• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

Nästan loppisfynd, samlarmarknadsfynd! Zenith Defy.
e97ab671dd430c40859b811f5d1913c2_zpsni73bcpv.jpg
Så jäkla häftig bit stål du har där, bra köp!

Söndagens loppis var intressant och kunde bli ganska bra. Ett bord hade en mängd klockor av olika märken. Bland annat Seiko, Tissot, Tärnan, Atlantic, Örnen och fler som jag inte kommer ihåg namn på, det blev lite av en meltdown. Dessvärre tog säljaren lite för mycket för att det skulle kännas motiverat, de flesta var även kromplätterade och kraftigt nötta vilket inte tilltalar mig allt för mycket. Hade jag varit en som säljer vidare så hade jag tagit hela högen.

Tog en bild på favoriten, en Kienzle sport. Kanske åker jag dit nästa helg och kollar om den är kvar :)
image.jpeg

Jag gick inte hem tomhänt i alla fall, hittade en Seiko tidtagarur, antar att jag kan nyttja den till att drilla ungen när han blir större...
image.jpeg

I en påse blandskrot på gårdsloppis låg denna:
image.jpeg

Efter lite letande i en annan skrotlåda hittade jag länken:)
image.jpeg

Båda till det facila priset av 90:-. Nån som vet av/har passande endlinks till övers får mer än gärna dra ett PM.
Jäkligt kul fynd, saknar min ibland. Sjukt skön att bära

Som ny här på forumet kommer en liten summering på köp från min tid innan KS.

Det är ingen märkvärdig klocka men det var i alla fall den första klockan jag köpt på loppis och som jag även blev blåst på. 350 kr gav jag vilket är ett överpris för vad det är. Den skulle vara servad och fungera helt OK. Utlåtandet från urmarkan: död och behöver servas. Ligger i en låda och samlar damm, som en påminnelse om att inte vara så jävla naiv.
IMG_4447.JPG

Året efter Citizen-fiaskot knep jag denna Zenith Sporto för 25 kr, förutom att den inte går så är den nog det bästa fynd jag gjort. Superfint skick förutom glaset som behöver bytas. Köar för service.
IMG_4449.JPG

En Alpina för 20 kr. Den går men hakar upp sig vid kl 10, ingen aning vad jag ska göra med denna.
IMG_4450.JPG

Gav 200 kr för alla fyra. Det är bara Örnen som går stabilt, Timexen går taskigt (tappar 5-10 min på 24 timmar kanske) men är i skitfint skick överlag. Lejonet är troligen bortom all räddning. Dogman är i rätt bra skick och är nog tillräckligt intressant för att få service, inte så prioriterad däremot.
IMG_4451.JPG

Som ny här på forumet kommer en liten summering på köp från min tid innan KS.

Det är ingen märkvärdig klocka men det var i alla fall den första klockan jag köpt på loppis och som jag även blev blåst på. 350 kr gav jag vilket är ett överpris för vad det är. Den skulle vara servad och fungera helt OK. Utlåtandet från urmarkan: död och behöver servas. Ligger i en låda och samlar damm, som en påminnelse om att inte vara så jävla naiv.
IMG_4447.JPG

Året efter Citizen-fiaskot knep jag denna Zenith Sporto för 25 kr, förutom att den inte går så är den nog det bästa fynd jag gjort. Superfint skick förutom glaset som behöver bytas. Köar för service.
IMG_4449.JPG

En Alpina för 20 kr. Den går men hakar upp sig vid kl 10, ingen aning vad jag ska göra med denna.
IMG_4450.JPG

Gav 200 kr för alla fyra. Det är bara Örnen som går stabilt, Timexen går taskigt (tappar 5-10 min på 24 timmar kanske) men är i skitfint skick överlag. Lejonet är troligen bortom all räddning. Dogman är i rätt bra skick och är nog tillräckligt intressant för att få service, inte så prioriterad däremot.
IMG_4451.JPG
Om det hjälper kan du tänka att du gav 25.- för citizen och 350 för Zenith så blir båda väldigt bra affärer! :)
På Alpinan gissar jag att det är datummekanismen som krånglar, och i så fall borde det vara avhjälpt med en rengöring och smörjning. Timexen är tyvärr inget att fixa (extremt enkla och dåliga verk). Dogman var störtcool!

I en påse blandskrot på gårdsloppis låg denna:
image.jpeg

Efter lite letande i en annan skrotlåda hittade jag länken:)
image.jpeg

Båda till det facila priset av 90:-. Nån som vet av/har passande endlinks till övers får mer än gärna dra ett PM.

Du får det dubbla av mig annars, blir bra kompis till min svarta ;) hehe

Grymt fynd, har du kollat thewatchsite eller wristsuchi för ändlänkar annars är det ett tips att lägga wtb där :)

Om det hjälper kan du tänka att du gav 25.- för citizen och 350 för Zenith så blir båda väldigt bra affärer! :)
På Alpinan gissar jag att det är datummekanismen som krånglar, och i så fall borde det vara avhjälpt med en rengöring och smörjning. Timexen är tyvärr inget att fixa (extremt enkla och dåliga verk). Dogman var störtcool!

