Mineralglas kan man putsa med speciella medel, men inget man kan köpa på Clas Ohlson. Safirglas kan inte repas på det där sättet som din Tissot är repad, och så vitt jag vet kan man inte åtgärda repor på sådana, utan dom måste bytas om man får märken eller repor.
 
  • Like
Reactions: GWD

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan vara 80-tal också. Det där ser ut som mineralglas, vilket man kan se på att det inte sticker upp över glasringen. Man kan även känna på det, att det "känns" som glas snarare än plast. Plexi är generellt sett högre, men finns plana sådana (boxplexi). Safirglas är gjort av syntetisk safir och är av högre kvalitet än mineralglas. Hardlex är Seikos egna mineralglas som skiljer sig från andra tillverkare på nåt sätt som jag inte är helt säker på (@yonsson kan säkert förklara detta). Endast plexi går att putsa med sandpapper eller polermedel. Mineralglas kan man putsa med speciella medel, men inget man kan köpa på Clas Ohlson. Safirglas kan inte repas på det där sättet som din Tissot är repad, och så vitt jag vet kan man inte åtgärda repor på sådana, utan dom måste bytas om man får märken eller repor.
Hardlex = Seikos härdade mineralglas. Skiljer sig nog inte så mycket från andra mineralglas men hårt är det.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Tack för all er input @yonsson @Psykel och @Fadershan !

Mineralglas känns troligt efter vattendroppe-test, lite knackande och klämmande och efter vad ni verkar tro. Har beställt lite våtslippapper, tänker att jag lika gärna kan ge det ett försök och i värsta fall byter jag glaset. Återkommer med resultat!
 

Fadershan

Patek
Tack för all er input @yonsson @Psykel och @Fadershan !

Mineralglas känns troligt efter vattendroppe-test, lite knackande och klämmande och efter vad ni verkar tro. Har beställt lite våtslippapper, tänker att jag lika gärna kan ge det ett försök och i värsta fall byter jag glaset. Återkommer med resultat!
Jag har kört med våtslippapper i tre olika grovhet och sedan med diamantpasta som slutfinnish. Tog en timme ca att få bort det värsta på frugans Zenith kvartsare! :D
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Fick hem denna för en kaffepeng, men den är "noname". Inte heller verket ger mig någon info, mer än att det är märkt ARC. Någon som har något att bidraga med??
IMG_7194.JPG
IMG_7196.JPG
IMG_7197.JPG
Håller tiden riktigt bra...
Klockan ser lite ut dom en gamal militärklocka typ ATP. Tavlan ser ut att mått bättre och mycket kan ha tvättats bort. Fasta bandstift , rätt typ av verk etc. Jämför;

https://klocksnack.se/threads/atp-the-even-dirtier-seventeen.80850/#post-2033064
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Köpte den här på en loppis i helgen. Svårt med begreppet "vintage", den är gammal nog för att kvala in åldersmässigt men är ju trots allt inte mekanisk.
Jag tar mina chanser och postar i alla fall.
Var rejält skitig vid köp och gick inte så var ju en chansning. En tvätt och ett nytt batteri senare så känns den fräschare och går fint! Vad tror ni om glaset, värt att ge sig på med våtslippapper?

IMG_20171028_170936.jpg
Fick du med den länken som sitter på? NSA-länk?
 

ittam

Audemars
Klockan ser lite ut dom en gamal militärklocka typ ATP. Tavlan ser ut att mått bättre och mycket kan ha tvättats bort. Fasta bandstift , rätt typ av verk etc. Jämför;

https://klocksnack.se/threads/atp-the-even-dirtier-seventeen.80850/#post-2033064
Det vore våldsamt kul om det skulle stämma, men tror mer på att det är en liten svensk lågprisimportör som tagit in den. Edvin Johansson ligger bra till för det, finns en sådan på forumet med samma märkning på verket.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Den där är väl inte original till klockan? Borde väl vara ett T på spännet och inte NSA-loggan?
Nej troligtvis köpt i efterhand?
Har aldrig sett Nsa länkar till Tissot utan t på spännet.
Dock så tror jag nästan länken skulle vara mer intressant med nsa-märket än med tissot t om den såldes löst. :)
 

Psykel

Patek
Nej troligtvis köpt i efterhand?
Har aldrig sett Nsa länkar till Tissot utan t på spännet.
Dock så tror jag nästan länken skulle vara mer intressant med nsa-märket än med tissot t om den såldes löst. :)
Absolut! Var bara en observation. Jag har för övrigt en äldre Tissotlänk hemma i lådan, en 80-talare skulle jag tro. Ska kolla vad den är märkt med sen!
 
Topp