• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Ja märket verkar visst vara NSA. Kan absolut ingenting om länkmärken, vill du dela med dig av din kunskap i ämnet? :)
Det finns ju ett visst värde i dom länkarna, ser ut att vara en sån som Heuer använde sig av till de gamla Monacos(?) Hur som helst är jag ett stort fan av dem, bra byggda imho :)
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Det finns ju ett visst värde i dom länkarna, ser ut att vara en sån som Heuer använde sig av till de gamla Monacos(?) Hur som helst är jag ett stort fan av dem, bra byggda imho :)

Enormt kul info, hade ärligt talat inte ägnat länken en tanke mer än att jag gillade den och tyckte att den kändes ordentlig.
Naturligtvis blir man ju nyfiken att fråga vad den skulle kosta om den såldes separat?

Btw styvt att du identifierade länken sådär på den ganska oklara bilden @Zacke :)
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Det finns ju ett visst värde i dom länkarna, ser ut att vara en sån som Heuer använde sig av till de gamla Monacos(?) Hur som helst är jag ett stort fan av dem, bra byggda imho :)
Inte Monaco utan Montreal och Silverstone när det gäller den modellen :) Hur som ett bra fynd och NSA länkar i pris brukar gå för från ett par tusen och uppåt.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hittade en gammal ask. Nu är jag naturligtvis nyfiken på hur gammal den är och vilka modeller som kan ha levererats i den. Den är en gnutta över 25 cm lång.
UlN3QKP.jpg
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Du kan knacka med nageln på ovansidan. Då hör du om det e plexi eller glas! Om det är minerglas eller safir kan du kolla med en vattendroppe. Försiktigt applicera en droppe vatten på glaset. Ifall droppen håller sig intakt är det safir och ifall den flyter ut är det mineralglas. Plexi,mineral, safir - allt går att polera men ju hårdare desto jobbigare. Ajälv skulle jag inte ge mig på annat än plexi och mineral :)

Kan vara 80-tal också. Det där ser ut som mineralglas, vilket man kan se på att det inte sticker upp över glasringen. Man kan även känna på det, att det "känns" som glas snarare än plast. Plexi är generellt sett högre, men finns plana sådana (boxplexi). Safirglas är gjort av syntetisk safir och är av högre kvalitet än mineralglas. Hardlex är Seikos egna mineralglas som skiljer sig från andra tillverkare på nåt sätt som jag inte är helt säker på (@yonsson kan säkert förklara detta). Endast plexi går att putsa med sandpapper eller polermedel. Mineralglas kan man putsa med speciella medel, men inget man kan köpa på Clas Ohlson. Safirglas kan inte repas på det där sättet som din Tissot är repad, och så vitt jag vet kan man inte åtgärda repor på sådana, utan dom måste bytas om man får märken eller repor.

Det blev inte perfekt men åtminstone mindre dåligt! 1000, 1200, 1500 och 2000-sandpapper. Har beställt polywatch så kanske kan få det ännu lite bättre.
På att-köpa-listan finns nu också en glaspress, det var en hel del jobb för ett resultat som bara blev "OK" :)

IMG_20171126_233800.jpg IMG_20171030_071416.jpg
 

Fadershan

Patek
Det blev inte perfekt men åtminstone mindre dåligt! 1000, 1200, 1500 och 2000-sandpapper. Har beställt polywatch så kanske kan få det ännu lite bättre.
På att-köpa-listan finns nu också en glaspress, det var en hel del jobb för ett resultat som bara blev "OK" :)

IMG_20171126_233800.jpg IMG_20171030_071416.jpg
Ja det är kämpigt att polera glas! Gj!
Polywatch är bara för den aosta poleringen o fungerar nog bäst på plexi. Istället för att vänta på det kan du teata med tandkräm, autosol, häxana eller ngt annat med slipmedel i! :)
 
Topp