Jag har lämnat Citizen-historian bakom mig, summan i sig är en struntsamma (förutom att den käkade upp loppiskassan den dagen, jag är ruskigt snål när det gäller loppisar :)) utan det är väl mest att bli blåst. Ditt sätt att tänka gör det absolut enklare så här i efterhand ;-)

Med Alpinan tror jag den har tappats/fått en stöt (skadan på glaset hintar lite om det), det ser ut som att sekundvisaren fastnar mot minutvisaren. Trist med Timexen, den är i så bra yttre skick för sin ålder så jag kommer nog försöka sälja den vid något tillfälle.

Kan vara så, urmakarn pratade om en "enkel fix" som kanske skulle hjälpa. Tanken var att frugan skulle få den men jag valde att backa då jag inte kände för att lägga ner mer pengar på den.

Regel nr 1
Vintage = Kostar oftast mycket pengar i slutändan många gånger kontra en "billig klocka man köpt"
Regel nr 2
Vintage = Tidskrävande ifall man skall hitta original delar etc

Regel nr 1
Vintage = Kostar oftast mycket pengar i slutändan många gånger kontra en "billig klocka man köpt"
Regel nr 2
Vintage = Tidskrävande ifall man skall hitta original delar etc

Yes, Citizen-klockan var som sagt en lärdom, det var nog 2-3 år sedan jag gick på den niten. Frugan fick tillslut en Seiko Sea Horse (ej loppisfynd, men den gick ruskigt billigt på tratten...) som jag skickade på service med reservdelar som jag budat hem.
skx005.jpg

Jag blir ibland ganska purken på folk som bjuder på klockor på Tradera för vad hade de tänkt göra med dem? Den tid och pengar som man måste lägga ner på dem gör att man inte kan ge så mycket för dem. Seikon hade jag värderat till ca 80-100kr och när den är klar kanske man får 300kr om man har tur (Tradera priser). Istället är det någon som bestämt sig för att den visst är värd 300kr även om den inte fungerar, saknar armband och glaset ser ut som om någon släpat den efter en bil...

Fast det är ännu värre på marknader för säljarna vet ju bestämt att klockan är i perfekt skick och är lätt att få igång igen så deras priser är bara löjliga, då är det bara att skaka på huvudet och traska vidare.

Jag blir ibland ganska purken på folk som bjuder på klockor på Tradera för vad hade de tänkt göra med dem? Den tid och pengar som man måste lägga ner på dem gör att man inte kan ge så mycket för dem. Seikon hade jag värderat till ca 80-100kr och när den är klar kanske man får 300kr om man har tur (Tradera priser). Istället är det någon som bestämt sig för att den visst är värd 300kr även om den inte fungerar, saknar armband och glaset ser ut som om någon släpat den efter en bil...

Fast det är ännu värre på marknader för säljarna vet ju bestämt att klockan är i perfekt skick och är lätt att få igång igen så deras priser är bara löjliga, då är det bara att skaka på huvudet och traska vidare.

Håller med i ditt tänk. Men sen är det efterfrågan som styr och jag tror det är ett större tryck på deras vintage-klockor numera. På senare tid tycker jag mig ha sett att många äldre klockor från Seiko har gått upp i pris på tratten och framförallt på eBay. Jag var i tankarna om att skaffa mig en identisk sjöhäst som frugans men priset ligger ofta på det tre/fyrdubbla idag på tratten, ofta då i tvivelaktigt skick.

När det gäller säljare på loppisar/marknader som sätter internetpriser så går jag i regel förbi dem såvida det inte är något specifikt jag är ute efter. Vem vet, hade jag inte köpt Citizen-klockan kanske jag aldrig tagit intresset vidare :)

Håller med i ditt tänk. Men sen är det efterfrågan som styr och jag tror det är ett större tryck på deras vintage-klockor numera. På senare tid tycker jag mig ha sett att många äldre klockor från Seiko har gått upp i pris på tratten och framförallt på eBay. Jag var i tankarna om att skaffa mig en identisk sjöhäst som frugans men priset ligger ofta på det tre/fyrdubbla idag på tratten, ofta då i tvivelaktigt skick.

När det gäller säljare på loppisar/marknader som sätter internetpriser så går jag i regel förbi dem såvida det inte är något specifikt jag är ute efter. Vem vet, hade jag inte köpt Citizen-klockan kanske jag aldrig tagit intresset vidare :)
Ja jösses mitt första riktiga klockköp på många år höll på att bli ett praktfiasko men tack och lov hann jag läsa på innan jag fick hem klockan så jag kunde avbryta köpet. Säljaren skrev rakt ut att klockan var falsk när jag ställde mina frågor. :)

Utan denna incident hade jag aldrig kommit in på vintage då mina undersökningar snart fick mina trötta ögon att se skönheten i en förgången tid.

Tillbaka
Topp